PDA

View Full Version : Schapelijke prijs Marshall kast



PluueeR
23 november 2002, 13:07
Ik kan een 2e hands Marshall kast kopen. Het gaat om een 4x12 met Celestion G12M speakers. Het is een 60's kast volgens mij met vies bruin doek (lijkt wel jutten). De kast is behoorlijk beschadigd (tolex zit er op diverse plaatsen niet meer op en er zit een scheurtje in het speaker doek). Wat kan ik hier op bieden?

De kast heeft 1 input, wat is het omhage dan? 16 ohm?

mathe
23 november 2002, 13:42
Als het een kast is met bruin speakerdoek (brown basketweave) en G12M20 of M25 Celestion speakers is het waarschijnlijk een model 1960 uit circa 1968. Ongeveer de meest gezochte en best klinkende Marshall speakerkast.
Prijzen voor dit soort kasten liggen tussen de 750 en 1500 Euro, uiteraard afhankelijk van de staat waarin hij verkeerd.
Mocht je de binnenkant te zien kunnen krijgen moet je erop letten dat de 4 speakers identiek zijn, ze alle 4 werken (even controleren met een 9 Volt batterij of de conussen bewegen) en de datumcodes overeenkomen met de leeftijd van de kast.
Deze kasten hebben inderdaad 1 speakeraansluiting en met de originele speakers is de kast 16 Ohm.

Chris P. Bass
23 november 2002, 15:34
Ik heb deze kast laatst open geschroefd. Er zitten vier dezelfde type speakers in alleen twee met een witte sticker en twee met een grijze ofzo. Wel hetzelfde typenummer.

Ik heb mijn oor bij allevier de speakers gehouden terwijl Plueeer speelde en ze klonken allemaal even hard/goed/...

mathe
23 november 2002, 18:19
Stond er op het speakerchassis nog een code gedrukt? Het type wordt aangeduidt door de letter T met daarna 3 of 4 cijfers. De produktiedatum bestaat meestal uit 2 cijfers en 2 letters.
Welke kleur hebben de plastic kappen over de magneten?

PluueeR
23 november 2002, 18:22
Hoorde van iemand nog een goeie. Als die rubberringen van je speaker aan snot zijn, heb je er natuurlijk niks meer aan. En het is natuurlijk wel een ding van nogal wat jaartjes oud.

mathe
23 november 2002, 19:53
Ik neem aan dat je met rubberringen de conusrand bedoeld? Die zijn niet van rubber bij een G12 :smile:
In ieder geval zijn beschadigingen, zoals gaten, aan de conus te repareren. Ook zijn er recone kits verkrijgbaar voor G12's.

the sure thing
23 november 2002, 21:21
... Het is zeker geen slecht idee om de speakers met een 9 volt barrterij te testen en ook daadwerkelijk te voelen of de conussen bewegen. De speakers zijn ook te reconen. Jammer dat het tolex zo beschadigd is.