PDA

View Full Version : hey



laurah
16 juli 2006, 14:14
hey
ik ben laura en ben 13j en woon in belgie(limburg)
maar speel nog geen gitaar maar gaa't wel lere
ik zit hier op't forum om wat bij te leren je weet wel
en ben natuurlijk een meiske eh
hopelijk hebben we hier veel plezier op dit forum

gratefuldead
16 juli 2006, 15:02
Hallo Laurah
Leuk een meiske die wil leren gitaarspelen
misschien kan ik ooit een vraag van je beantwoorden .
David...

laurah
16 juli 2006, 15:13
bwah
heb wel veel vrage ma kweet ni hoe ze te stelle ;)

joanna
16 juli 2006, 16:59
hehe, welkom!
Leuk om nog een Belgisch meisje hier op het forum te hebben, nu voel ik me niet meer zo eenzaam(hihi, grapje).

Als je vragen hebt stel je ze gewoon, ik heb er ook enorm veel en kan het soms ook moeilijk verwoorden, maar denk er gewoon even over na en dan komt het vanzelf wel.

Groetjes:
"so happy I'm not the only one" Joanna :hippie:

iwamoto
16 juli 2006, 17:04
zolang je er maar aan denkt de zoekfunctie te gebruiken komt alles goed :D
maare, je hoeft je niet te schamen als je termen niet kent hoor, ik ken meerdere mensen die langer spelen als mij en simpele termen niet beheersen, die moeten zich natuurlijk wel schamen :p
verder, euhm, ja welkom, ik heb een beetje een grudge tegen belgen, maar dat komt door mn ex, maar ik zal me inhouden :D

mawashi
16 juli 2006, 20:02
welkom. Ik ben zelf ook Belgische en ook nog maar een paar dagen op't forum.

laurah
16 juli 2006, 21:25
tja'h moet eigenlijk nog gitaar leren spele ;)
dus daarom da'k erni veel van weet eh ...
ma in september begin ik met mun eerste gitaar lessen da zal wel lukke he :) ma heb al 1keer proefles gehad -> en heb difinitief besloten om gitaar te spelen (tzat zo ik was al lang aant drome dat ik gitaar kon spele en op ne dag zeg ik tegen mijn ouders mag ik naar de muziek les want ik wil gitaar leren spelen daar zit ook wat bij zei mijn mama 1jaar noteleer en dan gitaar lessen met notenleer erbij toen kwamen er de exames van notenleer haalde wel altijd heel hoog (82%)(en op het einde (84%) dus mocht ik naar m'n 2e jaar noteleer en ben daar dus ook heel blij om :) :satisfie:

wietse
16 juli 2006, 21:45
welkom, probeer hier het normale nederlands te gebruiken, en niet fonetisch vlaams zoals dit hier,

bwah
heb wel veel vrage ma kweet ni hoe ze te stelle ;)

maakt het er niet gemakkelijker op je posts te lezen.
en doe wat aan je interpunctie één lange regel van 100 woorden leest lastig.
maar verder veel plezier hier.

laurah
16 juli 2006, 21:50
ok zal het zeker doen.
maar nu even een paar vraagjes->
wat heb je precies nodig om een akoestische gitaar te spelen?
hoeveel kost zo een beginners gitaar?
gaat zo een gitaar lang mee ?
en wat kun je zoal met een gitaar?



:satisfie:

laurah
16 juli 2006, 22:15
ma ik weet dat ik in het begin er niet veel van moet verwachten dat het niet zo goed gaat lukken enzo maar dat hoort erbij he als je gitaar wil leren spelen

iwamoto
16 juli 2006, 22:21
ok zal het zeker doen.
maar nu even een paar vraagjes->
wat heb je precies nodig om een akoestische gitaar te spelen?
hoeveel kost zo een beginners gitaar?
gaat zo een gitaar lang mee ?
en wat kun je zoal met een gitaar?



:satisfie:
ik zal drekt de rest beantwoorden, maar je laatste vraag vond ik toch wel heel mooi, nou laura, met een gitaar kan je muziek maken, je kan hem in de kachel doen (laatst een mooie foto gezien) je kan hem op het podium kapot slaan en de stukken het publiek ingooien (alla malmsteen (http://video.google.nl/videoplay?docid=-654350577874242734&q=malmsteen) vanaf 21:30) en je kan een acoust ook als paddle gebruiken in een boot, je kan er een inbreker mee neerslaan, je kan er drugs in verstoppen, je kan er naar kijken (heel belangrijk) en zo zijn er nog 100 andere dingen, maargoed, de andere vragen

om een accoust te spelen, heb je 2 handen, wellicht een plectrum, gezond verstand, en goede zin nodig,
een goede beginners acoust vind je denk ik wel in het accousten sub forum, en daarvan afhankelijk is de levensduur van een accoust, maare, zolang je hem niet kapot slaat, kan ie lang mee (wel goed schoonhouden)

nou laura, hopelijk beantwoord dat je vraag een beetje

laurah
16 juli 2006, 22:37
duh
wist ik ook wel dat je er muziek mee kon maken he :satisfie: en stuk slaan ga ik zeker ni doen hoor

iwamoto
16 juli 2006, 22:43
nog een toevoeging


nja die laatste vraag is opzich niet raar..ik ken complete volksstammen bijwijze van die ook nog er mee trommelen...
alles kan met een gitaar :D

laurah
16 juli 2006, 22:47
heb es een vraagje
waarom reageer je alsof ik een peuter ben?
ik stelde toch gewoonmaar een vraag

robert-gitarist
16 juli 2006, 22:49
heb es een vraagje
waarom reageer je alsof ik een peuter ben?
ik stelde toch gewoonmaar een vraag

Ach joh bij Iwa zit een gebruiks aanwijzing :D

Welkom trouwens :D

laurah
16 juli 2006, 22:50
en wat bedoel je daar mee

robert-gitarist
16 juli 2006, 22:51
en wat bedoel je daar mee

Volgens mij ben je ehmm..niet echt z'n denkertje of wel?
Ik bedoel het gewoon zoals het er staat...zit gewoon één gebruiksaanwijzing bij..Ofwel,Iwa is beetje apparte jongen soms ;)

laurah
16 juli 2006, 22:52
logisch niet eh tis vakantie dan moet je niet denke he kun je lekker lui zijn

robert-gitarist
16 juli 2006, 22:53
Ah das dé instelling... :roll:

Nja leuk een meisje erbij op het forum maar ik zal je een tip mee geven:
Vat niet alles zo serieus op.. ;)

iwamoto
16 juli 2006, 22:56
hey, ik bedoelde het gewoon aardig, ik bedoel, het zijn echt allemaal dingen die je met een gitaar kan doen, toch? maargoed, het is vakantie, dusja...
http://img139.imageshack.us/img139/909/neeja2643ne.gif

het was sterker als mezelf, sorry :)

laurah
17 juli 2006, 13:55
ahja sorry dacht dat je het anders bedoelde :satisfie:
srry

joanna
17 juli 2006, 17:18
Ik speel ook nog maar enkele maanden en mijn (akoustische) gitaar die kostte 100 euro. Eigenlijk moet je gitaarspelen niet onderschatten, maar zeker jezelf ook niet. Ik leer het op mn eentje spelen en nhet gaat best wel vlot vooruit. Natuurlijk heb je der wat geduld voor nodig en genoeg oefening. Maar als je gemotiveeerd bent dan zal het zeker wel lukken.
Zelf heb ik wel enkele dagen gehad dat ik mn gitaar in de andere hoek ven de kamer wou gooien (heb ze uiteindelijk gewon neergelegd, gooien is niet echt goed voor de gitaar :p). Meestal lach ik err dan gewoon mee, want je eraan ergeren helpt toch niet :satisfie: .

iwamoto
17 juli 2006, 17:30
Ik speel ook nog maar enkele maanden en mijn (akoustische) gitaar die kostte 100 euro. Eigenlijk moet je gitaarspelen niet onderschatten, maar zeker jezelf ook niet. Ik leer het op mn eentje spelen en nhet gaat best wel vlot vooruit. Natuurlijk heb je der wat geduld voor nodig en genoeg oefening. Maar als je gemotiveeerd bent dan zal het zeker wel lukken.
Zelf heb ik wel enkele dagen gehad dat ik mn gitaar in de andere hoek ven de kamer wou gooien (heb ze uiteindelijk gewon neergelegd, gooien is niet echt goed voor de gitaar :p). Meestal lach ik err dan gewoon mee, want je eraan ergeren helpt toch niet :satisfie: .
hoe kan je dan boos worden bij het gitaarspelen? als het niet lukt, dan lukt het niet, dan wacht je even, en probeer het nog eens, en nog eens, en nog eens, maar je moet wel bereid zijn veeeeel te oefenen, wil je het een beetje onder de knie krijgen, ik ga 2x per week naar les, en elke dag speel ik ongeveer 2 uur, e ik speel nu 2 jaar, en sinds ongeveer een half jaar les, het liefste zou ik elke dag les hebben, nu bijvoorbeeld, wil ik dolgraag meer verdiepen in andere toonladders, maarja, vrijdag pas weer les :( zucht zucht
maar dus veel oefenen, dan kom je er!

mustang16
17 juli 2006, 17:40
om een accoust te spelen, heb je 2 handen, wellicht een plectrum, gezond verstand, en goede zin nodig,

Waarom zegt iedereen dit? Ik speel nooit met plectrum, niet op mijn elektrische en ook niet op mijn accoustische. Wat is het verschil tussen met je vingers tokkelen of met een plectrum.

Welkom. Ik kom ook uit belgie vanwaar uit belgie kom jij? (als je het al het gezegd dan heb ik slecht gelezen)

Bram+
17 juli 2006, 17:45
om een accoust te spelen, heb je 2 handen, wellicht een plectrum, gezond verstand, en goede zin nodig,

Waarom zegt iedereen dit? Ik speel nooit met plectrum, niet op mijn elektrische en ook niet op mijn accoustische. Wat is het verschil tussen met je vingers tokkelen of met een plectrum.
Euh, het geluid bijvoorbeeld. Ik vind met plectrum spelen op een electrische gitaar ook veel confortabeler, makkelijker, practischer, veelzijdiger.

laurah
17 juli 2006, 18:20
k'woon in limburg gij ?
ik ga ook gewoon zonder plectrum gitaar spelen denk ik :satisfie:
denk ook dat dat het makkelijkste gaat zijn ? of juist niet ik weet het zelf nog niet

mustang16
17 juli 2006, 18:27
ik in oost-vlaanderen, ik vind zonder plectrum het makkelijkste

Linda
17 juli 2006, 19:13
Ik speel nu 7 jaar gitaar en speel nooit met een plectrum! Ja, één keer voor een concert. Toen moest ik wat begeleiding doen, akkoordjes, toen moest ik een plectrum gebruiken van m'n leraar. Ik vind het niet erg nuttig, het verschilt weinig met m'n nagels.
Maar toen had ik er zo'n handje van om akkoorden met m'n duim aan te slaan. Ja, dan klinkt een plectrum heel anders.

Een beginnersgitaar kun je al vinden vanaf 80 euro. Die dingen zijn echt niet duur. Ik had er zelf één voor 300 gulden, met tas, muziekstandaard en voetensteun erbij. Hij gaat nu al zeven jaar mee.

Het enige wat je nodig hebt voor gitaar spelen is een gitaar en een beetje muzikaal gevoel.

iwamoto
17 juli 2006, 19:49
Euh, het geluid bijvoorbeeld. Ik vind met plectrum spelen op een electrische gitaar ook veel confortabeler, makkelijker, practischer, veelzijdiger.
tja bram, uiteraard kan ik weer niets anders als jou volledig gelijk geven, nu moet ik zeggen, heeel soms, dan zet ik super veel delay en heel zware reverb aan, dan is het heerlijk om met je vingers te spelen, maar dan tokkel ik niet echt, over het algemeen is plectrum toch ook echt rete-fijn, maar je moet maar zelf kijken wat je doet laura


Het enige wat je nodig hebt voor gitaar spelen is een gitaar en een beetje muzikaal gevoel.
niet persé, ik ken ook iemand zonder musikaal gevoel, of gevoel voor ritme, en die speelt nou al iets langer als mij gitaarn, alles kan :D

laurah
17 juli 2006, 19:50
maar klinkt met plectrum dan veel mooier of juist niet ?
dat is net wat ik me afvraag
zelf ga ik het leren zonder plectrum

Linda
17 juli 2006, 19:56
Ik vind niet dat een plectrum veel mooier klinkt. Sowieso, ik hou meer van tokkelen en dat werkt niet met plectrum.

laurah
17 juli 2006, 20:38
ok bedankt

iwamoto
17 juli 2006, 20:39
maar klinkt met plectrum dan veel mooier of juist niet ?
dat is net wat ik me afvraag
zelf ga ik het leren zonder plectrum
het heeft allebij zn charme, ik bedoel, sommige mensen vinden moderne kunst lelijk, ik vind het vaak heel mooi, dat is nou echt een smaak kwestie, anders destium houd van de tonezone, ik van de Evolution, alweer, smaak! maare, je moet het eigenlijk allebij gehoord hebben voordat je gelijk oordeelt he, of je doet een combi, daar oefen ik een beetje mee, gewoon aanslaan, en dan nog een snaartje extra met de vinger, maargod, alles kan, het is muziek, en daar kan alles!
ik vind trouwens met plectrum mooier, klinkt niet zo dof, en je kan er later ook vettere dingen mee (AH's etc.)

robert-gitarist
17 juli 2006, 21:14
Maar wat ik wel mooier vind vaak is akoustisch gitaar spelen zonder plectrum..vind ik wel erg mooi klinken..elektrisch vind ik met plectrum mooier klinken.Kwestie van smaak.En inderdaad IWa helemaal gelijk!

Linda
17 juli 2006, 22:10
Ik heb het trouwens over akoestisch... Ik speel geen elektrisch en ik hou er ook niet zo van. Het stukje wat ik van Iwamoto hoorde vanmiddag vond ik trouwens wel leuk.

iwamoto
17 juli 2006, 22:41
Ik heb het trouwens over akoestisch... Ik speel geen elektrisch en ik hou er ook niet zo van. Het stukje wat ik van Iwamoto hoorde vanmiddag vond ik trouwens wel leuk.
nou, weetj wat, ik ben nog met iets bezig, maar ik laat al wel een voorproefje horen, ik heb trouwens gebruik gemaakt van de e blues en de D dorisch, voor de liefhebbers, en de acoorden weet ik zo niet, ik ben geen acoordenman, ik speel gewoon wat ik mooi vind :) maar dit is dus 100% plectrum werk

luistert maar hier:
http://downloads.fayntic.com/users/iwamoto/song%20of%20the%20summer%20-DEMO%202-.mp3

zoals u ziet, een demo, ik moet het nog wat mooier maken vind ik zelf

Lies
17 juli 2006, 23:00
luistert maar hier:
http://downloads.fayntic.com/users/iwamoto/song%20of%20the%20summer%20-DEMO%202-.mp3

zoals u ziet, een demo, ik moet het nog wat mooier maken vind ik zelf

Iwa :hippie:
het stukje is lief maar dat had ik al gezegt!

Lies
17 juli 2006, 23:01
en laurah, welcome!
eindelijk nog een meisje

Linda
18 juli 2006, 09:44
nou, weetj wat, ik ben nog met iets bezig, maar ik laat al wel een voorproefje horen, ik heb trouwens gebruik gemaakt van de e blues en de D dorisch, voor de liefhebbers, en de acoorden weet ik zo niet, ik ben geen acoordenman, ik speel gewoon wat ik mooi vind :) maar dit is dus 100% plectrum werk

luistert maar hier:
http://downloads.fayntic.com/users/iwamoto/song%20of%20the%20summer%20-DEMO%202-.mp3

zoals u ziet, een demo, ik moet het nog wat mooier maken vind ik zelf

Misschien moet ik mijn mening gaan herzien. Dit is echt mooi. Hier hou ik van.

the feable
18 juli 2006, 14:23
Heej Laurah! Welkom op het forum! Hoemeer ( belgische) meiden hoe beter!! Waar woon je ergens in limburg?

Owja en trek je niet teveel aan van het gezever van die die-hard forummers hier, dat went wel ;)


heb es een vraagje
waarom reageer je alsof ik een peuter ben?
ik stelde toch gewoonmaar een vraag

laurah
18 juli 2006, 20:46
ik kom uit limburg (hasselt daarergens nog eens in een klein dorpje) :satisfie:

the feable
18 juli 2006, 22:13
Ow Hasselt dat ken ik wel dat is vlakbij!

laurah
19 juli 2006, 13:32
leuk :) :satisfie: :cooler:

CowGuitar
19 juli 2006, 15:22
Waarom óf met plectrum óf tokkelen leren? Het ligt eraan wat je speelt denk ik toch?
Een hele snelle gitaarsolo kan (zeker op elektrische gitaar) niet zonder plectrum naar mijn mening. Tenzij je echt heel goed ben met fingerpicking, maar dat zijn er maar weinig. En bijv. Tears in Heaven van Clapton is weer veel fijner met je vingers. Ik zou het als ik jullie was gewoon alletwee leren.
Uiteindelijk zal je inderdaad wel door je muzieksmaak in één van de twee beter worden.

laurah
19 juli 2006, 17:03
het is daarom dat ik het eigenlijk vraag want ik ga gitaar leren spelen znder plectrum...

joanna
19 juli 2006, 17:13
Jah, eigelijk heb ik ook nog wel een vraagje daarover:
Zijn er dingen die je niet kunt spelen, ik bedoel, worden de manieren waarop je kan spelen beperkt als je met/zonder plectrum speelt?
Ik,weet eiglijk niet echt goed hoe ik mijn vraag moet stellen :roll:

laurah
19 juli 2006, 19:58
hebben julie eventueel sites van partituren voor beginners
en dan heb ik nog een paar vraagjes :
waar moet ik op letten bij de aankoop van een gitaar ?
als er bepaalde merken zijn die beter zijn ... :satisfie:
en nog zo van die dingen waar ik op moet letten

robert-gitarist
19 juli 2006, 20:14
hebben julie eventueel sites van partituren voor beginners
en dan heb ik nog een paar vraagjes :
waar moet ik op letten bij de aankoop van een gitaar ?
als er bepaalde merken zijn die beter zijn ... :satisfie:
en nog zo van die dingen waar ik op moet letten


Blijf van Stagg af!!!!!!!

Linda
19 juli 2006, 20:14
Nouja, ik ben niet zo heel handig met m'n plectrum. Een snelle solo zou ik echt niet met plectrum willen proberen. Met m'n vingers ben ik wel snel.

Je wilt akoestisch spelen toch? Ga je ook les nemen?

Waar je op moet letten zou ik niet weten. Ik ga over een jaar een nieuwe gitaar kopen en ik moet me er nog helemaal in verdiepen. Ik laat me wel helpen in de muziekwinkel ofzo...

laurah
19 juli 2006, 20:19
hey
heb zo een site gevonde met van die dinges op (weet begot ni wat is ) (www.tabpower.be) en dan krijg ik dit te zien :CHORDS used in this song:

EADGBE

Em 022000
G barré 3555xx
F barré 1333xx
G 320003
F 133211

INTRO: (Zelfde noten met bas)

Em G F Em G F Em

E |-0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0-|
B |-5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5--5--5--5--5--5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5-|
G |------------------------------------------------------------------------------------|
D |------------------------------------------------------------------------------------|
A |------------------------------------------------------------------------------------|
E |------------------------------------------------------------------------------------|

E |--X-X-X-X-X------------------|
B |--X-X-X-X-X------------------|
G |--X-X-X-X-X------------------|
D |--X-X-X-X-X------------------|
A |--X-X-X-X-X------------------|
E |--X-X-X-X-X------------------| Herhaal deze twee (boven en naast) riffs enkele keren.


G F
Billy lag te slapen
G F
hij was moe maar tevreden
G F
want hij was pas klaargekomen
G F
in het bed van zijn vader

Em G F Em

E |-0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0---X-X-X-X-X------------------|
B |-5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5---X-X-X-X-X------------------|
G |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------|
D |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------|
A |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------| Speel dit dan een
E |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------| stuk of 3 keer.

Em G F Em
E |----------------------------------------------|
B |----------------------------------------------|
G |----------------------------------------------|
D |-2--2--2--5--5--5--5--5--3--3--3--2-----------|
A |-2--2--2--5--5--5--5--5--3--3--3--2-----------|
E |-0--0--0--3--3--3--3--3--1--1--1--0-----------|

G F
de wereld ging ten onder
G F
en alles was verloren
G F
en de put was gedolven
G F
en de kat was verdronken

INTERLUDE:

F Em G F Em
E |-------------------------------|
B |--6p5-5-5h8--6--5--------------|
G |-------------------------------|
D |-------------------------------|
A |-------------------------------|
E |-------------------------------| Speel dit zoveel keer je er zin in hebt.

OUTRO:

G F
en Billy lag te slapen
G F
hij was bijna tevreden
(zomaar een liedje) ma wat is dit allemaal? :satisfie:

laurah
19 juli 2006, 20:20
ja ik ga akoestische gitaar spelen en begin in september met mijn eerste jaar

Linda
19 juli 2006, 20:22
Dan zal je docent je sowieso op weg helpen. Hij/zij zal je laten kennismaken met hem spelen met en zonder plectrum. Hoewel, mijn leraar had het pas na een jaar of 5/6 over een plectrum. Je kunt het in ieder geval aan hem/haar vragen. Voor akoestisch heb je niet echt een plectrum nodig.

Kun je niet een gitaar kopen via de muziekschool? Heb ik ook gedaan, en dat ding werkt perfect.

laurah
19 juli 2006, 20:28
tja
ik kanereentje huren maar er zijn weiniger gitaren dan leerlinge en er word zo een kaartje getrokken an wie em mag hure of niet (bij ons zijn er maar 4jaar gitarlesse)

CowGuitar
19 juli 2006, 20:31
Jah, eigelijk heb ik ook nog wel een vraagje daarover:
Zijn er dingen die je niet kunt spelen, ik bedoel, worden de manieren waarop je kan spelen beperkt als je met/zonder plectrum speelt?
Ik,weet eiglijk niet echt goed hoe ik mijn vraag moet stellen :roll:

Ja zeker..met plectrum heb je bijvoorbeeld het voordeel dat je op een neer kan bewegen over één snaar en dus veel noten achter elkaar kan spelen. Met je vingers gaat dit moeilijk en krijg je een lelijk geluid vind ik.
Met plectrum heb je ook niet zulke eeltige vingers nodig om lang achter elkaar te kunnen spelen, maar dat geldt eigenlijk alleen voor stalen snaren.

Zonder plectrum kan je weer makkelijker meerdere vingers gebruiken, je hebt dan immers je wijsvinger vrij. Op deze manier kun je de bas met je duim spelen en melodielijnen met je andere vingers. Dit kan natuurlijk ook met plectrum alleen heb je dan nog maar 3 vingers over voor de melodie.

Qua klank vind ik zelf met plectrum mooier klinken (voller en scherper), maar ieder zijn eigen smaak.

Linda
19 juli 2006, 20:33
Ja zeker..met plectrum heb je bijvoorbeeld het voordeel dat je op een neer kan bewegen over één snaar en dus veel noten achter elkaar kan spelen. Met je vingers gaat dit moeilijk en krijg je een lelijk geluid vind ik.
Met plectrum heb je ook niet zulke eeltige vingers nodig om lang achter elkaar te kunnen spelen, maar dat geldt eigenlijk alleen voor stalen snaren.

Zonder plectrum kan je weer makkelijker meerdere vingers gebruiken, je hebt dan immers je wijsvinger vrij. Op deze manier kun je de bas met je duim spelen en melodielijnen met je andere vingers. Dit kan natuurlijk ook met plectrum alleen heb je dan nog maar 3 vingers over voor de melodie.

Qua klank vind ik zelf met plectrum mooier klinken (voller en scherper), maar ieder zijn eigen smaak.

Ik heb eelt op m'n halshand...

laurah
19 juli 2006, 20:33
hey
heb zo een site gevonde met van die dinges op (weet begot ni wat is ) (www.tabpower.be) en dan krijg ik dit te zien :CHORDS used in this song:

EADGBE

Em 022000
G barré 3555xx
F barré 1333xx
G 320003
F 133211

INTRO: (Zelfde noten met bas)

Em G F Em G F Em

E |-0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0-|
B |-5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5--5--5--5--5--5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5-|
G |------------------------------------------------------------------------------------|
D |------------------------------------------------------------------------------------|
A |------------------------------------------------------------------------------------|
E |------------------------------------------------------------------------------------|

E |--X-X-X-X-X------------------|
B |--X-X-X-X-X------------------|
G |--X-X-X-X-X------------------|
D |--X-X-X-X-X------------------|
A |--X-X-X-X-X------------------|
E |--X-X-X-X-X------------------| Herhaal deze twee (boven en naast) riffs enkele keren.


G F
Billy lag te slapen
G F
hij was moe maar tevreden
G F
want hij was pas klaargekomen
G F
in het bed van zijn vader

Em G F Em

E |-0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0---X-X-X-X-X------------------|
B |-5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5---X-X-X-X-X------------------|
G |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------|
D |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------|
A |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------| Speel dit dan een
E |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------| stuk of 3 keer.

Em G F Em
E |----------------------------------------------|
B |----------------------------------------------|
G |----------------------------------------------|
D |-2--2--2--5--5--5--5--5--3--3--3--2-----------|
A |-2--2--2--5--5--5--5--5--3--3--3--2-----------|
E |-0--0--0--3--3--3--3--3--1--1--1--0-----------|

G F
de wereld ging ten onder
G F
en alles was verloren
G F
en de put was gedolven
G F
en de kat was verdronken

INTERLUDE:

F Em G F Em
E |-------------------------------|
B |--6p5-5-5h8--6--5--------------|
G |-------------------------------|
D |-------------------------------|
A |-------------------------------|
E |-------------------------------| Speel dit zoveel keer je er zin in hebt.

OUTRO:

G F
en Billy lag te slapen
G F
hij was bijna tevreden
(zomaar een liedje) ma wat is dit allemaal?

iwamoto
19 juli 2006, 21:39
Ik heb eelt op m'n halshand...
ik speel al 2 jaar, maar ik speel op 0.09's, dus ik heb aleen een licht hard laagje, maar van eelt is nog lange geen sprake :p

Linda
19 juli 2006, 23:03
ik speel al 2 jaar, maar ik speel op 0.09's, dus ik heb aleen een licht hard laagje, maar van eelt is nog lange geen sprake :p

Okee, eelt is misschien wat overdreven. Maar de vingers van m'n linkerhand zijn duidelijk minder zacht dan de vingers van m'n rechterhand.

CowGuitar
19 juli 2006, 23:30
hey
heb zo een site gevonde met van die dinges op (weet begot ni wat is ) (www.tabpower.be) en dan krijg ik dit te zien :CHORDS used in this song:

EADGBE

Em 022000
G barré 3555xx
F barré 1333xx
G 320003
F 133211

INTRO: (Zelfde noten met bas)

Em G F Em G F Em

E |-0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0-|
B |-5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5--5--5--5--5--5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5-|
G |------------------------------------------------------------------------------------|
D |------------------------------------------------------------------------------------|
A |------------------------------------------------------------------------------------|
E |------------------------------------------------------------------------------------|

E |--X-X-X-X-X------------------|
B |--X-X-X-X-X------------------|
G |--X-X-X-X-X------------------|
D |--X-X-X-X-X------------------|
A |--X-X-X-X-X------------------|
E |--X-X-X-X-X------------------| Herhaal deze twee (boven en naast) riffs enkele keren.


G F
Billy lag te slapen
G F
hij was moe maar tevreden
G F
want hij was pas klaargekomen
G F
in het bed van zijn vader

Em G F Em

E |-0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0--0---X-X-X-X-X------------------|
B |-5--5--5--8--8--8--8--8--6--6--6--5---X-X-X-X-X------------------|
G |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------|
D |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------|
A |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------| Speel dit dan een
E |--------------------------------------X-X-X-X-X------------------| stuk of 3 keer.

Em G F Em
E |----------------------------------------------|
B |----------------------------------------------|
G |----------------------------------------------|
D |-2--2--2--5--5--5--5--5--3--3--3--2-----------|
A |-2--2--2--5--5--5--5--5--3--3--3--2-----------|
E |-0--0--0--3--3--3--3--3--1--1--1--0-----------|

G F
de wereld ging ten onder
G F
en alles was verloren
G F
en de put was gedolven
G F
en de kat was verdronken

INTERLUDE:

F Em G F Em
E |-------------------------------|
B |--6p5-5-5h8--6--5--------------|
G |-------------------------------|
D |-------------------------------|
A |-------------------------------|
E |-------------------------------| Speel dit zoveel keer je er zin in hebt.

OUTRO:

G F
en Billy lag te slapen
G F
hij was bijna tevreden
(zomaar een liedje) ma wat is dit allemaal?


dit is wat gitaristen in de volksmond een tab noemen xD

Linda
19 juli 2006, 23:58
Maar een beetje een vage.
Of het ligt aan mij, ik ben niet zo'n ster in tabs. Doe mij maar een stuk bladmuziek met normale noten.

CowGuitar
20 juli 2006, 00:19
ik ken het liedje niet, maar ik vind hem zo vrij duidelijk. Wat vind je er vaag aan?

Linda
20 juli 2006, 10:07
ik ken het liedje niet, maar ik vind hem zo vrij duidelijk. Wat vind je er vaag aan?

Nah, dan ligt het dus aan mij... Ik vind tabs lastig. Zeker als ik het nummer niet ken.

CowGuitar
20 juli 2006, 11:16
ja tabs zijn ook bijna nooit te gebruiken als je het liedje niet kent. bijna niemand zet het ritme en de timing erin..

laurah
20 juli 2006, 14:16
tja...
moet eigenlijk nog met gitaarlessen beignnen in september krijg ik mijn eerste gitaarles
maar iemand die ik ken zegt dat je zoiets normaal niet nodig hebt maar iets met noten(ik snap er niks van)

Linda
20 juli 2006, 14:19
Ja, op gitaarles worden meestal geen tabs gebruikt. Wat je op internet vindt is meestal juist wel tabs.

laurah
20 juli 2006, 15:03
jah..
ik weet het eigenlijk niet weet nog niet eens wat het betekent enzo :satisfie: ma zelf op gitaarles ga ik leren zonder plectrum spele...

joanna
20 juli 2006, 18:09
Wauw, jij bent precies radicaal tegen plectrums :D

Maar euhm, het lijkt me eigljk wel veel moeilijker om met noten te spelen dan met tabs. Ik kan zelf wel noten lezen maar ik weet helemaal niet hoe ik dat moet toepassen op gitaar. Het is toch ook zo dat de noot A bv op veel verschillende plaatsen op de gitaar ligt en ik zou dan al helemaal niet weten waar je ze moet nemen :???:

PS: met het programma "guitar pro" kan je tabs omzetten in noeten en omgekeerd

guitarchris
20 juli 2006, 19:21
dat wou ik ook zeggen

guitar pro is ideaal om liedjes te leren..als je noten kunt lezen ist handig maar als je alleen tabs kunt lezen ook, want je kunt het ritme dan wel horen en vertragen etc..

laurah
20 juli 2006, 20:50
nee heb helemaal niets tegen plectrums :confused:
in de gitaarlessen bij mij geven ze enkel les zonder plectrum
(over dat programma guitar pro (de welke moet ik nemen ?) :)

Wormaap
20 juli 2006, 21:01
Ja, op gitaarles worden meestal geen tabs gebruikt. Wat je op internet vindt is meestal juist wel tabs.
Mijn leraar werkt juist alleen maar met tabs... Then again, mijn leraar is niet echt normaal ofzo :P
Overigens kan hij ook met noten overweg (heeft netjes conservatorium gedaan)

laurah
20 juli 2006, 21:07
ja...
ik weet niet echt wat ik zoal ga lere (begin in september pas met mijn eerste jaar) maar willen jullie me wat koopadvies geven=waar ik moet opletten bij aankoop

laurah
21 juli 2006, 17:03
want ik weet niet waarop je moet letten bij de aankoop v/e gitaar

CowGuitar
21 juli 2006, 17:19
Sowieso moet je kijken of die lekker speelt, dus zitten de snaren op gewenste afstand van de hals?
Is de hals breed genoeg?

Is het 12e vakje dezelfde toon als dezelfde snaar los? (maar dan natuurlijk een octaaf hoger)?

En het belangrijkste van allemaal, klinkt de gitaar mooi en is het het geluid dat je zoekt?

joanna
21 juli 2006, 17:24
nee heb helemaal niets tegen plectrums :confused:
in de gitaarlessen bij mij geven ze enkel les zonder plectrum
(over dat programma guitar pro (de welke moet ik nemen ?) :)

Ik heb Guitar Pro 5, als het dat is wat je bedoelt. Nu ja, ik heb het zelf niet geinstalleerd of gedownload, dat deed iemand anders voor mij:D

Mic CJ
21 juli 2006, 18:19
HOI!
succes met je gitaar spelen als je het gaat leren ;)

laurah
22 juli 2006, 14:25
bedankt :)

mawashi
22 juli 2006, 16:14
want ik weet niet waarop je moet letten bij de aankoop v/e gitaar

Aangezien je toch lessen gaat volgen raad ik je aan je te laten adviseren door je gitaarleraar. Zulke mensen weten vaak wel ergens goedkope maar degelijke tweedehandsgitaren. Mijn leraar heeft me er toen ook eentje helpen uitzoeken.

laurah
23 juli 2006, 13:51
tegen mij zeggen ze juist dat je geen 2e hands gitaar moet kopen... :satisfie:

iwamoto
23 juli 2006, 13:53
tegen mij zeggen ze juist dat je geen 2e hands gitaar moet kopen... :satisfie:
ik heb nu ook een 2e hands gitaar, maar hij doet nou niet bepaald onder voor een nieuwe, maar dat is gewoon voor iedereen verschillend he

laurah
23 juli 2006, 14:01
tja
tis daarom juist dat ik wat raad vraag he :satisfie:
ik moet trouwens nog een gitaar gaan kope...

joanna
23 juli 2006, 16:48
Nu ja, mij hebben ze ook afgeraden om een tweedehandsgitaar te kopen om te beginnen. Waarschijnlijk omdat een beginnersgitaar nu ook geen miljoenen kost en omdat ik helemaal niet wist waar ik op moest letten. Soms zie je spotgoedkope gitaren, op ebay bv, en dan koop je ze, maar uiteindelijk is er dan een onhertselbare schade aan die je niet meteen merkt. Of ze zeggen dat je ze kunt laten repareren terwijl dat helemaal niet zo is.

Dus als je het mij vraagt, ik zou ook geen tweedehands kopen.

iwamoto
23 juli 2006, 17:01
Nu ja, mij hebben ze ook afgeraden om een tweedehandsgitaar te kopen om te beginnen. Waarschijnlijk omdat een beginnersgitaar nu ook geen miljoenen kost en omdat ik helemaal niet wist waar ik op moest letten. Soms zie je spotgoedkope gitaren, op ebay bv, en dan koop je ze, maar uiteindelijk is er dan een onhertselbare schade aan die je niet meteen merkt. Of ze zeggen dat je ze kunt laten repareren terwijl dat helemaal niet zo is.

Dus als je het mij vraagt, ik zou ook geen tweedehands kopen.
naja, eerst zag ik ook idd een RG op speurders, nog duurder als die van mij, met echt een enorm stuk lak eruit, gewoon echt ter grote van een 2 euro munt, en die vent zei ook dat ie te maken was, nou, ik heb daar toch mijn twijfels over, maar er zijn ook wel genoeg goede 2e handsjes hoor :)

laurah
23 juli 2006, 17:18
tja
heb aan m'n ouders gevragd wat het beste is en ze zeggen een huur gitaar alle i vind da ook het beste want stel u voor dat ik heb na 1jar zou opgeven dan zit ik daar met mijn gitaar he

mawashi
23 juli 2006, 19:12
tegen mij zeggen ze juist dat je geen 2e hands gitaar moet kopen... :satisfie:

Daarom dat ik ook zei van je te laten adviseren door je ervaren gitaarleraar die waarschijnlijk geen kat in een zak gaat kopen.

mawashi
23 juli 2006, 19:13
tja
heb aan m'n ouders gevragd wat het beste is en ze zeggen een huur gitaar alle i vind da ook het beste want stel u voor dat ik heb na 1jar zou opgeven dan zit ik daar met mijn gitaar he

En heb je die gitaar dan ook thuis of alleen in de lessen? Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat je thuis je oefeningen van in de les inoefent.

laurah
23 juli 2006, 19:33
ja
ik krijg die ook mee naar huis he alle 1e jaar om dan die dinge te oefene
maar int 2ejaar moet je er zelf eentje kope...
maar er zijn meer leerlinge dan huurgitaars dus er word nummertje getrokke en wie er buitenvalt moet een gitaar gaan kope (met die bepaalde leerkracht er dan bij)
ma nu ken ik nog ni veel van gitare ik zoek wel vanalle dinge op enzo
en in mijn kamer kun je er ook natuurlijk vanalles van vinde maar zoveel weet ik er ook niet van :satisfie:

Rw
23 juli 2006, 22:01
en dan koop je ze, maar uiteindelijk is er dan een onhertselbare schade aan die je niet meteen merkt.

Dus als je het mij vraagt, ik zou ook geen tweedehands kopen.


1 wat is er mis met schade die je niet merkt :D (flauw)
2 ik heb ongeveer al mijn gitaren (ook de beginners) 2e hands gekocht op marktplaats. op de solid (ibanez) zaten hier en daar wat krasjes maar dat was vermeld. puike gitaar. mijn #1 werkpaard. op een andere (hollow,ibanez) zaten de plastics nog op alle dingetjes (pickups, slagplaat, afdekplaatje voor neckpin etc) hij zat ook nog in het plastic. ik heb het gevraagd hoe dit kon maar het bleek een nieuwe te zijn die hij (de verkoper) goedkoop had kunnen inkopen(mazzeltje). 3e was een semi acoustisce(ovation). nagenoeg nieuw. perfecte gitaar.

niks mis mee maar als je de verkoper niet vertrouwt simpelweg niet doen!

laurah
24 juli 2006, 14:42
dat is het juist he
hoe weet je als je hem/haar kan vertrouwen ?,

mawashi
24 juli 2006, 16:22
dat is het juist he
hoe weet je als je hem/haar kan vertrouwen ?,

Raad vragen aan je gitaarleraar, hij weet wel waar op te letten. De mijne is er zelfs mee eentje gaan kopen.

laurah
24 juli 2006, 17:45
ja
dat gaan ze ook met ons doen maar eig zoek ik iets om mee te oefene..

joanna
24 juli 2006, 18:01
1 wat is er mis met schade die je niet merkt :D (flauw)
2 ik heb ongeveer al mijn gitaren (ook de beginners) 2e hands gekocht op marktplaats. op de solid (ibanez) zaten hier en daar wat krasjes maar dat was vermeld. puike gitaar. mijn #1 werkpaard. op een andere (hollow,ibanez) zaten de plastics nog op alle dingetjes (pickups, slagplaat, afdekplaatje voor neckpin etc) hij zat ook nog in het plastic. ik heb het gevraagd hoe dit kon maar het bleek een nieuwe te zijn die hij (de verkoper) goedkoop had kunnen inkopen(mazzeltje). 3e was een semi acoustisce(ovation). nagenoeg nieuw. perfecte gitaar.

niks mis mee maar als je de verkoper niet vertrouwt simpelweg niet doen!

Ik zeg niet dat ALLE tweedehandsgitaren slecht zijn want er zijn heel veel mensen die eerlijk zijn en je een goede gitaar verkopen. Je moet alleen weten wie je kunt vertrouwen en waar je zulke mensen kunt vinden.
Ik zeg trouwens alleen wat ze mij verteld hebben.

laurah
25 juli 2006, 12:49
dat hebben ze ook tegen mij gezegt dat je best geen 2e hands gitaar moet kopen.......

mawashi
25 juli 2006, 13:11
dat hebben ze ook tegen mij gezegt dat je best geen 2e hands gitaar moet kopen.......

Er bestaan toch ook gewoon goedkope starterspakketten, te vinden in zowat elke muziekwinkel.

Don Capo
25 juli 2006, 14:18
Een gitaar kan je heel goed tweedehands kopen. Loop niet zo te zeuren.

Kim Wilson
25 juli 2006, 14:20
Inderdaad. Als je iemand meeneemt die er een beetje kijk op heeft, kun je prima tweedehands kopen. Dan kom je iig met beter spul thuis dan van die starterspakketten. Als ik je één tip mag geven, blijf weg van starterspakketjes.

Don Capo
25 juli 2006, 14:43
Inderdaad, starterspakketjes (eigenlijk elke gitaar die uit zo'n driehoekige doos komt) is zonde van je geld voor 200 euro koop je al een redelijke tweedehands gitaartje waar je twintig jaar mee vooruit kan. Het mooie van gitaren is ook dat ze, mits je het normaal gebruikt, hun waarde behouden. Dat kan je van zo'n starterspakketje niet zeggen. Daar betaal je in totaal 30 euro voor en dat is dan precies 30 euro teveel.

mawashi
25 juli 2006, 14:55
Maar heeft het nut om meteen 200 euro aan een gitaar uit te geven? Ik ben vorig jaar in september begonnen op een gitaar van rond de 70 euro. Ik wou er gewoon niet meer geld aan uitgeven, want voor hetzelfde geld gooi je ze na drie weken al aan de kant.
Mijn advies blijft nog steeds een gitaar te kiezen in een goedkope prijsklasse en indien het je na een tijdje nog goed bevalt kan je een wat duurder exemplaar aanschaffen. Bovendien spelen die goedkope gitaartjes toch helemaal niet zo slecht en al helemaal niet voor iemand die net begint en nog niet weet of ze wel of niet met plectrum zouden spelen.

Don Capo
25 juli 2006, 15:00
Dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik vind tweehonderd euro voor een instrument niet duur. Leen dan een gitaar of speel bij iemand anders om te kijken of je het leuk vind. Een slechte gitaar kan ook het beginnersplezier uit iemand halen hoor, als de actie onnoemelijk hoog is wat je nogal veel ziet bijvoorbeeld. Nogmaals, je krijgt die tweehonderd euro er, mocht je er uiteindelijk geen plezier aan beleven, ook wel weer terug, en die gitaar van 70 euro nieuwwaarde kan je weggooien. Dus wat is nou uiteindelijk duurder? ;)

Kim Wilson
25 juli 2006, 15:03
Ja, het heeft echt nut om €200 of meer uit te geven voor een gitaar. In ieder geval een elektrische. En het voordeel van tweedehands is, dat je er altijd voor hetzelfde geld weer vanaf kunt, terwijl je zo'n guppie startersgitaartje aan de straatstenen niet weer kwijtraakt.

Daarbij zul je met een goeie gitaar meer plezier beleven aan je gitaarspelen dan e.o.a. crappy rommelding. Als zo'n ding vals is, niet te bespelen valt en ontstemt als de ziekte, is er geen lol meer aan. En €70 is echt belachelijk weinig voor een gitaar.

Mijn advies is dan ook om tweedehands een leuk gitaartje te zoeken. Neem iemand mee die er een beetje verstand van heeft, zodat je je niet wat aan laat smeren. Zo kun je heel geschikt aan een goeie gitaar komen. Mocht je dan uiteindelijk beseffen dat gitaarspelen niet iets voor jou is, kun je altijd weer van de spullen af, zonder dat het (veel) geld kost.


EDIT> Twee zielen, één gedachte. :D

Don Capo
25 juli 2006, 15:41
EDIT> Twee zielen, één gedachte. :D
We liggen lekker op 1 lijn ja :D

joanna
25 juli 2006, 18:10
Een gitaar kan je heel goed tweedehands kopen. Loop niet zo te zeuren.
Ik weet ook wel dat ik de indruk geef echt iets tegen tweedehandsgitaren te hebben maar ik zeg gwn de waarheid, wat mensen me hebben verteld en voor gewaarschuwd.
Maar jee, toch, hier kunnen we nog jaren over doorgaan :nervous: . Maar daar helpen we niemand mee. Als je dan toch per se een tweedehandsgitaar wil kope, vraag dan idd iemand mee die er verstand van heeft. En als je zo iemand niet kan vinden ga dan naar een muziekwinkel die een reputatie heeft en tweedehandsgitaren overneemt. Daar zullen ze het zich niet veroorloven je een slechte gitaar aan je been te lappe. En als ze het wel doen ga dan op een moment wnr er veel volk is gaan klagen in de winkel zelf. Dan zullen ze je snel een betere geven :seriousf:.

Maar eigelijk is een tweedehands akoustische voor 200€ wel duur. Ik heb mijn beginnersgitaar gekocht voor, zoals ik al eerder eens zei, 100€ en ze speelt goed. Voor 200 kan je dan al een zeer redeliijk nieuwe kope.

Rw
25 juli 2006, 19:07
kijk hoeveel je er voor over hebt. ga dan binnen die prijsklasse overal gitaren uitproberen. het hoeft niet in een week klaar neem er een maand de tijd voor mijn part. je moet zorgen dat je geen spijt krijgt en dat je blij bent met je uitendelijke aankoop en dat je er een tijdje mee vooruit kan. als jij bijvoorbeeld een Richwood fijn vind spelen en je hebt t geld? doen. ze gaan meestal wel aardig lang mee. vrienden van me hebben ze ook en ze vallen best mee. gewoon uitproberen tot je erbij neervalt. uitproberen totdat je die ene tegen komt waar je verliefd op wordt

laurah
26 juli 2006, 15:54
ikdenk dat ik deze vakantie zelfs heel misch een gitaar krijg

Parasite
26 juli 2006, 16:33
En wat voor een gitaar gaat het worden?
Electrisch, klassiek of acoustisch.
succes met je carriere alvast.

laurah
26 juli 2006, 17:28
tgaat een akoesische worden
merci :)

laurah
26 juli 2006, 20:09
maar wat is eig het verschil tussen een akooestische en een klassieke gitaar ??

Linda
26 juli 2006, 22:43
Nou, de een is akoestisch, en de ander elektrisch. :cooler:

Helter Skelter
26 juli 2006, 23:07
maar wat is eig het verschil tussen een akooestische en een klassieke gitaar ??



Nou, de een is akoestisch, en de ander elektrisch. :cooler:

pardon?

.....

iwamoto
27 juli 2006, 02:29
pardon?

.....
ik moet opeens aan iets denken


Omdat de woorden toon en noot heel vaak verkeerd en door elkaar worden gebruikt, spreken we af dat we deze fout niet zullen maken geniaal geschreven, echt geweldig boek, maare, het verschil is altijd mooi op dit forum uitgelegd, ik herinner me opeens iemand die vertelde over elementen, want het verschil was, dat witte voor clean waren, en zwarte voor metal :seriousf:

Kim Wilson
27 juli 2006, 08:14
Gitaren kun je grofweg verdelen in twee categorieën: elektrische en akoestische. De akoestische gitaren kun je dan weer opdelen in klassieke gitaren en western gitaren. De klassieke gitaren, ook wel Spaanse gitaren, zijn te herkennen aan de nylon snaren (de drie dunne snaren lijken op vissnoer). De Western gitaren hebben stalen snaren.

Linda
27 juli 2006, 13:44
Sorry, volgens mij ben ik scheel. Ik las serieus de vraag 'Wat is het verschil tussen een akoestische en een elektrische gitaar?"

Zo, het heeft me eventjes geduurd, maar nu begrijp ik de reactie op mijn reactie ook.

Wat het verschil is tussen een akoestische en een klassieke gitaar is al eerder uitgelegd. Een klassieke gitaar is een akoestische gitaar met nylon snaren.

Kim Wilson
27 juli 2006, 13:49
Er is geen verschil, want een klassieke gitaar IS een akoestische gitaar. Er is wel verschil tussen een klassieke en een western, maar het zijn beide akoestische gitaren.

joanna
27 juli 2006, 16:34
Mss ook wel belangrijk om weten is dat de klassieke gitaar ietsje breder is aan de bovenkant van de hals dan een gewoon akoustische. Dat maakt het in het begin wat moeilijker om sommige akkoorden te spelen maar ik denk wel dat het went.

Ow ja, ik wil je ook nog zeggen dat ze mij gezegd hebben dat je een klassieke gitaar moet hebben voor les. Ze zeiden dat het niet mocht om met een gewoon akoustische gitaar les te krijgen (hier in Belgie dus). Of het waar is weet ik niet want ik volg geen les dus check dat mss fff voor je er eentje koopt.
(schiet me niet af als het niet waar is want ik vertel alweer iets van hore zegge :stop: )

Alberto
27 juli 2006, 19:48
Nee dat klopt. Als je aan de academie (muziekschool zeg maar) les volgt moet je een klassieke gitaar aanschaffen. Je kan er ook tijdelijk eentje huren.
Staalsnarige gitaren hebben ze liever niet omdat het klassieke gitaarles is.

laurah
28 juli 2006, 13:30
merci :) :)

laurah
28 juli 2006, 16:40
ma weet iemand misch in belgie richteing limburg een goeie winkel ? voor gitaren ??

mawashi
28 juli 2006, 19:26
http://www.goudengids.be/result.asp?referer=PRO_YP&siteId=MAIN&lang=nl&page=0&rpp=25&queryString=&advancedSearch=0&mode=0&submode=0&Action=advanced&searchType=New&Origin=HOME&seq=0&searchHeading=4990&c_geoId=17&f19=4990&f2=Muziekinstrumenten%20-%20Kleinh.&f6=17


Alle muziekwinkels in de provincie Limburg ;)

wrc_46
29 juli 2006, 01:32
Ik weet niet of je vertrouwd bent met Mol en die kanten, maar daar is een heel fijne winkel Billen of Cillen, is een heel fijne gitaarwinkel, zeer vriendelijke mensen en een leuke keuze aan gitaren, ze hebben er akoustische en elektrische en je mag ze allemaal uitproberen. Is wel net buiten limburg,in de provincie Antwerpen.
In Hasselt vond ik music market NV ook een hele leuke winkel, zeer
vriendelijke man, ging gewoon plectra halen en ik kwam met heel wat meer info buiten, hebben ze ook wel leuke gitaren hangen, denk dat ze zelfs een nieuwe winkel gaan opendoen.

laurah
29 juli 2006, 15:40
tja
ben eig niet echt zo gaan kijke in ne winkel he ma wel 1keer voor wat te gaan vrage kweet niet als je jacky claes kent ...
ze rade mij ookeen winkel in paal aan ....

laurah
31 juli 2006, 16:50
ma ts daarom ook dat ik het vraag he.....

laurah
2 augustus 2006, 18:17
heeft iemand misch wat site's met info ?

mawashi
2 augustus 2006, 21:14
Als je op mijn link van de gouden gids klikt zie je de muziekwinkels staan in regio limburg. Diegenen die een website hebben staat er ook bij.

Alberto
3 augustus 2006, 18:44
In Limburg is JnR Music Center op de kleine ring van Hasselt het beste.
Er is een groot aanbod, vriendelijke mensen, ...
Er komt ook veel bekend volk zoals Zornik en Peter Luts.

Music Market vind ik wat duur en rommelig en de mensen van Jacky Claes vind ik onvriendelijk. Ze kijken al raar als je een gitaar aanraakt en al helemaal als je er één wilt testen.

Die winkel in Paal die je daar noemt heeft eigenlijk alleen maar Cort gitaren.
Ik kan niet echt zeggen of ze goed zijn maar de verkoper is toch meer gespecialiseerd in blaasinstrumenten.
Maar als je wat informatie wilt over Cort kan je daar wel terecht.

www.jnr.be (http://www.jnr.be) is de website van JnR
Als je een e-mail stuurt met een vraag krijg je altijd antwoord terug!

Grrtz

mawashi
3 augustus 2006, 19:06
In Limburg is JnR Music Center op de kleine ring van Hasselt het beste.
Er is een groot aanbod, vriendelijke mensen, ...
Er komt ook veel bekend volk zoals Zornik en Peter Luts.

Music Market vind ik wat duur en rommelig en de mensen van Jacky Claes vind ik onvriendelijk. Ze kijken al raar als je een gitaar aanraakt en al helemaal als je er één wilt testen.

Die winkel in Paal die je daar noemt heeft eigenlijk alleen maar Cort gitaren.
Ik kan niet echt zeggen of ze goed zijn maar de verkoper is toch meer gespecialiseerd in blaasinstrumenten.
Maar als je wat informatie wilt over Cort kan je daar wel terecht.

www.jnr.be (http://www.jnr.be) is de website van JnR
Als je een e-mail stuurt met een vraag krijg je altijd antwoord terug!

Grrtz

Ik heb een elektrische gitaar van cort en 't is zeker en vast geen slechte.

laurah
3 augustus 2006, 20:23
ik vind het ook van jacky claes heel onvriendelijk ware gewoon in de winkel wat aant rond zien en beet onze neus af omdat we nikskochte gewoon omdat we uitleg vroegde

laurah
4 augustus 2006, 17:26
alberto
die site he die werkt ni bij mij
ma zal zeker wel een kijkje gaan neme in de winkel

iwamoto
4 augustus 2006, 19:18
alberto
die site he die werkt ni bij mij
ma zal zeker wel een kijkje gaan neme in de winkel
"hey alberto
die site die je mij gaf werkt niet bij mij
maar ik zal zeker eens een kijkje gaan nemen in de winkel"

en bij mij werkt de site wel hoor :)

laurah
4 augustus 2006, 22:03
bij mij niet :confused:

laurah
7 augustus 2006, 14:49
maja ...
zal ooit wel werken zeker he ?

laurah
8 augustus 2006, 16:10
als je n gitaar gaat kope eh ma je weet nie als je links of rechtshandig ben hoe moet je et oplosse? :lp:

Kim Wilson
8 augustus 2006, 16:11
als je n gitaar gaat kope eh ma je weet nie als je links of rechtshandig ben hoe moet je et oplosse? :lp:
Wat?
........

CowGuitar
8 augustus 2006, 16:20
je weet toch wel of je links -of rechtshandig ben?

laurah
8 augustus 2006, 16:35
eig niet ik kan met allebei en darom juist he ....

hendrix2
8 augustus 2006, 17:03
Dan zou ik altijd voor rechts gaan!!
Veel meer keuze voor gitaren. Echt veel meer keuze.

...rock...
8 augustus 2006, 22:58
Nog is e Belgisch meiske opt forum sé, altij leuk hé...

=

Nog is een belgisch meisjes op het forum, dat is altijd wel is leuk hé...

Vragen zijn altijd welkom:) over belgische winkels want voor de betere technische-gitaar uitleg zwerft hier wat ander volk rond...

Welkom dus:)

b_240
8 augustus 2006, 23:42
Ah, ik ben toevallig ook belg :D (had ik nog nergens vermeld)
Maar belgische meiskes zijn natuurlijk veeeeel interessanter ;)

Welkom

voor de links- rechtskwestie. Je kan natuurlijk ook altijd jimi nadoen en je gitaar omdraaien ;). Je zal toch wel op één manier beter spelen?

laurah
9 augustus 2006, 18:26
merci :) :)

laurah
10 augustus 2006, 15:14
er zal altijd wel een manier zijn ja

laurah
12 augustus 2006, 13:33
ey
ik weet niet als jullie de gitaar winkel adams kennen maar als jullie het kenen willen jullie je menig er over geve ?

JeTo
12 augustus 2006, 14:08
Welkom hier!

Vraagje Laurah:
ut ken aan mijn legge, maarre kenne gij geen normal nederlandse taal tiepen? of hoort dit op een forum.
Misschien ben ik wel te oud???????

hendrix2
12 augustus 2006, 14:24
Welkom hier!

Vraagje Laurah:
ut ken aan mijn legge, maarre kenne gij geen normal nederlandse taal tiepen? of hoort dit op een forum.
Misschien ben ik wel te oud???????
Op het forum wordt wel degelijk gepleit voor een mooier taalgebruik.
Anders word het gewoon veel te moeilijk voor iedereen om alles te begrijpen.
Maar sommige mensen blijven er last mee hebben om een beetje beschaafd te typen.

laurah
12 augustus 2006, 16:31
nee heb er zeker geen last mee maar ik let gewoon niet op als er fouten in staan

Drivetime
12 augustus 2006, 16:47
Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat er ook jonge gebruikers zijn, die de taal nog niet helemaal machtig zijn.... ;)

laurah
12 augustus 2006, 16:52
zal er voortaan rekening mee houde dan he ;)

hendrix2
12 augustus 2006, 17:09
Ik maakte geen verwijt hoor.
Maar er is hier onlangs een lange discussie over geweest. En uiteindelijk komt het er op neer dat we hier met vlamingen en nederlanders samen zitten, en als iedereen in zijn eigen dialect/msn/tussentaaltje begint te typen, dan wordt het heel erg lastig om alles te lezen.
Je mag heus wel fouten maken, ik maak er zelf ook heel erg veel :)

laurah
12 augustus 2006, 17:15
is ook niet slecht bedoeld ;)

laurah
16 augustus 2006, 16:41
hoi
kan iemand me mischien wat helpen?
als ik een gitaar zou kopen onder bij welk bedrag zou ik het beste iets kopen ? en welke zijn goede en welke zijn slecht gitaren (ben een beginnen)(akoestisch).
want ik weet niet bij welke prijs ik zou moeten gaan kijken , en welke goede of slechte gitaren zijn. ;)

MaxR
17 augustus 2006, 18:31
ik denk dat je gewoon moet kijken wat er binnen je budget valt, en dan uit gaan proberen. ik weet niet hoe groot je handen zijn etc, maar als je eens een gitaar in handen hebt gehad merk je wel welke halzen te groot/ te klein /precies goed ervoor zijn.

laurah
20 augustus 2006, 15:42
heb nog maar 1keer een gitaar in mijn handen gehad maar ik ken er dus ook niet meer over....;)

laurah
21 augustus 2006, 14:44
kent er hier iemand mischien een winkel die adams noemt (belgie )
zoja? wat vind je van de winkel

Flowers
21 augustus 2006, 19:18
ligt die nie in Diest?

ben er nog nooit geweest maar naar het schijnt is het een goeie winkel (vooral voor drums...als ge daar al iets anders kunt krijgen :-)

laurah
22 augustus 2006, 15:45
ja die winkel ligt in diest ben er ook nog niet ingeweest enkel mn papa om wat informatie te vragen voor de rest niks

laurah
24 augustus 2006, 18:16
Maaruh
wat voor soort hout is het beste?

iwamoto
24 augustus 2006, 18:49
Maaruh
wat voor soort hout is het beste?
het hout dat het beste brand!:angry:

ga gewoon naar de winkel en koop er een die lekker klinkt!

Dreamer
25 augustus 2006, 09:49
Ga anders es naar Jacky Claes in genk ( daar heb ik de mijne gekocht)
die helpe u daar goed, ik heb daar ne Cuenca 30 gekocht.
Is ne goeie gitaar

waar gaat gij les volge?
ik volg les in hasselt (conservatorium)
K woon ook in een gemeente van hasselt

mawashi
25 augustus 2006, 12:22
Maaruh
wat voor soort hout is het beste?

Heb je nu nog geen gitaar gekocht? :p
Ga gewoon een aantal winkels af, vraag wat info, laat eens iemand op de gitaren spelen en hoor eens of de klank je bevalt. En dan maak je je keuze en kan je eindelijk eens beginnen met het leren bespelen van dat ding :d

laurah
25 augustus 2006, 13:52
Ja ben al in de winkel van jacky cleas geweest en beten toen men neus eraf dus ga ik er mn gitaar zeker niet kopen
Nee heb mn gitaar nog niet gekocht ik huur er eerst eentje voor een jaar
;) als ik in het 2e jaar dan wil stoppe dan zit ik niet met mngitaar

Dreamer
25 augustus 2006, 14:58
ik had ook gezocht voor een huur-gitaar, maar we hadde da nie gevonde

jacky claes: tja t is ook al 6jaar gelede da k daar nog es ben geweest :)

hoeveel wilde uitgeve aan gitaar? is mss handig om te wete

laurah
25 augustus 2006, 15:01
dat weet ik zelf nog niet
mijn ouder kopen er eentje
maar ik kan een gitaar horen van mijn muziekschool

Yapser
25 augustus 2006, 18:38
Dit worden 2 postjes achter elkaar, omdat anders het forum bokt (teveel plaatjes).
Allereerst eens wat gitaren laten zien:

http://www.samuraiguitar.com.au/images/niron_guitar.jpg
Dit is een gitaar waarbij de dunste snaren van Nylon zijn. Speelt wat makkelijker dan staalsnarig en het fretbord is meestal wat breder, zodat je je vingers makkelijker kan plaatsen. De goedkoopste zijn (in nederland) ongeveer 60 euro. Duurder is beter in dit geval. Snaren zijn ongeveer 5 euro.

http://www.martinwuerfl.ch/keralasuite/img/sigma_acc.jpg
Dit is een staalsnarige gitaar waarbij alle snaren van hetzelfde materiaal zijn (Niet zoals bij de bovenste ook Nylon). Ze zijn meestal een stuk groter en klinken ook wat luider. Een beetje redelijke modellen zijn vanaf 125 euro te krijgen Duurder is beter :). Geen idee hoe duur snaren zijn, maar dit zal tussen de 5 en 10 euro inliggen.

Yapser
25 augustus 2006, 18:39
Dan nog de laatste:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/d/dc/Godin_LG-Squier_Strat.jpg/399px-Godin_LG-Squier_Strat.jpg
Dit zijn twee elektrische gitaren. De body is een stuk kleiner en in plaats van een klankgat heb je pickups (Dat zijn de 6 bolletjes onder de snaren). Deze modellen kan je altijd op een versterker aansluiten. In mijn ogen het simpelste om op te beginnen ;). Redelijke modellen zijn minstens 175 euro voor een Squier starterssetje, of bijv. een goedkope Ibanez met losse versterker. Snaren zijn ongeveer 3,50 (pakje D'addorio) tot 15 euro (Elixir 'anti-roest-, al ben ik het daar niet mee eens).

Of je een plectrum wil gebruiken verschilt per nummer. Bijvoorbeeld wil je Metallica - Nothing Else Matters echt niet met plectrum spelen, maar bijvoorbeeld gitaarsolo's wel. Simpel plingelwerk wat je ongetwijfeld op je les moet doen zou ik met een plectrum doen. Ik heb dat een tijdlang niet gedaan en heb er erg aan moeten wennen om een plectrum te moeten gebruiken bij stukken scheuren.. Inmiddels wel aan gewend. :)

Dan nog tablatuur:

E|---6-----6-----6-|---6-----6-----6-|
B|-----8-----8-----|-----8-----8-----|
G|-------7-----7---|-------7-----7---|
D|-0---------------|-0---------------|
A|-----------------|-----------------|
E|-----------------|-----------------|

(Voor de kenners: jaja, een plingelstukje Scorpions)

De lijnen stellen je snaren voor. Beginnend bij de hoge E, eindigend bij de lage E. De getallen zeggen welke fret je moet spelen. Deze tab speel je dus eerst een open D-snaar, dan je E-snaar met een vinger op de 6e fret, dan de B-snaar met een vinger op de 8e fret en de G-snaar met een vinger op de 7e fret. Daarna sla je weer een open D snaar aan, 6e fret op E, 8e fret op B, 7e fret op G, etc. Als laatst sla je de 6 aan op de hoge E.

Hope this helps :)

BiRdS
27 augustus 2006, 02:08
hehe ben ook van limburg ^^

laurah
30 augustus 2006, 14:40
ah tof ;)
ahja yapser bedankt :satisfie:

laurah
2 september 2006, 16:58
en nu maar hopen dat ze me bellen wanneer de eerste gitaarles is .. ;) :satisfie: :)