PDA

View Full Version : Behringer XENYX serie.



Koekjes zijn lekker
16 juli 2006, 19:15
Hoi,

Ik heb een vraagje over XLR inputs voor microfoons op een mengpaneel. Ik wil een mengpaneel kopen voor de band. En ik zit te denken aan een Behringer XENYX serie, maar op de behringer website staan verschillende versies. Ik kan natuurlijk niet kiezen ;)

Ik wil het mengpaneel gebruiken voor het opnemen van onze demo, maar ook voor kleine live gigs. We hebben daarvoor inputs voor 7 drummicrofoons, 1 basmicrofoon, 1 gitaarmicrofoon, 1 zangmicrofoon en 1 keyboard-input nodig. Microfoons hebben allemaal XLR uitgangen, dus ik heb als het goed is minstens 10 XLR-ingangen nodig. Dan zou ik dus het grootste mengpaneel moeten nemen (XENYX 2442FX) omdat die 10 XLR-ingangen heeft.
Maar nou vroeg ik mij af: moeten die microfoons perse in de XLR-input, of kunnen die ook in de "jack-inputs"? Dan heb ik namelijk ook genoeg aan de XENYX 1832FX.

Ik hoop dat jullie me snappen. Wie kan mij helpen?

paulusdeBKB
16 juli 2006, 20:02
Kijk even bij de kleinere Xenyx tafels of ze gebalanceerde jackingangen hebben. Is dathet geval dan kan je ook met een kleinere toe. Maar mengtafels worden altijd te klein, dus is het misschien geen slecht idee om toch maar die grote te kopen.

H.Manback
16 juli 2006, 20:04
Ik weet er niet echt veel vanaf hoor, maar ik heb zo het idee dat men voor een zinnig antwoord wel wil weten of er condensator microfoons bij zitten ivm fantoom voeding.

Daarnaast, kan je de voor de drums niet met minder microfoons af?

bert k
16 juli 2006, 20:14
Die Xieniks dingen hebben zeker fantoomvoeding, dat is het probleem niet.

Maar wat Paulus suggereert klopt niet, als je gebalanceerde jackingangen wil gebruiken, is er nog steeds sprake van een ingang op lijnniveau, en dat is niet gevoelig genoeg voor een microfoon. Dus idd, die 10 kanalen ga je zeker nodig hebben.

Han S
16 juli 2006, 20:42
1 Kick inside
2 Kick outside
3 snare top
4 snare bottom
5 tom 12"
6 tom 13"
7 floortom 16"
8 overhead 1
9 overhead 2
10 hi hat
11 ride cymbal
12 room mic left
13 room mic right

Als je meer dan twee hangende toms, of meerdere floortoms gebruikt komt er voor elke tom nog een mic bij.

Maar je kunt ook één mic of een stereopaar op de 'sweet spot' planten, werkt ook vaak goed of zelfs beter (fasefouten).

paulusdeBKB
16 juli 2006, 21:52
Die Xieniks dingen hebben zeker fantoomvoeding, dat is het probleem niet.

Maar wat Paulus suggereert klopt niet, als je gebalanceerde jackingangen wil gebruiken, is er nog steeds sprake van een ingang op lijnniveau, en dat is niet gevoelig genoeg voor een microfoon. Dus idd, die 10 kanalen ga je zeker nodig hebben.

Bert, is dat zo? Jackingangen kunnen toch ook instrumentsignaal aan, waarom dan niet gebalanceerd instrumentsignaal? Aan het principe verandert niets.

Koekjes zijn lekker
16 juli 2006, 22:18
1 Kick inside
2 Kick outside
3 snare top
4 snare bottom
5 tom 12"
6 tom 13"
7 floortom 16"
8 overhead 1
9 overhead 2
10 hi hat
11 ride cymbal
12 room mic left
13 room mic right

Als je meer dan twee hangende toms, of meerdere floortoms gebruikt komt er voor elke tom nog een mic bij.

Maar je kunt ook één mic of een stereopaar op de 'sweet spot' planten, werkt ook vaak goed of zelfs beter (fasefouten).

We gebruiken wat minder microfoons. We hebben het zaterdag getest en we vonden het goed genoeg klinken:

- 5 clipmicrofoons sennnheizer 504/604
- basedrum akg d112,
- 2 overheadmicrofoons akg c1000

- Basgitaar sm 57/58
- Gitaar sm 57
- Zang sm58

Koekjes zijn lekker
16 juli 2006, 22:20
Die Xieniks dingen hebben zeker fantoomvoeding, dat is het probleem niet.

Maar wat Paulus suggereert klopt niet, als je gebalanceerde jackingangen wil gebruiken, is er nog steeds sprake van een ingang op lijnniveau, en dat is niet gevoelig genoeg voor een microfoon. Dus idd, die 10 kanalen ga je zeker nodig hebben.

Ok, dus ik heb wel die grote nodig?

Han S
16 juli 2006, 22:49
Bert, is dat zo? Jackingangen kunnen toch ook instrumentsignaal aan, waarom dan niet gebalanceerd instrumentsignaal? Aan het principe verandert niets.

Of het nou een jack, een XLR, een TT of wat dan ook is, het gaat om het nivo en een microfoon geeft afhankelijk van het type maximaal rond de 10 a 20 milivolt spanning.

Een gitaar of bas zit ook ongeveer op dat nivo. Een line ingang zit tussen de 150 milivolt en 2 volt en is bedoeld voor CD spelers, cassettedecks etc.

En dat is waar Bert het over heeft, een microfoon zal op een line ingang een zeer zwak signaal betekenen, ook als er een gain op zit die je helemaal op maximaal zet zal het te zacht zijn.

harrie-beton
17 juli 2006, 09:27
Als je toch een mengtafel koopt, neem dan 16 kanalen met 16 microfoon versterkers. Hou rekening met groei of bijzondere dingen.

Bijvoorbeeld als jullie een gastmuzikant hebben of een akoestische gitaar erbij ofzo zit je met 10 of 12 kanalen meteen te kort.

bert k
17 juli 2006, 11:17
Bert, is dat zo? Jackingangen kunnen toch ook instrumentsignaal aan, waarom dan niet gebalanceerd instrumentsignaal? Aan het principe verandert niets.
Han zei het al, lijningangen zijn niet gevoelig genoeg voor mics.
Ik dacht bij mijn vorige post vooral aan de bekende Behringer tafeltjes, die hebben een aantal kanalen met micingang en voorversterker, en een aantal kanalen die op lijnniveau werken. Daar gaan dus beter geen mics in.
Los daarvan kan je natuurlijk een gebalanceerde microfooningan voorzien van jackpluggen, maar dat heeft niets met de signaalsterkte te maken.

paulusdeBKB
17 juli 2006, 19:28
Bedankt jongens, weer wat geleerd. Nu ik mijn post teruglees zie ik dat ik erg onduidelijk had opgeschreven wat ik bedoelde. Maar goed: beter geen gitaren/mics via de line in jacks. Duidelijk!

Koekjes zijn lekker
18 juli 2006, 18:07
Dan nog een simpel vraagje: wat is een "tweeweg" monitor? Wat is het verschil met een niet-"tweeweg" monitor.

paulusdeBKB
18 juli 2006, 18:20
Tweeweg wil niets meer of minder zeggen dat er twee speakers inzitten. In een drieweg zitten er drie. Niet gaan vragen wat beter is, dat hangt volledig af van prijsklasse, ontwerp, toepassingsgebied etc.

Koekjes zijn lekker
18 juli 2006, 18:23
Ok, maar dan heb je dus niet twee losse speakers, maar twee speakers die in 1 "kastje" zitten?

Han S
18 juli 2006, 19:18
Ja, klopt en ik heb zelfs vierweg monitoren, daar zitten dus vier speakers in. Maar ook een filter met vier kantelpunten waar allerlei rare dingen kunnen gebeuren met fasefouten en speakers die elkaar op dat punt gaan overlappen, of juist niet en daardoor een stukje van het geluidsspectrum weglaten, zoals het Bose Acoustimass systeem dus doet.(hoewel je daar niet mag spreken van 'stukje' maar meer van 'stuk').

Het meest ideale zou dus een breedbandspeaker zijn, maar die is dan weer niet in staat om het uiterste laag en hoog goed weer te geven.

Een echt goede en betrouwbare monitor kost wel een paar munten en terecht.

Koekjes zijn lekker
18 juli 2006, 19:48
Een echt goede en betrouwbare monitor kost wel een paar munten en terecht.

Jammergenoeg...

paulusdeBKB
21 juli 2006, 03:13
Het meest ideale zou dus een breedbandspeaker zijn, maar die is dan weer niet in staat om het uiterste laag en hoog goed weer te geven.

Een echt goede en betrouwbare monitor kost wel een paar munten en terecht.

Alcons en Stage Accompany hebben tegenwoordig behoorlijk grote ribbons. Heb je die al gezien? Ik weet niet of ze daar al studiomonitoren omheen hebben gebouwd maar een 30 cm line source is niet te versmaden, zeker als het niet te hard hoeft.