PDA

View Full Version : alternate picking



frenchie
15 juli 2006, 10:48
Ik vroeg me af wat de beste manier is om toonladders te spelen. Eigelijk speel ik ze alleen met downstrokes maar als je de slag afwisselt klinkt het wel veel beter. Een afwisselende slag vind ik wel veel moeilijker. Mijn plectrum gaat snel scheef en je vingers raken in de knoop.

-=JEROEN=-
15 juli 2006, 13:06
oefen alternate picking eerst op 1 snaar

en om van snaar naar snaar te oefenen, probeer eerst eens een pentatoniese ladder (2 noten per snaar)

http://f10.putfile.com/thumb/7/19507004761.gif (http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/19507004761.gif&s=f10)

http://f10.putfile.com/thumb/7/19507001471.gif (http://putfile.com/pic.php?pic=main/7/19507001471.gif&s=f10)

dit is makkelijker omdat je altijd een downstroke speelt wanneer je van snaar wisselt

Bram+
15 juli 2006, 13:16
Bij dat laatste komt economy picking ook van pas, waarbij je op de snaar zelf 'alternate' pickt, tenzij je van snaar wisselt, dan sla je gewoon aan in de richting waar je gaat (dus een downstroke als je naar een snaar gaat met hogere toonhoogte, en een upstroke als je naar een snaar gaat met lagere toonhoogte). Ook goed om te oefenen.

-=JEROEN=-
15 juli 2006, 13:33
kan je een voorbeeld geven van economy picking

in 't 1e diagram speel ik:
g down
a up
c down
d up
e down
g up
enz

frenchie
15 juli 2006, 13:57
Wat is het meest gangbare: alternate of economy picking. Economy lijkt mij het meest logische.

Bram+
15 juli 2006, 14:02
Ik heb me aangeleerd op gevoel te economy picken. Ik zie niet in in welke zin je sneller zou zijn als alleen zou alternate picken. Dan zou je als je 'slecht' uitkomt bij snaarwissel eerst over de snaar moeten gaan om 'm daarna 'terug' aan te slaan, terwijl je met een gecontroleerde 'sweeppick' hetzelfde effect krijgt en meteen klaar bent. Mischien dat er mensen zijn die me kunnen verlichten, maar strikt alternate picking lijkt mij inderdaad overbodig.

-=JEROEN=-
15 juli 2006, 14:38
geef nou ff een voorbeeld :cooler:

desnoods in tab
e+-----------------------------------------------------------------+
B+-----------------------------------------------------------------+
G+-----------------------------------------------------------------+
D+-----------------------------------------------------------------+
A+-----------------------------------------------------------------+
E+-----------------------------------------------------------------+

copy/paste in kladblok

Trocar
15 juli 2006, 17:16
Als je op 1 snaar eindigt met een downstroke en je gaat naar de snaar eronder zou je volgens de regels van alternate picking moeten beginnen met een upstroke. Als je nu op de snaar eronder begint met een downstroke ipv een upstroke maak je een kortere beweging.
Want: als je van een downstroke op de ene snaar, gaat naar een upstroke op de snaar eronder kom je met je plectrum al 'voorbij' die snaar eronder (anders kun je geen upstroke maken); waarom dan niet meteen die snaar aanslaan? Je krijgt dan een 2 snaren 'sweepje'.
Er zijn situaties waarin dit goed uitkomt en situaties waarin gewoon alternate makkelijker is. Bram+ doet dit dus op gevoel.

reprisal
15 juli 2006, 17:34
klopt dit me economy picking?

komt uit radiohead - street spirit

e+-----0*--------0*------0*-------------------------------------+
B+-----------3*------1*------0*---------------------------------+
G+----2+--2+---2+--2+--2+--2+--2+-2+--------------------------+
D+-------------------------------2*------------------------------+
A+---------------------------------------------------------------+
E+--0*-----------------------------------------------------------+

* downstroke
+ upstroke

Maxxas
15 juli 2006, 17:44
Met alleen down of alleen upstrokes zul je nooit heel snel kunnen spelen.
Het meest gangbare is alternate picking, omdat dan de beweging steeds dezelfde is, maar je moet je eigen weg hier in vinden. Er zijn zoveel mogelijkheden! Je kunt bijv. ook beginnen met een upstroke (sowiezo een hele goeie oefening) ipv een downstroke. Vergeet ook niet dat je niet beslist alle noten hoeft te picken je kunt ze ook legato (dmv hammer on/ pull off) spelen. Wellicht iets om je in een later stadium mee bezig te houden.
Paul Gilbert is een verrekt goede picker dus probeer es een videootje van hem!

Bram+
15 juli 2006, 17:54
Je tab verspringt een beetje omdat je 'm niet tussen code-tags hebt gezet, maar volgens mij is dat een prachtig voorbeeldje alternate picking..

Dit is een heel simpel voorbeeld van economy picking. Zoals je ziet maakt het niet uit waar je uitkomt, bij snaarwissel sla je aan ín de richting.


e+----------------------------------------------4*-5+------+
B+---------------------------------------5*-7+-------------+
G+-----------------------------4*-6+-7*--------------------+
D+-------------------4*-6+-7*------------------------------+
A+--------4*-5+-7*-----------------------------------------+
E+-5*-7+---------------------------------------------------+
* downstroke
+ upstroke

reprisal
15 juli 2006, 18:59
hoe werkt die code ?
geef eens een voorbeeld

Pun
15 juli 2006, 23:50
Door [ code] voor de tekst en [ /code] na de tekst die je in het code vak wilt hebben te typen. (wel even de spatie na de [ weghalen, die staat er hier bij omdat anders die tags in werking treden).

Thom TK
16 juli 2006, 02:07
Als je constant alternate picking toepast -dus ook tijdens het wisselen van snaar- dan ben je wel wat "flexibeler" vind ik...
Je kan dan bijvoorbeeld heel makkelijk een snaar overslaan; dat lukt je niet zo mooi met sweeping.

-=JEROEN=-
16 juli 2006, 13:02
dus als ik 't goed begrijp is dit een soort van economy picking:


e+------0+------0+------0+------------------------------------+
B+----------3+------1+------0+--------------------------------+
G+----2*--2*--2*--2*--2*--2*--2+--2+--------------------------+
D+------------------------------2*----------------------------+
A+------------------------------------------------------------+
E+--0*--------------------------------------------------------+

* downstroke
+ upstroke

Trocar
16 juli 2006, 16:54
Jep! ......

frenchie
17 juli 2006, 10:04
Ik ben alternate picking aan het oefenen met toonladders en als je een metronoom gebruikt en het juiste ritme te pakken hebt is het goed te doen en het klinkt ook nog eens veel beter als alleen een neerwaartse of opwaartse slag. Mijn vraag is of je alternate picking gebruikt bij elke noot. Dat je bij zestiende noten alternate picking gebruikt lijkt me logisch maar ik heb nu de neiging om ook bij kwart noten alternate picking te gebruiken. Is dat technisch gezien aan te bevelen of kan je bij kwart noten beter alleen een op-of neerwaartse slag gebruiken.

-=JEROEN=-
17 juli 2006, 12:36
ok dan... ga toch maar ns opletten hoe ik 't pick, nu gaat 't gewoon op gevoel/gewenning, maar dat economy picking is veel sneller... niet dat ik zo'n snelheidsduivel ben of wil worden, maar af en toe ist wel leuk :soul:

frenchie: voor kwart noten economy picking uitproberen!

Maxxas
17 juli 2006, 17:29
Ik ben alternate picking aan het oefenen met toonladders en als je een metronoom gebruikt en het juiste ritme te pakken hebt is het goed te doen en het klinkt ook nog eens veel beter als alleen een neerwaartse of opwaartse slag. Mijn vraag is of je alternate picking gebruikt bij elke noot. Dat je bij zestiende noten alternate picking gebruikt lijkt me logisch maar ik heb nu de neiging om ook bij kwart noten alternate picking te gebruiken. Is dat technisch gezien aan te bevelen of kan je bij kwart noten beter alleen een op-of neerwaartse slag gebruiken.

In principe altijd alternate dus op en neer!

meul
17 juli 2006, 19:33
Ik vroeg me af wat de beste manier is om toonladders te spelen. Eigelijk speel ik ze alleen met downstrokes maar als je de slag afwisselt klinkt het wel veel beter. Een afwisselende slag vind ik wel veel moeilijker. Mijn plectrum gaat snel scheef en je vingers raken in de knoop.

als je naar de grote rock mannen kijkt zie je er maar weinig alles aanslaan.
je kunt legato's ook heel goed als alternates laten klinken door te dempen. maar dan moeten je vingers wel ontwikkeld zijn en genoeg in balance om een hamer on (wat legato spel kort door de bocht in feite een beetje is) zo neer te zetten dat hij ook functioneerd als een soort aanslag op je snaar. maar goed... alternate klinkt qua sound wel degelijk anders dan legato's. een beetje van alles kan geen kwaad. anyway, alternate is zoals maxxas al zegt plectrum aanslag per note en das gewoon ff flink door oefenen

Negative K3 fan
17 juli 2006, 19:40
Ik heb me aangeleerd op gevoel te economy picken. Ik zie niet in in welke zin je sneller zou zijn als alleen zou alternate picken. Dan zou je als je 'slecht' uitkomt bij snaarwissel eerst over de snaar moeten gaan om 'm daarna 'terug' aan te slaan, terwijl je met een gecontroleerde 'sweeppick' hetzelfde effect krijgt en meteen klaar bent. Mischien dat er mensen zijn die me kunnen verlichten, maar strikt alternate picking lijkt mij inderdaad overbodig.

als je aanslaat doe je dat in het ritme van de muziek, het is lastig om in een keer van plectrum richting te veranderen als je eenmaal in het ritme zit... niet motorisch gezien, maar voor je gevoel is het vervelend.

Hoagiex
18 juli 2006, 12:06
Er is nog een ander alternatief voor/toevoeging aan 'economy picking'.... ik zou er geen naampje aan kunnen geven, maar ik doe het zo:



e+----------------------------------------------4*-5+------+
B+---------------------------------------5*-7+-------------+
G+-----------------------------4*-6+-7*--------------------+
D+-------------------4*-6+-7*------------------------------+
A+--------4*-5+-7*-----------------------------------------+
E+-5*-7+---------------------------------------------------+
* downstroke
+ upstroke (stay between strings when it's the last note in the string)


m.a.w. ik haal mijn plectrum dus niet 'door' als ik na de noot naar een volgende snaar moet, maar ik blijf tussen de snaren in. (dus op E7, en B7).

Ik zou ook veel oefenen met string skipping als je alternate picking toepast. Ergens op de petrucci instructie video heeft hij daar een leuk stukje voor... en ook het intro van Universal mind van liquid tension experiment is een goede oefening.

reprisal
18 juli 2006, 13:16
Ik zou ook veel oefenen met string skipping als je alternate picking toepast. Ergens op de petrucci instructie video heeft hij daar een leuk stukje voor... en ook het intro van Universal mind van liquid tension experiment is een goede oefening.

en met string skipping bedoel je enkel oefenen met een snaar tussen laten of heeft dit een andere betekenis

grtz

Hoagiex
18 juli 2006, 13:36
Ehm ja ... gewoon een riff waarbij je 1 of 2 snaren tussen twee nader snaren ongebruikt laat ja :)

Dit verbetert de houding van je pols heel erg voor alternate picking, doordat je je hem iets moet laten zakken (anders komt je plectrum onder een hoek te staan t.o.v. je snaar bij de g, b en e snaren). Dit maakt je techniek stabieler.

reprisal
18 juli 2006, 17:49
ah nice
zal het eens probere :)

appyhaan
18 juli 2006, 18:05
Ik weet niet waar ik het ooit heb gelezen maar het was in ieder geval in een boek van een goeie picker. Hij zei dat je eerst het alternate picking goed in de vingers moet hebben. Pas daarna bezig houden met economy picking. Daar komt bij dat je ze beide nodig hebt. Je hebt namelijk soms met accenten te maken in muziek en met alleen economy of alleen alternate lukt je dat niet. Soms ben je zelfs alleen upstrokes nodig of vice versa downstrokes.