PDA

View Full Version : Jaartje klassieke gitaarles...



Wormaap
18 juli 2006, 15:50
Momenteel ben ik mij aan het voorbereiden op een conservatoriumstudie. Dit jaar heb ik de toelating niet gehaald, om de simpele reden dat het niet te doen bleek te zijn om in 1 jaar alles te leren dat je moet weten, terwijl je ondertussen besluit eens op jezelf te gaan wonen en ineens huur e.d. moet betalen (en daarvoor dus moet werken)
Nu woon ik ondertussen weer bij m'n ouders in (m'n 'eigen' huis wordt gesloopt) en heb ik dus meer tijd om te oefenen (ik werk 24 uur per week)
Toen kwam de volgende vraag in me op: Als ik nu het komend jaar klassiek gitaar ga spelen naast elektrisch, zou dat niet een enorme boost geven in het spelen van bladmuziek, en daarmee ook de logica achter theorie?
Noten lezen kan ik wel vrij aardig (3 jaar keyboard en 2 jaar blokfluit gespeeld :P ) maar gitaarspelen van bladmuziek gaat érg moeizaam.

En dan nog een 2e vraag, enigszins gerelateerd: Door de site van Picker ben ik geďnteresseerd geraakt in fingerstyle akoestisch. Enig logisch denkwerk lijdt me tot de conclusie dat klassiek spelen hier ook voordelig voor zal gaan zijn, maar aangezien muziek heeft bewezen nooit logisch te zijn: Is dit inderdaad zo?

Alvast bedankt voor antwoorden ;)

appyhaan
18 juli 2006, 18:00
Wat voor studie ga je doen op het conservatorium, klassiek of lichte(jazz) muziek. Ik denk dat als je voor licht kiest je sowieso de meeste tijd moet spenderen aan dat genre. Wat betreft het noten lezen, koop of bekijk eens wat boeken van Leavitt. A modern method for guitar en Melodic rhythms. Daarin staat alleen maar notenwerk en dan voor de elektrische gitaar, alsmede de theorie erachter. Natuurlijk is klassiek nooit verkeerd, is toch vaak een andere manier van notenlezen en dan met name wat meer in verticale lijnen. Ook is fingerstyle een goed idee om te leren, dat kom je vast tegen in de lichte muziek. Verder heb ik als tip om 1 van de bovengenoemde boeken door te nemen met een "goeie" gitaarleraar. Wat betreft je afgeleide vraag: Als je het aan mij vraagt lijkt klassiek en fingerstyle nogal op mekaar. Wat ik overigens wel vreemd vindt is dat je verondersteld dat je noten lezen niet kunt leren op de elektrische gitaar. En dat is natuurlijk niet zo, waarom zou je het anders nodig zijn op het conservatorium als je elektrische gitaar wilt gaan studeren.

gorgasm
18 juli 2006, 18:25
gooi es die site vn Picker?

Wormaap
18 juli 2006, 19:11
Op't cons. wil ik de jazz-richting gaan doen.
Ik heb ook niet het idee dat ik op electrisch geen noten kan lezen, waarom niet? Het fretboard verandert niet echt als je switcht :P
De reden dat ik klassiek overweeg is dat dit voor mij een stuk extra motivatie zou zijn. Op elektrisch doe ik vrijwel alles op gehoor, en waar ik niet uitkom is een tab snel van gevonden. Daar mist enigszins de motivatie om van noten te leren spelen.
Nu weet ik dat dat motivatieprobleem an sich al slecht is, maar da's weer een verhaal op zich, waar dit topic niet voor nodig is :P
Maar als ik het nodig heb om iets nieuws te leren, en kan beginnen met quasi-eenvoudige partijen en zo opwerken, heb ik't idee dat het allemaal wat soepeler zou kunnen gaan.

@Gorgasm: http://www.eltjohaselhoff.com/

-=JEROEN=-
18 juli 2006, 21:29
waarom klassiek gitaar gaan studeren als je jazz wil gaan doen op cons.

zoek een jazzgitaar leraar

Wormaap
18 juli 2006, 21:53
Die heb ik al ;) Ik wil dus klassiek doen náást elektrisch, misschien dat dat niet helemaal duidelijk was.

savecracker85
18 juli 2006, 22:07
wat appyhaan al zei, je kan je beter richten op de dingen die voor je toelating echt belangrijk zijn. Dus klassiek gaan spelen is opzich wel leuk, maar voor je toelating moet je waarschijnlijk gewoon van blad spelen met plectrum op electrisch gitaar e.d. dus lijkt het me handig als je je vooral hierop richt. Die boeken van William Leavitt uit de Berklee Press zijn daarbij wel een must, omdat je die op het cons waarschijnlijk ook zal gaan gebruiken.

wat betreft je 2de vraag, ik ben zelf totaal geen klassiek gitarist en ook geen fingerpicker. Maar volgens mij zijn het wel 2 totaal verschillende technieken. Vooral als je daarbij kijkt naar je rechterhand die de snarenplukt.

-=JEROEN=-
19 juli 2006, 00:01
ja idd, beter concentreer je je op je toelating, anders haal je 't dadelijk weer niet... wat overigens ook goed nieuws kan zijn, cons. is niet voor iedereen weggelegd... de bassist van onze band heeft ooit ook auditie gedaan en werd toen naar huis gestuurd met het advies: ga gewoon lekker spelen wat je al speelt, dat gaat je veel beter af... maw, al die kennis vertroebelt je manier van spelen alleen maar... dit omdat hij een soort van natuurtalent is... ik was 't daar niet mee eens natuurlijk, maar das weer een heel ander verhaal ;)

koella
19 juli 2006, 22:36
Lees ik hier de suggestie dat natuurtalenten beter geen conservatorium kunnen gaan doen ? :???:

-=JEROEN=-
20 juli 2006, 01:31
yup, althans, sommige :D

savecracker85
20 juli 2006, 12:09
tja het is net hoe je het advies van zo'n leraar intepeteert natuurlijk :)

Er zijn zat mensen die leuk kunnen spelen in bv een bepaalde stijl, maar daar hoef je niet voor naar een conservatorium. Ze kijken bij zo'n auditie ook wat je motivatie is en dan niet perse of je 10 uur per dag oefent maar vooral waarom je die opleiding wilt gaan doen etc. En uit dat alles bepaalt die commisie of je geschikt bent voor zo'n opleiding.

taylor
20 juli 2006, 12:18
hmm ja dat telt ook maar ook of je muzikaal bent, ze idee hebben dat ze wat met je kunnen natuurlijk,er zijn ook prive leraren die je zeg maar klaar stomen voor de toelating zowel klassiek als jazz dan bedoel ik qua spel maar ook gehoortraining en theorie.

als je dat doet dan is de kans op afwijzing minimaal..meestal zijn die zelf afgestudeerd conservatorium dan weet je ook gelijk wat je kunt verwachten of dat echt wat voor je is.

er is ook tegenwoordig een 1 jarige vooropleiding van het conservatorium teminste zoiets had ik gelezen in een lokaal krantje.

-=JEROEN=-
20 juli 2006, 13:46
de 3 eisen:

1. voorkennis
2. motivatie
3. aanleg

bij onze bassist was 't dus motivatie waarop hij afgewezen werd (hij wilt gewoon lekker spelen, dus zeide ze: ga lekker spelen dan ;))

Alberto
20 juli 2006, 20:53
Je mag het draaien en keren zoveel als je wil maar klassiek spelen is de ideale manier om noten vlot te leren lezen en over te brengen naar je vingers.
Klassiek is de basis van alle muziek. Daar is het allemaal mee begonnen en is al de rest uit ontstaan en ja dus ook voor fingerstyle is dit de basis. Meer nog... Wie klassiek kan spelen kan praktisch ook fingerstyle spelen op wat specifiekere technieken na. Met een plectrum spelen is moeilijk als je altijd met je vingers gespeeld hebt maar omgekeerd nog moeilijker.
Ik vind het dus wel aan te raden om klassiek les te volgen... Het spelen van bladmuziek zal er zeker op vooruit gaan.
Geef mij maar spelen met de vingertjes :) die plectrum is voor mij leuk voor de afwisseling maar meer ook niet. Trouwens een gitaar noemt niet voor niets een tokkelinstrument...

Grrtz

appyhaan
20 juli 2006, 22:04
Alberto je hebt zeker gelijk. Maar als je graag conservatorium lichte muziek wilt gaan doen staan ze niet te springen op klassiek. Je instelling moet volledig licht zijn en dus ook op die manier noten lezen. Een klasgenoot van mijn heeft toelating gedaan piano conservatorium lichte muziek, maar hij had alleen klassiek als basis. Supertalent(en kan noten lezen als een gek) voor alle stijlen muziek als je het mij vraagt, maar toch niet aangenomen. Plectrum zal voor een groot gedeelte ook een must zijn, alhoewel licht/jazz heel goed met vingers kan. Ik ben een voorstander om met beide te kunnen. Ook kan ik aanraden om flink aan de standards te gaan, dat vinden ze heel belangrijk. Btw. tokkelen kan ook met plectrum en vingers(hybrid) :)

wanna1
21 juli 2006, 01:17
Hier in het noorden is ook een die naar huis is gestuurd bij de auditie.
Simpelweg omdat ie beter was dan de docenten daaro.

taylor
21 juli 2006, 10:38
ja, tuurlijk de standaard lul verhaaltjes.

wanna1
21 juli 2006, 11:26
ja, tuurlijk de standaard lul verhaaltjes.
vraag wietse maar, hij woonde bij hem in het dorp.

Ik heb de man horen spelen en kan me goed voorstellen dat hij niet toegelaten is.

taylor
21 juli 2006, 11:48
nou ik weet het niet ,lijkt me sterk het zou wel eerder aan zijn moitvatie/instelling hebben gelegen.

anders zou die opleiding met 2 vingers in de neus hebben afgerond of niet dan?dat is geen reden voor afwijzing.

Wormaap
21 juli 2006, 11:52
Wat is het nut als je iemand niets meer kan bijbrengen?
Al lijkt me dat persoonlijk vrij sterk bij conservatoriumdocenten, want die wat ik heb meegemaakt waren stuk voor stuk toch wel euhm... Vrij aardige muzikanten ;)

taylor
21 juli 2006, 11:55
ja daar zit nou de fout in zo kun je denken natuurlijk ik ken het allemaal wel,een intrument kun je niet 100% leren beheersen in 1 leven,zelf de beste gitaristen ter wereld kunnnen bij leren een doen dat ook als het goed is.

wanna1
21 juli 2006, 12:15
Je bent nooit te oud om te leren. Sommige zijn meer bezig nieuwe dingen te ontdekken. Nieuwe dingen die een ander dan weer moet leren. (mocht het goed zijn)

taylor
21 juli 2006, 12:24
ik zeg trouwens niet dat het verhaal niet waar is een uitzondering kan natuurlijk, alleen in de meeste gevallen is dat het een lulverhaaltje/excuus.

appyhaan
21 juli 2006, 14:42
Als iemand niet wordt toegelaten op het conservatorium dan ligt dat altijd wel ergens aan. Anders zou het betekenen dat diegene eigenlijk een HBO diploma conservatorium gratis zou moeten krijgen. En dat gebeurt niet. De toelatingscommissie heeft dus iets gemist bij de kandidaat. Kan van alles zijn. Dan laat ik wel de vriendjespolitiek buiten beschouwing want dat gebeurt vast ook.

thefox
21 juli 2006, 15:13
ze zoeken natuurlijk ook iemand die leergierig is, en die niet te eigenwijs is (makkelijk vormbaar), hoeft dus niet altijd aan je muzikale capaciteiten te liggen. Ze 'moeten' het ook leuk vinden om je les te gaan geven...