PDA

View Full Version : Zijn gitaristen apart?



Eko
14 juli 2006, 17:41
Als ik naar een optreden ga, groot of klein, sleep ik altijd een bende reservereut en onderdelen extra mee. Meestal heb ik gereedschap bij me waar een gemiddelde electricien de dag mee door komt.
Anderen komen met het instrument in koffer en hebben niet eens een extra kabel bij zich.
Zijn wij apart?

Javaca
14 juli 2006, 17:49
Daar heb ik ook altijd last van.
Tsja,
Beter mee- als onverlegen.

geertjan_83
14 juli 2006, 20:08
Yep, als vooral als je kijkt naar zangers/zangeressen... nemen alleen microfoon mee, die vaak ook nog niet van hun zelf is maar van de band :)

B_2_the_a
14 juli 2006, 20:40
mijn standaard pakket van meenemen:
rack case(met amp en tuner)
speaker cab
koffertje met kabels(elke kabel 3x, niet alleen voor mij maar ook voor de rest) en met switch voor tuner
koffertje met ehbo set: tangetje, schroevendraaier, soldeerbout, stringwinder, reserve snaren, etc... het basispakket...

eigen mic-stand met bierglas houder(mic's zorgt zanger meestal voor :D)

Eko
15 juli 2006, 14:54
Kijk, dat bedoel ik dus. En dan wel een berg commentaar krijgen van; wat loop je toch allemaal te slepen......De rest mist ook altijd van alles, van bladmuziek tot kabels. Het aantal keren dat ik ergens stond met iemand voor m`n neus die nog even een tang kwam lenen of een schroevendraaier nodig had is niet meer op 2 handen te tellen. Tot zaaleigenaren toe.
Nee, wij zijn gek....

B_2_the_a
15 juli 2006, 17:31
kijk dat bedoel ik nou :)

no 1 hops
15 juli 2006, 19:15
nergens om, maar op een andere gitaar spelen lijkt me niet zo'n probleem, ook een snoertje van je collega lenen is geen punt.
maar een mic van een ander?
toch niet om mee te zingen hoop ik?
hoezo?, een verhaal in musicmaker van een verhuurbedrijf waarin verteld werd dat er toch wel eens vreemde dingen met microfoons werden gedaan en dat het er onder dat kapje niet altijd rozegeur en maaneschijn is maar nogal groen van schimmel.

JeroenZ
15 juli 2006, 19:20
*wilt roadies*

tmcm
15 juli 2006, 20:03
1 gitaar, 1 kabel, 1 chandler tubedriver, stemapparaatje en paar setjes snaren
da's ingeval er al een backline staat.
anders komt er nog een amp bij (gitaar op rug, altijd 1 hand vrij houden he)

Op festivals is het raadzaam mobiel te zijn (tal van redenen). Bovendien is het al lastig met die temperatuurverschillen om 1 gitaar op stemming te houden, laat staan meer.

eerlijkheid gebied te zeggen dat als het theater circuit wordt ingedoken het een heel ander verhaal wordt. Komt er nog een akoestische gitaar met eigen directbox bij en standaards en meestal nog een reserve gitaar en nog wat ongein. Maar dat staat standaard dan in een bus en hoef ik niks zelf te slepen. Want daar wordt ik enorm sjagerijnig van. slepen.

Ik kijk altijd jaloers naar onze zanger. Zit een beetje te flikflooien met de aanwezige chicks terwijl wij staan te soundchekken met de zweterige en ongeschoren p.a. mannen, bestelt er nog eentje en komt dan het toneel opkruipen, gaat achter de microfoon staan en roept: "Klaar!"

vulvasonic
15 juli 2006, 21:11
Mijn ervaring is eigenlijk precies andersom. Gitaristen zijn aartsluie honden die te beroerd zijn een fatsoenlijk snoertje te kopen, laat staan dat ie een tangetje meeneemt. Meestal piept en kraakt er van alles en moet hemel en aarde bewogen worden om de avond zonder al te veel kleerscheuren door te komen.

Nou ja, zo was ik vroeger ook.... :D

Tegenwoordig hoef ik niets meer mee te nemen.
Mijn gitaren en versterkers en alles wat ik verder nodig heb staat staat netjes klaar op het podium, gestemd en wel. IK HOU VAN MIJN ROADIES!!!!!!! :cheerup:

Harry
15 juli 2006, 21:16
patser!






;) (om 10 tekens vol te maken, anders niet)

vulvasonic
15 juli 2006, 21:18
patser!
;) (om 10 tekens vol te maken, anders niet)

sorry, maar het is zo lekker om te kunnen vertellen! :D

tmcm
15 juli 2006, 21:31
Mijn ervaring is eigenlijk precies andersom. Gitaristen zijn aartsluie honden die te beroerd zijn een fatsoenlijk snoertje te kopen, laat staan dat ie een tangetje meeneemt. Meestal piept en kraakt er van alles en moet hemel en aarde bewogen worden om de avond zonder al te veel kleerscheuren door te komen.


ja, daar herken ik mezelf wel in :seriousf:

Neals
15 juli 2006, 21:56
Ik zeul geen snaren mee, gelijk een back-up gitaar.


Snaren wisselen op een show is mij teveel werk ;)

Harry
15 juli 2006, 22:11
sorry, maar het is zo lekker om te kunnen vertellen! :D


ooit hoop ik ook iets dergelijks te kunnen posten ......




gaat Teddy nog niet stoppen binnenkort? ;)

vulvasonic
15 juli 2006, 23:25
ooit hoop ik ook iets dergelijks te kunnen posten ......
gaat Teddy nog niet stoppen binnenkort? ;)

Die is al gestopt. Maar helaas Har, ik heb Teddy's positie ingenomen en Meeuwis is weer terug om z'n eigen positie in te nemen.

JeroenZ
15 juli 2006, 23:27
Ik zeul wel atlijd een setje reserve zekeringen mee voor mijn amps.....

farstreetblues
2 augustus 2006, 19:08
ik neem mee:

1 strat


1 amp
1 koffertje ( kabels, tuner, MXR dist.+, snaren )

1 schone T-shirt


en een kop vol blues !!

sembo
2 augustus 2006, 19:52
jaja je heb gelijk ik neem eigenlijk ook te veel zooi altijd mee

wat ik soms niet eens nodig heb :confused: :D

Nickname
3 augustus 2006, 16:12
Yep, wij zijn apart! :D

Ik neem mee op een optreden:

2 gitaren
wireless set
een reserve kabel mocht de wireless niet werken
kleine connector kabels
floorboard
voldoende adapters
set extra snaren
tuner
en extra 9V blokjes

Op zich heb ik naar mijn idee alleen het minimale mee dus, maar laatst kwam onze bassiste dus zelfs zonder kabel aanzetten... en 3x raden van wie die natuurlijk weer geleend kon worden :confused:

BamBuFan1
3 augustus 2006, 19:26
Zijn wij apart?

Nee, gitaristen zijn over het algemeen dodelijk saaie egotrippers.
Drummers, die zijn pas apart!

Nickname
4 augustus 2006, 07:55
Nee, gitaristen zijn over het algemeen dodelijk saaie egotrippers.
Drummers, die zijn pas apart!

Drummers.. tjah...

- Het heeft 3 poten en er zit een lul bovenop....

een drumkrukje

- Hoe heet die gast die altijd bij muzikanten rondhangt?

de drummer

- Hoeveel drummers heb je nodig om een gloeilamp te vervangen?

1, maar wel 10 lampjes, voordat ie erachter komt dat je ze erin moet draaien in plaats van duwen...

:D

BamBuFan1
4 augustus 2006, 13:53
Drummers.. tjah...

- Het heeft 3 poten en er zit een lul bovenop....
een drumkrukje
- Hoe heet die gast die altijd bij muzikanten rondhangt?
de drummer
- Hoeveel drummers heb je nodig om een gloeilamp te vervangen?
1, maar wel 10 lampjes, voordat ie erachter komt dat je ze erin moet draaien in plaats van duwen...
:D

Hoe weet je dat er een drummer bij je aanklopt?
- Je hoort het aan het onvaste ritme van het kloppen

nielsduursma
4 augustus 2006, 14:07
Drummers.. tjah...

- Het heeft 3 poten en er zit een lul bovenop....

een drumkrukje

- Hoe heet die gast die altijd bij muzikanten rondhangt?

de drummer

- Hoeveel drummers heb je nodig om een gloeilamp te vervangen?

1, maar wel 10 lampjes, voordat ie erachter komt dat je ze erin moet draaien in plaats van duwen...



:mad: :sneaky: :angry: :(

jij weet duidelijk niet waar je het over hebt!!!!!!!

Nickname
4 augustus 2006, 16:07
Hoe weet je dat er een drummer bij je aanklopt?
- Je hoort het aan het onvaste ritme van het kloppen

Hahaha, die kende ik nog niet.. geweldig! Drummermoppen zijn zo gaaf, vooral omdat onze drummer echt zon stereotype drummer is :D

arjanb01
4 augustus 2006, 16:16
Hahaha, die kende ik nog niet.. geweldig! Drummermoppen zijn zo gaaf, vooral omdat onze drummer echt zon stereotype drummer is :D

Briljante grappen ! Zal mn drummer blij mee zijn !

Eko
4 augustus 2006, 18:25
Ik vraag me toch nog steeds af of wij niet vreemd zijn. Ik heb tenminste nog geen drummer gekend die constant op zoek was naar zijn geluid. Ook vervingen die boys niet constant hun materiaal.Of hun gehele set.
De meeste gitaristen zijn continue bezig met hun geluid. Nieuwe axe , nieuwe snaren , andere amp of andere effecten. You name, we buy.

guitarchris
4 augustus 2006, 18:38
:punk: ik neem altijd 3 gitaren mee.. Speel namelijk ook een paar nummers in drop-d en dan heb ik 1 hoofdgitaar en backup gitaar en nog een aantal setjes snaren, tuner stringwinder etc..

kortom ja we nemen teveel mee, want die gitaar in drop-d is zonder locking de rest wel dus die kan ik best om stemmen..maar ja je kan uiteraard beter meer meenemen:P

nielsduursma
4 augustus 2006, 18:40
Ik vraag me toch nog steeds af of wij niet vreemd zijn. Ik heb tenminste nog geen drummer gekend die constant op zoek was naar zijn geluid. Ook vervingen die boys niet constant hun materiaal.Of hun gehele set.
De meeste gitaristen zijn continue bezig met hun geluid. Nieuwe axe , nieuwe snaren , andere amp of andere effecten. You name, we buy.

klopt, maar dat komt omdat gitaarapparatuur gewoon veel interesanter is. ik heb nu ook al 7 jaar dezelfde drumsetup. maar in 2 jaar heb ik al weet ik veel hoeveel gitaarpedalen gehad.

BamBuFan1
16 augustus 2006, 22:13
Ik vraag me toch nog steeds af of wij niet vreemd zijn. Ik heb tenminste nog geen drummer gekend die constant op zoek was naar zijn geluid. Ook vervingen die boys niet constant hun materiaal.Of hun gehele set.
De meeste gitaristen zijn continue bezig met hun geluid. Nieuwe axe , nieuwe snaren , andere amp of andere effecten. You name, we buy.

Absoluut, daarom zijn wij ook dodelijk saaie standaard egotrippers. Maar een volwassen vent die 's zomers en 's winters steevast in een korte afgeknipte spijkerbroek rondloopt, dat kan alleen een drummer zijn. (en ja ik ken hem)

matto
17 augustus 2006, 08:38
Opvallend in veel bandjes is wel dat de gitarist vaak de PA en het licht aansluit en bedient.
De bassist vaak de algehele leiding (vooral onopvallend ) over de band heeft.
De drummer die steevast te laat komt zodat het podium nog niet goed opgebouwd kan worden.
Als de drummer dan eindelijk in het pand aankomt dan gooit ie zijn kisten en dozen over het hele podium zodat de gitarist zijn pedalen weer opnieuw kan gaan afstellen en de monitorkabels in het gunstigste geval opnieuw moet aansluiten.
De bassist slaat dit alles gade en begint dan meestal de zanger aan te sporen om ook eens wat uit te voeren, als de zanger dat dan ook nog eens gaat doen dan is meestal de puinhoop wel compleet en gaat de gitarist uitgebreid zijn gitaar stemmen en zijn soundjes testen met de gaafste blueslicks die er zijn.
Als je mazzel hebt dan blijven de backingvocalistes aan de bar hangen.
Blazers komen 20 min. voor de aanvang van het optreden vragen wanneer de soundcheck is.
Over het afbreken van het podium .............nou ja hahahaha
En toch is muziekmaken de mooiste hobby die er is

arjanb01
17 augustus 2006, 08:41
Opvallend in veel bandjes is wel dat de gitarist vaak de PA en het licht aansluit en bedient.
De bassist vaak de algehele leiding (vooral onopvallend ) over de band heeft.
De drummer die steevast te laat komt zodat het podium nog niet goed opgebouwd kan worden.
Als de drummer dan eindelijk in het pand aankomt dan gooit ie zijn kisten en dozen over het hele podium zodat de gitarist zijn pedalen weer opnieuw kan gaan afstellen en de monitorkabels in het gunstigste geval opnieuw moet aansluiten.
De bassist slaat dit alles gade en begint dan meestal de zanger aan te sporen om ook eens wat uit te voeren, als de zanger dat dan ook nog eens gaat doen dan is meestal de puinhoop wel compleet en gaat de gitarist uitgebreid zijn gitaar stemmen en zijn soundjes testen met de gaafste blueslicks die er zijn.
Als je mazzel hebt dan blijven de backingvocalistes aan de bar hangen.
Blazers komen 20 min. voor de aanvang van het optreden vragen wanneer de soundcheck is.
Over het afbreken van het podium .............nou ja hahahaha
En toch is muziekmaken de mooiste hobby die er is

Wat een toeval !!!! Dit is ZO herkenbaar ! Ik doe dat als gitarist op het einde ook, als het ZO'N puinhoop op het podium is... de gaafste blueslicks spelen ! Hahahahaha !!!

BLOK182
17 augustus 2006, 09:49
Ik sleep ook altijd vanalles mee. Vaak is het zo dat de halve band spul van mij moet komen lenen (stemapparaten, kabels etc), en ik ondertussen dan maar de gageverklaringen aan het regelen ben. Das dan met de studentenband:p Met mijn hardrockband gaat het beter, gewoon ieder voor zich opbouwen, en soundcheck is in handen van onze geluidsman. Ik ben meestal als laatste, vind het belangrijk lekker rustig op de bouwen, zodat alles goed staat en werkt. Lekker relaxt soundchecken, alles neerpleuren, en nog ff chillen. Dan maar een uurtje eerder vertrekken, werkt wel relaxed voor je algehele avond!

heavy-metal-thunder
17 augustus 2006, 10:50
Onze bassist, die eigenlijk in zijn vorig leven gitarist was, maakte mij er gisteren attent op dat het de eerste keer was dat ik 2 maal na elkaar met hetzelfde gerief aanwezig was.

Gans mijn auto zit vol: 2 gitaren (een les Paul model en een strat voor Funky- en Pepperstoetanden)
- een head + 2*12
- 6 pedalen: een disto, een overdrive, een equalizer om mijn clean of mijn overdrive te pushen, een wahwah, een delay en mijn stembakje. En dan heb ik thuis al een kwartier staan denken of het wel de moeite is om mijn Phaser en chorus mee te nemen. En mijn lineselector zou'k die dan ook niet meenemen, want met zo veel pedalen gaat je klank erop achteruit... En uiteraard nog een hele serie kabels voor al die pedalen
- voor optreden neem ik een 2de amp mee.

jonesd
22 augustus 2006, 17:45
Ik ben eigenlijk meestal de luie...

1 gitaar, twee kabels, wat effectjes, kabeltjes en 1 amp.

Als er iets misloopt, pik ik een gitaar van andere gitarist (die er meestal drie of vier meeheeft...) :D

vibro
24 september 2006, 13:00
Ach, Eko ouwe jongen, vroeger had ik bijna niks bij me.
Daar kwam echter snel verandering in toen ik jou leerde kennen, RAAARRRR!
Hartelijk dank nog!
En dan vraag jij je af hoe zo iets komt, zucht, nou jij niet alleen.
Vriendelijke groeten SJ.

GunMetalBlue
28 september 2006, 16:17
Opvallend in veel bandjes is wel dat de gitarist vaak de PA en het licht aansluit en bedient.
De bassist vaak de algehele leiding (vooral onopvallend ) over de band heeft.
De drummer die steevast te laat komt zodat het podium nog niet goed opgebouwd kan worden.
Als de drummer dan eindelijk in het pand aankomt dan gooit ie zijn kisten en dozen over het hele podium zodat de gitarist zijn pedalen weer opnieuw kan gaan afstellen en de monitorkabels in het gunstigste geval opnieuw moet aansluiten.
De bassist slaat dit alles gade en begint dan meestal de zanger aan te sporen om ook eens wat uit te voeren, als de zanger dat dan ook nog eens gaat doen dan is meestal de puinhoop wel compleet en gaat de gitarist uitgebreid zijn gitaar stemmen en zijn soundjes testen met de gaafste blueslicks die er zijn.
Als je mazzel hebt dan blijven de backingvocalistes aan de bar hangen.
Blazers komen 20 min. voor de aanvang van het optreden vragen wanneer de soundcheck is.
Over het afbreken van het podium .............nou ja hahahaha
En toch is muziekmaken de mooiste hobby die er is

Ook hier is dat allemaal herkenbaar, de drummer is naar mijn weten enkel begaan met z'n eigen set. Kabels van een gitarist bestaan nauwelijks.

En over die puinzooi op het podium... dat heeft zoooooo'n charme dat ik er aan verslaafd ben :)

Vooral dat dat de gitarist de PA afstelt, volgens mij snappen de rest gewoon niet dat een schuivertje omhoog 'meer' betekend van wat er boven staat. Of dat MIC micrphone betekend. Dodelijk irritant soms :angry:

Maar idd, muziek maken is de moooooiste hobby die er is! :)

cardinal
30 september 2006, 09:27
Nee man, drummers, dat zijn gekke mensen.

Iedereen zegt altijd dat wij een ego hebben, nou drummers nog 10x erger.

Bassisten zijn normale mensen verkleed als muzikant
en
zangers zijn verlegen mensen die op het podium even gek mogen doen.

Toetsenisten horen eigenlijk naast de geluidsman te staan.

Dat waren even alle vooroordelen van mijn kant.

Gitaristen, de witte motor van de band.