PDA

View Full Version : ok ben ik nu een complete n00b...?



jimihattricks
15 juli 2006, 15:18
Nou, buizenamp gekocht, valveking van peavey, maar hoe krijg ik die son of a bitch fatsoenlijk over zn nek?

Ik dacht dus: ik draai de gain n btje open en dan flink aan die volumeknop draaien... maar klinkt redelijk kut

volgende probeersel: gain helemaal dicht: ge-7 eq ervoor: volume omhoog op eq en amp > klinkt al beter

volgende stap: eq + SD-1 ervoor: allebei helemaal open, gain op amp dicht, volume op amp open > nog beter

laatste stap: nog een delay erop gegooid > nu heb ik een redelijk overstuurd geluid als ik met een lp speel (SD59)...

ok, nu kan ik accepteren dat ik geen hi-gain rectifier geluiden ofzo uit de amp haal, daar heb ik m zeker ook niet voor gekocht.. mijn idee was dat ik er zowel wat break-up achtige geluiden uit zou kunnen halen (btje crunch a la rolling stones etc....), evenals vette sologeluiden (denk slash).. nu: dat eerste lukt, maar dat laatste niet..


doe ik iets verkeerd of heb ik gewoon een Guv'Nor of i.d. nodig...?


tnx

jacky
15 juli 2006, 15:33
gain open en volume spaarzaam dan moet er iets gaan gebeuren

armageddon
15 juli 2006, 15:45
Heb je hem niet even getest van tevoren dan?

Orpheo
15 juli 2006, 16:25
wellicht 'm op het dirty kanaal zetten ipv clean? tis een 2 kanaals amp...

Eko
15 juli 2006, 16:26
Probeer eens de bas en treble dicht te zetten en de mid volledig open. Gain open en volume langzaam openzetten tot gewenst volume. Als dit niet werkt is je amp stuk!
Trouwens een leuke zet is om je gitaar iets te knijpen ( in volume) en die pas open te zetten met solo`s. Als je hiermee expirimenteerd zul je merken dat je bijna clean kunt begeleiden en schreeuwende solo`s kunt maken zonder pedalen en/of hulpmiddelen.

SimonS
15 juli 2006, 16:35
wellicht 'm op het dirty kanaal zetten ipv clean? tis een 2 kanaals amp...

:seriousf: haha dat was het eerste waar ik aan moest denken :)

Orpheo
15 juli 2006, 16:41
Probeer eens de bas en treble dicht te zetten en de mid volledig open. Gain open en volume langzaam openzetten tot gewenst volume. Als dit niet werkt is je amp stuk!
Trouwens een leuke zet is om je gitaar iets te knijpen ( in volume) en die pas open te zetten met solo`s. Als je hiermee expirimenteerd zul je merken dat je bijna clean kunt begeleiden en schreeuwende solo`s kunt maken zonder pedalen en/of hulpmiddelen.

zeker. je kan je amp instellen op lekker flink gain voor solo's, gitaarpot iets minder, en gaan. of nog mooier: je brugpup iets lager schroeven, zodat halspup meer volume heeft, en voor solo's hoppa, naar de halspup schieten voor vette solosound.

ik raad aan alle knoppen van de EQ in het midden te zetten en dan te passen en te meten en te pielen. peavey's klinken eigenlijk altijd wel goed, (soms wat ruis... *denkt aan 5150*) maar vaak wel goed geluid. je kan proberen gain op 10 en dan maar mastervolume indraaien naar smaak (of tot je oren het begeven of de buren op de muur bonken)

jimihattricks
15 juli 2006, 17:48
Heb je hem niet even getest van tevoren dan?


zekers.. hij klonk toen ook goed.. daarom begin ik ook te denken dat er mss een defect zou kunnen zijn... de gain klinkt wel heel erg treblig en daarnaast ook nog vrij scheterig in de lage regionen...

jimihattricks
15 juli 2006, 17:49
wellicht 'm op het dirty kanaal zetten ipv clean? tis een 2 kanaals amp...


ow mss zou dat helpen ja, er zijn idd 2 kanalen!



nee, tuurlijk had ik daar zelf al aan gedacht, maar altijd leuk om een newbie te klieren he ;)

AART
15 juli 2006, 18:13
amp over zijn nek?

gain: 11
volume: 11


:chicken:

Mitch
15 juli 2006, 18:33
Inderdaad gewoon gain een beetje meer open. Nou ken ik de Valveking niet, maar ik heb wel vaker op goedkopere buizenbakken gespeeld waarbij je merkte dat het de sound die je zoekt (dynamisch, lekker tegen opbreken aan en er over) daar vaak moeilijker uit te halen valt. Er zitten natuurlijk een hoop goedkopere componenten in en dat hoor je.

Orpheo
15 juli 2006, 21:12
ow mss zou dat helpen ja, er zijn idd 2 kanalen!



nee, tuurlijk had ik daar zelf al aan gedacht, maar altijd leuk om een newbie te klieren he ;)

tja, het was wel het meest voor de hand liggend ;)

Rewind
15 juli 2006, 21:37
waarom zet je bij alles wat je probeerd consequent je gain helemaal dicht? :S als je wil oversturen, gain open en volume lager

Orpheo
15 juli 2006, 22:45
waarom zet je bij alles wat je probeerd consequent je gain helemaal dicht? :S als je wil oversturen, gain open en volume lager

allicht. ik vraag me af wat de t.s. nu heeft geprobeerd met onze tips :D

jimihattricks
16 juli 2006, 13:25
allicht. ik vraag me af wat de t.s. nu heeft geprobeerd met onze tips :D

ok een antwoord van de t.s. bij deze :)


ik begin t vermoeden te krijgen dat er op de 1 of andere manier iets niet helemaal in orde is met de amp... immers: mijn meest logische aanpak zou ook zijn de gain opendraaien om een overstuurd geluid te krijgen, echter; wanneer ik dat doe klinkt het ZO fucked up dat ik ben overgestapt op geen gain, maar effectpedalen.. geen goeie zaak dus (normaal gebruik je die dingen om je amp nog iets meer te duwen, ik gebruik ze nu om m uberhaupt aan de gang te krijgen).. ik kan helaas nu ff geen geluidssample plaatsen, ik probeer t uit te leggen:


Normaliter krijg je een zoete ronde toon wanneer je het midden wat meer omhoog draait en de tonepot op je gitaar helemaal dicht, zeker als je over het halselement speelt.. welnu: wanneer ik dit probeer (gain op 10-12, neckpup, tone dicht) hoor ik nog steeds een irritante fuzz door mn geluid heenkomen, alsof er een dwerg in de amp stiekem een bigg muff heeft aangezet.. FRUSTREREND! nu probeer ik zelf te achterhalen waar dit vandaan zou kunnen komen: de speaker? de buizen? een potmeter die niet goed werkt? ik heb alles geprobeerd, alle settings: bass + treble helemaal weg, nog steeds die fuzz, alle switch-mogelijkheden (a - a/b, resonance cabinet / geen resonance cabinet), ik kom er niet uit... wanneer ik lage tonen speel krijg ik itt sustain een soort vreemde modulerende compressie..

ik heb ook geen extern kabinet ter beschikking om te checken of t de speaker is...


herkennen jullie dit probleem en weten jullie wat de oorzaak van mijn klachten zou kunnen zijn...?

paulusdeBKB
16 juli 2006, 14:11
Als de fuzz zou komen door de speaker, dan is die ook (maar minder duidelijk) te horen op clean. Zet daarvoor je versterker niet te hard: veel volume kan een scheur ook maskeren.

Maar uit je verhaal begin ik toch te vermoeden dat je amp niet helemaal A-OK is.

toevoeging: ik vind overigens wel dat je nog al extreme instellingen gebruikt om je setup te testen. Tone op gitaar dicht + neckpup + volop mid + veel gain heeft bij mij nog nooit een gave sound opgeleverd, maar da's persoonlijk.

Rewind
16 juli 2006, 14:50
ok, als je het zo zegt lijkt me er inderdaad iets verkeerd. Ik zou er zeker mee teruggaan naar de winkel.

jimihattricks
16 juli 2006, 16:36
Als de fuzz zou komen door de speaker, dan is die ook (maar minder duidelijk) te horen op clean. Zet daarvoor je versterker niet te hard: veel volume kan een scheur ook maskeren.

Maar uit je verhaal begin ik toch te vermoeden dat je amp niet helemaal A-OK is.

toevoeging: ik vind overigens wel dat je nog al extreme instellingen gebruikt om je setup te testen. Tone op gitaar dicht + neckpup + volop mid + veel gain heeft bij mij nog nooit een gave sound opgeleverd, maar da's persoonlijk.


nee ok, geen gave sound mss maar als je dit doet hoor je meestal niks meer kraken, toch..? mijn favo leadsound is brugpup met tone btje dicht, redelijk wat gain + delay... maargoed, zoals rewind al zegt, wsl kan ik er beter s mee teruggaan... maarja, ik heb m in de opheffingsuitverkoop aangeschaft (bij een zaak die nu dus geen gitaarafdeling meer heeft), ik heb wel garantie, maar kan ik niet beter naar een fatsoenlijke amp doctor gaan? weten jullie er een in limburg? want dit zuigt toch wel tamelijk hard eigenlijk :(

tnx

Braindead
16 juli 2006, 16:40
Als er nog garantie op zit zou ik niet naar een amp doctor gaan. Die moet je dan namelijk gaan betalen. Gewoon terug naar de winkel waar je hem hebt gekocht en desnoods gaan zij er maar mee naar een amp doctor.... Dat is dan hun probleem toch?




nee ok, geen gave sound mss maar als je dit doet hoor je meestal niks meer kraken, toch..? mijn favo leadsound is brugpup met tone btje dicht, redelijk wat gain + delay... maargoed, zoals rewind al zegt, wsl kan ik er beter s mee teruggaan... maarja, ik heb m in de opheffingsuitverkoop aangeschaft (bij een zaak die nu dus geen gitaarafdeling meer heeft), ik heb wel garantie, maar kan ik niet beter naar een fatsoenlijke amp doctor gaan? weten jullie er een in limburg? want dit zuigt toch wel tamelijk hard eigenlijk :(

tnx

BLOK182
16 juli 2006, 16:56
VOlgens mij is er ook gewoon iets mis met die amp. Inderdaad mee teruggaan naar die zaak, dat zij em maar voor je fixen of laten fixen!