PDA

View Full Version : het bekende "gitaar ontstemd door tremolo" effect



TAI
13 juli 2006, 13:47
ik heb pas een ibanez gekocht met een tremolo, het probleem is dus dat hij heel vlug ontstemd, helpt het als ik een extra veer in de body bij de tremolo zet (er zitten er nu maar 2 in)? zo ja, zijn er dan nog andere dingen waar ik op moet letten?

alvast bedankt,

greetz.

vester86
13 juli 2006, 13:53
een extra veer kan het effect minder maken, maar zeker niet oplossen.
heb je die ibanez nieuw gekocht?? dan teruggaan, na een korte tijd al ontstemmen is niet goed, na een aantal jaar zou het logisch zijn (in geval van een goedkopere serie). heb je de eventuele top-locks ook vastgedraaid (die zitten vlak bij de stemknoppen, op de snaren)

datsun
13 juli 2006, 14:02
hi, ik heb een fender squier strat, maar een van die zogenaamde top-locks is er afgesproken bij het opdraaien van snaren. Is al een tijd geleden, ben die top-lock nu kwijt, weet iemand of/waar ik er een kan bestellen?

:zz:

Bram+
13 juli 2006, 14:15
Welke ibanez (met welke tremolo) hebben we het eigenlijk over?

TAI
13 juli 2006, 14:22
emm het is een goedkopere ibanez , een Gio ibanez grg 170 dx, en de soort tremolo heb ik geen verstand van :chicken:

Bram+
13 juli 2006, 14:33
OK, dan heb je dus geen zwevende tremolo, maar gewoon een die plat op de body ligt, en ook geen toplocks, dus daar hoef je niet naar te kijken. Gebruik/misbruik je de tremolo veel? Een oorzaak zou dan kunnen zijn dat de snaren te 'stroef' lopen bij de topkam. Dat komt soms omdat de spleetjes te dun zijn (of dat de snaren te dik zijn), dan zou je die dus breder moeten (laten) maken. Heb je er nieuwe snaren opgelegd en van welke dikte waren die? Kan ook zijn dat de spleetjes te te stroef zijn, dan zou je er een paar keer met een potloodje erdoorheen moeten om een beetje grafiet erin te krijgen. Dan loopt het allemaal wat soepeler.
Als je de tremolo nooit gebruikt kun je 'm ook semi-permanent vastzetten, bijvoorbeeld inderdaad door er meer/stuggere veren ertussen te zetten.

TAI
13 juli 2006, 14:37
ok bedankt ik denk (omdat ik em toch bijna nooit gebrijk) dat er gewoon wat extra veren in gaan en dat ik die ijzeren staaf van de tremolo de kast in gooi :)

thnx

RvB
13 juli 2006, 15:35
De ontstemming ligt denk ik in de topkam. Mijn richwood strat had dat ook en daarvan heb ik de topkam vervangen. geen problemen meer met de stemming.

Ik heb er deze opgezet:

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/imagecache/155000.jpg
(GraphTech 5000 nut strat pre-slotted)

Guitarik
13 juli 2006, 15:51
ok bedankt ik denk (omdat ik em toch bijna nooit gebrijk) dat er gewoon wat extra veren in gaan en dat ik die ijzeren staaf van de tremolo de kast in gooi :)

thnx

Heb ik ook gedaan met mn cheap ibanezje. Die tremolo's zijn alleen maar onhandig. Dat vind ik dan he.

Nickname
13 juli 2006, 19:57
Dat heb je nou eenmaal met die GRG's gewoon mee leren leven, of een andere tremolo kopen, of de tremolo niet gebruiken, of nog beter: de tremolo met een blokje hout van achteren vastklemmen, dan heb je helemaal nergens last meer van. :)