PDA

View Full Version : Standaard snaardikte?



Kasper
18 juli 2006, 23:09
Wat is de doorsnee snaardikte van akoestische dreadnought gitaar? Ik heb nu een nieuw pakje besteld met diktes 11-14-22w-30-36-46 maar weet niet of dit misschien wat te licht is? Hetgeen er nu op ligt vind ik goed, maar een meetlatje ernaast houden wil niet echt lukken.

Ik moet er misschien ook wat rekening mee houden dat een andere snaardikte voor andere spanning zal zorgen, of is dat te verwaarlozen?

Satriani
19 juli 2006, 01:36
De standaard dikte op een akk gitaar is 012 ;)

guitarGirlie
19 juli 2006, 12:58
standaard 011 setje loopt door tot 0.52! (of soms 0.50) dus die 0.46 is wel een beetje dun...Hoe dikker hoe voller en strakker de klank!

Enra
19 juli 2006, 13:04
Wat is je eigen standaard?? De diktes die in fabrieken gebruikt wordt op nieuwe gitaren zijn hun standaard!!

Zoek voor jezelf uit wat jouw standaard is. Misschien is dat wel 011., toch?

kornelius
19 juli 2006, 15:40
En ja, de dikte heeft wel effect op de spanning en dus op de nek enzo, maar met een .11 of .12 setje loopt dat meestal wel los. Als je naar .10 of juist .13 gaat moet je er meer op letten.

Kasper
19 juli 2006, 15:54
Wat is je eigen standaard?? De diktes die in fabrieken gebruikt wordt op nieuwe gitaren zijn hun standaard!!

Zoek voor jezelf uit wat jouw standaard is. Misschien is dat wel 011., toch?

Ja tuurlijk, maar aangezien ik tevreden ben over het setje dat er oplig uit de fabriek, is dat mijn standaard momenteel. Maar ik heb dus geen idee hoe dik die zijn. Dat was mijn vraag dus ;)

Maar zoals ik het hier hoor is het 011.-052. ongeveer. Diegene die ik besteld heb zullen dus misschien wat dun zijn.

Bedankt iedereen!

Taildragger
25 juli 2006, 23:56
Ook snaardikte is heel persoonlijk. Inderdaad is de regel, hoe dikker hoe strakker (bij snaren dan he... :satisfie: )...wel waarheid. Maar het kan ook té.
Ik heb een Gibson J-200 en als ik daar 012 of zelfs 013 op leg, dan is te sound toch té vol en bassig en wordt de algemene slag modderig en ondefinieerbaar vind ik. Dus ik prefereer hier toch echt 011 of zelfs 010.
Daarentegen op mij Martin D-28 heb ik "standaard" een setje 012, daar wordt ie lekker 'dik' en vol van, heel mooie sound. Hoewel een Martin altijd wel strak klinkt vind ik. Kwestie van uitproberen denk ik, ligt ook aan de stijl muziek en of je met plectrum speelt of 'tokkelt'. Of speel je slag of speel je solo? Hoe houd je je pick vast, met welke hoe sla je de snaren aan, waar raak je de snaren (bij de hals of bij de kam) ? Allemaal van invloed op het geluid ook.
Let wel op de afstelling, je kunt niet op elke willekeurige gitaar zomaar een 013 setje gooien!

Taildragger
25 juli 2006, 23:56
sorry: dat is ...met welke HOEK sla je de snaren aan? :)

Kim Wilson
26 juli 2006, 09:18
Ik heb een set .013 op mijn western, maar ik denk dat ik maar eens terug ga. Misschien wel een set .011 (wat denk ik een beetje standaard is). Er is met .013 geen solo te spelen, wat een sleepkabels zeg...