PDA

View Full Version : ff gauw een floyd-vraagje.



BLOK182
23 november 2002, 17:07
Ik switch met mun gitaar nog wel eens (1 a 2 keer per week) van E naar Eb. Nou vroeg ik me af, is dit met een floyd brug te doen?
Enne, moet je dan gewoon de toplocks (naja die dingen bovenaan) losdraaien en stemmen?
p.s. heb zelf weinig tot geen ervaring met tremolo's. Heb wel een squier gehad, maar om dat nou een tremolo te noemen.

JV
23 november 2002, 17:28
is te doen, maar niet aan te raden. tis ten eerste een megakarwei met stemmen. en daarna moet je ook nog is je tremveren goedzetten.

duurt wel ff dus

Braindead
23 november 2002, 17:40
Ik sluit me bij JV aan.
Is goed dat je al van te voren weet wat je met je gitaar doet/wilt doen. In dit geval dus vaak verstemmen.
In dat geval kun je beter een gitaar met een tremolo die alleen naar beneden kan. zoals bijv de fender of kijk eens naar de Peavey Wolfgang (heeft ook een niet USA versie)
Zit standaard een D tuna op.

BLOK182
23 november 2002, 17:42
Maarre, als je nou een blok hout onder die floyd stopt, kan je hem dat net als een soort "fender" tremolo gebruiken? En dan wel gewoon heen en weer stemmen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BLOK182 op 2002-11-23 17:43 ]</font>

skabouter
23 november 2002, 17:50
als je er een blok hout indoet zit hij volgens mij toch gewoon vast ? kan hij niet naar beneden en omhoog.

je kan met floyd wel gewoon de toplocks erafhalen. dan kan je sneller stemmen. maarja, dan haal je het grootste nut van een floyd ook meteen weg. kan je beter een gewone trem nemen ja.

BLOK182
23 november 2002, 17:52
Oh ik dacht dat als je een stukkie hout eronder propte, je hem misschien nog wel naar onder kon drukken maar niet naar boven kon trekken. Maja, dat is mun gebrekkige kennis van floyds.

pim1234
23 november 2002, 18:40
je kan tog ook een tremsetter er op gooie : http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi?product=TREMSETTERS&amp;cart_id=1072387_ 19186
zo dat ie in zn "0" punt blijft...maar tog bruikbaar is omhoog/omlaag en stemming te veranderen...

skabouter
23 november 2002, 18:43
ik zou het ook niet zo weten. ik heb een gitaar met floyd, en 1 zonder. die gitaar zonder (met gewone trem dus) heb ik vastgezet. dus als je de trem dan naar beneden duwd druk je tegen het hout aan, en kan je niet verder.

nou lijkt het me zo dat als je in dat geval de trem omhoog kan duwen (zoals bij een floyd,) dat je dan juist GEEN druk op het houtje aanbrengt, en dat ie gewoon losvalt/schiet.

o wacht, je kan hem wel aan 2 kanten vastzetten, denk ik. misschien dat dat werkt. maar ik weet het niet, en ik ga het niet proberen, ik gebruik hem vaak, die floyd.

maar succes

BLOK182
23 november 2002, 19:15
Op 2002-11-23 18:40, schreef pim1234:
je kan tog ook een tremsetter er op gooie : http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/vox_store.cgi?product=TREMSETTERS&amp;cart_id=1072387_ 19186
zo dat ie in zn "0" punt blijft...maar tog bruikbaar is omhoog/omlaag en stemming te veranderen...

Dat ding trekt dus steeds de brug terug naar 1 stand, als een soort veer ofzo? Ziet er iig best handig uit. Heeft het eigenlijk veel invloed het op de tremolo? Voor mij zou het niezo heel veel uitmaken, ben niet zo'n hele fanatiekeling als het om tremolo's gaat, tis meer dat er een paar gitaren zijn die floyds hebben en die ik wel mooi vind.

vulvasonic
24 november 2002, 01:22
Die tremsetters zijn leuk en handig wanneer er plotseling een snaar knapt en dat soort dingen. Het grote nadeel, vind ik, is de feel. Als je die tremolo veel gebruikt en je zwiept het ding een beetje heen en weer, dan krijg je last van de tremsetter zijn vervelende bijkomstigheid...en dat is dat je altijd door dat stabiele punt heen moet. Je vloeiende bewegingen worden onderbroken omdat je 'ergens' blijft hangen.