PDA

View Full Version : Fender Koa Strat



Hector_Tsolodimos
14 juli 2006, 17:14
Heeft er iemand ervaring met deze gitaar? Er is ook een tele uitvoering die ook zéér geil is
hij heeft Seymour Duncan® alnico Pro II pickups, two-point synchronized tremolo (huh? :P, wat bedoelen ze hier mee?)
Body = American Basswood with Koa Top (klinkt goed toch? vast beter dan een goedkope Mexicaan)\
Modern C shape (yes!)
Unique Features :
Koa Top,
White Plastic Parts (uniek?)
Mother-Of-Pearl Dot Position Inlays (toch niet zo uniek toch?)
White Pearloid Pickguard (leuk)
Oversized Strap Buttons (huh? mij valt niks op..) of toch wel.. dan hoef ik zeker geen strap locks meer te kopen..

'The Special Edition Koa Stratocaster guitar marks the first time that Fender have used exotic and highly sought-after koa wood in an instrument outside their Custom Shop models.'
nja, klinkt goed

prijs rond de 800 euro, en dat geld heb ik (:D), ik wil em uiteraard nog wel testen, @ Feedback, áls ze em hebben
en als ze em niet hebben, bestellen ze em dan zodat ik hem eventueel kan kopen?
wat foto's :
http://img232.imageshack.us/img232/1617/fseksback1cp.jpg (http://imageshack.us)
http://img108.imageshack.us/img108/7697/3262240ht.jpg (http://imageshack.us)
http://img79.imageshack.us/img79/5305/fender0265106detail6lp.jpg (http://imageshack.us)

Veekeren
14 juli 2006, 17:41
Die tele staat in Rotterdam, de strat weet ik niet. Vond hem eerlijk gezegd qua uiterlijk in het echt een beetje tegenvallen, heb em verder niet bespeeld.

Hoe makkelijk ze zoiets bestellen als er eventueel misschien een kans zou kunnen zijn dat je hem wilt hebben weet ik niet...

...rock...
14 juli 2006, 17:53
Ze zien er wel goed uit vind ik, alleen zou ik er nooit 1 kopen... Moest het highly figured koa zijn dan misschien... Zijn die dingen niet ongeloofelijk zwaar?

Butger
14 juli 2006, 18:47
Als ik zo die foto zie vind ik dit de mooiste hout/kleur die ik ooit gezien heb! :satisfie:

Veekeren
14 juli 2006, 18:55
Als ik zo die foto zie vind ik dit de mooiste hout/kleur die ik ooit gezien heb! :satisfie:

Vond ik van de foto ook... In het echt vond ik het wat nep op een of andere manier. Komt misschien ook door de combinatie met een pearloid slagplaat, die ik er niet echt bij vind passen.

Hector_Tsolodimos
14 juli 2006, 19:11
ik vindt de kleur tot nu toe (internet foto's) ook heel mooi
slagplaat kan nog altijd vervangen worden, en ik hoop eigenlijk niet dat die hout heel zwaar is, alhoewel..als ie maar goed klinkt, en mooi is
ik denk er dan ook over na om later de tremolo en stemmechanieken te vervangen (á la vintage), ik houdt meestal niet zo van die moderne, lopmpe dingen

pimmedoris
14 juli 2006, 19:55
Bij feedback Eindhoven hebben ze in ieder geval de strat en de tele staan. Ik vond juist de kleur in het echt mooier dan dat deze nu op de foto uitkomt.

Ik heb hem alleen even akoestisch kunnen testen (het was 10 minuten voor sluitingstijd...) maar ik vond hem niet overdreven zwaar ofzo...

Ik hou normaal gezien helemaal niet van strats, maar deze vond ik erg vet :gitarist:

fred dons
14 juli 2006, 20:00
ik vond hem in het echt ook tegenvallen, koa moet je niet als burst spuiten, daarnaast hebben ze niet bepaald 4a koa voor het fineer genomen
en is het koa natuurlijk alleen optisch, tis maar papier dik. de rest is lindehout (basswood) wat ook gebruikt voor de ibanez gitaren dus niet echt bijzonder.
de hardware is wel ok maar persoonlijk zou ik eerder voor de light ash versie gaan

Butger
14 juli 2006, 20:16
Ik zou hem zeker wel eens willen zien in het echt...

Hector_Tsolodimos
14 juli 2006, 20:16
Bij feedback Eindhoven hebben ze in ieder geval de strat en de tele staan. Ik vond juist de kleur in het echt mooier dan dat deze nu op de foto uitkomt.

Ik heb hem alleen even akoestisch kunnen testen (het was 10 minuten voor sluitingstijd...) maar ik vond hem niet overdreven zwaar ofzo...

Ik hou normaal gezien helemaal niet van strats, maar deze vond ik erg vet :gitarist:
je maakt mijn dag! ik woon in Helmond, een uur fietsen van die Feedback af! ik dacht al dat ik em ooit daar heb zien hangen:P

BLOK182
14 juli 2006, 21:06
Vind de foto's er wel stoer uitzien, misschien met een mooie 3 ply zwarte plaat ofzo...hmm:-)

Hector_Tsolodimos
14 juli 2006, 21:37
het is wel een kansmaker nu ik genoeg geld heb, of zegt er iemand: koop een tweedehandse USA, dan heb je iets écht goeds?

d'oh
14 juli 2006, 21:49
tweedehands USA

die koa is best mooi, maar uiteindelijk hoort koa niet op een strat en een basswoodbody is eigenlijk best wel ruk voor een strat,
mooi een essen of elzenbody strat kopen die gemaakt is in de USA en gewoon supergoed is, daarnaast is (zoals fred dons al zei) die koa laag maar erg dun, en dat ga je echt niet horen.

dus ik zeg ga voor een tweedehands USA

Orpheo
15 juli 2006, 02:50
tweedehands USA

die koa is best mooi, maar uiteindelijk hoort koa niet op een strat en een basswoodbody is eigenlijk best wel ruk voor een strat,
mooi een essen of elzenbody strat kopen die gemaakt is in de USA en gewoon supergoed is, daarnaast is (zoals fred dons al zei) die koa laag maar erg dun, en dat ga je echt niet horen.

dus ik zeg ga voor een tweedehands USA

ik ga daarin mee.

2 point synchronised betekent dat ie rond 2 mesjes kantelt, ala floyd, maar dan net iets minder geavanceerd. je ziet het vanzelf wel. de vintage trem draait rond een groot scharnierpunt, en zit vast met 6 schroeven.

het koa LIJKT leuk, maar is veneer. het bodyhout is basswood, en dat klinkt bijna per definitie ruk.

grayfink
15 juli 2006, 07:33
veneer


FINEER!!!!

En wel zeuren over d en t's...

Hector_Tsolodimos
15 juli 2006, 09:29
ik begrijp wat jullie bedoelen.. en daar was ik al bang voor.. dat je vooral betaald voor de 'speciale' dingen en de 'dure namen' die eigenlijk niet veel voorstellen
een tweedehandse USA kun je al vanaf 700 tot 900 vinden, maar is een USA standard (de goedkoopste dus) wel heel goed? of heb je dan toch de mindere USA's? of bestaan er eigenlijk geen mindere USA's ?

ik twijfel ook om een strat players deluxe te kopen.. (mex,€ 750)

tjvanderlinden
15 juli 2006, 09:35
Ik weet niet in hoeverre je in staat bent naar Rotterdam af te reizen.
Maar ik weet wel dat ze bij de Feedback in Rotterdam nu een stratplayer deluxe (mex) occasion hebben hangen voor 599... Zag er wel erg goed uit.

Verder kan ik niets zeggen over de verschillende USA strats...

Veel succes in ieder geval :)

Hector_Tsolodimos
15 juli 2006, 09:45
Ik weet niet in hoeverre je in staat bent naar Rotterdam af te reizen.
Maar ik weet wel dat ze bij de Feedback in Rotterdam nu een stratplayer deluxe (mex) occasion hebben hangen voor 599... Zag er wel erg goed uit.

Verder kan ik niets zeggen over de verschillende USA strats...

Veel succes in ieder geval :)

zo een hebben ze ook in Eindhoven hangen, een blonde met rosewood hals, 600 euro

Alain
15 juli 2006, 09:50
http://my.opera.com/AlainCarels/homes/albums/4568/S5300183.JPG
Tom Anderson hollow drop top met Koa top.

body is basswood, top is een echte top uit Koa.
Diegene die zegt dat het basswood hier per definitie ruk klinkt heeft deze nog nooit gehoord! Ik vind deze beter klinken dan een mahonie/maple top.

Hier zie je goed hoe dik de echte top is:
http://my.opera.com/AlainCarels/homes/albums/58588/TABol3.JPG

Als iemand wil testen : laat iets weten
Is niet van mij, maar staat wel bij mij thuis.

Eko
15 juli 2006, 11:04
De USA standard heeft niet voor niets die naam. Het is de standaard strat. Kort en goed gezegd , gebouwd zoals hij gebouwd hoort te worden. Prima instrument en de standaard waar alle anderen aan worden afgemeten. ( strats dus).
Je kunt een gebruikte kopen met een gerust hart. Controleer of de strat origineel is. zgn upgrades zijn alleen leuk als je het al wilde hebben. Alle andere zaken zijn onnodig en moet je niet voor willen betalen. Zoek er een in de kleur die je hebben wilt. Het instrument kan je leven lang mee , dus je kunt er lang aan vast zitten.

fred dons
15 juli 2006, 11:25
die anderson is mooi en die heeft ten minste een echte top!
en er is ook zeker niks op tegen tegen een basswood body (De wolfgang en een aantal jems hebben ook een basswood body) maar voor een meer traditionele strat vind ik het te onpersoonlijk (qua klank dan), basswood heeft naar mijn persoonlijke mening een top nodig om het meer karakter te geven

dit is trouwens mijn fernandez met 1 piece koa body, das pas een dikke top ;)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=65&page=9&ktw=cdd2b61b005372b543751dd24b5207b0

Orpheo
15 juli 2006, 11:31
FINEER!!!!

En wel zeuren over d en t's...

in het engels is het veneer, en soms doorspek ik mijn taal met engels. stukken minder erg dan d's en t's verkeerd zetten, en zoek eens een post van mij op wanneer ik voor het laatst heb zitten emmeren over taal... das een flink tijdje geleden.

@ alain: ik heb wel eens Jems gehoord en gespeeld die basswood bodies hadden, of een anderson met basswood+maple, maar nog; ik vind basswood ruk.

d'oh
15 juli 2006, 12:14
het koa LIJKT leuk, maar is veneer. het bodyhout is basswood, en dat klinkt bijna per definitie ruk.

het is maar goed dat je ''bijna per definitie'' hebt staan, want er is veel goed basswood op de markt, maar dat moet wel bij de gitaar passen, en bij de elementen. ik dacht dat suhr ook veel basswood gebruikt, en die weten het heus wel:p

maargoed op goedkope gitaren, is basswood bijna altijd slechte kwaliteit hout, dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk

Orpheo
15 juli 2006, 12:37
het is maar goed dat je ''bijna per definitie'' hebt staan, want er is veel goed basswood op de markt, maar dat moet wel bij de gitaar passen, en bij de elementen. ik dacht dat suhr ook veel basswood gebruikt, en die weten het heus wel:p

maargoed op goedkope gitaren, is basswood bijna altijd slechte kwaliteit hout, dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk
tja, ik heb ook heel dure basswood gitaren geprobeerd, en ik blijf het pokkehout vinden :D t klinkt nergens naar. Ook als er goeie passieve pups inzaten. het is alleen maar goed om keihard te beuken met teveel gain en te snelle solo's...

edit: het is echt niet zo dat ik perse mahonie+esdoorn MOET hebben; ik vind eigenlijk alles wel lekker klinken (ja, zelfs strats, zolang ik er niet op hoef te spelen :P ) maar basswood... :stop:

Hector_Tsolodimos
15 juli 2006, 18:46
ik heb de Koa strat getest en ik moet zeggen dat hij HEEL ERG GOED was, stuk beter als de player Deluxe strat, en daar was iemand anders het daar ook wel mee eens
schitteren deed ie ook, en ik heb nog nooit een gitaar vastgepakt die meteen zo vertrouwd en goed voelde, alsof ie van te vooren al alleen voor mij bedoeld was, en niet voor iemand anders

ik denk dus dat ik hem binnenkort ga kopen (€830)

Snuiter
16 juli 2006, 00:51
tja, ik heb ook heel dure basswood gitaren geprobeerd, en ik blijf het pokkehout vinden :D t klinkt nergens naar. Ook als er goeie passieve pups inzaten. het is alleen maar goed om keihard te beuken met teveel gain en te snelle solo's...

...nonsens.

G.G.
16 juli 2006, 10:22
tja, ik heb ook heel dure basswood gitaren geprobeerd, en ik blijf het pokkehout vinden :D t klinkt nergens naar. Ook als er goeie passieve pups inzaten. het is alleen maar goed om keihard te beuken met teveel gain en te snelle solo's...

edit: het is echt niet zo dat ik perse mahonie+esdoorn MOET hebben; ik vind eigenlijk alles wel lekker klinken (ja, zelfs strats, zolang ik er niet op hoef te spelen :P ) maar basswood... :stop:

Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit een gitaar gehoord van Basswood, die eenecht uitgesproken karakter had. Wat dat betreft heb ik het idee dat ik net zo goed elementen en snaren op mijn bureaublad kan monteren van de Ikea.

Misschien dat het werkt met Emg's en heel veel gain, maar lekker clean (met een randje) heb ik nooit kunnen waarderen met basswood.


Hieronder wat nuttige informatie over houtsoorten met de bijbehorende eigenschappen.


------------------------------------------------------------------------------------

Om meer mensen inzicht te geven in hout gerelateerd tot elektrische gitaren, volgt hier een stuk over hout en klank specifiek voor elektrische gitaren

Linde:
http://hout.uitdaging.org/bomen/linde/hout/gifs/lindegr.jpg
Lichte houtsoort, die redelijke geluidskwaliteit heeft. Is echter niet echt populair, omdat het voor electrische gitaarbouw te neutraal is. Niet te gebruiken voor de nek.

Hector_Tsolodimos
16 juli 2006, 16:39
ik ga toch geen Koa strat halen, maar een Fender USA Standard Stratocaster

volgende week haal ik em op, tweedehands