PDA

View Full Version : live niet live instellingen



Mufftin
14 juli 2006, 17:05
hey gebruiken jullie bij het opnemen andere instellingen dan bij het live spelen van jullie nummers?

ik vroeg me dit zo af omdat mijn eigen nummers na het opnemen heel erg flubby klinken terwijl het gewoon okee klinkt en niet zo bassig.

duckman
14 juli 2006, 18:44
ik gebruik als ik opneem minder gain/vervorming als live.
Live gebruik ik geen reverb (buiten wat sound engineer er dan bij toevoegd).

Verder gebruik ik voor opnames soms ook andere gitaren die ik live niet zo snel zal gebruiken.

harrie-beton
14 juli 2006, 22:27
Ik kom op 3 dingen.

[1]
Een van de problemen is dat je het geluid beoordeeld een flinke afstand van je amp, als je gaat opnemen zet je een mic er direct paar cm ervoor. Dat geeft wel eens verrassende verschillen. Daarom in veel studio's worden de amps op oor-hoogte gezet. In de oefenruimte ook geen verkeerd idee.

[2]
Plus de plaatsing en het soort mic maakt nogal uit.

[3]
Bij zeer hoge volumes gaan je oren "comprimeren" als je dat terug hoort (zacht) dan blijft er ook minder over van je sound.

wanna1
14 juli 2006, 23:59
Ik kom op 3 dingen.

[1]
Een van de problemen is dat je het geluid beoordeeld een flinke afstand van je amp, als je gaat opnemen zet je een mic er direct paar cm ervoor. Dat geeft wel eens verrassende verschillen. Daarom in veel studio's worden de amps op oor-hoogte gezet. In de oefenruimte ook geen verkeerd idee.


Dat is natuurlijk "not done".

Meestal wel minder gain, maar als je ergens de kans krijgt om de amp op z'n flikker te geven, doe je het in de studio.
puur en alleen om dat echte geluid te creeren.
Dus master op 10 en in de regie ruimte staan te spelen.

Dit schijnt voor Eddie, Slash Richie, Angus en Marty het te zijn.

Han S
15 juli 2006, 00:06
Wat dacht je van feedback? Kan een wezenlijk onderdeel van je geluid zijn en zeer belangrijk. Ik heb eens een geweldig hi gain geluid opgenomen met alleen een effecten en processor rack waar overigens analoge processoren in zaten.

Van daaruit direct op het mengpaneel en dat is een van de beste metal geluiden die ik heb mogen opnemen, maar de man zat in de controlroom te spelen met een 12" monitor ongeveer naast zijn gitaar.

We hebben toen nog verschillende amps geprobeerd, maar dat werd alleen maar minder goed.

stevie_vp
15 juli 2006, 18:47
Met opnemen haal ik er altijd veel bas uit.. Mijn ervaring is dat t strakker klinkt als je in de mix bas toevoegt ipv op je versterker... Hou ook in gedachten dat je al snel sporen apart te "mooi" wil maken en dat ze dan in de
mix heel slordig klinken.. En inderdaad minder gain help heeel erg.. en dan 2 of 4 keer dubben dan heb je veel gain maar strak geluid...