PDA

View Full Version : Uitdaging....



Nine-Inch-Niek
13 juli 2006, 14:15
Hallo iedereen,

Zou een van jullie of jullie allemaal me kunnen helpen.. ik wil graag symphonische death metal schrijven... ik heb mijn gitaar totaal in c tuning staan.

Ik het in de Total guitar gelezen dat de A minor pentatonic de meest gebruikte scale is maar ten eerste wat is een scale??? en hoe kan ik em toepassen op C tuning.

Kijk naar het volgende nummer pelgrim van arch enemy..

http://metaltabs.com/tab/1771/?d=1

er zijn 2 lead gitaren de ene speelt een solo en de ander speelt er harmonisch overheen.. hoe zit dit wat is harmonisch en hoe doe ik dat?? zit dit ook in die scale?? Betekend dat als ik 1 scale leer dat ik dan ook makkelijker solo's kan spelen???

Gitaro
13 juli 2006, 14:35
* Een scale is een toonladder

* Symphonische death metal gaat verder dan de pentatonische scale, en als je een scale leert soleer je inderdaad makkelijker. Met name in improvisatie, maar het is ook handig om scales te weten als je een liedje schrijft, dat bespaart tijd. Bovendien is het altijd een goeie oefening voor je rechterhand en linkerhand.

* A mineur pentatonisch in C is dit:

e|-9-12---
B|-9-12---
G|-9-11---
D|-9-11---
A|-9-11---
E|-9-12---

de noten vind je ook op de rest van de hals, maar dit is de basisvorm zeg maar.

-Meer volgt, even weg, ik edit het zo
edit:

* Am pentatonisch:
A C D E G

Men neme:
A|------9-11---
E|-9-12-------

dat zijn de noten A C D E.

een voorbeeld van een harmonie. A is de eerste noot, en D is de derde noot van deze toonladder. Met de derde kan je harmonie schrijven, over A C D E wordt dat dus D E G A.
D|--------9-11------
A|-9-11--9-11----
E|-9-12-------

Rood is dus de harmonie. Met pentatonisch kom je niet ver, het is leuker om harmonie te schrijven in echte toonladders, de majeurladder of mineurladder bijvoorbeeld.

Andere vorm van harmonie is bijvoorbeled iets een octaaf hoger spelen. Gitaar 1 speelt 0-1-2- op E, gitaar 2 speelt 12-13-14.

Voor de rest adviseer ik je om zelf dingen op te zoeken, want als je google had gebruikt had je dit hier niet hoeven vragen.

Nine-Inch-Niek
13 juli 2006, 14:53
Dat snap ik maar nu legt iemand het me ten minste in het nederlands uit.. :) veel makkelijker.. maar men neme een majoor of een mineur scale hoe werkt dat dan?

Whoooooohoew 100 posts

-=JEROEN=-
13 juli 2006, 17:23
majeur is de standaard:


1 c priem (grondtoon)
2 d secunde
3 e terts
4 f kwart
5 g kwint
6 a sext
7 b septiem
8 c oktaafmineur is eigenlijk een variant, waarbij je de 3e toon (grote terts) een half verlaagt (kleine terts), dus e wordt es (flat/mol)

vervolgens zijn er 3 varianten:


1. de rest zo laten melodic minor (c d es f g a b c)
2. de 6 verlagen (kleine sext) harmonic minor (c d es f g as b c)
3. ook de 7 verlagen (klein septiem) natural minor (c d es f g as bes c)