PDA

View Full Version : Marshall jcm800 4104 probleem + vraag



shredneck
14 juli 2006, 13:43
Hallo, een goede vriend van me heeft een Marshall jcm800 4104, dat is een 2204 in comboformaat. Een 50 watt Marshall uit 1983 dus. De versterker functioneert in principe goed en lijkt origineel te zijn. Maar....

1. inpluggen op de "high" input en vervolgens zachtjes de snaren aanslaan resulteert in een "kraak" in het geluid en zodra er niet gespeeld wordt lijkt het geluid weg te vallen. Zodra je hard aanslaat is er geen probleem. Dit probleem speelt zich louter en alleen op de "high" input af.

2. hoe zit het nou met de ohmage/weerstand in deze versterker? Er zitten 2 speakers van Rola Celestion in, type g12-65 en op beide staat "15 ohm" op het label. De versterker staat op 16 ohm. Klopt dit wel?

Ikzelf heb een loadbox van Koch die mijn maat wil kopen, type 8 ohm. Is die te gebruiken met deze versterker en zo niet, welke waarde loadbox moet hij dan hebben?

Thx,
C.

Chris Winsemius
14 juli 2006, 13:51
1) Kan verschillende oorzaken hebben, probeer in ieder geval even contact spray op de plug te spuiten en dan 'n paar keer in die input steken. Het kan ook zijn dat het schakelcontact op die input losser is gaan zitten of dat er te veel speling in zit; input vervangen.
Buisvoetje en/of preamp buisje zou ook kunnen.

2)Meestal staan die speakers parallel, 2x16 ohm wordt dan 8 ohm. De versterker moet dan op 8 ohm staan. Toffe speakers trouwens!

EDIT: 15 of 16 ohm aanduiding maakt IP. niets uit

LoadBox zou dan v/h 8 ohm type moeten zijn.

Succes!

shredneck
14 juli 2006, 14:39
Chris, you rule! Thx!

Deel 1 is opgelost, ding staat namelijk hier in huis dus voila.

Maar deel 2 heb ik nog wat over te vragen, de vorige eigenaar had de amp op 16ohm staan, en de speakers staan dus paralel als het goed is....hmz, dat kan niet goed voor die amp zijn. Maar hij doet het wel, werd wel heel warm vond ik. Anyway, ik check nog eens de bedrading van de speakers en dan zet ik hem op 8 ohm.

ff checken.


I'll be back.

Chris Winsemius
14 juli 2006, 14:51
You're welcome!

Bij de speakers zou je kunnen kijken of de + en - van iedere speaker met de andere is verbonden (+ aan + en - aan -); zo ja: parallel en dus 8 ohm.

Met die "mismatch" worden de eindbuizen zwaarder belast. Wordt ie ook in rust extreem warm? Kijk even op de achterkant of de eindbuizen (de twee grootste) "niet achterlijk rood" opgloeien. In bepaalde gevallen kan 'n langdurige mismatch op hoge volumes tot defecten leiden...

shredneck
14 juli 2006, 15:30
Zo.

Bedrading gecheckt, amp is paralel bedraad dus moet de amp op 8 ohm staan.
Reeds gedaan.

Ook zat de high input verdraaid en maakte contact met de low input, ook rec htgezet en tevens de contactspraytruuk uitgehaald. Probleem in ieder geval helemaal weg!

Over de buizen, hij werd erg heet, nu minder. De buizen moeten toch vervangen, zeker na dit verhaal gaat de eigenaar dat doen. Er zitten nu el34's in van het merk "RSD" en ik heb nog een matched paar JJ's liggen en tevens JJ 12ax7's. Die hebben nog geen 20 uur gedraaid dus als nieuw denk ik.

Alleen laten biassen en dan...voila! Frisse amp voor mijn collega gitarist!
Ik blij, hij blij.

Vakantie!

shredneck
14 juli 2006, 15:31
B.T.W.

Cool forum, ik heb echt een hoop aan de zoekfunctie en ook aan mensen zoals jij Chris, nogmaals, blijf zo hard heersen!


Ik ga zo maar eens een biertje naar binnen heersen!