PDA

View Full Version : Onervaren gitarist



KaRzZz
15 juli 2006, 16:18
Hoi, ik ben enkele maanden bezig met het leren van het gitaar spelen, erg goed ben ik zeker niet, maar ik speel graag omdat ik er plezier in heb. Zoals velen wil ook ik beter worden, ik zit niet op les (zoekt muziekschool) dus misschien kan een van jullie mij helpen.

Ik ben een punkrock liefhebber en speel ook graag punkrock muziek zoals Green Day, The Offspring etc.
Zoals sommigen van jullie misschien wel weten zien veel van dat soort nummers er op een tab zo uit:
G#5 C#5 F#5 C#5 G#5 F#5
e|----------------------------------|
B|----------------------------------|
G|------6---------6-----------------|
D|-6----6----4----6---6---4---------|
A|-6----4----4----4---6---4---------|
E|-4---------2--------4---2---------|
(Green Day - American Idiot intro/verse)

Voor velen van jullie zal dit een koud kunstje zijn, maar ik ben hard aan het oefenen om dit soort dingen te kunnen, alleen faal ik iedere keer, met de aanslag is niets mis, de plaatsing van mijn vingers overigens.. het is voor mij moeilijk om mijn vingers goed en stevig op zo'n positie op de snaren te zetten en het dan nog duidelijk te laten klinken, als het mij dan eindelijk lukt, ben ik weer een tijd bezig ze weer naar de juiste positie te verplaatsen. Dit vind ik erg jammer, vooral omdat veel van dat soort muziek dat soort dingen in voorkomen. Zou iemand mij daarmee kunnen helpen of tips geven?

Alvast bedankt.

m.v.g. KaRzZz :noob:

P.s. Dit gaat over Elektrisch én akoestisch!

Vonk
15 juli 2006, 16:31
Ik heb dit altijd wel een fijn "trucje" gevonden met het snel wisselen van powerchords, al wordt er 1 iets minder vol doordat je maar 2 snaren aanslaat:

In deze situatie:

-----
-----
---6-
-6-6-
-6-4-
-4---

Je hand op de 1e pc met wijs- ring- en pink, en aanslaan, en dan je ringvinger optillen en met de wijsvinger naar de 4e fret, en aanslaan.
Zo klinkt het geheel wat vloeiender met minder kans op bijgeluiden.

-=JEROEN=-
15 juli 2006, 16:32
powerchords (de akkoorden in je TAB) zijn nog makkelijk, wacht maar tot je moeilijkere akkoorden snel achter elkaar moet gaan spelen

maar ook hier weer hetzelfde advies: oefenen, heeeeel veeeeeel oefenen

- dan krijg je meer kracht in je vingers waardoor vingerzetting makkelijker wordt
- dan leer je de kracht op je vingers juist te verdelen (precies genoeg om alle noten goed hoorbaar te maken)
- overpakken zal steeds sneller gaan

tip1: begin langzaam, en bouw het tempo geleidelijk op

tip2: speel eerst powerchords op dezelfde snaar
e+----------+-----------+-----------+
B+----------+-----------+-----------+
G+----------+-----------+-----------+
D+-2-7-5-10-+-2-5-12-10-+-11-10-5-8-+
A+-2-7-5-10-+-2-5-12-10-+-12-10-5-8-+
E+-0-5-3-8--+-0-3-10-8--+-10-8--3-6-+

1e stukje = nirvana - smells like
2e + 3e = couplet + refrein van nirvana - polly

reprisal
15 juli 2006, 18:51
karzz welke vingerplaatsing gebruik je
wijsvinger ringvinger en pink?
wijvinger en middelvinger?
wijsvinger en middel en ringvinger?

ik ben aangeleerd best met wijsvinger ringvinger en pink
is in het begin wel moeilijker maar kun je later meer mee doen

ik ben begonnen met blitzkrieg blob, deze is makkelijk omdat je niet teveel van snaren moet wisselen
zeker veel succes en zeker nie opgeven !!!

grtz

KaRzZz
15 juli 2006, 23:50
Ikzelf speel met wijs, middel en ringvinger. Een vriend van me raad me wijsvinger en ringvinger aan, maar daarmee komt er al helemaal niks uit :/

Bedankt voor de tips tot zover!


(Dit ventje is nog maar 13 jaartjes jong)

-=JEROEN=-
16 juli 2006, 12:31
powerchords speel ik met wijs en ringvinger, alle 2 plat op de hals, wijsvinger over de hele en ringvinger over de A en D snaar (Ebased-powerchords)... 't voordeel hiervan is dat ik meteen de G snaar demp

Gitaro
16 juli 2006, 15:50
Ikzelf speel met wijs, middel en ringvinger. Een vriend van me raad me wijsvinger en ringvinger aan, maar daarmee komt er al helemaal niks uit :/


Probeer dat toch te oefenen!

e|-----------------------------
B|-----------------------------
G|--7--5-----4----------------
D|--7--5-----4----------------
A|-------0-0---0-0-0-0-0h2---
E|----------------------------

Als je dit soort snelle dingen tegen gaat komen is het handig om met elke vinger van je hand een kleine barré te kunnen maken

elie
16 juli 2006, 15:55
Ikzelf speel met wijs, middel en ringvinger. Een vriend van me raad me wijsvinger en ringvinger aan, maar daarmee komt er al helemaal niks uit :/


ik doe het ook op die manier al moet ik zeggen dat ik nu wel meer oefen om al mijn vingers te gebruiken