PDA

View Full Version : volume verschil in snaren bij versterkt spelen



apekop
17 juli 2006, 20:52
Ik heb pas een Simon & Patrick spruce 6 met B-band electronica gekocht...

Een hele fijne goed klinkende gitaar en ik ben er heel tevreden over...
alleen onlangs veel me op als ik hem versterkt gebruik dat de B-snaar harder doorkomt dan de andere snaren...akoestisch is dat niet het geval...dit was me nog niet eerder opgevallen, maar nu stoort het mij...

Hoe kan dat?
en nog belangrijker: is hier iets aan te doen misschien???

Enra
17 juli 2006, 21:24
Hoi,

Meestal is B-Band geen probleem bij het inbouwen. In tegendeel, het is een van de pretigste piezo om te plaatsen.

Maar bij andere Piezo elementen komt het wel voor dat de balans tussen de snaren niet goed is na het installeren. Veelal is de oorzaak een niet perfect vlakke onderzijde van het zadel; dat veroorzaakt ongelijke druk op het piezo. Het kan zijn dat dat bij jouw instrument ook aan de orde is.

In de meeste gevallen is dat te verhelpen door het zadel licht af te schuren aan de onderzijde op een stuk fijn schuurpapier dat op een (plexi)glasplaat ligt.

Dridon
17 juli 2006, 22:45
Ik heb het opgelost door een tip van de site van Picker, of Eltjo. Ik heb mijn brug zadel in zes stukken gezaagd, zodat iedere snaar zijn eigen stuk brug heeft. Bij mij is mijn gitaar nu helemaal perfect, qua versterkt spelen, hij is zuiverder, en hij klinkt gewoon mooier...

Misschien iets om te overwegen, als het misgaat kan je simpelzat een nieuwe brug kopen en die op maat schuren...

apekop
18 juli 2006, 01:23
bedankt voor de nuttige tips!! de B-band zat er al standaard op, dus die heb ik niet zelf geplaatst..

Dridon, kun je nog preciezer zeggen hoe je dat gedaan hebt met die brug in 6 stukken zagen?? hoe verhelp je dan het volume verschil?? en kun je zo de intonatie ook aanpassen??... klinkt heel interessant!!!

En Enra: met de onderzijde van het zadel bedoel je waarschijnlijk de onderkant van de kam (dus niet de kant waar de snaren over lopen)?

Dridon
18 juli 2006, 01:50
Hey

Hier staat het op zijn site:

Tweede van onder 'segmented saddle'

Hope it helps :)

Segmented Saddle (http://www.eltjohaselhoff.com/how_to_make_your_guitar_sound_better.htm)

Flipkoos
18 juli 2006, 06:41
mijn simon and patrick heeft een benen brug. die van jou dan waarschijnlijk ook...? kun je dat ook zomaar in stukken zagen?

Enra
18 juli 2006, 07:38
Het benen zadeltje... Soms zegt men wel kammetje... De onderzijde daarvan - dat dus op je piezo drukt - is mogelijk niet vlak.

apekop
18 juli 2006, 10:16
Ja, de link is zeer hulpzaam, thanks again!!!

Ik ga het zeker uitproberen..

Dridon
22 juli 2006, 14:03
En is het nog gelukt? Of heb je het nog niet geprobeerd?

apekop
22 juli 2006, 21:55
Bedankt voor je interesse!
ik heb het nog niet geprobeerd...maar ik ga het zeker doen, eerst even een goede zaag kopen...

Javaca
22 juli 2006, 22:19
Ja,
Met een fijn zaagje (ijzerzaagje bijv.)

Wel een mondkapje voor, het zaagstof is giftig.

kornelius
23 juli 2006, 11:07
Wel een mondkapje voor, het zaagstof is giftig.

Pardon? altijd? of hangt dat nog af van het gebruikte materiaal?

apekop
26 juli 2006, 18:08
Ik heb vandaag mijn kam in 6 stukken gezaagd maar het heeft niet veel effect gehad op het volumeverschil, de B en de hoge E snaar klinken een stuk harder dan de andere snaren...

daarna heb ik tussen de kam en de piezo een stukje karton gelegd onder de B en E snaar...ik dacht dan dempt dat het geluid...maar ook dat hielp niks.

Hoe kan dit en hebben jullie nog andere suggesties??

apekop
27 juli 2006, 21:28
Sorry voor mijn ongeduld, maar: geen andere oplossingen??......misschien heeft Picker nog andere oplossingen...

Don Capo
28 juli 2006, 10:44
Barend ik kan je er niet mee helpen, sorry. Misschien dat ze je in het zelfbouwforum beter kunnen helpen...

Dridon
28 juli 2006, 11:28
Hmm das mooi bout. De onderkant van de witte strip is wel helemaal recht?

En het kan ook zo zijn dat het contact oppervlak van de snaren tegen de brug onderling verschillen, dus hoe groter het oppervlak de harder die klinkt, kijk daar eens naar.

apekop
28 juli 2006, 12:38
Ik heb de kam eerst aan de onderkant op een vlakke schuurkurk een beetje geschuurd, zodat ie recht is en daarna pas in 6 stukken gezaagd...
dus daar ligt het denk ik niet aan...

kan het ook aan de piezo zelf liggen? dat denk ik namelijk...

als ik met mijn vinger op de kam tik hoor ik bij de kant van de hoge E snaar ook veel meer 'gebonk' als bij de kant van de lage E snaar.

kornelius
28 juli 2006, 22:21
Wat betreft gefrut met kartonnetjes: dat moet je juist andersom doen. Als de piezo helemaal klem zit geeft ie minder signaal dan wanneer ie meer speling heeft door bijvoorbeeld een zachter kartonnetje.

kornelius
28 juli 2006, 22:22
@javaca moet ik me al laten onderzoeken na al mijn geklooi met kammetjes en bruggetjes zonder mondkapje?

Mattia
31 juli 2006, 22:43
Pardon? altijd? of hangt dat nog af van het gebruikte materiaal?

Fijnstof kan mechanische schade veroorzaken aan de longen, en dus ook (op termijn) leiden tot kanker. Houtstof is daar berucht om, been zal ook niet bijster gezond zijn...hier een daar een beetje zal waarschijnlijk nooit problemen geven, maar een stof/mondkapje is zo goedkoop...

apekop
2 augustus 2006, 17:11
Ik leef nog steeds, zonder mondkapje...pfff...gelukkig

Fingerpick
29 juni 2008, 23:41
Gisteren mezelf een Taylor 512 kado gedaan, anno 1999 met ingebouwde Fishman Acoustic Matrix Natural II piezo. Heeeel leuk instrument.
Wat me opviel is dat bij versterking de dunne E snaar iets minder volume geeft. Kent iemand de reden van dit fenomeen?

remcol
30 juni 2008, 08:59
Doordat de dikke e snaar dikker is in vergelijking tot de andere snaren, is ook de breekhoek kleiner. Het lijkt alsof hij ook tegen de brug aankomt. Kan het alleen moeilijk zien op de foto. Heb je misschien een foto vanaf de andere zijde?
Mocht dit het geval zijn, dan kun je dit oplossen door je brug in te zagen. Levert soms geluidsverbetering op. Maar let wel, dit is vrij permanent. Een zadeltje kun je makkelijk nieuw kopen en vervangen, een nieuwe brug.....
Kan alleen niet zo gauw een link vinden waar wat voor je wordt beschreven.

Harald
30 juni 2008, 09:26
Ging toch om de hoge (dunne) E?Brekingshoek van de hoge E ziet niet extreem laag uit. Als de balans akoestisch goed is zal het daar niet aan liggen. Dan zou ik de brugpengaten niet van een sleuf voorzien. Maar zou wel kunnen dat het zadel bij de hoge E net wat minder druk geeft.

remcol
30 juni 2008, 10:11
Harald, je hebt gelijk.... Ik heb niet goed gelezen! Zal dan inderdaad wel een druk probleem zijn.

Fingerpick
30 juni 2008, 10:53
Dus ... een nieuw brugkammetje zetten + een nekreset om de aktie opnieuw te verlagen ?

remcol
30 juni 2008, 12:16
De nek even opnieuw afstellen door aan de trussrod te draaien bedoel je? Een nek reset is alleen nodig wanneer je je nek met je trussrod niet meer kunt stellen.
zie dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101570&highlight=reset

dadgad
30 juni 2008, 12:55
Hallo Remcol,

De trussrod dient om de "kromming" van de hals in te
stellen. Dit heeft geen invloed op de hoek die de hals maakt
ten opzichte van de kast.

Om met de zelfde actie een hoger brugzadel te kunnen
gebruiken - zoals in dit geval nodig lijkt te zijn - moet de
hals iets verder achterover hellen. Daar is dus een "neck
reset" voor nodig.

Bij een Taylor is dat relatief makkelijk omdat de hals niet
gelijmd maar met bouten bevestigd is ("bolt-on"). Een
goede Taylor dealer (probeer bijv. Casa Benelli in Den
Haag) moet je hier mee kunnen helpen.

Greetz,

Han.

Fingerpick
1 juli 2008, 21:26
Ik merkte dat de nek een beetje hol stond : vandaar de hoge aktie. In mijn haast om m'n nieuwe schat naar mijn vingers te zetten, had ik bijna onnodig dat brugkammetje afgeschuurd. Een kleine aanpassing van de truss-rod volstaat. Alles prima nu.