PDA

View Full Version : Veelzijdige gitaar



bart_g
14 juli 2006, 11:00
Hallo Mensen,

ik heb een paar maanden geleden al een topic gestart voor het kopen van een gitaar. Uiteindelijk heb ik toen een Ibanez SA120 gekocht en daar speel ik nu bijna een half jaar op. Mooi allemaal zou je zeggen.

Nu is het probleem eigenlijk dat die Ibanez me een beetje tegenvalt. Hij is al eens teruggeweest voor reparatie (kapotte 5 standenschakelaar) en eigenlijk is hals iets te dun naar mijn zin.

En nou komt het positieve van het verhaal. Ik ga deze zomer niet op vakantie, dus heb ik geld over. (hoe kan het toch???)

Ik zou dus misschien wel een nieuwe gitaar willen kopen met een nieuwe versterker. De stijl die ik speel is Rock in de breedste zin. Dus van Guns 'n Roses tot U2 en van Coldplay tot Pearl Jam en nog veel meer. De gitaar moet dus redeleijk veelzijdig zijn. Eigenlijk vind ik de drie klassieke modellen (tele, strat en les paul) gewoon het mooiste, maar ook de SE serie van PRS is erg mooi.

Voor de versterker geldt dus eigenlijk hetzelfde, alleen heb ik echt geen idee wat ik voor versterker zou moeten kopen.

Wat raden jullie mij aan? Budget is E 1000,- max voor gitaar en versterker samen, maar mag uiteraard iets minder zijn, zeker niet meer.

hendrix2
14 juli 2006, 11:06
voor 1000 euro zou ik persoonlijk het volgende doen (anderen zullen het hier misschien niet mee akkoord zijn...)

-een mexicaanse strat of tele (+/- 500euro)
-2de hands marshall versterker uit de valvestate serie (de 100watt vind je soms al voor 150 euro tweedehands)

je kan ook natuurlijk als je van de lespaul modellen houdt een epiphone les paul kopen (+/- 450 euro), zijn best ook goede gitaren, maar ik speel er niet zo graag op.

G.G.
14 juli 2006, 11:11
De stijl die ik speel is Rock in de breedste zin. Dus van Guns 'n Roses tot U2 en van Coldplay tot Pearl Jam en nog veel meer. De gitaar moet dus redeleijk veelzijdig zijn. Eigenlijk vind ik de drie klassieke modellen (tele, strat en les paul) gewoon het mooiste,

Waar ik aan denk (als je niets geeft om originaliteit):

Koop een tweedehands japanse strat (zitten hele goeie exemplaren tussen), een H-S-H slagplaat en zet in de brug een lekker pittige humbucker (bijv. SD Jeff Beck) en op de hals een PAF of Jazz. In het midden laat je het enkelspoeltje zitten

Strat: € 400
Slagplaat € 15
Elementen €200
Pushpullpot €10

Dan ben je voor ongeveer €600 klaar.

Dan houd je nog genoeg over voor een betere topkan, stemmechanieken etc.

bart_g
14 juli 2006, 11:12
voor 1000 euro zou ik persoonlijk het volgende doen (anderen zullen het hier misschien niet mee akkoord zijn...)

-een mexicaanse strat of tele (+/- 500euro)
-2de hands marshall versterker uit de valvestate serie (de 100watt vind je soms al voor 150 euro tweedehands)

je kan ook natuurlijk als je van de lespaul modellen houdt een epiphone les paul kopen (+/- 450 euro), zijn best ook goede gitaren, maar ik speel er niet zo graag op.

Ik neig zelf het meeste naar een tele, maar ik ben bang dat deze minder geschikt zijn voor de hardere rock. Zou ik dit op kunnen lossen door er een hotrail in te plaatsen?

Wimvdb
14 juli 2006, 11:12
Een LP is zowat DE gitaar voor verschillende genres. Tele en strat zijn vrij specifiek qua klank. Met een LP, sg of PRS SE kan je echt meteen vertrekken voor alle genres t.o.v strats en teles ( zeker geen slechte gitaren ) maar als je daar veel gain wilt uithalen zal je toch elementen moeten wisselen ( het gaat zonder ook hoor , maar het is nogal een specifieke klank )


Voor hardrock :
Ik zou zeggen : Epiphone Les paul standard met eenn Fender Blues junior en een booster of fuzz pedaal ( voor de gain dan ). Heb je echt een topset

G.G.
14 juli 2006, 11:41
Ik neig zelf het meeste naar een tele, maar ik ben bang dat deze minder geschikt zijn voor de hardere rock. Zou ik dit op kunnen lossen door er een hotrail in te plaatsen?
Tuurlijk, Geen probleem. Het zal niet zo vet klinken als een Les Paul, maar je kan er goed mee uit de voeten.

Wat ook mooi is naast zo'n rails in de brug is een dikke humbucker op de hals met een mooie gouden elementkap. Volumepotmeter vervangen voor een pushpull en je hebt 3 single standen en 3 humbuckerstanden. Zo heb je een zeer veelzijdige gitaar.

bart_g
14 juli 2006, 11:42
Een LP is zowat DE gitaar voor verschillende genres. Tele en strat zijn vrij specifiek qua klank. Met een LP, sg of PRS SE kan je echt meteen vertrekken voor alle genres t.o.v strats en teles ( zeker geen slechte gitaren ) maar als je daar veel gain wilt uithalen zal je toch elementen moeten wisselen ( het gaat zonder ook hoor , maar het is nogal een specifieke klank )


Voor hardrock :
Ik zou zeggen : Epiphone Les paul standard met eenn Fender Blues junior en een booster of fuzz pedaal ( voor de gain dan ). Heb je echt een topset

Ik wil voorlopig nog geen gebruik maken van pedalen. Ten eerste blijft er dan minder over voor de gitaar en versterker en ten tweede denk ik dat ik dan een minder goed pedaal moet kopen om binnen budget te blijven.

Een buizenamp lijkt me dan wel weer iets. Het mag evt. ook tweedehands zijn. (gitaar koop ik liever wel nieuw).

G.G.
14 juli 2006, 11:45
(gitaar koop ik liever wel nieuw).

Misschien een London Ciy telecaster (heb ik nog nooit op gespeeld, maar heb alleen maar goed gehoord over die dingen) en de elementjes vervangen. Hou je meer dan genoeg over voor een hele lekkere tweedehands buizen combo

(gitaar incl elementen €400, heb je 600 over voor een leuke versterken)

Mitch
14 juli 2006, 11:54
Check de Godin-lijn eens. Zeer veelzijdig en zeker de iets betere series zijn tweedehands wel te vinden binnen je budget. Stevigere hals dan Ibanez, meer karakter ook.
Algemeen: eigenlijk vooral iets met of een S-S-H configuratie of met splitsbare humbuckers.

ar250artist
14 juli 2006, 12:16
De London City Telecaster (comet) is niet zo'n goed idee als de Ibanez die hij nu heeft ook al een te dunne hals heeft. Misschien dan toch beter een Tele van Fender MIM, std of classic?

ponq
14 juli 2006, 12:31
De Fame Forum III gitaren (PRS klonen) van musicstore zijn mss een optie voor je. Humbucker met pushpull naar singlecoil. Veelzijdige gitaar.


(en, check je pm plz)

shamehair
14 juli 2006, 13:04
Wat ook zeer goed is, is een reissue Fender '72 tele thinline, heeft 2 wide range humbuckers (is iets tussen single coil en een echte humbucker), een F gat en klinkt waanzinnig goed. Die gast van Coldplay speelt er onder andere ook op (waarschijnlijk wel een originele).

Kortom een super veelzijdige en goedklinkende gitaar (en nog mooi ook)

bart_g
14 juli 2006, 13:09
Wat ook zeer goed is, is een reissue Fender '72 tele thinline, heeft 2 wide range humbuckers (is iets tussen single coil en een echte humbucker), een F gat en klinkt waanzinnig goed. Die gast van Coldplay speelt er onder andere ook op (waarschijnlijk wel een originele).

Kortom een super veelzijdige en goedklinkende gitaar (en nog mooi ook)

Had ik idd ook al naar gekeken, maar daar ga je toch al gauw 800 euro voor betalen en dan blijft er dus bar weinig over van m'n budget voor een leuke versterker.

Ik zat er zelf toch aan te denken om de lite ash tele in het zwart te kopen en dan om te beginnen hotrails erin zetten. (Later een humbucker in de hals met push pull pot is een leuke upgrade).

Ik moet hem uiteraard nog wel gaan proberen. Enig idee waar deze op voorraad is in de regio waalwijk/ den bosch?

shamehair
14 juli 2006, 13:14
Ik heb de thinline al een paar keer gezien voor een 700 euro. Als je dan nog een tweedehands Blues Junior of Peavey classic30 tegenkomt ben je volgens mij voor 1000 euro of net iets meer gesteld

Kim Wilson
14 juli 2006, 13:32
Ik heb de thinline al een paar keer gezien voor een 700 euro. Als je dan nog een tweedehands Blues Junior of Peavey classic30 tegenkomt ben je volgens mij voor 1000 euro of net iets meer gesteld
Daar zeg je wat. Net iets meer. Maar het mocht dus absoluut niet meer worden...

bart_g
14 juli 2006, 13:40
Daar zeg je wat. Net iets meer. Maar het mocht dus absoluut niet meer worden...

Toch gaat het nu weer jeuken...

Kim Wilson
14 juli 2006, 13:42
Daar was ik wel bang voor...

Tupelo
14 juli 2006, 13:47
Koop mijn Blade TS1 telecaster... heb je je tele & door de VSC controls kun je er nog mee rocken ook. Ding is echt over zijn nek te krijgen met de actieve toonregeling. Klinkt -als ik de vsc op humbucker instel- meer Gibson Les Paul dan mijn Gibson the Paul deed. ;)

Enfin... als je echt interesse hebt PM me maar ff.. is in ieder geval de goedkoopste gitaar die er tot nu toe is voorgesteld. Houd je nog lekker veel geld over voor een amp. :)

En je woont in de buurt, dus je kunt 'm gemakkelijk komen uitproberen.

bart_g
14 juli 2006, 13:48
Waarom zeggen jullie dat dan ook???

Iemand een idee waar deze voor ongeveer E 700,- te vinden is??? Wel de versie met humbuckers en als het kan in sunburst (en het winnende lotto lot erbij als ik toch eisen stel).

no 1 hops
14 juli 2006, 14:50
kijk anders eens naar de G&L tribute thinlines.
vond diegene die ik even in de handen had er goed aanvoelen.
hoe die klinkt weet ik niet.

omdat je zeelzijdig noemt en ik de antwoorden zie ga je dus toch in een bepaalde hoek zitten en is je veelzijdigheid weg.

mijn olp met eenBill lawrence l500r bij de hals (serieel/parallel) en een noisless sl290 bij de brug geeftmij twee uitersten, die single pakt evengoed het heavy werk op en klinken beide clean en heayy goed.
een fat tele dus en veelzijdig

Orpheo
14 juli 2006, 15:01
van wat ik zag in de startpost: guns n roses, pearl jam, u2.. allemaal les paul...coldplay, die dude heeft dacht ik een thinline.

ik zou als ik de t.s. was, kijken naar godin, zoals mitch al zei, of de PRS Se Custom met trem. en dan als amp een klein buizencombootje. is er al vanaf 100 euro.

bart_g
14 juli 2006, 15:58
hmm,

het wordt er allemaal niet makkelijker op zo. Ik denk dat ik maar eens gewoon naar een grote winkel rijd en eens eea ga proberen. Meestal ga ik voor het een op pad en kom ik met iets heel anders terug.

Orpheo
14 juli 2006, 16:30
hmm,

het wordt er allemaal niet makkelijker op zo. Ik denk dat ik maar eens gewoon naar een grote winkel rijd en eens eea ga proberen. Meestal ga ik voor het een op pad en kom ik met iets heel anders terug.

goed idee!!

Hector_Tsolodimos
14 juli 2006, 16:42
voor 1000 euro zou ik persoonlijk het volgende doen (anderen zullen het hier misschien niet mee akkoord zijn...)

-een mexicaanse strat of tele (+/- 500euro)
-2de hands marshall versterker uit de valvestate serie (de 100watt vind je soms al voor 150 euro tweedehands)

je kan ook natuurlijk als je van de lespaul modellen houdt een epiphone les paul kopen (+/- 450 euro), zijn best ook goede gitaren, maar ik speel er niet zo graag op.
die Valvestate valt vies tegen..
voor 500 vindt je al een echte buizen-amp.. veel en veel beter
vanaf 350 al denk ik

RedBuell
14 juli 2006, 18:05
Marshall DSL-401 kost zo'n € 450 2e hands. LTD 400 AT. Zit je op € 1150,- ietsje meer, maar dan doe je het maar 2 weken rustig aan met stappen.

dirty-harry
15 juli 2006, 15:51
Ga eens op de site van micheal kelly en kijk ook eens naar de valor limited serie.
Ik denk dat je daar wel mee vooruit bent, als versterker zou ik een line 6 HD 147 aanraden.
vuilzijdiger kan ik niet bedenken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!