PDA

View Full Version : Humbucker vervangen



Zino Z
14 juli 2006, 15:33
Hey ik heb ff een vraagje over het vervangen van een humbucker. Ik heb het nog nooit gedaan en qua techniek heb ik er echt niks geen verstand van maar kan ik het wel zelf?

Opzich ben ik niet onhandig en heb ook wel een soldeerpen en al die zooi.

Kortom is het gewoon de draadjes lossolderen en vastsolderen of komt er meer bij kijken?

Javaca
14 juli 2006, 15:35
Vind dit meer iets voor de werkbank, dus ik verplaats hem even.

Zoek eens wat rond op het forum, er zijn al veel topics over geweest.

Zino Z
14 juli 2006, 15:37
Ik zou hem toch eerder bij gitaarzelfbouw plaatsen dan bij versterker werkbank maar goed

bert k
14 juli 2006, 15:53
Nee, hier zitten de soldeerjunks, Zelfbouw is meer van zagen en schuren :)


Humbucker verwisselen is makkelijk. Eerst de ouwe eruit, en goed noteren waar de draadjes aan vast zitten.
Nieuwe erin en op dezelfde plaatsen aansluiten. Als er aan je pickup ook twee draden zitten die aanelkaar gesoldeerd zijn dan kan je hem splitbaar maken. Als je dat nog niet wil, laat je die twee draden gewoon zitten.

BLOK182
14 juli 2006, 16:00
Tis vrij simpel, kwestie van de goede kleurtjes op de goeie pots solderen en vooral zorgen dat je draadjes lekker lang blijven! Op de site van Seymour Duncan staan schema's voor allerlei scenario's, check www.seymourduncan.com om de elementenconfiguratie van jouw gitaar te zoeken, dat geeft overzicht!

Zino Z
14 juli 2006, 16:20
ok bedankt klinkt inderdaad vrij simpel. Ook handige site trouwens!

Eventueel nog suggesties voor goed klinkende humbuckers? Er moet lekker mee te scheuren zijn maar ook zeer mooi clean mee te spelen zijn. Beetje allround dus.

glacius
14 juli 2006, 23:28
ok bedankt klinkt inderdaad vrij simpel. Ook handige site trouwens!

Eventueel nog suggesties voor goed klinkende humbuckers? Er moet lekker mee te scheuren zijn maar ook zeer mooi clean mee te spelen zijn. Beetje allround dus.


seymour duncan sh5 custom (lekker veel scheur power, clean ietswat oppervlakkig)
seymour duncan alnico pro II (iets minder output, betekend dat je iets meer voo je scheur moet ''werken'' maar dat is wel fijn, mooie heldere clean.. erg veelzijdig pickupje )

mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de sh5 , gezien ik voor clean een dimarzio E.J. custom neck humbucker gebruik .. zeer fijne combinatie !!

ik hoop dat je er wat mee kan .. vooral niet bang zijn om dingen te proberen ..

anvil
15 juli 2006, 01:09
Tis vrij simpel, kwestie van de goede kleurtjes op de goeie pots solderen en vooral zorgen dat je draadjes lekker lang blijven!

Zou je die laatste opmerking eens kunnen toelichten? Hoe korter, des te minder signaalverlies en des te minder kans op oppikken storing, waarom dan toch lang houden, impendantie oid?

bert k
15 juli 2006, 12:44
Dat is wel zo als het gaat om draadjes van meters lang, maar in een gitaar zijn ze altijd al kort. Maar als je ze te kort maakt heb je later problemen met monteren.

BLOK182
15 juli 2006, 16:21
Dat is wel zo als het gaat om draadjes van meters lang, maar in een gitaar zijn ze altijd al kort. Maar als je ze te kort maakt heb je later problemen met monteren.
Juist, Bert snapt em. Wat vaker gebeurt is dat mensen "om het netjes af te werken" de draadjes prècies op lengte maken. Als je dan het element later ergens anders in wilt doen past het vaak niet, omdat je nog wat af moet strippen / gitaar andere maten enzo. Zodoende zo min mogelijk proberen af te knippen, en de draadjes anders ff in de gitaar (bij elkaar) vast tapen. Tis niet zo dat je 5 meter kabel overhoudt ofzo:-)

Zino Z
15 juli 2006, 16:45
Ok ik hou ze wel gewoon een beetje gemiddeld :P:P

ik heb ook goede dingen gehoord over de Dimarzio ToneZone, iemand hier ervaring mee? Is het niet te veel output?