PDA

View Full Version : studio of standard?



DsNL
15 juli 2006, 15:07
Wat is nou het grootste verschil tussen de Gibson Les Paul Standard en de Les Paul Studio Premium Plus .... Want ik hen bij muzik productiv de Gibson Les Paul Studio Premium Plus tegen gekomen, meteen verliefd op geworden :sssh: . Maar zou het een verstandige beslissing zijn om voor 1888 euro een studio te kopen of is het advies toch maar even doorsparen voor een standard. (geen mooie rootbeerkleur :mad: )

Jaco....

Orpheo
15 juli 2006, 15:47
Wat is nou het grootste verschil tussen de Gibson Les Paul Standard en de Les Paul Studio Premium Plus .... Want ik hen bij muzik productiv de Gibson Les Paul Studio Premium Plus tegen gekomen, meteen verliefd op geworden :sssh: . Maar zou het een verstandige beslissing zijn om voor 1888 euro een studio te kopen of is het advies toch maar even doorsparen voor een standard. (geen mooie rootbeerkleur :mad: )

Jaco....

damn kerel, zoek het eens ff op in de search, of kijk op www.gibson.com naar de verschillen. tis echt een eitje wat de verschillen zijn!! daarnaast, een STUDIO voor 1900 euro?! no way. een standard koop je tweedehands al voor dat, met een kick ass flamed top. nieuw voor 1995 (de faded, SUPERvette gitaren). ik zou t dus wel weten.

Orpheo
15 juli 2006, 15:49
p.s.: geen mooie rootbeer bij de standards?! kijk 's ff goed:

http://www.gibson.com/Files/images/lps5ronh_sm.jpg supergeile rootbeer!

BLOK182
15 juli 2006, 15:52
Studio + is wat dunner, en mist de binding. Wel mooie flametop! Maarre, idd, gebruik de search ff, deze topics zijn heeeel vaak voorbij gekomen!

zx81
15 juli 2006, 16:08
vrijwel alles dat ik weet over gibsons komt bij het gibson forum vandaan. ze hebben het ook wel eens over studio's vs standards: zie http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=111718&highlight=studio+quality

een standard behoudt zijn waarde beter dan een studio. studio's zijn meestal iets dunner dan een standard. de elementen zijn niet hetzelfde: 490r en 498t in de studio, en burstbuckers in de standard. volgens de experts klinken de burstbuckers als authentieke PAF's. de 498t/490r combi is erg leuk voor (hard)rock en metal.

verder geldt zoals altijd: bespeel zoveel mogelijk van die krengen, en kies degene die voor jou het beste klinkt en speelt. een mooie kleur is altijd meegenomen, maar de bespeelbaarheid en klank zijn (volgens mij) belangrijker.

drap
15 juli 2006, 16:14
Ik zou sowieso nooit dergelijke astronomische bedragen betalen voor en gitaar, al had ik het geld ervoor. Maar goed, dat doet niet ter zake, in jouw geval zou ik voor de gitaar gaan waar je het beste gevoel bij hebt. Als dat de studio is, dan zou ik er in jouw geval voor gaan. Maar je kan ze toch ook gewoon beide in ieder geval proberen? Een standard staat bij de meeste gitaarwinkels wel, dus dat moet geen probleem zijn. Daarna kan je altijd nog kijken of je 'm dan in ieder geval in "root beer" wilt en 'm gewoon bestellen bij de desbetreffende gitaarwinkel

Orpheo
15 juli 2006, 16:28
Ik zou sowieso nooit dergelijke astronomische bedragen betalen voor en gitaar, al had ik het geld ervoor. Maar goed, dat doet niet ter zake, in jouw geval zou ik voor de gitaar gaan waar je het beste gevoel bij hebt. Als dat de studio is, dan zou ik er in jouw geval voor gaan. Maar je kan ze toch ook gewoon beide in ieder geval proberen? Een standard staat bij de meeste gitaarwinkels wel, dus dat moet geen probleem zijn. Daarna kan je altijd nog kijken of je 'm dan in ieder geval in "root beer" wilt en 'm gewoon bestellen bij de desbetreffende gitaarwinkel

astronomisch? 1900 euro valt wel mee hoor. astronomisch is imo pas vanaf de 3500 euro...

BLOK182
15 juli 2006, 16:31
imo 65000 euro ! Astronomisch bedrag is natuurlijk ieder zijn eigen opvatting, 1900 euro voor een gitaar is een behoorlijke smak geld, waar veel topspul voor te krijgen is, dat wel. Ik denk dat een Studio premium plus ook zeker een prachtige gitaar is, je hebt een LP vorm met een mooie flametop en goeie sound, alleen nčt wat anders dan een "normale" LP en wat slanker/lichter, niks mis mee, toch? LP Standard Double Cut vind ik zodoende nog steeds een geweldige plank, heel eigen karakter!

FruscianteFan
15 juli 2006, 16:32
Is voor iedereen anders natuurlijk...

drap
15 juli 2006, 16:53
astronomisch? 1900 euro valt wel mee hoor. astronomisch is imo pas vanaf de 3500 euro...

Voor jou misschien niet, maar voor mij wel. Het is niet eens dat ik het bedrag niet heb, maar ik vind het gewoon te veel voor een gitaar, gezien ik verre van een virtuoos ben. Dat vind ik dus. Dat ik dat vind. Vind ik

DsNL
15 juli 2006, 16:57
het is natuurlijk voor mij ook een behoorlijke smak geld (helemaal voor een supermarkt baantje met minimumloon :satisfie: ) Maar ik kan er dan weer een paar jaar tegen aan en het voordeel is de inruilwaarde voor een gitaar is relatief hoog (hoger dan bij een auto/computer etc..)

DsNL
17 juli 2006, 15:33
de standaard heeft ook wel een mooie rootbeer kleur, maar daar mis ik wat aan de zijkanten .... en de goudkleurige humbuckers bij de prenium plus staan zo geweldig! (en speelt heerlijk) :satisfie: heb hem nu ergens gezien voor 1599 euro, is dat duur voor een prenium plus? Valt volgens mij nog wel mee

BLOK182
17 juli 2006, 15:40
Voor 1599 heb je een prachtige gitaar lijkt me! ALs hij je beter bevalt dan een standard, waarom niet dan he:p Zijn alletwee top, daar hoef je je niet druk over te maken, pak gewoon je voorkeur!

Aron Maiden
17 juli 2006, 15:45
de standaard heeft ook wel een mooie rootbeer kleur, maar daar mis ik wat aan de zijkanten .... en de goudkleurige humbuckers bij de prenium plus staan zo geweldig! (en speelt heerlijk) :satisfie: heb hem nu ergens gezien voor 1599 euro, is dat duur voor een prenium plus? Valt volgens mij nog wel mee

Als jij er zo over denkt... dan kun je toch beter de studio kopen ipv een standaard toch?

En 1599 is dus 300 euro goedkoper als 1899, dus ik wist het wel. als je het geld hebt (en er voor over hebt) had ik gewoon zon les paul gekocht!

Dick Wolkendeck
17 juli 2006, 16:29
Ik heb een "gewone" studio plus. Qua klank verschilt het erg weinig tot niet van de standard van onze andere gitarist. Ach... Koop ze allebei! Mooi toch?

DsNL
17 juli 2006, 16:32
allebei :satisfie: .... MET EEN SUPERMARKT BAANTJE? (17 JAAR), duurt eeuwen...

Droffie
17 juli 2006, 17:18
de standaard heeft ook wel een mooie rootbeer kleur, maar daar mis ik wat aan de zijkanten .... en de goudkleurige humbuckers bij de prenium plus staan zo geweldig! (en speelt heerlijk) :satisfie: heb hem nu ergens gezien voor 1599 euro, is dat duur voor een prenium plus? Valt volgens mij nog wel mee

Ik ben bang dat je een beetje teveel met looks bezig bent. Ik ga mee met Orpheo. Als je een tweedehands recente Standard (na 2001) op de kop kan tikken zou ik dat doen. Veel goede verbeteringen. Zoals meer authentieke neck angle, burstbuckers, keuze 50 of 60 neck.
Een Studio met 490/498 of een nwe Standard met Burstbuckers is een wezelijk tone verschil. Mijn advies, ga voor de best klinkende....

Dick Wolkendeck
18 juli 2006, 09:55
allebei :satisfie: .... MET EEN SUPERMARKT BAANTJE? (17 JAAR), duurt eeuwen...

Ach, ik heb er jaren over gedaan om wat plankjes bij elkaar te sprokkelen. Gewoon een kwestie van nooit inruilen (en 20 jaar geduld :p). Koop nu de gitaar die je het mooist vind klinken en blijf sparen voor de volgende.

@Droffie: heb eens een testje gedaan met een vrij nieuwe Standard en mijn nieuwe studio plus. In een Engl Powerball, flinke gain (zou e.e.a. kunnen maskeren, maar het was nog wel "gewoon", geen death metal of zoiets). Stukje inspelen op band met de Standard, inprikken met de Studio zonder aan de knoppen te komen... en ehhh... verschil? Niet echt schokkend. We moeten echt goed luisteren om wat verschil te kunnen horen. Ik denk dat de Standard Burstbuckers Pro heeft, die heeft net zoals de Studio een Alnico V magneet, het verschil zit hem in de ongelijke windigen van de spoelen van de Burstbucker. Dat zou de Burstbucker tov de Classic 57 een extra bite/edge moeten geven. Maar ja, de 498 heeft ook een extra tov de Classic 57 meer upper mids. Dat zou dus een beetje in dezelfde richting moeten wijzen. Ook zit er een verschil in de body, zoals eerder aangegeven door andere forummers (misschien heffen die verschillen elkaar soms/exemplarisch op?). Tja, ik denk dat je op zich wel gelijk hebt, andere constructie moet wel een ander geluid geven. Ik ga maar eens een keertje luisteren als er op beide gitaren nieuwe snaren liggen, nu had de studio nieuwe snaren en de Standard niet. Beetje dom experiment, dus eigenlijk :sssh:. De stukken werden ook nog eens ingespeeld door dezelfde gitarist en ik denk dat vingers vaak meer aan de sound bijdragen (of juist niet) dan de elementen. Binnenkort gaan we weer eens wat opnemen, ik laat wel weten wat de ervaringen zijn. Groeten!

DsNL
18 juli 2006, 10:00
vind de body fijner dan die van een standaard .... heb op alle twee gespeeld maar het is wel een moeilijke keuze :satisfie: Binnenkort toch maar weer eens allebei de gibsons uitproberen

Orpheo
18 juli 2006, 10:23
Ik ben bang dat je een beetje teveel met looks bezig bent. Ik ga mee met Orpheo. Als je een tweedehands recente Standard (na 2001) op de kop kan tikken zou ik dat doen. Veel goede verbeteringen. Zoals meer authentieke neck angle, burstbuckers, keuze 50 of 60 neck.
Een Studio met 490/498 of een nwe Standard met Burstbuckers is een wezelijk tone verschil. Mijn advies, ga voor de best klinkende....

helemaal mee eens. dat laatste dus vooral. als bij toeval de best klinkende, de studio is, mooi meegenomen! als het een custom, classic, standard, deluxe, whatever is, ook top. ga natuurlijk niet boven budget proberen, das alleen jezelf pijnigen. voor de rest: probeer t hele zwikkie lekker uit, speel zoveel als kan op diverse les pauls, en maak geen overhaaste beslissingen. beter nog een half jaar langer doorsparen voor DIE ENE (zoals ik nu ga doen, had ik VEEL eerder moeten doen!) dan maar settlen voor die ene die t toch net niet is. dat 'net niet', daar ga je je echt kapot aan ergeren. mark my words. looks zijn niet alles, maar wel veel, maar als tone al helemaal niet lekker is, en de looks zijn wel top, dan ga je je echt eraan ergeren.

Droffie
18 juli 2006, 16:55
@ Dick:
Ik denk ook dat de verschillen tussen de studio en standard minimaal kunnen zijn. Het is niet zo dat een standard per definitie beter klinkt omdat hij duurder is. Ik heb een keer op een studio gespeeld die zo waanzinnig klonkt niet normaal. En waar de hell dat aan kan liggen :???:
Persoonlijk ben ik van de Standards voor de tone, features en ook looks natuurlijk. Ik ben een sucker voor mooie vlamtopjes...:D

DsNL
18 juli 2006, 19:10
Ik koop liever gewoon een nieuwe gitaar (2e hands, hele slechte evaringen mee :(

Dick Wolkendeck
18 juli 2006, 20:46
@ Dick:
Ik denk ook dat de verschillen tussen de studio en standard minimaal kunnen zijn. Het is niet zo dat een standard per definitie beter klinkt omdat hij duurder is. Ik heb een keer op een studio gespeeld die zo waanzinnig klonkt niet normaal. En waar de hell dat aan kan liggen :???:
Persoonlijk ben ik van de Standards voor de tone, features en ook looks natuurlijk. Ik ben een sucker voor mooie vlamtopjes...:D

Ik ook! Ik heb een Studio Plus met een mooie top :).

Orpheo
18 juli 2006, 20:58
Ik koop liever gewoon een nieuwe gitaar (2e hands, hele slechte evaringen mee :(

nieuw kopen is jezelf beroven (tenzij je t hebt over echt de high end gitaren als de R8, R9 etc etc). 2ehands is echt stukken voordeliger. je moet gewoon weten waar je op moet letten. dan kan er eigenlijk niks fout gaan.

iwamoto
18 juli 2006, 21:09
nieuw kopen is jezelf beroven (tenzij je t hebt over echt de high end gitaren als de R8, R9 etc etc). 2ehands is echt stukken voordeliger. je moet gewoon weten waar je op moet letten. dan kan er eigenlijk niks fout gaan.
precies, ik heb een 2e handserd, echt een parel (nee geen orphocaster, maar een RG) en die heb ik heel goedkoop kunnen krijgen, en die is echt perfect

Michael AE
18 juli 2006, 21:30
Het nadeel van tweedehands kopen vind ik dat je geen vergelijkings materiaal hebt. Ik heb persoonlijk meestal een goed beeld van wat ik wel of niet goed vind, en weet ook meestal nog wel hoe andere gitaren in verhouding klonken, maar een hoop mensen hebben dat gewoon niet.

Het beste is een grote winkel te zoeken waar je een hele zooi LP's kan testen, of gewoon heel veel winkels af gaan op 1 dag. Dan is het alleen nog maar een kwestie van de beste er uit pikken en wel het liefst op hoe hij klinkt, niet hoe hij eruit ziet. Ik ken te veel mensen die gitaren puur om de looks kopen en vervolgens spijt hebben dat ze toch niet "die ene die zo goed klonk maar er niet uit zag" hebben gekocht.

andoni
19 juli 2006, 11:47
Het nadeel van tweedehands kopen vind ik dat je geen vergelijkings materiaal hebt. Ik heb persoonlijk meestal een goed beeld van wat ik wel of niet goed vind, en weet ook meestal nog wel hoe andere gitaren in verhouding klonken, maar een hoop mensen hebben dat gewoon niet.

Het beste is een grote winkel te zoeken waar je een hele zooi LP's kan testen, of gewoon heel veel winkels af gaan op 1 dag. Dan is het alleen nog maar een kwestie van de beste er uit pikken en wel het liefst op hoe hij klinkt, niet hoe hij eruit ziet. Ik ken te veel mensen die gitaren puur om de looks kopen en vervolgens spijt hebben dat ze toch niet "die ene die zo goed klonk maar er niet uit zag" hebben gekocht.
+1, die bedenking heb ik me ook gemaakt. Ik zie veel vrij betaalbare 2e handse Les Paul Standards voorbijkomen, maar ik ben nu in een stadium belandt waar ik echt 'mijn' gitaar wil, binnen redelijke grenzen uiteraard. Ik denk dat voor mij de beste oplossing is (welke ik ook ga doen) een keer naar Keulen reizen en alle Les Pauls die binnen het budget (dat er momenteel nog niet is, damn werken of nog een Mastertje studeren?) grondig bespelen. Sommigen vinden er niets aan, maar die nieuwe Standard Faded dingen vind ik er wel lekker uitzien...

Nog een vraagje: hoe klinken de Burstbuckers in de nieuwste Standards voor het stevigere rock werk? Geen death metal of zo, maar af en toe toch vrij stevige chugga stuff.

arjanb01
19 juli 2006, 11:53
+1, die bedenking heb ik me ook gemaakt. Ik zie veel vrij betaalbare 2e handse Les Paul Standards voorbijkomen, maar ik ben nu in een stadium belandt waar ik echt 'mijn' gitaar wil, binnen redelijke grenzen uiteraard. Ik denk dat voor mij de beste oplossing is (welke ik ook ga doen) een keer naar Keulen reizen en alle Les Pauls die binnen het budget (dat er momenteel nog niet is, damn werken of nog een Mastertje studeren?) grondig bespelen. Sommigen vinden er niets aan, maar die nieuwe Standard Faded dingen vind ik er wel lekker uitzien...

Nog een vraagje: hoe klinken de Burstbuckers in de nieuwste Standards voor het stevigere rock werk? Geen death metal of zo, maar af en toe toch vrij stevige chugga stuff.

Zoals hier al voorbij is gekomen klinken de burstbuckers lekker warm en karaktervol. Als je de middenstand van de les paul neemt met de tone regeling (half)dicht met een crunch op je amp erbij..... kippenvel , lekker nasaal. En als je bijvoorbeeld bij het soleren een lekkere bend doet en je slaat met je plektrum dempend meerdere snaren aan en dan de tone die je aan het benden bent..... de klank 'graaft' dan echt in je speaker, heel veel karakter dus.
En met het brugelement heb je heeeeel veeeel sustain. Ideaal voor stevig werk dus.

Orpheo
19 juli 2006, 11:57
De burstbuckers... Heerlijke pickups voor blues, rock, en zelfs metal ala Iron Maiden. warm, sustain, toch helder, niet dicht gesmeerd. Zoiets is denk ik wel een goeie beschrijving.

andoni
19 juli 2006, 12:05
Damn nog nooit zoveel GAS gehad... jullie zijn slecht :p

Anyway, dat van het zware werk is niet echt een probleem, heb nog een ESP/LTD Viper liggen...

Droffie
19 juli 2006, 12:33
De burstbuckers... Heerlijke pickups voor blues, rock, en zelfs metal ala Iron Maiden. warm, sustain, toch helder, niet dicht gesmeerd. Zoiets is denk ik wel een goeie beschrijving.

+1 :rockon:

Burstbucker roeleren...Neck pup woman tone all the way...heerlijke diepe warme tone. Brugpup trekt het pleister van muur af en rockt als de ziekte. de Pro's zijn wax potted dus hoge volumes geen enkel probleem.

Orpheo
19 juli 2006, 12:40
+1 :rockon:

Burstbucker roeleren...Neck pup woman tone all the way...heerlijke diepe warme tone. Brugpup trekt het pleister van muur af en rockt als de ziekte. de Pro's zijn wax potted dus hoge volumes geen enkel probleem.

uhuh zeker weten. maar eerlijk is eerlijk: de 490/498 set is OOK heel lekker! voor t wat vettere en vooral: HEFTIGERE werk. maar voor een pagefreak als ik zijn de burstbuckers ideaal.