PDA

View Full Version : Receiver als versterker?



kevsch
13 juli 2006, 23:19
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, en ook een beginnend gitaargebruiker (speel nu nog enkel akoestisch). Binnenkort ga ik een elektrische gitaar kopen en ik vroeg mij af of ik mijn receiver (Pioneer VSX-D814) ook als versterker kon gebruiken.

Er zitten diverse aux-ingangen, o.a. tulp, op.



Alvast bedankt voor de hulp!

armageddon
13 juli 2006, 23:39
Alleen als je er iets als een line6 pod op aansluit, anders wordt het gewoonweg herrie of in ieder geval niet mooi.

kevsch
13 juli 2006, 23:44
okey dankjewel! zal daar eens meer informatie over gaan zoeken.

Dick Wolkendeck
14 juli 2006, 09:50
Ik deed dat vroeger ook (1981)! Eerst op zo'n groot stereomeubel met pickup onderin het kastje (zoiets staat nog bij je oma, denk ik) en later op een Kenwood hifi versterker. Als preamp gebruikte ik een Philips cassettedeck. Gitaar in de micofooningang, gain op 10 (VU-meters strak in de rechterhoek, hahaha). Erg veel fuzz, maar op een of andere manier was het bruikbaar voor onze punkband. En dan bedoel ik echt punk, niet van die poprock die ze tegenwoordig punk noemen (à la The Ex, Crass). Later kocht ik een TS 9 en ging mijn gitaargluid wat meer naar The Rolling Stones, Uriah Heep. Wel nog steeds via de Philips/Kenwood ellende, maar nu via de aux ingang op de Philips. Later, veel later, 1988 kocht ik mijn eerste echte gitaarversterker, een Echolette, transistor, maar met de lay-out van Booogie. Klonk wel OK. Dus om je vraag te beantwoorden: ja dus, en armageddon's advies moet je maar ter harte nemen.

armageddon
14 juli 2006, 11:42
Ja okee, in 1981 was ik nog niet eens geboren dus deze oude rot hierboven kan je er blijkbaar veel meer over vertellen :D
Ik vraag me alleen wel af of al die digitale apparatuur die tegenwoordig (vergeleke met 1981) er tegenwoordig inzit het allemaal wel aankan.

johantipker
14 juli 2006, 11:46
Juist, zo ben ik ook begonnen.... via de pick-up ingang........ scheurt ranzig... heel veel fuzz!!

toen vervolgens de tweeters uit m'n speakers waren geblazen... klonk het al een stuk beter.... :zz: ... de goedkoopste oplossing is nu om het te doen via je pc, kwestie van de juiste software, een virituele gitaaramp, paar vette hifi speakers en gaan met die banaan............ :rockon:

BLOK182
14 juli 2006, 11:49
Ik zou al met al gewoon een leuk beginnersampje (ROland Cube of iets in die league) pakken, dan sloop je je goeie hifispul niet, en heb je meteen een gitaarsound ipv een of andere wazige fuzzsound:p

STW
14 juli 2006, 19:08
in de pc pluggen lijkt me ook de beste optie
er is leuke software die gitaarversterkers en effecten simuleert
en dan je pc in die receiver prikken

BLOK182
14 juli 2006, 20:46
Eventueel (cheape) modeller voor richting PC, zodat je wat meer "feel" hebt ipv alles op een scherm aanklikken. Behringer V-amp gaat voor +/-100 euro, en is heel aardig (en uitgebreid) voor dat geld.

kevsch
14 juli 2006, 22:03
Haha, ik heb oude herinneringen naar boven laten komen merk ik al :p.
Heb zelf inderdaad een vrij dure stereoset, waarvan ik dus dacht dat deze het gitaargeweld (mits lichtelijk gedempt natuurlijk) wel aan zou kunnen. Jullie bevelen dus aan om toch een aparte versterker aan te schaffen?

Ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat mijn hifi-apparatuur het gaat begeven haha. Dan ben ik uiteindelijk alsnog duurder uit :p.

Via de PC is voor mij niet mogelijk, aangezien ik die zelf niet bezit.

STW
14 juli 2006, 22:10
je hifi apparatuur zal het niet zo snel begeven
maar t klinkt niet als een gitaarversterker + speaker

marter544
14 juli 2006, 22:10
Ik zou idd een aparte gitaarversterker kopen, tenzij je kapotte tweeters wil hebben. Wat je wél zou kunnen doen, is een zogenaamde modeler kopen, dit is een kastje die met een chip verschillende gitaarversterkers en effecten kan na doen. Zelfs bepaalde gitaarversterker-speakers kan die simuleren, deze modelers zijn bedoelt om rechtstreeks op je Hifi-installatie, of PA-installatie aan te sluiten. Je hebt goedkope (behringer V-Amp bijv, kost ongeveer 100 euro, klinkt voor het geld heel aardig, en je hebt heeeeel veel functies en effecten om mee te klooien, is leuk en motiveert dus), tot heel duur (bijv. de nieuwe zoom 9.2TT, of hoe dat ding ook mag heten).

EDIT: Zoiets dus: http://www.feedback.nl/?id=55&b=BEHVAMP2 , klinkt voor het geld best goed, de buizen-puristen hier zullen wel vinden van niet, maar voor een beginner is dit echt heel leuk, en je kan uuuren kloten met de effecten :p Dit gaat dus rechtstreeks jouw hifi in, en dit lijkt me handiger dan een gitaarversterker, aangezien je al zei dat je een goede hifi hebt. Met zo'n ding gaan je tweeters ook niet kapot.
Het kan ook duurder natuurlijk: http://www.feedback.nl/?id=55&b=PODXT

kevsch
14 juli 2006, 22:16
Zo'n Behringer V-Amp is hetzelfde als een Line 6 Pod of niet?
Welke adviseer je zelf?


Haha oke we werken langs elkaar heen, heel erg bedankt voor je reactie!

marter544
14 juli 2006, 22:19
Het is niet hetzelfde, wel hetzelfde soort apparaat. Wat ik zelf adviseer? Hangt van je budget af :chicken: De nieuwe zooms schijnen heel goed te klinken, maar heb ik nog niet gehoord, daar weet Scali wel meer over. Die is wel erg aan de prijs, duurder dan de Pod. Maar ik denk dat een beginner niet heel veel verschil hoort.

BLOK182
15 juli 2006, 12:21
V-amp is hetzelfde idee als POD ja, dat klopt. Maarre, ook al heb je een mooie stereoset, voor een euro of 200 heb je een leuk nieuw modellingampje (die van Vox vond ik erg lekker!), en dat is gewoon, tja, ehm, een gitaaramp! Daaaaar moet je je gitaar aanhangen, een hoop geklooi via de stereotoren zal denk ik nooit zo lekker klinken, iig niet voor dat bedrag.

mmrizio
17 juli 2006, 10:48
Haha, ik heb oude herinneringen naar boven laten komen merk ik al :p.
Ook ik ben begonnen op een receiver, maar dan wel goed: Met een FM zender in de gitaar. Zelf gebouwd aan de hand van een bouwpakketje, beetje tunen dat Radio3 er niet doorheen komt - en geen last van kabels! Geluid was prima, maar zonder effecten. De receiver heeft het een maand of 2 volgehouden...

Ik woonde toen in Delft Zuid. Wat ik irritant vond was dat de verkeerstoren van Zestienhoven er steeds doorheen kwam... tot ik me realiseerde dat die vliegtuigen misschien ook niet op mijn gitaargepiel zaten te wachten 8)

Maurice