PDA

View Full Version : humbucker met single-coil en andersom



de_bink
17 juli 2006, 17:26
Hey ik heb weer een n00b vraagje, kan je met een humbucker de soort muziek spelen zoals Blink-182 ... aangezien die toch met strats spelen (single-coil). En andersom kan je met single-coils AC/DC ofzo spelen.

Ik snap zelf ook wel dat je het geluid nooit hetzelfde krijgt omdat humbuckers en single-coils gewoon verschillende geluiden produceren, maar ik bedoel ik hou toch meer van de sound van de single-coil, maar als het kan wil ik toch wel eens voor de afwisseling metal kunnen spelen. Of is dan het beste om een gitaar te hebben met een humbucker en single-coils, zoals de Squier Fat strat of de Yamaha pacifica 112(ik denk er over om 1 van deze gitaren te kopen). Of heb je dan slechte punk(single-coil) en slechte metal(humbucker)?om het zo maar te zeggen...

alvast bedankt...ik ga trouwens over 2/3 weken gewoon zelf kijken wat ik het beste vind bij de locale gitaarwinkel :hippie:

nielsduursma
17 juli 2006, 17:30
je kan ook een humbucker splitsen naar een single coil dmv. een schakelaartje, of een schakelaar verwerkt in je tone of volume knop.

het is mogelijk, het schijnt niet erg moeilijk te zijn, maar ik heb me er nog niet in verdiept.

Willlem
17 juli 2006, 17:35
Hey ik heb weer een n00b vraagje, kan je met een humbucker de soort muziek spelen zoals Blink-182 ... aangezien die toch met strats spelen (single-coil). En andersom kan je met single-coils AC/DC ofzo spelen.

euhm, blink 182 speelde ook met humbuckers. check de tom delonge signatures maar. en de pacifica en de squier die je noemt zijn redelijke gitaren om te kunnen switchen tussen single coil en humbuckers. voor die prijs iig, heb je meer geld dan kun je idd voor duurdere gitaren gaan kijken en evt je humbucker splitten.

Gitaro
17 juli 2006, 17:38
Alles kan, alles heeft z'n charmes, maar ook z'n nadelen. Als je echt van plan bent metal te spelen (heavier dan blink en acdc dus) kan je t beste voor een gitaar met een humbucker in de brugpositie gaan. Metal klinkt gewoon niet overtuigend uit singlecoils.

Die blink meuk ben je toch zo vanaf. It's just a phase :D

En voordat men over coil splitten begint, dat is naar mijn mening niet echt iets voor een beginner. Dan heb je toch meer aan een degelijke allroundgitaar, maargoed, das een mening.

de_bink
17 juli 2006, 20:12
Die blink meuk ben je toch zo vanaf. It's just a phase :D

En voordat men over coil splitten begint, dat is naar mijn mening niet echt iets voor een beginner. Dan heb je toch meer aan een degelijke allroundgitaar, maargoed, das een mening.

:p ik wist dat ik dit soort reacties zou krijgen over blink-182... nou ja ik ga nog ff kijken of ik wat meer info kan krijgen over dat splitten van single coils...ja ik neig ook meer naar die gitaren(fat strat) ...

een beetje off-topic maar wat zijn superstrats?

Gitaro
17 juli 2006, 20:21
Volgens mij heeft een superstrat 24 frets (ipv 24 of 22), een fancy tremolo systeem (floyd rose etc.) om divebombs mee te maken en andere ongein uit te halen, en 2 humbuckers + soms een singlecoil. Iets heel anders dan een gewone strat of fat strat dus.

G.G.
17 juli 2006, 20:37
meer info kan krijgen over dat splitten van single coils...

Dat kan niet

iwamoto
17 juli 2006, 20:43
Dat kan niet
wel met een zaag ;)

ik heb overigens zelf mijn humbuckers gesplitst met een push pull pot, ohja, en mijn strat sinds kort ook, maar dan met een schattige schakelaar :)

Gitaro
17 juli 2006, 21:11
Kijk, daarom raak ik nou een gewone allroundgitaar aan :D. Het heeft bij mij toch echt wel langer dan een half jaar geduurd voordat ik iets zinnigs over het geluid van m'n gitaar kon zeggen. Althans, iets wat ik niet van internet had geplukt. Voor dat soort dingen moet je gewoon ervaring hebben. Ik ga m'n neefje die net begint ook niet adviseren om z'n Squier uit te rusten met de duurste SC-sized humbuckers. Alles op z'n tijd!

G.G.
18 juli 2006, 08:36
Kijk, daarom raak ik nou een gewone allroundgitaar aan :D. Het heeft bij mij toch echt wel langer dan een half jaar geduurd voordat ik iets zinnigs over het geluid van m'n gitaar kon zeggen. Althans, iets wat ik niet van internet had geplukt. Voor dat soort dingen moet je gewoon ervaring hebben. Ik ga m'n neefje die net begint ook niet adviseren om z'n Squier uit te rusten met de duurste SC-sized humbuckers. Alles op z'n tijd!

Daar kan ik me wel in vinden. In het begin moet je geoown spelen en niet sleutelen. Geef je gehoor en je muziekale smaak de tijd om bebaald geluid te herkennen. Luister veel muziek en probeer veel gitaren uit. Als je meteen al gaat sleutelen bijft het een gok en is de kans groot dat het nog steeds niet bevalt.

de_bink
18 juli 2006, 11:05
Daar kan ik me wel in vinden. In het begin moet je geoown spelen en niet sleutelen. Geef je gehoor en je muziekale smaak de tijd om bebaald geluid te herkennen. Luister veel muziek en probeer veel gitaren uit. Als je meteen al gaat sleutelen bijft het een gok en is de kans groot dat het nog steeds niet bevalt.

ja dat snap ik zelf ook wel, maar ik kan wel het verschil horen tussen humbucker en single-coil...wie zegt dat ik wil gaan sleutelen?! :stop: , ik heb dit topic geopend om te vragen of dat je de soort muziek die normaalgesproken met single-coils worden gespeeld ook met humbuckers kan spelen, en andersom.

G.G.
18 juli 2006, 13:25
Jij zocht toch info over coilsplitten? Dan zal er bij de meeste gitaren toch echt gesleuteld moeten worden.

iwamoto
18 juli 2006, 13:59
Jij zocht toch info over coilsplitten? Dan zal er bij de meeste gitaren toch echt gesleuteld moeten worden.
een push pull stelt nix voor, je ziet er niets van, je hoort niet eens verschil :p ofja, wel versch...je weet wat ik bedoel!

G.G.
18 juli 2006, 14:16
een push pull stelt nix voor, je ziet er niets van,

Dat hof je mij niet te vertellen. :) Heb wel voor hetere vuren gestaan (check linkje in onderschrift).

Maar weet niet of het niks voorstelt voor iemand die gisteren nog singlecoils wilde splitten. Denk dat je dan beter van een soldeerbout af kan blijven.

Maar ff off-topic. Ja, je kan metal met singlecoils spelen en punk met humbuckers gaat ook prima.

Maar beter is een gitaar met een H-S-S of H-S-H opstelling en dan iemand een pushpullpotmetertje voor je LATEN aanbrengen.