PDA

View Full Version : RED Juniper



blimb
17 juli 2006, 11:57
Hey hey,

Ik ben een week of twee geleden even naar een houthandel in Duitsland gegaan, en kwam daar een stuk RED JUNIPER tegen. HEt is een cedertype geloof ik. Sterk ruikend hout met rode en witte delen.

Het leek mij erg leuk om dit te gaan gebruiken voor een bass body, een geurige bass.. Weet iemand wat voor tone eigenschappen het hout heeft? Ik kan hier eigenlijk niets over vinden. ...

ik heb hier nog ff wat info gevonden over het hout ...
http://www2.fpl.fs.fed.us/Techsheets/SoftwoodNA/pdf_files/junipervirgineng.pdf

Enra
17 juli 2006, 15:07
Volgens mij is de Nederlandse handelsnaam :

Afrikaans Potlood Ceder (Juniperus procera)

Het wordt vrijwel uitsluitend voor potloden gebruikt en voor kledingkisten en kasten vanwege de insectenwerende eigenschappen van het hout.

Het splijt - zoals nagenoeg alle naaldhout ceders - gemakkelijk en voorboren is daarom noodzakelijk. Verlijmd goed.

Ik ben benieuwd hoe je bas zal gaan klinken. Want dat blijft een experiment.

blimb
18 juli 2006, 21:41
zijn er meer mensen die misschien een idee hebben .. ik lees hat het hout wel gebruikt wortdt voor acoustic "soundboarfds" maar heb nog geen solidbody info kunnen vinden ...

G.G.
19 juli 2006, 08:51
Ceder zou ik niet gebruiken als massief hout voor een body. Is het geen idee om er een dunne top van te maken voor de looks en daarachter gewoon elzen/essen/mahonie etc.. te gebruiken. En dunnen top (<7mm) doet haast niets met je klank, maar maakt een stuk saai, tekeningloos, elzen wel ineens heel aantrekkelijk.

Als ik je linkje bekijk, dan kan dat hout vettig zijn (als ik het goed gelezen heb) en dat kan verlijmen wel weer wat problemen geven. Maar als ik het zou gebruiken, zou ik er een top, en eventueel een achterblad van maken.

Javaca
19 juli 2006, 11:14
Vettig hout gewoon goed ontvetten met wasbenzine.

blimb
19 juli 2006, 12:57
maar volgens mij lijmt het dus wel goed .... zie spec sheet van het hout

Enra
19 juli 2006, 13:07
Ja hoor!! Ofschoon in sommige houtsoorten inhoudsstoffen zitten en etherische olien die verlijmen of afwerking met bepaalde laksoorten lastig maakt, is dat bij mijn weten met Afrikaans Potlood Ceder niet het geval.

Javaca
19 juli 2006, 13:42
Loofhoutceder (cederella odorata) verlijmt best, en naaldhoutceder ook.

Mattia
19 juli 2006, 14:44
..en geen van beide (loofhout of naaldhoutceder) zijn ware Ceder soorten, en ze zijn ook absoluut niet verwant aan elkaar. Dus daar kun je niets uit herleiden, helaas.

Verder, om m'n lijstje van 'things to build' staat al langere tijd een WRC (naaldhoutceder) solidbody. Zal wel enorm makkelijk deuken, maar dat boeit verder niet zo.

Javaca
19 juli 2006, 18:58
Lijkt me ideaal om een gitaar van te maken die er lekker relic uit mag zien...

http://namm.harmony-central.com/SNAMM02/Content/Gibson/PR/Bob-Marley-LP-Special-sm.jpg
De Gibson Bob Marley

Enra
19 juli 2006, 19:20
Lijkt me ideaal om een gitaar van te maken die er lekker relic uit mag zien...

http://namm.harmony-central.com/SNAMM02/Content/Gibson/PR/Bob-Marley-LP-Special-sm.jpg


Heel mooi!!! Heel mooi!!!