PDA

View Full Version : een gitaar die zichzelf stemt..!



jimihattricks
15 juli 2006, 14:35
http://www.tronical.com/index_normal.htm

check it out.. of ben ik oud nieuws aan t verkondigen...?

Neals
15 juli 2006, 14:40
Niet eerder gezien iig, wel zijn er zelfstemmende systemen die complete stellages op je gitaar achterlaten.

TAI
15 juli 2006, 14:58
woow!!

waar kan ik em halen?? :metal: kwijl kwijl kwijl

DsNL
15 juli 2006, 15:00
wel een leuk idee, maar of het nou echt de markt zal veroveren is nog maar de vraag ..... idd neals wel een beetje lomp

provisus
15 juli 2006, 15:05
hahaha Van het geld wat je aan deze gimmick betaald kun je een hele mooie gitaar kopen, (prijs is namelijk 1200 euro)

Jerre
15 juli 2006, 15:30
Je moet wel toegeven dat dit een mooi systeem is, ookal kost het nogal veel. Misschien dat de prijs na verloop van tijd omlaag gaat.

Hoe verstuurt die brug eigelijk de signalen naar de tuners ???

De informatie op hun website is wel een beetje tegensprekend op sommige punten:
- op de homepage: tuning tot op 0.2 cent nauwkeurig
op de productspage: tuning tot op 0.1 cent nauwkeurig

- in de video: de autnomie is 4 weken (je kan er dus 4 weken mee werken)
op de pruductspage bij tunecontrol en dan powersupply: autonomie is 2 weken

Wat is het nu ?

vulvasonic
15 juli 2006, 15:41
Jammer dat het zo kolereduur is. Ik heb gisteren nog gespeeld in de buitenlucht (op een plein). De relatief koude lucht en de gloeiend hete lampen zorgden voortdurend voor ontstemde gitaren. Ik moest soms na ieder nummer de gitaar opnieuw stemmen. De gitaar moest steeds OF een pietsje omhoog OF een pietsje omlaag gestemd worden (in z'n geheel). En dat terwijl de gitaar onder normale omstandigheden vrijwel nooit hoeft te worden bijgesteld.

Dit zijn van die momenten die een heel optreden kunnen breken. Met zo'n zelfcorrigerende set op de gitaar zou het mijn leven een stuk makkelijker maken.

Maar die prijs........., tssssss :o

BLOK182
15 juli 2006, 15:53
Een tijd terug had je ook zo'n soort systeem, alleen dan een heeeel stuk groter (echt lelijk), en dan kon je via een schermpje je gitaar in elke mogelijke tuning zetten. Verneukte wel volledig je gitaar qua looks:p

Braindead
16 juli 2006, 13:23
Ach die prijs gaat vast nog wel dalen. Ze hebben natuurlijk veel ontwikkelingskosten gemaakt en ze hebben er waarschijnlijk nog niet veel verkocht. Als de afzet stijgt daalt de prijs wel.
Ik ben benieuwd of er ook gitaarmerken zijn die het standaard op een model gaan zetten. :-)

BLOK182
16 juli 2006, 13:25
Heb het gevonden!
http://www.bzangygroink.co.uk/images/2005/selftuning.jpg

Hoe erg kan je een gitaar verneuken:p

vulvasonic
16 juli 2006, 13:32
Heb het gevonden!
http://www.bzangygroink.co.uk/images/2005/selftuning.jpg

Hoe erg kan je een gitaar verneuken:p

Was dit niet net even anders?
Volgens mij was dit een apparaat waarmee je met 1 druk op de knop de gitaar in een andere stemming kon zetten. Je kon er tig verschillende stemmingen op inprogrammeren (Jimmy Page gebruikte er een op een telecaster). Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Tupelo
16 juli 2006, 13:38
B-bender bedoel je..?
Stel je voor, voor iedere snaar!
Ik geloof dat er behoorlijk gefreesd moet worden voor zo een ding.
Houd je toch geen gitaar meer over. :o

jimihattricks
16 juli 2006, 13:41
Een tijd terug had je ook zo'n soort systeem, alleen dan een heeeel stuk groter (echt lelijk), en dan kon je via een schermpje je gitaar in elke mogelijke tuning zetten. Verneukte wel volledig je gitaar qua looks:p


met dit systeem kun je ook verschillende tunings opslaan onder een draaiknop geloof ik, lijkt me handig...

ik vraag me alleen af, via de piezo-achtige elementjes op de brug wordt het signaal naar het stemsysteem gestuurd.. als ik nu ga palmmuten ofzo en zo'n piezo-elementje raak, gaat dat ding dan niet spastisch doen ofzo?

vulvasonic
16 juli 2006, 13:42
B-bender bedoel je..?
Stel je voor, voor iedere snaar!
Ik geloof dat er behoorlijk gefreesd moet worden voor zo een ding.
Houd je toch geen gitaar meer over. :o

NEE GÈK!!!!!!!!!!!
Waar zie je me voor aan?

Natuurlijk heb ik het niet over de B-bender. Ik heb het over een groot blok vol electronica dat achter de brug geplaatst moe(s)t worden en die de gitaar in iedere stemming kon bijstemmen. Jimmy Page was een van de weinigen die er gebruik van maakte, omdat juist hij enorm veel verschillende stemmingen gebruikt voor zijn nummers.

B-bender....., tsssss. :sneaky:

Tupelo
16 juli 2006, 13:45
Jimmy Page. :confused:
Hadden ze in die tijd al electronica? :o

vulvasonic
16 juli 2006, 13:51
Nee, dat was jáááááren na Zeppelin. Page heeft na Led Zeppelin met enige regelmaat nog wel eens een gitaar opgepakt en zelfs op het podium gestaan. :D

iwamoto
16 juli 2006, 13:57
weetje, ik kwam laatst achter een nog veeeel goedkopere oplossing....gewoon een fatsoenlijke floyd rose, ik stem aleen na transport, en euhm, eens in de week een beetje, en dat terwijl ik elke dag wel stevig speel, en dat stemmen is dan aleen met de precision tuners (die kleine wieltjes) de locking nut hoeft maar eens in de maand ffe eraf, hey, en daar bespaar je dus gewoon 1200 euro mee :D

Dweezman
16 juli 2006, 14:00
door die presets kun je idd wel ineens downtunen, of een andere stemming hebben. Ook het feit dat je niet hoeft te frezen e.d. makt het best interessant. Alleen die lelijke volumeknop is jammer, vlgns mij niet eens echt nodig.

Dat duitse engels needs some tuning too...

vulvasonic
16 juli 2006, 15:12
weetje, ik kwam laatst achter een nog veeeel goedkopere oplossing....gewoon een fatsoenlijke floyd rose, ik stem aleen na transport, en euhm, eens in de week een beetje, en dat terwijl ik elke dag wel stevig speel, en dat stemmen is dan aleen met de precision tuners (die kleine wieltjes) de locking nut hoeft maar eens in de maand ffe eraf, hey, en daar bespaar je dus gewoon 1200 euro mee :D

Ook een gitaar met een Floyd Rose of een Kahler (of weet ik wat je allemaal voor alternatieven hebt) blijft niet goed op stemming als je op een podium staat met gloeiend hete spots op je, terwijl tegelijkertijd vlak naast het podium voortdurend een koude luchtstroom het podium teistert. Het is het voordurend wisselen van temperatuur (en dat kan zomaar 15 graden of meer schelen) dat ervoor zorgt dat je gitaar steeds uit stemming trekt.

Laatst heb ik dat nog meegemaakt met de jongens van Blof. Wij speelden in dezelfde tent (letterlijk TENT). Toen zij moesten spelen lieten ze alle kieren van de tent afplakken om dit soort problemen te voorkomen!
Dat doen die jongens niet voor niets. Zo'n apparaat is echter een stuk gemakkelijker..... :)

iwamoto
16 juli 2006, 15:19
Ook een gitaar met een Floyd Rose of een Kahler (of weet ik wat je allemaal voor alternatieven hebt) blijft niet goed op stemming als je op een podium staat met gloeiend hete spots op je, terwijl tegelijkertijd vlak naast het podium voortdurend een koude luchtstroom het podium teistert. Het is het voordurend wisselen van temperatuur (en dat kan zomaar 15 graden of meer schelen) dat ervoor zorgt dat je gitaar steeds uit stemming trekt.

Laatst heb ik dat nog meegemaakt met de jongens van Blof. Wij speelden in dezelfde tent (letterlijk TENT). Toen zij moesten spelen lieten ze alle kieren van de tent afplakken om dit soort problemen te voorkomen!
Dat doen die jongens niet voor niets. Zo'n apparaat is echter een stuk gemakkelijker..... :)
nou oké driessen, daar heb je dan wel weer gelijk in, maar toch, een floyd rose is al een goed begin! :p

vulvasonic
16 juli 2006, 15:34
nou oké driessen, daar heb je dan wel weer gelijk in, maar toch, een floyd rose is al een goed begin! :p

Mmmmm......, stem een Floyd Rose maar 'eventjes' snel bij. Blijft lastig.

iwamoto
16 juli 2006, 15:45
Mmmmm......, stem een Floyd Rose maar 'eventjes' snel bij. Blijft lastig.
naja, met de kruis techniek gaat het bij mij altijd heel snel, en als ie eenmaal goed gestemd is, is het een kwestie van na elke 3 nummers even heel zachtjes aan het wieltje draaien ;)

Braindead
16 juli 2006, 16:31
Tja, met zo'n kale kop is een beetje tocht al snel verdomde koud aan je hoofd. Misschien was hij gewoon bang dat hij een kou vatte door al die kieren...

Het systeem zal vast erg handig zijn hoor. Maar al die stemhulpmiddeltjes.... Ik weet het niet. Het is wel goed dat er mensen zijn die blijven innoveren aan een gitaar, maar of het er allemaal nou zoveel beter op wordt? Zie ook de Variac topic to get a glimp of what I mean.... :-)

Er zijn mensen die een floyd rose al veel werk vinden. Waar hebben we het dan nog over.... We spelen toch geen harp of wel?



Ook een gitaar met een Floyd Rose of een Kahler (of weet ik wat je allemaal voor alternatieven hebt) blijft niet goed op stemming als je op een podium staat met gloeiend hete spots op je, terwijl tegelijkertijd vlak naast het podium voortdurend een koude luchtstroom het podium teistert. Het is het voordurend wisselen van temperatuur (en dat kan zomaar 15 graden of meer schelen) dat ervoor zorgt dat je gitaar steeds uit stemming trekt.

Laatst heb ik dat nog meegemaakt met de jongens van Blof. Wij speelden in dezelfde tent (letterlijk TENT). Toen zij moesten spelen lieten ze alle kieren van de tent afplakken om dit soort problemen te voorkomen!
Dat doen die jongens niet voor niets. Zo'n apparaat is echter een stuk gemakkelijker..... :)