PDA

View Full Version : wattages



Orpheo
15 juli 2006, 16:43
Ik ben aan het KIJKEN naar een nieuwe amp als aanvulling op de jcm800, en ik vroeg me nu af, definitief, maakt het verschil in eindvolume of je 20w of 120w hebt? tis allebei gewoon snoeihard toch? ik krijg van mijn omgeving hier heel rare verhalen daarover te horen, dus vandaar dat ik t post (en dan kunnen we later naar dit topic refereren met de evt. discussie die eruit volgt als iemand over een tijd t weer vraagt).

SimonS
15 juli 2006, 16:45
een 20 Watter heeft over het algemeen andere eindbuizen dan een 100Watter. Dat klinkt sowieso anders. Verder heb ik geen ervaringen met versterers met verschillende Wattages.

BLOK182
15 juli 2006, 17:24
Wanneer je het over kwaliteits buizenamps hebt, hoor je het vooral terug in laagweergave en cleane headroom. Mijn 30 watter gaat ook méér dan hard genoeg!

Mitch
15 juli 2006, 17:25
Wattages moet je vooral niet van uit gaan als: dit of dat wil ik minimaal hebben. Bedenk vooral wát voor sound je wil en kijk daarna welke amp dat kan bieden. Voornamelijk clean of wil je liever een amp die makkelijk cruncht op lagere volumes ? Dan kun je beter beslissen wat voor vermogen je ongeveer wil.

Ik zei het pas al in het verziekte topic in Vintage: zelf ben ik van 50 naar 100 nar 50 naar 15 gegaan en ben nu pas echt tevreden over de sound. Maar dan nog: er zijn zo veel dingen die de sound bepalen. Vergelijk bijvoorbeeld hoe makkelijk je een 1987 over zijn nek krijgt en hoe spatje clean een Koch Twintone blijft (op het cleane kanaal). Allebei 50W, EL34.

Alsje iets zoekt als aanvulling op je JCM, bedoel je dan juist dat je iets cleaners zoekt, of gewoon een andere basissound ?

Orpheo
15 juli 2006, 17:33
Wattages moet je vooral niet van uit gaan als: dit of dat wil ik minimaal hebben. Bedenk vooral wát voor sound je wil en kijk daarna welke amp dat kan bieden. Voornamelijk clean of wil je liever een amp die makkelijk cruncht op lagere volumes ? Dan kun je beter beslissen wat voor vermogen je ongeveer wil.

Ik zei het pas al in het verziekte topic in Vintage: zelf ben ik van 50 naar 100 nar 50 naar 15 gegaan en ben nu pas echt tevreden over de sound. Maar dan nog: er zijn zo veel dingen die de sound bepalen. Vergelijk bijvoorbeeld hoe makkelijk je een 1987 over zijn nek krijgt en hoe spatje clean een Koch Twintone blijft (op het cleane kanaal). Allebei 50W, EL34.

Alsje iets zoekt als aanvulling op je JCM, bedoel je dan juist dat je iets cleaners zoekt, of gewoon een andere basissound ?

beiden eigenlijk. de jcm begint me een beetje tegen te staan. niet de sound zozeer als wel de eenzijdigheid. de sound is welliswaar heel dynamisch, maar mist complexiteit. het rolt wel, staat niet stil, maar het gaat niet 'diep'. wat ik met koch wel weer voor elkaar krijg.


maar ik wilde t eigenlijk niet hebben over voicing en kleur van een amp van 20 of 120 watt (en alles dat ertussen inzit) maar eerder volume. (hoewel dit ook wel interessant is :P ) ik heb namelijk (onbewust) eind 2005 mijn zinnen gezet op de powertone2, en nu valt t kwartje: ja toch maar wel doen! is wel zo verstandig.

tmcm
15 juli 2006, 17:58
<edit>

Ah, ik zie nu dat je het hebt over 100 watt vs 120 watt:chicken:

Als je dat verschil kan onderscheiden.. daar zou een beroep bij moeten horen.

AART
15 juli 2006, 18:06
hmm, het grootste verschil zit em volgens mij in de oomph en druk en de hoeveelheden laag die een amp kan leveren.

Een studio .22+ kwam bijvoorbeeld qua voicing icht in de buurt van een DC 10, maar miste met zijn 22 watt flink ballen en laag vergeleken met de 100 W dc 10.

Alhoewel het daar ook weer in verschilt, mijn Mark IV van 'slechts' 85 W heeft bijvoorbeeld meer oomph en laag dan mijn oude 5150 II van 120 W.

@tmcm : Een strategy 400 heeft btw niet zo heel veel meer volume, maar als je hem ooit eens geprobeert zou hebben naast een andere eindtrap zou je weten waarom mensen dat ding gebruiken.
ZO ontzettend veel druk en ballen, niet gezond gewoon.

Een boogie strategy 400 is btw ook 'maar' ±120 W per kanaal(strategy 500 = ±160 W per kanaal).

tmcm
15 juli 2006, 18:11
die strategy, ik stond er achter tijdens een concert van Iggy. Dat van die oomph en ballen, dat klopt heel aardig ja. Maar hard was het ook (3 dagen tuut tuut)

Mitch
15 juli 2006, 18:31
Ik zag dat je juist naar volume vroeg en ik begon bewust over sound omdat eigenlijk vooral dáár het verschil ligt. Diepte, laag, ballen... de termen zijn al gevallen. Dat vind je inderdaad meer terug bij zwaardere amps.
Ik vind de Powertone één van de betere Kochs quoa sound. Uiteraard is het een stuk veelzijdigere bak dan een JCM800, maar om nou te zeggen dat -ie karakter heeft....nee.
Het is echt meer een werkpaard, een four-trick-pony zo je wilt ;)
Bruikbaar en degelijk, maar niet echt inspirerend.

Om dan weer even op volume terug te komen: het ding kan gewoon achterlijk hard, maar da's dus echt op het niveau dat het gewoon onzinnig is. Je hebt gewoon niets aan zó veel headroom. Wat dat betreft zit je onder de 50 watt prettiger. Die kunje tenminste laten werken op normale live-volumes.

Negative K3 fan
15 juli 2006, 18:56
kies gewoon de amp die goed klinkt en kijk niet naar wattages... als je de powertone goed vindt klinken, neem die dan.

Bins
15 juli 2006, 20:27
Mijn 50 watt bak maakte net zoveel herrie als de 120 watter die ik nu heb. Ik ben het met negk3 eens: gewoon voor wat naar jou mening de beste sound is gaan, of dat nu uit een 15, of een 150 watt bak komt.

Orpheo
15 juli 2006, 21:11
Ik zag dat je juist naar volume vroeg en ik begon bewust over sound omdat eigenlijk vooral dáár het verschil ligt. Diepte, laag, ballen... de termen zijn al gevallen. Dat vind je inderdaad meer terug bij zwaardere amps.
Ik vind de Powertone één van de betere Kochs quoa sound. Uiteraard is het een stuk veelzijdigere bak dan een JCM800, maar om nou te zeggen dat -ie karakter heeft....nee.
Het is echt meer een werkpaard, een four-trick-pony zo je wilt ;)
Bruikbaar en degelijk, maar niet echt inspirerend.

Om dan weer even op volume terug te komen: het ding kan gewoon achterlijk hard, maar da's dus echt op het niveau dat het gewoon onzinnig is. Je hebt gewoon niets aan zó veel headroom. Wat dat betreft zit je onder de 50 watt prettiger. Die kunje tenminste laten werken op normale live-volumes.

3 trick; hij heeft 'maar' 3 kanalen :P

maar dat karakterloze; imo is dat bijna inherent aan multichannel amps, en is de powertone 2 een van de amps die daar het minst last van heeft (karakterloosheid).

AART
15 juli 2006, 21:32
die strategy, ik stond er achter tijdens een concert van Iggy. Dat van die oomph en ballen, dat klopt heel aardig ja. Maar hard was het ook (3 dagen tuut tuut)


dat klopt, is een bijeffect :satisfie: .

AART
15 juli 2006, 21:35
Mijn 50 watt bak maakte net zoveel herrie als de 120 watter die ik nu heb.


Dat merk ik vaker bij Mesa's, en vooral de Mark en Caliber series, weet iemand waarom dat is, waarom ze zo luid zijn?

Een bepaalde eindtrap die meer rendement heeft dan anderen, of hoe zit dat?

Mijn Mark IV gaat namelijk zo takkehard in vergelijking tot mijn oude 5150 II... :confused:

Orpheo
15 juli 2006, 22:44
Dat merk ik vaker bij Mesa's, en vooral de Mark en Caliber series, weet iemand waarom dat is, waarom ze zo luid zijn?

Een bepaalde eindtrap die meer rendement heeft dan anderen, of hoe zit dat?

Mijn Mark IV gaat namelijk zo takkehard in vergelijking tot mijn oude 5150 II... :confused:

das simpele natuurkunde eigenlijk. het verschil in druk tussen 50, 85, 100, 120 watt is gewoon niet significant. om het 'twee keer zo hard' te moeten laten klinken moet je wattage met 10 vermenigvuldigen; 50w gaat 2 keer zo hard als 5 watt. Het heeft dan OOK nog weer eens te maken met de efficientie van de amp. welke frequenties knalt ie er echt uit? als het frequenties zijn in het optimum van ons gehoorspectrum lijkt het al snel heel veel harder.

Anders Destium
16 juli 2006, 00:10
Ik zag dat je juist naar volume vroeg en ik begon bewust over sound omdat eigenlijk vooral dáár het verschil ligt. Diepte, laag, ballen... de termen zijn al gevallen. Dat vind je inderdaad meer terug bij zwaardere amps.
Ik vind de Powertone één van de betere Kochs quoa sound. Uiteraard is het een stuk veelzijdigere bak dan een JCM800, maar om nou te zeggen dat -ie karakter heeft....nee.
Het is echt meer een werkpaard, een four-trick-pony zo je wilt ;)
Bruikbaar en degelijk, maar niet echt inspirerend.

Om dan weer even op volume terug te komen: het ding kan gewoon achterlijk hard, maar da's dus echt op het niveau dat het gewoon onzinnig is. Je hebt gewoon niets aan zó veel headroom. Wat dat betreft zit je onder de 50 watt prettiger. Die kunje tenminste laten werken op normale live-volumes.

Tja, ik begrijp ten dele wat je bedoelt met karakter. Mijn 5150 heeft een rauw karakter waardoor hij heel populair is, mijn Powertone heeft dat veel minder en is heel gepolijst qua geluid. Nu is het zo dat ik dat juist zoek in een versterker, en voor mij is hij daardoor heel inspirerend ;) Voor jou misschien niet, maar jij zoekt andere dingen waar ik dan weer niets mee kan. Als er een 50 Watt Powertone was geweest had ik die gehad, ik gebruik hem ook nooit op het lead volume omdat dat inderdaad niet nodig is.

Wat heb je aan een one trick pony als je op het trucje bent uitgekeken?

Bigfoot414
16 juli 2006, 01:36
@Orpheo

Stel nou dat je voor de PT2 gaat, ga je hem dan alleen thuis gebruiken of speel je ook wel es live?
Als je alleen maar thuis speelt zou ik het een beetje jammer vinden van zo'n dikke amp.
Ik weet ook wel dat Anders zn PT ook als thuisamp gebruikt, maar ik heb toch het idee dat je met zo'n amp niet helemaal optimaal gebruikt als ie nooit echt het podium ziet.

Al
16 juli 2006, 03:17
maakt het verschil in eindvolume of je 20w of 120w hebt?

Ja!


tis allebei gewoon snoeihard toch?

Niet echt!

Al

Al
16 juli 2006, 03:21
Wattages moet je vooral niet van uit gaan als (...) Ik zei het pas al in het verziekte topic in Vintage: zelf ben ik van 50 naar 100 nar 50 naar 15 gegaan en ben nu pas echt tevreden over de sound.

Er is een verband met druk en vermogen. Het perceptieve volumeverschil is een ander verhaal. Je mist wat.

Al

Al
16 juli 2006, 03:30
das simpele natuurkunde eigenlijk. het verschil in druk tussen 50, 85, 100, 120 watt is gewoon niet significant

Vergelijk eens de single note punch van een 4 pitter met die van een twee pitter (zelfde type amp). Is qua punch een heel ander verhaal.

Al

Eko
16 juli 2006, 10:02
Koop een p.a.! Even zonder dollen, als je volume mist, gewoon kopen die handel. Je hebt ze van meer dan 1000 watt.Als dat niet genoeg is...
Alle gekheid op een stokje, of je zoekt geluid , of je zoekt volume. Het laatste is makkelijk , kijk maar naar de eerste regel.
Geluid is zeer persoonlijk, de een vind een 5150 mooi en een ander niet.
In basis is het wattageprincipe er om op hogere volume clean te kunnen blijven. Een twin reverb is er populair mee geworden. Blijft mooi helder en strak op grotere volumes. Een bassman werd populair omdat hij begon te breken op hogere volumes. De kunst is om te weten wat je wilt hebben in je geluid.
Trouwens om je volume te krijgen of je geluidskleur zou je ook naar speakers moeten kijken. Daarin zitten grote verschillen. Ze moeten ook passen bij de amp anders is het hopeloos.
Om dat verschil te horen zou je een Vox AC 30 moeten horen met de twee opties. Een met de standaard speakers en de andere met de Blue dogs. De kunst van de laatste is dat de speaker eigenlijk op z`n allerhardst moet werken als de amp openstaat. Dat geeft de amp z`n gezochte geluid. De eerste versie is goedkoper, de amp is hetzelfde maar het geluid is verschillend.

tmcm
16 juli 2006, 10:28
Om dat verschil te horen zou je een Vox AC 30 moeten horen met de twee opties. Een met de standaard speakers en de andere met de Blue dogs. De kunst van de laatste is dat de speaker eigenlijk op z`n allerhardst moet werken als de amp openstaat. Dat geeft de amp z`n gezochte geluid. De eerste versie is goedkoper, de amp is hetzelfde maar het geluid is verschillend.

He Eko
Is dat waar? Dat een Blue Dog pas verschil maakt als je met hoog volume speelt?

Anders Destium
16 juli 2006, 11:41
@Orpheo

Stel nou dat je voor de PT2 gaat, ga je hem dan alleen thuis gebruiken of speel je ook wel es live?
Als je alleen maar thuis speelt zou ik het een beetje jammer vinden van zo'n dikke amp.
Ik weet ook wel dat Anders zn PT ook als thuisamp gebruikt, maar ik heb toch het idee dat je met zo'n amp niet helemaal optimaal gebruikt als ie nooit echt het podium ziet.

Ik vind het juist geweldig om een versterker te hebben die thuis al super klinkt maar waar je ook op het podium mee uit de voeten kunt. Ik heb sinds mijn laatste band is geëxplodeerd het al een tijd helemaal gehad met in bandjes spelen. Ik heb mijn PT dus zelfs puur als thuisamp op het moment en hij voldoet uitstekend.

Als er een versterker zou zijn die veel minder hard kan maar die hetzelfde geluid heeft dan zou ik daar voor tekenen, die zijn er alleen niet. En ook op lage volumes hoor je dat verschil. Bij een PT heb je als functie rythm/solo volume, en dat zorgt ervoor dat je er ook op thuisvolume mee kunt spelen én dat je hem ook op laag volume nog heel goed kunt afregelen. Mijn 5150 heeft niet zo'n functie, wat hem thuis al een stuk minder bruikbaar maakt. Je kunt hem veel slechter afregelen op laag volume, of als je ze vergelijkt eigenlijk helemaal niet. Aan dat soort dingen merk je of je een versterker thuis kunt gebruiken, en dat gaat voorbij aan dingen als vermogen IMO :)

Gezien mijn spelniveau zal ik hoe dan ook geen enkele versterker of gitaar ooit optimaal gebruiken:cheerup: ;)

andoni
16 juli 2006, 12:27
Ik vind het juist geweldig om een versterker te hebben die thuis al super klinkt maar waar je ook op het podium mee uit de voeten kunt. Ik heb sinds mijn laatste band is geëxplodeerd het al een tijd helemaal gehad met in bandjes spelen. Ik heb mijn PT dus zelfs puur als thuisamp op het moment en hij voldoet uitstekend.

Als er een versterker zou zijn die veel minder hard kan maar die hetzelfde geluid heeft dan zou ik daar voor tekenen, die zijn er alleen niet. En ook op lage volumes hoor je dat verschil. Bij een PT heb je als functie rythm/solo volume, en dat zorgt ervoor dat je er ook op thuisvolume mee kunt spelen én dat je hem ook op laag volume nog heel goed kunt afregelen. Mijn 5150 heeft niet zo'n functie, wat hem thuis al een stuk minder bruikbaar maakt. Je kunt hem veel slechter afregelen op laag volume, of als je ze vergelijkt eigenlijk helemaal niet. Aan dat soort dingen merk je of je een versterker thuis kunt gebruiken, en dat gaat voorbij aan dingen als vermogen IMO :)

Gezien mijn spelniveau zal ik hoe dan ook geen enkele versterker of gitaar ooit optimaal gebruiken:cheerup: ;)

Zelfde hier. Ik speel met een DSL100 + 4x12 op mijn slaapkamer. Die setup klonk goed in mijn horen, en dat het een groot lomp geval is dat eigenlijk te krachtg is, is bijzaak. Nu ga ik in de komende weken terug met een aantal vrienden wat jammen, en dan ben ik blij dat ik de DSL heb natuurlijk. 1 van die kerels moet het doen met een Line6 Spider (wel de zwaarste versie), en dat klinkt echt niet op repeteervolume.

armageddon
16 juli 2006, 13:24
De Mesa DC-5 combo (1x12, 50 watt) die ik had was echt niet te doen in mijn kamer, veel te luid. De Powertone II + 4x12 (120watt) is zo flexibel dat ik makkelijk in mijn kamer kan spelen. Het zegt dus niet zo heel veel blijkbaar.

paulusdeBKB
16 juli 2006, 14:33
@ Armageddon & Andoni: WOW! Jullie hebben allebei een uitspraak van me in je sig! Voel me gevleid :seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

Orpheo
16 juli 2006, 17:09
Ik wil wel (weer) in een band, maar ik moet de tijd (en de band, lol) vinden daarvoor. daarnaast, ik heb nu een 100w marshall jcm800 hier staan, en dat voldoet qua volume heus wel. de buren klagen niet (is ze gerade, met die pokkebaby van ze). en ouders vinden t best zo. ik vind het nutteloos om straks een klein ampie te nemen met 5w, wat totaal overbodig is als ik een band heb. en de PT levert gewoon voor mij een heerlijke sound

BLOK182
16 juli 2006, 17:46
Tja, ehm....dan koop em!:-)

Anders Destium
16 juli 2006, 17:49
De PT levert niet alleen voor jou een heerlijke sound Orpheo :cheerup:

Orpheo
16 juli 2006, 17:55
De PT levert niet alleen voor jou een heerlijke sound Orpheo :cheerup:

nee idd :D

@blok: ja ik koop 'm ook! moet ff sparen! heb wat domme dingen gedaan, dus moet ff zuinig aandoen ;) hopelijk in september. als t ff meezit, en daarna; op naar de R9!!

Eko
17 juli 2006, 08:27
TMCM de blue dogs waren toendertijd ontworpen met een maximum vermogen wat net zo groot was als de amp. Bij een opengezette amp werden de speakers dus maximaal belast. Amp en speakers waren in perfecte harmonie.