PDA

View Full Version : wat moet ik allemaal hebben?



drw
14 juli 2006, 09:46
ik heb momenteel een amp waarbij je alles via midi kan regelen, maar wat heb ik hier allemaal voor nodig van rackgear?

een voor -en eindversterker heb ik dus niet nodig dat heb ik ondertussen wel al door, ik heb nog nooit met rackgear gewerkt, dus wat houd het allemaal in?
wat zijn de eventuele voor -en nadelen?
en misschien suggesties voor welke types/merken ik best zou gaan

budget speelt geen rol

Dirk_Hendrik
14 juli 2006, 09:48
Ik gooi em even naar de rubriek rackgear OK?

Dick Wolkendeck
14 juli 2006, 10:25
Begin eens met een 19 inch effectenapparaat, die je in een rack(je) - van bijv Gator, zo'n kleine plastic koffer) schroeft. Sluit hem aan via de effectsloop van je versterker. Als je stereo wilt, sluit de boel dan als volgt aan:

- vanuit de effects send naar het effectenapparaat, (mono in);
- vanuit het effectenapparaat een kanaal (L of R) terug naar de efftecs return;
- vanuit het effectenapparaat het andere kanaal (R of L) naar een tweede versterker. Vergeet niet de tweede versterker zonder randaarde aan te sluiten, anders krijg je enorme brom (aardlus).

Succes!

P.S. een leuk effectenapparaat is een Rocktron Replifex, simpel, zonder dat hij je gitaargeluid verpest, of een TC Electronic G-major (vreet je gitaargeluid iets meer op, maar de effecten klinken wel geweldig).

El Bastardo
14 juli 2006, 11:12
ik heb momenteel een amp waarbij je alles via midi kan regelen, maar wat heb ik hier allemaal voor nodig van rackgear?

een voor -en eindversterker heb ik dus niet nodig dat heb ik ondertussen wel al door, ik heb nog nooit met rackgear gewerkt, dus wat houd het allemaal in?
wat zijn de eventuele voor -en nadelen?
en misschien suggesties voor welke types/merken ik best zou gaan

budget speelt geen rol

als je niet weet wat je nodig hebt, heb je waarschijnlijk niks nodig.

Magic Bean
14 juli 2006, 11:13
Als je een midi-bestuurbare preamp hebt ben je vrij snel klaar. Het enige wat je er dan nog bij kunt doen is een Multi-effect en een floorboard. Daarmee kun je vervolgens presets in gaan stellen. Mocht je geen midi-preamp hebben dan moet je daar nog een midiswitcher voor kopen.

Overige dingen die je in een rack kan doen: een powerconditioner (verzorgt gestabiliseerde voeding voor je hele rack en zorgt vaak ook voor licht), een looper (daar kan je je favoriete pedalen mee gebruiken IN je rack), een mixer (hiermee kun je de mix van effect en signaal afstellen e.d.), een wireless (draadloos gitaar spelen), een interface (waar je alle kabels eenvoudig op een rij hebt en dus tijd bespaart met opbouwen). En je kan natuurlijk ook kijken naar dedicated units, dus één voor reverb, één voor delay, rackwah....;-)

Vergeet ook vooral niet dat in het aansluiten en afwerken van kabels en vooral in het programmeren van dit alles de meeste tijd gaat zitten. Als je het echt goed wil doen moet je natuurlijk ook de kleine dingen als phantom power e.d. denken.

Enkele GOEDE merken:
Multi-effecten: TC Electronics (G-force, G-major), Rocktron (Intellifex, Replifex), Eventide (Eclipse)
Floorboards: Skydstrup, Rocktron, Engl, Roland.
Powerconditioner: Furman, Samson
Looper: GCX, Skydstrup, Nobels, Rocktron
Mixer: Laat ik aan andere mensen over...
Wireless: Sennheiser, AKG, Samson, Audio Technica, Fame
Interface: het enige wat je hiervoor nodig hebt is een 1HE afdekplaat waar je connectoren in kan hangen. Connectoren zijn van verschillende merken verkrijgbaar, maar Neutrik is toch wel de beste/grootste.
Dedicated units: TC Electronics (2290, M-one, D-two), Lexicon, Line6 enz...

Ik zou zeggen, kijk wat je ermee wilt gaan doen, maak alvast een denkbeeldig rackje, post het hier en dan hoor je vanzelf of je op de goede weg zit. Het gaat toch vooral om je eigen smaak en (vooral) budget.

drw
14 juli 2006, 16:32
oke, bedankt

en als ik nu niet met all die effecten wil werken, gewoon alleen de amp
maar dat ik via midi al de instellingen kan opslaan en dan werken via een midifootswitch

het moet dus eigenlijk dienen als channelswitcher maar met meedere mogelijkheden qua instellingen als jullie begrijpen wat ik bedoel

Johannes
14 juli 2006, 17:56
ik heb momenteel een amp waarbij je alles via midi kan regelen, maar wat heb ik hier allemaal voor nodig van rackgear?
Antwoord: Een midifootswitch?


gewoon alleen de amp maar dat ik via midi al de instellingen kan opslaan en dan werken via een midifootswitch

het moet dus eigenlijk dienen als channelswitcher maar met meedere mogelijkheden qua instellingen als jullie begrijpen wat ik bedoel
Antwoord: Een midifootswitch!


ik heb nog nooit met rackgear gewerkt, dus wat houd het allemaal in?
wat zijn de eventuele voor -en nadelen?
Antwoord: Rack & Midi FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=32581)

SimonS
14 juli 2006, 18:33
hoeveel kanalen heeft de amp?

Axess electronics MFC-5 heeft 3 switches en een global present. kun je in principe een 4 kanaals amp mee besturen.

BeeJee
15 juli 2006, 01:11
Welke amp is het?

drw
15 juli 2006, 10:50
dus heb ik eigenlijk alleen een midifootswitch nodig?

het is een ENGL SE

BeeJee
15 juli 2006, 13:32
Yep, met een midi-footswitch kun je alle functies van je amp bedienen