PDA

View Full Version : Afbrokkelende hals..?



ReinoutV
13 juli 2006, 13:06
De skunkstrip (zo heet dat ding toch?) van mijn Tele (Amerikaan) doet een beetje maf, zie bijgevoegde foto's. De brokkeltjes zijn hier en daar al een beetje afgeschuurd, maar kan dit kwaad?

http://www.reinoutvrijhoef.nl/files/telehals1.jpg

http://www.reinoutvrijhoef.nl/files/telehals2.jpg

Robbert
13 juli 2006, 13:11
Lijkt me dat de lijm aan het loslaten is. Heb je misschien een te grote kromming in je hals, waardoor er teveel druk onder die skunk stripe zit?

vulvasonic
13 juli 2006, 13:15
Dat is inderdaad de lak. Ik heb het ook gehad en omdat ik het niet vertrouwde heb ik het laten oplossen door Patrick Koopman. Je ziet er niets meer van en de hals is in tip top conditie. Maar in principe kan het niet echt kwaad.

ReinoutV
13 juli 2006, 13:18
De hals staat nu redelijk recht, hij heeft eerder iets meer actie gehad (nooit overdreven). Als het geen kwaad kan, dan laat ik het mooi wezen, ik heb er niet zo veel last van. Maar het is dus niet dat binnen nu en een half jaar mn halspen eruit komt floepen?

vulvasonic
13 juli 2006, 14:20
De hals staat nu redelijk recht, hij heeft eerder iets meer actie gehad (nooit overdreven). Als het geen kwaad kan, dan laat ik het mooi wezen, ik heb er niet zo veel last van. Maar het is dus niet dat binnen nu en een half jaar mn halspen eruit komt floepen?

Normaal gesproken niet.....

no 1 hops
13 juli 2006, 14:44
het enige kwaad is zweet en vuil.
het hout werkt, de skunk is van een andere houtsoort dan de hals en daarin zit een verschil van werking tengevolge van vocht en warmte.
de lak kan dat niet bijbenen en scheurt.
zou die naad beetje voor beetje vullen met secondenlijm totdat je een egale dichte massa hebt.
waterproof schuurpapiertje eroverheen en zweet en tranen kunnen geen ellende meer maken.

Stratman70
13 juli 2006, 15:43
Voor een Amerikaanse Fender vind ik het een kwalijke zaak. Moest niet kunnen.

Ik kan maar niet begrijpen wat er zo goed is aan Amerikaanse Fenders. Heb ooit een Amerikaanse ingeruild tegen een Japanse. Geen seconde spijt van gehad.

Een ding is zeker: het hout (van de skunkstripe) werkt dus nog en is blijkbaar dus niet goed genoeg gedroogd van te voren, of was vettig, waardoor de lak niet blijft hechten.

schizo910
13 juli 2006, 16:02
Voor een Amerikaanse Fender vind ik het een kwalijke zaak. Moest niet kunnen.

Ik kan maar niet begrijpen wat er zo goed is aan Amerikaanse Fenders. Heb ooit een Amerikaanse ingeruild tegen een Japanse. Geen seconde spijt van gehad.

Een ding is zeker: het hout (van de skunkstripe) werkt dus nog en is blijkbaar dus niet goed genoeg gedroogd van te voren, of was vettig, waardoor de lak niet blijft hechten.


Dat heeft niet zo zeer met de kwaliteit te maken, maar gewoon met de natuurlijke werking van hout. Hout is nooit helemaal uit gedroogd, dus met het drogen heeft het ook niet echt te maken. Dit kan gebeuren bij een gitaar van 10.000 pleuro en bij een gitaar van 100. Hout, 't is en blijft een natuurprodukt.

Antoon
13 juli 2006, 23:19
Is die gitaar toevallig gevallen? Vaak krijg je dan zo'n lakscheur. Het stuk koa in de hals zit muurvast, zou ik me niet druk om maken

vulvasonic
13 juli 2006, 23:53
Is die gitaar toevallig gevallen? Vaak krijg je dan zo'n lakscheur. Het stuk koa in de hals zit muurvast, zou ik me niet druk om maken

Dat is de reden waarom ik ermee naar Patrick Koopman ben gegaan. Een telecaster van me had hetzelfde probleem, maar daar moest toch echt een andere hals op (had nog wel wat meer kenmerken dan alleen die lakstreep hoor). Maar vandaar dus dat ik met mijn strat ook even naar Patrick ging om zeker te weten of het niets ernstigs was. En gelukkig was het in dit geval slechts een kwestie van lakschade (wat hij, zoals gezegd, perfect heeft weggewerkt - zonder het opnieuw te lakken overigens).

ReinoutV
14 juli 2006, 03:51
Bedankt voor alle reacties. Ik ben niet overdreven zuinig op mn gitaar, maar laten vallen doe ik niet. Ik denk dat het alleen maar wat lakschade is, zal wel goed wezen. Wanneer ik toch die trussrod voor mn harses krijg, weet ik jullie wel te vinden :). Truste...

dejohan
14 juli 2006, 14:34
kweet niet of het iets uitmaakt, maar ik heb de ervaring dat het goed oliën van de toets er voorzorgt dat het hout minder werkt (omdat de vochtigheid in de hals dat meer constant blijft denk ik).

Anyway, ik had bij verschillende gitaren dat ik merkte dat de hals werkte: soms was de actie lager (kletterende snarenà. Ik merkte ook dat dit vooral het geval was als ik de gitaar bij mij thuis gelijkvloers legde (iets vochtigere en tochtigere omgeving denk ik). Als ik hem boven legde, waar het droger is (massief houten vloeren enzo) ging de hals wat hollerstaan en was de actie perfect. Dus heb ik hem een week ofzo bovengelegd bij droog weer, tot de hals echt goed stond, en dan de toets overvloedig geolied. En nu werkt het hout veel minder.

no 1 hops
14 juli 2006, 14:41
dat olieen zou ik wat voorzichtiger doen.
je krijg anders een vette massa waarin zweet en vuil gaat werken en evt onder de frets kruipt.
reinig altijd eerst met nafta alle vieze drap eraf, dan inwrijven met olie, een minuutje in laten werken en dan de rest er weer afhalen.
if it aint broke , don't fix it.

Samder
26 augustus 2006, 13:29
Mij lijkt het vreselijk vervelend als je er met je hand overheen glijd.. Mijn strat heeft dit ook een heeel klein beetje, kan je dit op laten lossen door een gitaar reperateur?

Samder
27 augustus 2006, 22:18
Kan iemand aub reageren??

Ik heb dus ook zoiets op mn hals maar dan veel minder erg, toch erger ik me er aan, omdat je het een beetje voelt als je er met je duim overheen schuift..

Kan je er voor (laten) zorgen dat het gewoon weer lekker glad wordt ?? (tegen een bepaalde prijs (Hoe duur ong.))

MVG SANDER

Gearjunkie
27 augustus 2006, 22:30
Hoi SaMder,

Een gitaarreparateur gaat dan jouw hals 'refinishen'. Hij schuurt en lakt waar nodig en zal ook nog even de fretten controleren. Wat dit kost weet ik niet, maar de kwaliteit van de gitaar zal mede bepalen of dit de moeite (voor jou het geld) loont. Voor 100 euro zul je niet klaar zijn.