PDA

View Full Version : Humbucker Schroefprobleem



Chroxy
15 juli 2006, 23:08
Sinds ene tijdje heb ik een mooie Fender Strat met een humbucker in de brug, nu vind ik deze niet super klinken en aangeizen ik nog een Seymour Duncan JB had, heb ik deze er maar in gezet.

Maar, kijk even hoe de fender humbucker vastzit:

http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0117002750_xl.jpg

Hij zit dus vast met 2 schroeven aan de lage E kant. Net als de meeste humbuckers heeft de Fender humbucker 3 gaatjes aan iedere kant en nu gebruikt hij dus de 2 buitenste

De Seymourduncan heeft ook 3 gaatjes, maar deze zijn niet zo breed als die van de Fender, het past dus niet.. nu heb ik hem er net in kunnen krijgen (de humbucker is net wat breder, dus past er net in) en hij zit nu een klein beetje scheef.. ik vind het niet uitzien.. hoe hebben jullie dit opgelost.? Gewoon een gaatje geboord in het midden tussen de 2 andere gaatjes?

Orpheo
15 juli 2006, 23:11
gaatje in je slagplaat boren en dan t middelste gaatje proberen lijkt me zo.

BartL
15 juli 2006, 23:22
Maar dan heb je nog 2 lege gaatjes. Daar zou ik me aan gaan irriteren denk ik :D

Orpheo
15 juli 2006, 23:27
Maar dan heb je nog 2 lege gaatjes. Daar zou ik me aan gaan irriteren denk ik :D

ik niet :D ik heb op 2 les pauls op 1 pot geen knop, en daar irriteer ik me totaal niet aan, terwijl anderen er gek van worden :) it's a matter of perspective.

vulvasonic
16 juli 2006, 01:34
Vreemde keus van Fender......
Maar ik zou inderdaad niet zo gek moeilijk doen en gewoon dat extra gaatje erin boren. Anders kun je altijd nog een andere slagplaat kopen. Een standaard zwart slagplaatje voor een strat kost geen drol, maar daar zitten wel de gaatjes op de juiste plek (of helemaal geen gaatjes).

Die SD JB humbucker zal waarschijnlijk wel erg lekker klinken trouwens.

Jerre
16 juli 2006, 02:11
Als de gaatjes van de SD niet zo breed zijn als die van de Fender, kan je er toch even met een iets grotere boor doorgaan ?? Toch ?

Hmm, dan heb je wel een gaaf rond gaatje, en een schroef pakt daar namelijk niet zo goed op. Of heb ik het mis ?

Of anders gewoon een paar dunnere schroeven gaan kopen die wel passen.
Ik herinner mij dat mijn Yamaha schroeven ook niet op mijn SD pasten (ook te dik), maar in het doosje van de SD zaten wel dunnere schroeven in ...

G.G.
16 juli 2006, 10:28
Die SD JB humbucker zal waarschijnlijk wel erg lekker klinken trouwens.Dat weet ik wel zeker, zit in een van mijn strats en is een van de beste elementen om in een strat te plaatsen. Output verschil is niet al te gek met die enkelspoeltjes.

Chroxy
16 juli 2006, 12:46
op dit moment zit hij er dus ene heel klein beetje scheef in.. niet geweldig storend maar het kan mooier. Ik ga dan ook maar een gaatje in het midden boren. Een nieuwe slagplaat is geen optie, die kosten een euro of 10, wat inderdaad niet veel is, maar het werkt nu (scheef) eigenlijk ook al allemaal dus ja..

De schroeven voro de SD zijn precies even dik als die voor de Fender, maar het probleem is dast het niet goed uitgelijnd zit.. als ik 2 schroevne in de huidige gaten duw, dan passen ze allebei niet in de humbucker omdat die gaten korter bij elkaar zitten.

Bedankt voro de reacties, en ja, de JB klinkt enorm lekker.. VEEL beter dan de Fender Diamondback humbucker die erin zat.. ik ben dik tevreden :)

Chroxy
22 juli 2006, 00:07
Zo, een kleine week verder..

Ik ben nog steeds tevrden over de JB, tis zeker een vooruitgang... maar!
Hij klinkt nog steeds net wat modderig, vooral de lage tonen.. dit had ik totaal nie bij mijn Squier die van hetzelfde hout is (en waar de humbucker eerst in zat).. kan dit aan de potmeters liggen?

Wat nu als ik de onderste potmeter vervang voor een 500K potmeter..? *dus de toonpotmeter voor de humbucker*.. of is dit effect te verwaarlozen?

Jerre
22 juli 2006, 16:02
Aangezien veel gitaristen absoluut geen kennis van electriciteit hebben even dit:

Een goede potentiometer mag helemaal geen invloed hebben op je geluid (als hij volledig open staat).
Je kan een potmeter op 2 manieren gebruiken: als volume of als tone.
- Volume: de potmeter werkt als een variabele weerstand. Hoe meer je er aan draait hoe moeilijker het wordt voor het signaal uit je pickup om er door te raken, maw, je volume gaat omlaag.
- Tone: de potmeter werkt samen met een condensator. Deze worden samen zo aangesloten zodat ze een "Low Pass Filter" vormen. Dit wil zeggen dat de lage tonen er wel door komen en de hoge tonen niet. Je filtert dus de hoge tonen weg.

Als je hierbij de waarde van de condensator of van de potmeter verandert, dan verander je gewoon de hoeveelheid hoge tonen die je kan wegfilteren.

Dus om even concreet te worden, als jouw puckip nogal modderig klinkt dan liegt dit niet aan de potmeters want deze kunnen alleen de hoge tonen of het volume beïnvloeden.

DarknessAwaits
23 juli 2006, 01:28
Modderig klinken kan natuurlijk ook omdat de hoge tonen niet goed door komen, Jerre.

Jerre
23 juli 2006, 03:20
Hmm, ja zo zou je het ook kunnen stellen, maar ik zou het persoonlijk dan anders omschrijven.

Modderig roept bij mij op: te veel bas of geen strakke bas of iets dergelijks

Orpheo
23 juli 2006, 07:25
Hmm, ja zo zou je het ook kunnen stellen, maar ik zou het persoonlijk dan anders omschrijven.

Modderig roept bij mij op: te veel bas of geen strakke bas of iets dergelijks

kan. is mogelijk. bij mij roept modderig op, flubberig laag, geen (duidelijk aanwezig) hoog, rommelig mid. en dan ligt voor mij vaak het probleem in de amp. ik vind de stiletto en rectifiers verschrikkelijk modderig (de recto erger dan stiletto). totaal niet strak, punchy, power, ballen, etc etc. maar de mark4 is weer zo ontiegelijk strak dat ie je broekspijpen afscheurt.

Chroxy
26 juli 2006, 10:30
wat ik bedoel is dat het laag inderdaad erg flubberig en niet strak is in tegenstelling tot de hogere snaren..

de amp is het niet.. want de JB klonk in mijn squier met zelfde houtsoort wel enorm lekker.. helpt het dus om de potmeters te vervangen of niet?