PDA

View Full Version : een hals vraagje



dirty-harry
16 juli 2006, 10:49
Wat zijn de voor en nadelen van een geschroefde hals en een en een hals die aan de body doorloopt.
Nu ik ben een voorstaander van de geschroefde hals, maar de gitaar die ik op het oog heb is met een doorlopende hals?????????????

Bedankt bij voorbaat.

G.G.
16 juli 2006, 10:58
Wat zijn de voor en nadelen van een geschroefde hals en een en een hals die aan de body doorloopt.
Nu ik ben een voorstaander van de geschroefde hals, maar de gitaar die ik op het oog heb is met een doorlopende hals?????????????

Bedankt bij voorbaat.

Geschroefde hals is gemakkelijker vervangbaar, gemakkelijker in reparaties en gemakkelijker in het afstellen van de hoek indien nodig. Doorlopende hals heeft betere geluidseigenschappen, maar is veel duurder in fabricage.

taylor
16 juli 2006, 11:28
na betere geluidseigenschapen da's ook niet perse waar dat is per gitaar verschillend.

LaurentB
16 juli 2006, 11:37
Een doorlopende of gelijmde hals heeft gemiddeld een betere sustain, althans dat is de reden waarom men die constructie toepast.
Een geschroefde hals kost in het fabricageproces wat minder tijd, denk ik zo.

Maar je moet gewoon proberen of je die gitaar fijn vindt klinken of spelen. Beide constructies kunnen goed uitgevoerd worden.

Anders Destium
16 juli 2006, 11:43
Een set neck geeft meer sustain en een massiever geluid (ook omdat ze vaker van materialen als mahonie worden gemaakt). Een bolt-on is directer in het geluid (je hebt een fellere attack), je prikt ermee makkelijker door de mix is mijn ervaring.

Het is dus niet zozeer een kwestie van beter/slechter, vooral anders. Het is aan jezelf wat je prettiger ervaart :)

taylor
16 juli 2006, 11:50
na meer sustain ik weet niet hoor veel setnecks hebben ook een veel donkerder geluid dus dat kun je zo tegen elkaar wegstrepen.

ik heb geen voorkeur voor het 1 of het ander ofzo het is anders maar je kunt denk ik niet zeggen dat de 1 beter is dat is gewoon per gitaar verschillend.

DarknessAwaits
16 juli 2006, 12:19
Dat het geluid donkerder is heeft denk ik toch meer te maken met het gebruik van andere houtsoorten zoals al gezegd was. Omdat de halsbevestiging ongeveer in het midden de snaren zit is dit van grote invloed op de sustain, en hoe stijver de constructie hoe beter de sustain.

En over het algemeen zou je kunnen stellen dat de volgorde is: bolt-on, set-neck, neck-through.

bert k
16 juli 2006, 12:48
En bij een bolt-on heb je een groot blok hout bij de halsbevestiging waar je met je linkerhand tegenaan loopt. Set neck is meestal veel vloeiender, dat speelt wat makkelijker.

Nou heb ik al jaren een bolt-on, en ik heb er helemaal geen last van, dus het valt op zich wel mee.

vulvasonic
16 juli 2006, 13:36
Maar gaat het nu om een doorlopende hals, of om een gelijmde hals?
Daar zit namelijk ook nog wat verschil in. Ik heb wel eens gelezen dat het verschil behoorlijk groot is tussen die twee constructies (zelf nooit geprobeerd, dus ik kan het niet beamen).

G.G.
16 juli 2006, 15:01
En bij een bolt-on heb je een groot blok hout bij de halsbevestiging waar je met je linkerhand tegenaan loopt. Set neck is meestal veel vloeiender, dat speelt wat makkelijker.

Nou heb ik al jaren een bolt-on, en ik heb er helemaal geen last van, dus het valt op zich wel mee.

Juist, set-neck is meestal iets vloeiender en bij een doorlopende hals kan je het zo extreem maken als je zelf wilt. Hier een fotootje van mijn zelfbouwstratocaster. Het wordt een redelijk normale stratocaster, met als uitzondering hierop dat de hogere frets extreem gemakkelijk toegankelijk zijn:

http://img140.imageshack.us/img140/5643/image00043gq9.jpg

Dat is dus een van de grote voordelen die een doorlopende hals kan hebben.

Eko
16 juli 2006, 15:05
De reden dat er geschroefde halzen zijn bij Fender is dat er bij het ontwikkelen van die gitaren gevraagd werd bij gitaristen wat ze belangrijk vonden. Een van hun problemen was dat halzen in het begin alleen van maple werden gemaakt. Dit werd gelakt en zag er na verloop van tijd ( veel spelen) niet meer uit. ( Relic!). De gitaar werd dan opnieuw gefret en gelakt. Dit ging makkelijker als de hals los gemaakt kon worden.
Ook bij de produktie heeft het voordelen. Je kunt halzen apart en in grote hoeveelheden in diverse kleuren door elkaar heen produceren.
Een setneck werd gekozen door Gibson omdat Les Paul ( de man ) een gitaar wilde hebben die 20 sec sustain had. Dit gaat makkelijker met een gelijmde constructie i.c.m. hardhout.
Beide constructies hebben liefhebbers.

G.G.
16 juli 2006, 15:16
De reden dat er geschroefde halzen zijn bij Fender is dat er bij het ontwikkelen van die gitaren gevraagd werd bij gitaristen wat ze belangrijk vonden. Een van hun problemen was dat halzen in het begin alleen van maple werden gemaakt. Dit werd gelakt en zag er na verloop van tijd ( veel spelen) niet meer uit. ( Relic!). De gitaar werd dan opnieuw gefret en gelakt. Dit ging makkelijker als de hals los gemaakt kon worden.
Ook bij de produktie heeft het voordelen. Je kunt halzen apart en in grote hoeveelheden in diverse kleuren door elkaar heen produceren.
Een setneck werd gekozen door Gibson omdat Les Paul ( de man ) een gitaar wilde hebben die 20 sec sustain had. Dit gaat makkelijker met een gelijmde constructie i.c.m. hardhout.
Beide constructies hebben liefhebbers.

Dat vind ik ook het grote voordeel bij strats. Ik heb al vaak gehad dat ik dacht: ff kijken hoe ie klinkt met een rosewood toets ipv esdoorn, en binnen 20 minuten wist ik het. Ook onderhoud aan de hals is een stuk gemakkelijker, zoals de zijkanten van de frets ff bijwerken of een hals scaloppen.

Maar je hebt gelijk met :"ieder constructie heeft zo zijn liefhebbers". Voor de topicstarter: Probeer die gitaar gewoon eens uit, kijk zelf of het je bevalt en hou er rekening mee dat onderhoud aan de hals iets meer zal kosten en je niet zomaar een andere hals erop kan schroeven. Ik denk dat je hier wel alle voor en nadelen bij elkaar hebt staan in dit onderwerp, maar het belangrijkste is: Hoe vind je het zelf spelen en klinken?.

vulvasonic
16 juli 2006, 15:30
De reden dat er geschroefde halzen zijn bij Fender is dat er bij het ontwikkelen van die gitaren gevraagd werd bij gitaristen wat ze belangrijk vonden. Een van hun problemen was dat halzen in het begin alleen van maple werden gemaakt. Dit werd gelakt en zag er na verloop van tijd ( veel spelen) niet meer uit. ( Relic!). De gitaar werd dan opnieuw gefret en gelakt. Dit ging makkelijker als de hals los gemaakt kon worden.


Dit is maar ten dele waar. Fender introduceerde de all maple neck en niemand wist toen nog dat de lak zo zou slijten. Wel is het zo dat Fender voor deze constructie gekozen heeft omdat het ten eerste makkelijker en goedkoper te produceren was en ten tweede dat men de mogelijkheid had, indien frets vervangen moesten worden of iets anders, dat men alleen maar de hals hoefde op te sturen en niet de hele gitaar.

bert k
16 juli 2006, 15:43
Fenders zijn vooral ontworpen om snel en voordelig in massaproduktie te kunnen maken. Bolt on necks konden gemonteerd worden door bijgeschoolde huisvrouwen, dat was lekker voordelig.

Dat maakt een bolt-on niet slecht, hoor.

@Anders: jij weet wel wat van PRSsen, hoe zit dat nou met die Heel from Hell?

dirty-harry
16 juli 2006, 19:36
Kijk het gaat hier eigenlijk over een micheal kelly valor limited.
Ik speel zelf met fernandes maar ben weg van de klank die de kelly geeft, het enige waar ik geen ervaring mee heb is de hals, hij is niet gelijmd.
Ik heb goede reactie's gehad en kan mijn besluit nemen.
Ik denk dat de koop gesloten is.
Bedankt voor de respons.
CHEERS

iwamoto
16 juli 2006, 20:23
Fenders zijn vooral ontworpen om snel en voordelig in massaproduktie te kunnen maken. Bolt on necks konden gemonteerd worden door bijgeschoolde huisvrouwen, dat was lekker voordelig.

Dat maakt een bolt-on niet slecht, hoor.

@Anders: jij weet wel wat van PRSsen, hoe zit dat nou met die Heel from Hell?
http://www.edromanguitars.com/guitar/prs/heel_prs.htm

googled en gij zult vinden, ooh bertus kornelus!

Mattia
16 juli 2006, 22:19
Mjah, Ed Roman verkoopt ontzettend veel onzin. Dat gedoe over sustain is ook maar ten dele waar (genoeg bolt-on neck gitaren met enorm veel sustain, en set neck gitaren zonder). Ga eens wat exemplaren spelen, zie wat je er zelf van vind.

Zelf heb ik het niet zo op neck-through gitaren. Heb er wel een gebouwd, maar ik heb qua aesthetiek en geluid (voor zover ik het kan beoordelen) liever een set neck, of een bolt-on maple hals voor de attack. Maarja, persoonlijke voorkeur, he?

Orpheo
16 juli 2006, 22:22
de red special heeft neckthru bolt on. simpel gezegd: immens lange hals die stopt vlak bij de brug (ala mcnaught) en dan met 1 dikke bout vastgezet bij de hiel. en dat ding sustaint als een malle.