PDA

View Full Version : Semi-akoestisch uitversterken



stefke_m
16 juli 2006, 12:12
Hoi, een semi-akoestische gitaar, kan je die gewoon aansluiten op een versterker die je normaal voor je elektrische gitaar gebruikt?

Dridon
16 juli 2006, 15:06
Ja het kan wel, alleen dit komt het geluid niet ten goede, het gaat blikkerig klinken. Een akoustische versterker klinkt wat natuurlijker. Ik zou gewoon eens in een muziek winkel proberen hoe je het vind klinken.

TAI
18 juli 2006, 15:21
het gaat allemaal, ik heb zelfs ooit een semi. akoestische gitaar op een bas-versterker aangesloten 8-)

kornelius
18 juli 2006, 19:34
Gek genoeg schijnen akoestische gitaren op basversterkers weer beter te klinken dan op E-gitaar versterkers :)

imm
18 juli 2006, 19:47
het kan wel gewoon op elektrische verterker doe ik zelf ook wel eens vooral met het oefene van de band... ben wel van plan om er zelf een aan te schraffe voor akoestisch omdat dat gewoon veel mooier klinkt:)
liefs imke

Taildragger
25 juli 2006, 23:50
Een (semi) acoustische gitaar klinkt nog altijd het meest natuurlijk als je hem (via een goede active d.i. box) aansluit op het mengpaneel, gebalanceerd met XLR het liefst. Dat werkt beter dan welke acoustic versterker dan ook! Ik heb er al tientallen geprobeerd, maar rechtsreeks op de PA werkt echt het beste. Maar dat geldt dan uiteraard voor live spelen alleen, thuis kun je dan wel idd zo'n acoustic gebruiken. Maar waarom zou je? Hard genoeg zonder versterking toch? Uiteraard is een goed element (Fishman bv) ook doorslaggevend. Ik speel zelf op een Martin D-28 en heb deze versterkt middels een klankgat element (Fishman Rare Earth) en dat is echt een geweldig geluid, rechtsreeks in de mixer met een d.i. boxje. Natuurlijker kan niet! Hooguit een equalizer ertussen, meer niet. Vanwege de natuurlijke sound gebruik ik dus ook gen effecten, geen reverbs of chorusjes, maakt het allemaal niet mooier en je output signaal alleen meer onnatuurlijk.
Maar goed, smaken verschillen en er is niets zo persoonlijk als een gitaargeluid.

Flipkoos
26 juli 2006, 10:00
Er zijn tal van prima acoustische gitaarversterkers op de markt. AER, Fishman Loudbox etc. En mocht je er niet te veel geld aan willen uitgeven, ik heb ook nog een Bogey AC60R thuis staan(die ik niet meer kwijt wil!). 60 watt Marshallkloon, prima geluid en dat voor niet zoveel geld. (rond 240). Twee kanalen & microfooningang, chorus, reverb, kortom alles wat je nodig hebt.
http://www.webtorget.no/images/ac60r.jpg

sonic_sam
31 oktober 2006, 17:35
ik heb een nieuwe fender blues deluxe (40 watt buizen) en als ik mijn akoestische gitaar hierop aansluit hoor ik enorm veel feedback, terwijl dat niet het geval was met mijn ibanez toneblaster van 25 watt. is er een manier om dit te verhelpen want ik vind het maar vreemd (feedback op een betere versterker en niet op de slechte)

steph
31 oktober 2006, 23:25
Heb afgelopen vrijdag een Fishman Loudbox performer gekocht (akoestische versterker), en dat klinkt dan toch wel erg lekker!
Eigenlijk nog beter dan de juiste man achter de PA.

gertdm
1 november 2006, 09:28
Uitversterken van een akoestiese gitaar is een apart fenomeen.
Als je weinig eisen stelt aan je geluid ja dan kan je hem in bandverband inpluggen in een gewone elektriese versterker....duh..

Als je geen akoestiese versterker hebt is het alternatief de zanginstallatie.
En ook de basversterker kan een optie zijn (zie Luka Bloom).

Als je een optimaal akoesties geluid wilt hebben versterkt, dan ben je toch aangewezen op speciale maatregelen. En dan nog blijft het een versterkt akoesties geluid dat nooit het originele onversterkte geluid kan evenaren.
Je kunt heel dicht in de buurt komen met een PA en DI. Of met een goeie akoestiese versterker.
Alles in combinatie met een passende piezo, duet system of klankgatelement.
Dat laatste heeft niet mijn voorkeur, al was het alleen al omdat het thuis wat van je geluid dempt als je het ding erin laat zitten.

Het is een kwestie van smaak maar ook wel van de kwaliteit van je gitaren.
En waar je accenten wil leggen. Ik kies zelf eigenlijk altijd voor de akoestiese gitaar om zijn akoestiese kwaliteiten en pas daarna kijk ik wat ik erin wil hebben aan elektronika. Meestal (zie ook elders) kies ik voor de simpele Fishman matrix die op een goeie akoestiese gitaar uitstekend voldoet. Ik speel op top-instrumenten, dat wel.
Een duet systeem kan erg natuurgetrouw klinken. Is wel wat duurder natuurlijk en je moet de versterking goed scheiden in phantom power voor de mikrofoon en gewone power voor de piezo. Anders heb je er ook niks aan.

Qua versterkers is er vanalles. Top is zonder meer Schertler, Ashdown en AER.
Mijn ervaring is wel dat sommige combi's om een of andere reden minder goed klinken. De Schekter kan het meeste goed aan.
Het expression system van Taylor vind ik in mijn Ashdown bv minder goed klinken. Over een Schertler is het perfect.

ook scheelt het natuurlijk wel wat je techniek is. Als je een strummer bent zul je misschien eerder tevreden zijn dan wanneer je (zoals ik) een fingerstyler bent en voor een luisterend publiek moet optreden. Dan moet je een bijna perfect akoesties geluid neer kunnen zetten.
Wat me wel opvalt, en misschien zegt dat iets, is dat de gitaristen waar ik wel eens mee speel(de), zowel hier als in het buitenland, over het algemeen een simpele basis-opzet hebben, net als ik. Gewoon een goeie piezo die vakkundig is ingebouwd (want dat scheelt ook veel) en waarbij de strip goed de hele kam bereikt en de druk overal hetzelfde is. Sommigen hebben toonregelaars op de gitaar en sommigen hebben dat niet.

Kortom, versterken van een akoestiese gitaar is een vak apart.

Overigens ben ik geen techneut maar vooral een practicus. En ons zeeuwen bin zuunig, dus waarom zou ik veel extra geld uitgeven als ik op een eenvoudige manier een uitstekend geluid kan realiseren. :)

Harald
1 november 2006, 10:22
@Gert: Schekter = Schertler neem ik aan? idd. Taylor Expression Systeem klinkt daar erg goed over. Voor zang trouwens ook niet verkeerd, als je kleine optredens doet en niet te veel wil meeslepen, als gitarist zanger zonder band.

gertdm
1 november 2006, 13:03
@Gert: Schekter = Schertler neem ik aan? idd. Taylor Expression Systeem klinkt daar erg goed over. Voor zang trouwens ook niet verkeerd, als je kleine optredens doet en niet te veel wil meeslepen, als gitarist zanger zonder band.



ja, ik heb t inmiddels aangepast. Vergis me altijd in die merknaam :)

Citter
2 november 2006, 19:54
Ik weet niet of je er hier aan hebt want ik heb zelf nog geen gitaar maar mijn muziek leraar zet zijn semi-acoustische altijd op een versterker van peavey
en dat klink best mooi
het is een peavey 212 deuce vt series
staat er 1tje op martkplaats

Bruce
3 november 2006, 15:53
Prik mijn akoestiche altijd eerst in een D.I en dan naar de PA,
en ik heb werkelijk een geweldig mooie akoestiche sound!

nandito
11 november 2006, 09:50
Kan je met een zware (zeg maar 2x60 watt) akoestische versterker ook op huiskamerniveau spelen zonder dat je een flets geluid krijgt?
Of moet je hem flink opendraaien om een fatsoenlijk geluid te krijgen?

gertdm
11 november 2006, 11:01
Nee hoor....een akoestiese versterker kan alle geluidnivo's aan tot zijn maximum.
Ik heb zelf n Ashdown van 100W en die klinkt zacht (dus huiskamernivo) prima.

nandito
11 november 2006, 14:06
Heeft er iemand ervaring met de acoustic amps van Behringer?
Mijn gitaar is voorzien van fishman matrix en fishman prefix.
Ik vermoed dat dat qua geluid ook een rol zal spelen.