PDA

View Full Version : funky aanslag



Erik van Ooij
23 november 2002, 08:29
Ik ben de laatste tijd bezig om te proberen snelle funk en disco aanslag onder de knie te krijgen. Kan iemand mij tips geven? voornamelijk voor de aanslag met een plectrum?

pimmetje
23 november 2002, 15:01
Om de snelheid erin te krijgen is 't 'tzelfde principe als alle vormen van snelheid opbouwen: langzaam beginnen, zuiver krijgen en stap voor stap sneller proberen... liefst met metronoom erbij.

Omdat 't slag is, vind ik 't altijd handig om de hand de constant op het ritme op en neer te laten gaan (dus ook in de stille stukjes) en het plectrum alleen de snaren laten beroeren als het riffje daarom vraagt. Dan houdt je 't net iets makkelijker strak.

Het is dan (net als bij solo) wel zaak om de bewegingen zo klein mogelijk te houden. Dat verhoogt de controle en geeft meer mogelijkheden voor snelheid.

domie
23 november 2002, 18:11
wat is de disco-aanslag?

Bins
23 november 2002, 19:10
Chicka-bow-wow? :smile:

pimmetje
23 november 2002, 20:36
Op 2002-11-23 17:11, schreef domie:
wat is de disco-aanslag?

Dat schijnt op Bali in te zijn.

Bins
23 november 2002, 20:47
Ik snap em! :grin: (duurde wel ff)

skanky
23 november 2002, 20:50
hahaha :lol:

Ash ketchum
29 november 2002, 16:33
Licht aanslaan en dempen met de linkerhand maar vooral de vaart er in proberen te houden. luister ook naar de muziek waar dit in voorkomt en speel mee.

Bigfoot414
8 februari 2003, 19:44
Probeer es een paar ouwe Peppers te spelen
(voor het Californication tijdperk)

moretel
8 februari 2003, 20:21
Met funk moet je met de aanslaghand constant heen en weer gaan, op elke tel.
De akkoorden maak je dan met de andere hand waarbij je dempt.
Je kan dan accenten leggen door even de druk van de snaren af te halen, met een clean geluid geeft dat dat funky effect.

bv: xxox xoxx oxxo xxox

x is het gedempte akkoord waarbij je dat percussieve geluid krijgt en o even de druk eraf zodat je het accoord hoort.
Maar elke tel gaat de aanslaghand over de snaren, syncopen etc, pauzes kunnen er ook in maar die rechterhand blijft maar gaan.
Ik vind disco en funk als muziek niet echt leuk maar die funkritmes wel, leuk tijdens jamsessies enzo.

savecracker85
8 februari 2003, 21:19
probeer het eerst rustig met 1 (barre)akkoord..en dan telkens het zelfde doen... dus bij voorbeeld in een 4 kwartmaat, 1 normale aanslag en de rest afgedemd...en dan later 2 normale slagen en de rest afgedempt enz, enz...

Butcher
8 februari 2003, 23:02
En dan is er nog de "Skank". Je maakt bewegingen met je rechterarm alsof je accoorden aanslaat, terwijl je maar één naar aanslaat. Errug lastig in 't begin.

moretel
9 februari 2003, 03:05
Ik dacht dat je met skank met de fretvinger een toon maakt en de twee omliggende snaren met dezelfde vinger afdempt, althans zo doe ik dat.
Anders speel je toch gewoon single string met een hoop beweging die nergens voor nodig is ?

Butcher
9 februari 2003, 03:28
Het punt van de skank is een noot aanslaan met zoveel mogelijk attack.

moretel
9 februari 2003, 16:32
Dit is de beschrijving van "skank" uit het boek essential rythm guitar van Steve Trovato:
In dit boek staan alle voorkomende funkritmes met geluidsvoorbeelden, van James Brown Nile Rodgers, Prince.

"Strum three strings for every note, but sound only the string in the middle, muting the strings above and below with the fretting hand-use your thumb to mute the low E string."

savecracker85
9 februari 2003, 19:20
die techniek wordt volgens mij ook gebruikt in dat nieuwe nummer van chili peppers "can't stop" :smile:

Milton
10 februari 2003, 15:04
Op 2003-02-09 18:20, schreef savecracker85:
die techniek wordt volgens mij ook gebruikt in dat nieuwe nummer van chili peppers "can't stop" :smile:


klopt

showband
11 februari 2003, 01:26
"skank" typisch bij reggae en ska.
Slag met accent op de 2 en 4. Bij voorkeur heldere drieklank uitsluitend "opslaand" van hoge E-snaar naar G maar kan groter. Duidelijk klinkend maar wel direct gemute.

Je kan ook skank op piano of orgel spelen.

moretel
11 februari 2003, 13:15
A
En dan is er nog de "Skank". Je maakt bewegingen met je rechterarm alsof je accoorden aanslaat, terwijl je maar één naar aanslaat. Errug lastig in 't begin.

B
"Strum three strings for every note, but sound only the string in the middle, muting the strings above and below with the fretting hand-use your thumb to mute the low E string."

C
"skank" typisch bij reggae en ska.
Slag met accent op de 2 en 4. Bij voorkeur heldere drieklank uitsluitend "opslaand" van hoge E-snaar naar G maar kan groter. Duidelijk klinkend maar wel direct gemute.



Zo drie omschrijvingen
Wie van de drie ?
Wil de echte skank opstaan !
A en C zijn het volgens mij niet (maar als auteur van B bevooroordeeld)
C heet dan toch gewoon reggae ritme ?

Butcher
11 februari 2003, 20:37
Het is een combinatie van A en B.

burt
13 februari 2003, 16:46
>Het is dan (net als bij solo) wel zaak om de bewegingen zo klein mogelijk te houden. Dat verhoogt de controle en geeft meer mogelijkheden voor snelheid.

... ben ik het niet mee eens. Als je de beweging lekker groot maakt, uit de pols, zodat je hand lekker ritmisch heen en weer zwiept, krijg je een strakker geluid. De attacks van de verschillende snaren komen dichter bij elkaar en vaak is dat wat je wilt bij een funky slagpartijtje. Probeer ten alle tijden je pols te ontspannen, anders krijg je echt RSI, en ga je geforceerd klinken.

Robs
13 februari 2003, 17:36
Funky aanslag is in mijn ogen zo aanslaan dat je een bepaalde noot verwacht, maar dat die niet komt.... en als je hem niet meer verwacht komt'ie in een keer!

Dit systeem van vertragingkjes, noten uitstellen en opvullen met (gedempte) tikjes en plokjes maakt je aanslag tot echte funk..

moretel
13 februari 2003, 20:37
Is toch gewoon een swing feel ?
alleen met die zestiende noten kan je het onvoorspelbaar maken.
Ik ben het met pimmetje weleens om de bewegingen klein te houden. Die bewegingen uit de pols zijn goed maar je gaat (m.i. voor de show) niet als molenwieken heen en weer toch ? Het moet wel functioneel blijven.
Met instuderen kan je het beste rustig aan doen, als het eenmaal erin zit kan je wel wat geks doen zoals een drie dubbele draai van voor naar achter en ook nog een paar snaren :smile: