PDA

View Full Version : Bijgeluiden: Slippende vingers



Hoagiex
16 juli 2006, 23:59
Ik heb een probleem bij het spelen van brede pull-off en afbouwende loopjes.

Zodra het bereik enigzins groot wordt (bij 9-6-3 loopje op een snaar), dan slipt mijn middelvinger/ringvinger (hangt ervanaf welke ik gebruik) een klein stukje van de snaar bij het wegtrekken van de vinger om ruimte te maken voor de noor die met de wijsvinger gespeeld wordt. Dit geluid heeft wat weg van een slide.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan voorkomen... ? Is dit puur een 'bereik' probleem wat met wat rekken en strekken te overkomen is? ... Is het een kwestie van de hoek van mijn vingers op de hals?...

Enige input gewenst :)

hoofd
17 juli 2006, 00:29
Kwestie van meer oefenen, meer rek in je vingers krijgen en je vingers sneller van de toets halen. De hoek van je vingers op de hals helpt zeker ook, als je echt alleen met het topje van je vinger de snaar raakt, raak je de snaar dus maar met een klein oppervlak wat verder ook geen vlees om zich heen heeft dat bijgeluiden kan veroorzaken.
Probeer het stuk eerst langzaam te spelen, gewoon door te picken, om zo de beweging erin te krijgen, en dan langzaam maar netjes snelheid opbouwen.

Overigens, nog een tip, ik ben zelf vrij lui, dus bij grote afstandlicks zoek ik de noten dichterbij. Bij zoiets als 9-6-3 op bijvoorbeeld de lage E speel ik eerder:
A|-4-----|
E|---6-3-|
Das net ff wat makkelijker ;)

Gitaro
17 juli 2006, 04:23
Ik ben nog luier!

A|-4-1----
E|-----3--

Maar meestal tune ik m'n E gewoon een stukje hoger, naar G, dan kan ik die open spelen :cooler:


Ontopic: is dat nou echt 9-6-3? 3-8 vind ik al ver zat, maar om van 9 naar 3 te gaan met pulloffs nota bene, mij niet gezien!

Hoagiex
17 juli 2006, 11:53
Dus gewoon de pijnbank in en rekken dus ... :P

Maarre ... mja ... soms heb je niet veel keus qua posities ... het is een onderdeel van een legato:

---------------------------------------------------
-------------------------------------------10^9\s0
-----------------9^3^6^3^9----------9^6--------
---------9^6^3--------------9^6^3^6------------
-----8^6------------------------------------------
-3^7----------------------------------------------

Dus ik kan dan niet even snel naar een lagere positie springen :(

Ik ben er al wel achter dat ik zowel mijn middel- als ringvinger veel 'platter' neerleg (minder top meer vinger) dan mijn pink en wijsvinger ... dus dat moet eerst maar eens verholpen worden.

-=JEROEN=-
17 juli 2006, 13:33
hoe lang zijn je vingers?

Hoagiex
17 juli 2006, 15:59
Ehm ... nou.... niet heel lang ...

Ik ben 1.80m en aan de dikke kant ... dus ik heb wat korte, mollige vingers ... maar ik kan redelijk breed fretten graaien, omdat ik een jaartje ofzo, elke dag een vinger oefening van Hammet heb gedaan die ik ooit eens in een blad las .... en het hielp wel.

Maar deze greep is me dus teveel, want bij het wegtrekken van mijn middelvinger (ik doe de 9-6-3 met pink, middelvinger, wijsvinger) 'veert' mijn middelvinger dus een beetje richting mijn wijsvinger bij het optillen, omdat hij door de spanwijdte onder spanning komt te staan.... en hierdoor maakt hij een soort mini-slide van 0.2cm wat net een naar scherp bijgeluid geeft.


ps. Ik heb wel gemerkt dat als ik mijn gitaar (electrisch) wat meer in een klassieke houding neem, dat ik de greep makkelijker kan pakken omdat mijn vingers een betere hoek hebben t.o.v. de hals.

buuck
18 juli 2006, 14:11
hameren op je houding dus

Hoagiex
18 juli 2006, 14:38
Nja ik speel metal .... een krukje en een klassieke houding doen het hem niet helemaal op podium :p

Dus de pijnbank in en nog meer rekken :(