PDA

View Full Version : Vraag over anodespanning



Kim Wilson
14 juli 2006, 22:32
Even een kleine vraag. Ik ben mijn Hotrod aan het biassen, en daarvoor moest ik de anodespanning bepalen. Nu kan ik me vaag iets herinneren van de vorige keer, dat ik rond de 450 volt had gemeten. Maar toen ik zonet de boel weer op ging meten, had ik plotseling een spanning van 685 volt. Die waarde staat helemaal niet meer in mijn lijst. Waarbij dus ook de rustspanning veel te hoog bleek. Die was nu 71 mV, terwijl hij bij een anodespanning van 600 V maximaal 35 mag zijn.

Nu is mijn vraag, kan de anodespanning in een jaar zoveel veranderen? Of zijn er dan echt dingen kapot o.i.d.? Of kan het ook aan de V1 liggen? Daar zat een 12AX7WA in, die heb ik vervangen door een EH 12AX7.

Chris Winsemius
14 juli 2006, 22:46
Waar en hoe meet je die spanning?

't Is in ieder geval niet normaal (als de meting/meter klopt) dat die spanning zoveel is veranderd...

Kim Wilson
15 juli 2006, 12:33
In de buissocket, pin 3 en 8.

Maar ja, nu ga ik aan mezelf twijfelen. Want het zou ook kunnen dat ik de vorige keer rond de 40 mV ruststroom heb ingesteld. En dat zou wel weer overeenkomen met een anodespanning van 600 V. Kortom, zolang hij niet raar doet, geloof ik het wel. Ik vind het alleen wel erg vreemd dat de rustspanning met de helft terug moest.

Chris Winsemius
15 juli 2006, 12:56
De bij de HotRods vermelde 60 mV over die meetweerstand in de fabrieksschema's geeft 'n vrij koude biasing (uit de fabriek/winkel ben ik altijd onder de 60 mV) tegengekomen.

Wat meer dan 70 mV is meestal geen probleem. Heb je trouwens 'n deluxe of 'n Deville (vermoed de laatste)?

Wees voorzichtig met die hoge spanningen in je versterker.

Kim Wilson
15 juli 2006, 13:29
Nee, ik heb een Deluxe, met 2 6L6 buizen. Bij een anodespanning van 600 V zou ie tussen de 25 en 35 mV moeten zitten. Ik heb dus een anodespanning van 685 V in rust, dus pakweg 635 met belasting. Dus 35 mV is meer dan genoeg, zou ik zeggen...

Chris Winsemius
15 juli 2006, 14:02
Nee, ik heb een Deluxe, met 2 6L6 buizen. Bij een anodespanning van 600 V zou ie tussen de 25 en 35 mV moeten zitten. Ik heb dus een anodespanning van 685 V in rust, dus pakweg 635 met belasting. Dus 35 mV is meer dan genoeg, zou ik zeggen...

Bij 'n spanning van 685 Volt in rust zouden de voedingselko's (werkspanning 500 Volt) het al [bijna] moeten begeven....

Is die meter die jij gebruikt goed? Ik zou zeker even met 'n andere meter opnieuw meten. Indien dan nog steeds 'n veel te hoge spanning: kans dat 1 v/d gelijkrichtdiodes kaduuk is.

Succes!

Al
16 juli 2006, 03:10
had ik plotseling een spanning van 685 volt (...) ook de rustspanning veel te hoog bleek. Die was nu 71 mV

Kleine 50 watt per buis ?!! Dat zou niet normaal werken --> check even de batterij van je MM

Al

Kim Wilson
16 juli 2006, 17:21
Kleine 50 watt per buis ?!! Dat zou niet normaal werken --> check even de batterij van je MM

Al
Dat ga ik doen. Dat zou ook idd wel heel goed kunnen dat die leeg is. Gaat zo'n ding daar dan zo raar van doen?

Chris Winsemius
16 juli 2006, 21:40
Zeer goed mogelijk/niet uitgesloten.
Heb vroeger 'n x 'n defect dmm meegemaakt die alle spanningen te hoog aangaf ondanks verse batterijen, andere bereiken waren wel goed....

PeeVee
17 juli 2006, 13:43
Ja, same here, goedkopie MM van Conrad gaf hier ooit (alleen!) in 1000 VDC bereik bij 'kort gebruikte' (zeker niet lege) batterij ook veel te hoge spanningen (maar niet zo hoog, tientallen Volts teveel). Mijn huidig MM geeft bij bijna lege batterij tientallen Volts te laag aan maar geeft consequent op alle standen rare metingen. Zou dus eerst maar eens een vers batterijtje proberen.

Ik heb een Blues Deluxe gehad, is 40W ampje, vermogen heeft men wat getemperd door lagere (dan Blues Deville) B+, rond de 400V. Wanneer je goeie 6L6'en gebruikt (JJ, SED oid met max. anode dissipatie 30W) dan zou je wel rond de 50 mA uit mogen komen per buis (als je 1 "bias probe weerstand" gebruikt voor beide buizen dus het dubbele). Ik zou bij die spanning echter niet hoger gaan dan 40 mA / buis. Het verschil is niet of nauwelijks hoorbaar en het verlengd de levensduur van je buizen aanzienlijk. Bedenk dat je dat je over een kathode weerstand de som van anode- én roosterstroom meet, in gezonde amp is dat laatste ong. 10% van het totaal.

Was ooit wel iemand die ook zo'n hoge spanning (rond de 700) meette (mat?) maar bleek dat hij de wisselspanning meette voor de gelijkrichter. Wanneer powertrafo een middentap aan aarde heeft, dan meet je bij 2 x 350 VAC inderdaad het dubbele. Gelijkgericht met diodes wordt dat zo'n 400+ VDC dus dat zou wel kloppen maar je geeft aan dat je netjes aan pin 3 (andode) en 8 (kathode aan aarde) meet dus dat moet goed zijn.

Kim Wilson
17 juli 2006, 14:14
Dan ga ik eerst een andere batterij in de MM stoppen. Die is idd wel leeg. De indicator brandt, en ik ben al wel een paar keer vergeten om hem uit te zetten. Maar ik wist nooit dat daardoor verkeerde waardes worden aangegeven.

Bedankt voor de geruststelling. :)

dejohan
19 juli 2006, 16:34
Klein vraagje Kim:
Een Hot Rod heeft toch een bias test punt, waarom ga je het jezelf dan moeilijk maken door de anodespanning te meten? Nu ik weet er niet zoveel van hoor, ik vraag het me gewoon af.

Chris Winsemius
19 juli 2006, 21:09
Klein vraagje Kim:
Een Hot Rod heeft toch een bias test punt, waarom ga je het jezelf dan moeilijk maken door de anodespanning te meten? Nu ik weet er niet zoveel van hoor, ik vraag het me gewoon af.

In het schema staat zelfs 'n spanning aangegeven die op dat testpunt moet staan....
MAAR
(Hij meette ook nog 'n veel te hoge anode-spanning, al dan niet door 'n lege batterij of een foute/defecte meter)
De aangegeven spanning in het schema voor dat testpunt zorgt nog steeds voor 'n vrij koude bias-instelling in die versterkers (vanaf de fabriek zijn ze vaak nog kouder ingesteld). Bij de zgn. "70% van Pa max-instelling" loopt het laag wat dicht bij deze amps maar je mag ze best heter biasen dan aangegeven staat. Hier gebruiken we meestal 75 mV op dat punt ipv. 60 mV voor wat meer warmte en sustain.

Zowiezo is het eigenlijk het beste om eerst de spanning te meten voor dat je aan 'n bias-pot gaat draaien. De hele bias-instelling gaat over het anode-vermogen in rust en vermogen is afhankelijk van spanning EN stroom.

Ben niet zo'n "theorie-typer" maar ik hoop dat dit 'n beetje duidelijk is.

EDIT/PS:
Die zgn. 70% regel gaat lang niet altijd op. Voor Ampeg SVTs, MusicaMan versterkers en zelfs/ook reguliere versterkers met zgn. biasmodulatie-tremolo moet meestal een lager percentage worden gebruikt.

Al
20 juli 2006, 02:11
Dat ga ik doen. Dat zou ook idd wel heel goed kunnen dat die leeg is. Gaat zo'n ding daar dan zo raar van doen?

yess

Al

Kim Wilson
1 augustus 2006, 08:23
Nou, gisteren de versterker maar eens weer losgehaald, en opnieuw proberen met een nieuwe batterij in de multimeter. Dat was dus idd het hele euvel. De anodespanning is netjes 453 volt. Niks aan de hand dus. Gelukkig...