PDA

View Full Version : Zelf hout drogen...



Javaca
16 juli 2006, 03:57
Hallo allemaal
Vandaag was ik bij kennissen die een nieuw huis gekocht hebben. Ze hebben bij het huis een bostuin maar die moet flink uitgedunt worden.

Nu staan er daar twee redelijk grote stammen Taxus. Ik mag ze hebben als ik ze zelf af kom zagen (gaat wel lukken, m'n beste vriend is hovenier en heeft een motorzaagdiploma).

Nu zit ik met het dilemma waar en hoe ik de boel moet laten drogen.
Hier thuis hebben we een aantal kassen staan. Daar binnen variëert de temperatuur van 5 graden in de winter tot 45 graden in de zomer. Is het mogelijk de stamen daar (al of niet geklieft) in te leggen en zo te drogen? Het lijkt me beter dan ze zo in de tuin te leggen. Heb namelijk geen afdak.

Enra
16 juli 2006, 07:56
Dag Javaca,

Hout drogen is 'tricky'. Maar als je hout gratis krijgt altijd het proberen waard. Taxus staat echter bekend als matig goed te drogen hout, met relatief weinig vervorming.

Als ik hout droog neem ik een aantal stappen :

- Indien mogelijk moet het hout gekapt worden als de sapstroom stopt of gestopt is. Zeg maar late herfst.
- Ik ontdoe het hout van de bast vanwege ongedierte dat eronder gaat zitten.
- De kopse kanten van het hout smeer ik binnen een paar dagen in met waxine. Ik heb daarvoor een pannetje met waxinelichtjes die ik heet maak op een camping gasstelletje. Met een wegwerpkwast breng ik een dikke laag aan en herhaal dit na een paar dagen als dat nodig is.
- Vervolgens leg ik het hout - afhankelijk van soort al dan niet verzaagd - onder een afdak aan de noordzijde. Zo heeft wind vrij spel en kan regen geen kwaad. Een kas is te afgesloten en beslist te broeierig. Een afdak maken mag voor jou toch geen probleem zijn!!!
- Ik leg er een bordje bij met een datum van kap en droogstart. Afhankelijk van het formaat kan je het materaiaal na twee tot zes maanden verplaatsen naar een andere locatie, zoals een kas. - Tussen dat moment en twee jaar kan je het verzagen tot de gewenste dimensies. Ook weer afhankelijk van soort hout.

Taxus zeg je he. Prachtig hout, maar Taxus is giftig. De takken, bessen, schors en sappen kunnen een paard doden. Dus goed handen wassen.

Tot slot : het boek van 'R. Bruce Hoadley', "Understandig Wood", heeft mij - naast andere bronnen - in het leren over droogprocessen op weg geholpen. Verder is het een kwestie van 'tryal and error'

Javaca
16 juli 2006, 13:57
Ok, bedankt. Een afdakje zal ik eens met m'n ouders bespreken.

De boom moet liever vandaag dan gisteren gekapt worden, dus herfst gaat niet lukken.

Dat taxus giftig is weet ik, maar het is wel erg mooi hout. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt voor luitduigen, aangezien het spint ook bruikbaar is kun je leuke kleureffecten gebruiken.
Waarschijnlijk word dit niet echt instrumentenhout, maar ik ben ook nog met meubeltjes bezig dus dat is ook leuk.

AART
16 juli 2006, 14:09
Hmm, hier droog ik hout altijd in de zoldering van de schuur, hang ik de planken en balken een jaar of 3/4 in en dan is het kurk en kurkdroog.

Is alleen wel voor meubel en constructiewerk :satisfie:

Javaca
16 juli 2006, 16:15
Ik gebruik meestal gewone witte houtlijm om op de koppen te smeren. Dat stolt minder snel en is minder brandbaar.

Data was ik van plan bij te houden met kleur- en lettercodes en dan in een boek te schrijven.

Enra
16 juli 2006, 16:51
Taxus Bacata is inderdaad erg mooi, ook met spint. Ik heb er een parlour gitaar van gemaakt; al een aantal jaren terug. Voor achterbladen was het iets te smal. Daarom heb ik er een strook Palissander tussen gezet.

Kopse kanten insmeren met lijm kan, maar vers hout krimpt, lijm niet! Witte houtlijm hecht ook slecht op vochtig materiaal. Vandaar Waxine, dat blijft enigszins flexibel.

Er is een ander product dat ik zelf ook veel gebruik, maar dan voor min of meer droog hout. 'Randsealer', van "Frencken". Er is een transparante versie en een witte.

Javaca
16 juli 2006, 17:24
Da's ook een mooi idee.
Parlour's zijn gaaf...

Deze boompjes zijn ook vrij smal (30-35cm doorsnede en één van 10-15 cm) en er zitten waarschijnlijk ook vrij veel kwasten in. Maar voor inlegjes, gezaagde fineer (bijv, een kopbeleg) en meubeltoepassingen is het wel bruikbaar denk ik...

Enra
16 juli 2006, 18:13
Deze boompjes zijn ook vrij smal (30-35cm doorsnede en één van 10-15 cm) en er zitten waarschijnlijk ook vrij veel kwasten in. Maar voor inlegjes, gezaagde fineer (bijv, een kopbeleg) en meubeltoepassingen is het wel bruikbaar denk ik...

Ja, bij mij zaten - zitten - er ook noesten in (of kwasten). En het stamdeel dat ik had was ook ongeveer 35 cm in diameter. De lengte circa 76 cm. Net genoeg voor zijwanden. De noesten staan juist wel mooi. Foutvrij hout is soms eigenlijk saai!!! Dat samen met de grillige tekening van het kernhout en het spint.... Prachtig!!! Het gitaartje klint alleen wat... Tja wat zal ik zeggen... Neuzig!!!? Maarja, in 1995 bouwde ik anders dan nu. Misschien zit het hem daarin.

Zuinig op zijn op dat prachtige Taxus!!!

Oja, ik heb ook nog wat stammetjes van ongeveer 10 cm diameter. Daarvan ga ik handbogen bouwen.

gertgert
8 december 2012, 10:51
BUMP!

Ik heb twee jaar geleden een stapeltje hout onder een afdakje gelegd en wil weten hoe droog het nu is.
Weet iemand hoe je dat kunt meten? Ik zie allerlei professionele apparatuur op internet, maar die investering ga ik niet doen voor 1 stammetje. Wellicht zijn er andere methoden om het vocht% te bepalen?

stijnkenens
9 december 2012, 11:18
In het algemeen ga ik er van uit:
Hout droogt een cm per jaar (in de dikte, niet de lengte), dus als de balkjes 'opgelat' zijn (dus met latjes ertussen) dan droogt het aan elke kant 1 cm.

Als je denkt dat het door deze regel genoeg buiten gedroogd heeft, mag het naar binnen. Maar laat het ook binnen nog een tijd liggen.

Liever een jaar langer wachten, dan te kort, want dan gaat het alleen maar trekken !


Ik heb net een stuk van een 3 duim dikke mahonie balk bewerkt. Ligt al enkele maanden binnen, maar na het doorzagen en schaven, trok het toch nog krom. Het is gelukkig voor een electrische gitaar, dus minder erg, maar ik ga het toch nog een maand opzij leggen, voor ik het terug recht schaaf !



s.

superfly
9 december 2012, 12:23
BUMP!

Ik heb twee jaar geleden een stapeltje hout onder een afdakje gelegd en wil weten hoe droog het nu is.
Weet iemand hoe je dat kunt meten? Ik zie allerlei professionele apparatuur op internet, maar die investering ga ik niet doen voor 1 stammetje. Wellicht zijn er andere methoden om het vocht% te bepalen?


Ik heb nog een vochtmeter liggen, kan ik de volgende DGBM vergadering wel meenemen.