PDA

View Full Version : Vraagje over clicks.



Han S
14 juli 2006, 15:14
In het gesloten Mac draadje had ik een vraagje gesteld en daar kan dus geen antwoord meer op volgen, daarom herhaal ik het even hier:

Wat ik heb gehad en daar werd ik zeer onvrolijk van is het volgende: een bekende muzikant wilde zijn product masteren en kwam met zijn eigen harde schijf welke via de USB poort het materiaal op mijn PC zette. En dat zat dus vol met digitale clicks, terwijl het op zijn laptop schoon was.

Weet iemand wat daar de oorzaak van kan zijn, want dat wil ik niet nog eens meemaken.

bert k
14 juli 2006, 15:56
Als die clicks in de bestanden zaten, dan is dat al bij het opnemen gebeurd. Ik denk niet dat het wat te maken heeft met schoon of vuil, maar met de buffergrootte of de hoeveelheid geheugen. Als dat te laag is krijg je haperingen bij het opnemen.

harrie-beton
14 juli 2006, 16:26
De mac discussie had ik gesloten inderdaad, er was genoeg informatie uitgewisseld om een keuze te maken.


Het "klikte" niet op de laptop, welk formaat was het?
Direct afspelen van USB lukt niet altijd klikvrij, speelde je af vanaf een pc?

Han S
14 juli 2006, 18:37
Het was gewoon data vanaf een losse harde schijf in 16/44.1 en dat moest uiteraard via de USB poort mijn PC in.

Hij had zijn eigen laptop mee waar hij dezelfde schijf op aansloot en daarop kon je zien dat er geen clicks waren, dat kon je goed in de stille gedeelten zien.

Bij mij stond het in AA en je kon gewoon zien dat in die stille gedeelten clicks zaten, je kent dat wel, van die streepjes die je bijna alleen ziet als je het flink uitrekt.

Het is een beroemde Nederlandse muzikant en ik kon er geen fuck mee, als hij het nou ook op CD had meegenomen was er waarschijnlijk geen probleem geweest, maar nu stond ik voor joker. En ik heb vaker vanaf een externe HD via USB geladen zonder problemen.

Kan het aan de USB kaart liggen? Hoe test ik dat?

H.Manback
14 juli 2006, 19:10
Wat je kan doen is een checksum over het bestand maken op beide computers, dus eerst op de laptop waar ie goed is, en daarna op de andere computer. Op die manier kan je controleren of er een leesfout optreedt en dat er zo ergens wat bits omvallen, wat voor clicks kan zorgen.

Google op bijvoorbeeld MD5 checksum software oid en je zal genoeg kunnen vinden.

Ik kan me alleen haast niet voorstellen dat het een leesfout zou zijn, aangezien een slechte usb interface toch vrij kritieke fouten zou moeten opleveren die wel worden gemerkt door de driver, maar zo'n diepe kennis van USB heb ik niet.

harrie-beton
15 juli 2006, 10:20
Ik heb nog even over nagedacht, ik kopiëer via USB , Netwerk en Friewire enzovoort al jaren allerlei bestanden en heb nog nooit "beschadigingen" onderweg gehad. Technisch is het ook bijna onmogelijk.

De meest waarschijnlijke verklaring is dat die clicks al in het originele bestand zitten, mogelijk dat de software waar je op de laptop die dingen mee afspeelt die click heeft gemaakt. Dat je ze niet hoort op de laptop zou kunnen komen door de afspeelfunctie op de laptop, misschien zijn die clicks een "code" die de laptop software niet afspeelt.

Han S
15 juli 2006, 11:29
Merkwaardig hé? Ik heb het ook nog nooit meegemaakt, maar uiteraard kreeg ik er wel de schuld van. En als het nou iemand is waarmee je toch verder niets hebt is dat ook niet zo'n ramp, maar deze man in een van de bekendste muzikanten en ik nam al eens een CD met hem op die geweldige recenties kreeg, dus ik vond het maar drie keer niks.

taylor
15 juli 2006, 11:37
misschien heeft te maken met quantisering in een ander audio programma?
weet niet hoor maar..

meul
15 juli 2006, 14:02
heb je het bestand in a.a ingeladen vanaf de externe harde schijf?
probeer even een kopie te maken naar je eigen harde schijf om streaming probs uit te sluiten al geloof ik dit niet zo.

ik heb eerder het gevoel dat het bestand een samplerate heeft die in adobe niet lekker werkt

samplerate verschillen willen ook nog wel eens vreemde dingen doen.
dan laad je een bestandje in en krijg je + 12 db ruis of andere troep. of een bestand speelt af op dubbele snelheid terwijl media player dan wel goed weergeeft maar ook vise versa

converteer een kopie van het bestand in adobe audition eens naar standaard 16b 44khz en kijk of het dan goed afspeelt.

edit : ik lees nu dat je zegt dat het bestand 16/44 is, weet je dit heel zeker?
probeer anders toch eens nog een keer te converteren desnoods bij wijze van test naar nog lager om te kijken of het dan wel goed gaat. in dat geval kan je stellen dat het probleem in adobe ligt.

Han S
15 juli 2006, 19:23
Die CD is al lang op de markt, door een collega van me gemastered en dat ging dus wel goed. Het moet dus aan de combinatie van mijn PC en zijn HD hebben gelegen, die CD is trouwens uitstekend ontvangen en ik heb de mannen al op TV gezien.

Jammer, want ik had wel een te gek geluid, alleen die clicks dus en dat kan uiteraard niet.

meul
16 juli 2006, 11:05
oud nieuws dus :-)

nou tof dat het uiteindelijk toch nog gelukt is!

amon
16 juli 2006, 13:48
vreemd... Ook nog nooit van gehoord.

Maareh, je maakt mij nu wel nieuwsgierig wie die bekende artiest is die al op tv en alles is geweest...

al sole
17 juli 2006, 12:26
Hoi Han,

Nu zit je eens in mijn vakgebied.
Eerst, jij hebt een Mac en hij een Windows Pc begrijp ik dat goed? Dat zou al de oorzaak kunnen zijn. Ook is het handig om je eigen Pc altijd vooraf te defragmenteren of zelfs op een net geformatteerde schijf te werken.

Heb je die bestanden met je eigen computer bekeken op zijn externe schijf voor of nadat je ze hebt ingeladen? En op zijn Pc ook de externe schijf bekeken ? Als de clicks dan al zichtbaar waren op jouw Pc , heeft het te maken met een verschil in de USB definities.

Ook fluctuaties in de netspanning kunnen de oorzaak zijn, maar ik ga ervan uit dat dat bij jou dik in orde is.

Een andere optie om de bestanden over te zetten was via ftp geweest. Dat protocol is veel ouder en de risico op fouten kleiner. Moet je wel een account hebben bij bijvoorbeeld XS4all (tot 200 Mb) .
Misschien is het handig om een externe USB DVD-brander aan te schaffen, zodat je in de toekomst de bestanden zelf nogmaals van een ander z'n PC kunt afhalen.

Succes :hippie:

harrie-beton
17 juli 2006, 14:10
volgens mij heeft han windows

Han S
17 juli 2006, 14:59
volgens mij heeft han windows

Klopt helemaal!

iwamoto
17 juli 2006, 16:50
ik heb zelf heeel vaak last van clicks bij het opnemen [ RG > POD XT > Audacity ] maar in audacity zit een click remover, maar toch, ik zit nog steeds te twijfelen waar het aan ligt, zou het ook gewoon een klote USB controller kunnen zijn? ik heb trouwens 768 mb intern, en draai meestal niets bij het opnemen, dus het is geen klein buffer probleem neem ik aan, wie o wie, kan mij ffe snel een suggestie geven?

bert k
17 juli 2006, 17:04
Toch je buffers te laag ingesteld. Dat moet bij AA met de hand, ook als je veel geheugen hebt.

harrie-beton
17 juli 2006, 17:24
hij heeft het over de gratis variant, audicity.
Niet adobe audition.

Probeer eens ander programma want ik neem al 3 jaar op podxt via USB en soms ook op slome pc's en werkt goed zonder klikken

meul
17 juli 2006, 19:16
Toch je buffers te laag ingesteld. Dat moet bij AA met de hand, ook als je veel geheugen hebt.

Hey Bert,

nee hoor! ik werk ook met a.a. en heb zowel met 1.5 als 2.0 gerwerkt. ik zit hier met 512 intern wat echt geen grote luxe is.
als het hier traag word komt het door te veel vst's. maar dan heb ik het niet over een vst'tje op de master. dan moet ik echt wel flink doorladen. maar er is ook een verschil tussen clicks tijdens de playback en clicks die in je wave zitten zoals bij Han het geval was. ik weet niet precies waar mijn bottleneck ligt vst's hebben de naam cpu vreters te zijn, maar ik zit hier met 2.8 gig moet zat zijn. ik vermoed dat de toegangstijd tot het swapF gewoon te hoog is voor moderne sound editors en multisporen progs. veel intern geheugen is een must!

meul
17 juli 2006, 19:25
Een andere optie om de bestanden over te zetten was via ftp geweest. Dat protocol is veel ouder en de risico op fouten kleiner.

volgens mij gebruikt een copy van willekeurige data in windows een cyclic redundancy check. als de bron niet te lezen is krijg je simpelweg een fout tijdens het kopieren melding. kan je niet verkeerd interpreteren lijkt me.

gr,
jan

harrie-beton
17 juli 2006, 23:54
Ik ben het met Jan eens. Het kopieren kán bijna niet fout gegaan zijn, daar zitten in Windows best veel controles in gebouwd.