PDA

View Full Version : mijn vingers doen pijn



joanna
17 juli 2006, 17:27
Jah, ik heb een klein probleempje. de vingers van mijn linkerhand doen ENORM veel pijn. Soms voelt het aan alsof ik er met een mes heb ingesneden :confused: .
Nja, ik weet ook wel dat het redelijk normaal is maar zou iemand dmij kunnen zeggen hoelang je daara nu last van blijft hebben?

Mercie

Bram+
17 juli 2006, 17:30
Ik neem aan dat het om je vingertopjes gaat? Ik weet niet wat voor een gitaar je speelt (klassiek, western of electrisch), maar het duurt toch wel een tijdje. Je moet het vooral niet pushen of zo, als je echt last krijgt gewoon pauzeren, of de volgende dag weer verder.

Oja, als je toevallig als hobby zwemmen hebt of zo, zal het wel iets langer duren. Dan ben je na iedere zwembeurt je eelt weer kwijt.

Enra
17 juli 2006, 17:45
Het is simpelweg een kwestie van eelt kweken. Dat gaat nu eenmaal niet van de ene dag op de andere.

Met regelmaat spelen zonder jezelf - je vingertoppen - op de proef te stellen is de enige en beste manier. Maar volgens mij ben je aardig op weg!!!

Succes.

MrDean
17 juli 2006, 18:46
Bij mij duurde het 2 of 3 weken voordat ik er geen last meer van kreeg.

Alberto
17 juli 2006, 19:08
Zoals gezegd heeft iedereen dit probleem in het begin. Na een tijd heb je eelt op je toppen en voel je het niet meer...
Daarom is het eigenlijk aan te raden eerst op een nylon-snarige gitaar te beginnen spelen zodat je je vingers wat ontziet.
Wil je dat niet, dan is het nog wat harder doorbijten ;)

Gitaro
17 juli 2006, 19:08
Ah, de pijn der verbetering! Geniet ervan zolang het nog kan ;)

Linda
17 juli 2006, 19:16
Ik heb zeven jaar gespeeld zonder eelt op m'n vingers. Ik geef toe, ik oefende niet erg veel. Nu oefen ik sinds een week elke dag wel een paar uur. En ja, dat doet pijn. Maar het gaat vanzelf over als je eelt op je vingers krijgt!

imm
18 juli 2006, 19:51
ik speel nu 3,5 jaar en heb het nog steeds.. ik heb wel heel dunne vingertjes maarjah je went eraan en tijdens het spele voel ik het bijna niet meer... meer erna als ik iets vastpak ofsow:P... enajh heb van de week ook weer een blaar op me vinger gekweekt... nu ben ik verplicht met een plectrum te spele:( maarjah gaat ook wel weer over:)
liefs imke

stefke_m
18 juli 2006, 20:11
Ik heb er soms last van als ik op mijn nieuwe akoestische gitaar speel, komt omdat ik dunne snaren van mn strat gewoon ben.

joanna
19 juli 2006, 17:24
Ow jah, dacht ik al. Gewoon even vragen :D. Wel grappig soms, want ik voel gewoon op alles minder. Zelfs als ik typ voel ik met de vingertopjes van mijn linkerhand veel minder :dontgeti: .

Picker
19 juli 2006, 19:02
Lees eens mijn artikeltje over gitaar set-up. Ik vermoed dat je gitaar de snaren te hoog heeft liggen (te hoge actie). Een gitaar kan zo afgesteld worden dat het amper kracht kost om de snaren te fretten.

Kasper
20 juli 2006, 00:00
Ow jah, dacht ik al. Gewoon even vragen :D. Wel grappig soms, want ik voel gewoon op alles minder. Zelfs als ik typ voel ik met de vingertopjes van mijn linkerhand veel minder :dontgeti: .

Daar raak je aan gewoon. Met eelt heb je minder gevoel, maar ik zou het niet opgeven voor het gemak je dan hebt als je gitaar speelt. Doet veel minder pijn namelijk.

Ik speel ook niet intensief elke dag en voel het dus ook iedere keer als ik lange tijd speel, maar je gaat er na verloop van tijd ook gewoon minder om malen. Toch merk ik wel dat mijn vingers er beter tegen kunnen, zelfs al heb ik weken niet gespeeld.

In het begin wil je gewoon erg veel spelen, da's dan natuurlijk wel jammer aangezien je die eeltlaag nog niet hebt. Is gewoon een periode waar je doorheen moet.

iwamoto
20 juli 2006, 00:54
ik speelde vooral toen ik begon elke dag uren lang, ook al deed het pijn, gewoon doorspelen, ik vond het veel te leuk :D ik weet nog, was ook met dit weer, dan was ik aan het spelen, dan vielen de drupels zweet op de zwarte lak van mn strat, mn linker hand deed pijn, mn rechter schouder deed pijn, maar ik vond het niet erg, want het was super leuk, tegenwoordig is aleen het pijn gedeelte weg, gitaar spelen is gewoon super leuk, maar ik merk wel dat ik met dit weer iets minder speel, naja, wat wil je ook op zolder, vreselijk, aleen zo te voelen gaat het stormen, hoorde al gerommel, dat zal lekker koelen :D

Linda
20 juli 2006, 10:15
Ik hoorde dat het vandaag drukkend warm en benauwd zou worden. Ik hoop op verkoeling.
Als je gaat zwemmen, gaat het harde laagje op je vingers niet in een keer weg hoor. Gelukkig. Het wordt wel wat minder, maar het is zo weer terug.

Buzz
20 juli 2006, 13:28
Sterker nog! Door het nat (en week) worden van de eeltlaag en het opnieuw indrogen wordt de eeltlaag alleen maar harder.

Wel pas gaan spelen als alles goed gedroogd is natuurlijk.

NielDxe
25 juli 2006, 16:15
Nou ik speel al aardig wat jaartjes en ik ik kan er ook nog last van krijgen. Het is niets ongeweoons. Er zijn ook die-hards die opzettelijk de eeltlaag van hun vingertoppen verwijderen (vraag me niet hoe) om met meer gevoel te kunnen spelen... tja....

GunMetalBlue
25 juli 2006, 17:01
Ik ben zo'n lul die met zoveel slides speelt dat het eelt er eigenlijk nooit fatsoenlijk op blijft zitten :)

taurina
26 juli 2006, 14:29
eerlijk gezegt heb ik er weinig last van gehad. speel nu een paar maanden en heb een eeltlaag maar geen last van :confused: .

Don Capo
26 juli 2006, 14:33
Vertrouw me...dan doe je iets goed verkeerd.

stefke_m
26 juli 2006, 16:08
Ik heb nu ook pijn bij het gitaarspelen, door een snijwonde. Een snee in je vingertoppen doet enorm pijn!

joanna
27 juli 2006, 16:40
Jah, ik zal nu zeker oppasse omme niet te snijde :)

vasnd
27 juli 2006, 21:48
ik heb er de laatste maand weer echt last van. Door vakantie heb ik nu nog meer tijd over dan normaal en ik gun het ook te weinig tijd om uit te harden. Nu haal ik max 2 uur op een dag aan gitaar spelen en daarna begint het echt pijn te doen.

Wat dat betreft is het goed dat ik vanaf volgende week weer een 46 uur werkweek

joanna
29 juli 2006, 17:58
Ow jah, bij mij doet de grote vakantie er ook 'goed' aan. Ik speel tegenwoordig enorm veel en ik weet opeens weer hoe het voelt als je net begint te spelen(leer nu akkoorden waarvoor je de pink nodig hebt). En morgen vertrek ik op vakantie en dat is dus iedere dag het zwembad in :confused:. Vakantie betekent ook geen gitaar spelen dus euhm...
Dat gaat pijn doen!!!

Pun
30 juli 2006, 02:08
Ow jah, bij mij doet de grote vakantie er ook 'goed' aan. Ik speel tegenwoordig enorm veel en ik weet opeens weer hoe het voelt als je net begint te spelen(leer nu akkoorden waarvoor je de pink nodig hebt). En morgen vertrek ik op vakantie en dat is dus iedere dag het zwembad in :confused:. Vakantie betekent ook geen gitaar spelen dus euhm...
Dat gaat pijn doen!!!

Gitaar mee nemen, kun je lekker spelen langs het zwembad :)