PDA

View Full Version : Ruisende studiotone



ar250artist
13 juli 2006, 10:00
Hoi,

Sinds anderhalve week ben ik in het bezit van een Koch studiotone en erg tevreden. Nu merkte ik afgelopen weekend dat hij ruist als hij aanstaat, niet heel erg, maar hoorbaar. Met spelen heb ik er eigenlijk geen last van en verder werkt alles normaal. Nu weet ik dat ruis bij een versterker niets abnormaals is, maar ik had het idee dat hij tot dan toe nagenoeg stil was. Dus vandaar mijn vraag waar de ruis door veroorzaakt kan worden. Ik heb hem aangesloten op een geaard stopcontact, dus dat sluit ik uit. Ook maakt niet uit welke gitaar ik gebruik (sc of hb). Wie heeft er een idee?

Josdevos
13 juli 2006, 10:14
Als hij dat ervoor niet deed en alles verder in orde is is het waarschijnlijk een rotte preampbuis... Is in 99% van de gevallen het probleem.

Droffie
13 juli 2006, 13:18
Wat jos zegt.

Op je cleane kanaal zou die bijna stil moeten zijn. Mijn Twintone had ook een verrot voorbuisje en die ruisde ook behoorlijk.

Gewoon even naar de winkel gaan waar je 'm vandaan hebt. Je nog garantie toch?

Kim Wilson
13 juli 2006, 13:19
Even een kleine offtopic: ik heb een Hotrod Deluxe, en die ruist op het cleane kanaal harder dan op het drive kanaal. Is dat dan ook een voorbuisje?

Droffie
13 juli 2006, 14:59
Even een kleine offtopic: ik heb een Hotrod Deluxe, en die ruist op het cleane kanaal harder dan op het drive kanaal. Is dat dan ook een voorbuisje?

Waarschijnlijk wel....

Kim Wilson
13 juli 2006, 15:11
Da's mooi, ik heb net een nieuwe EH 12AX7 in huis voor de V1. Was eigenlijk bedoeld om de amp meer ballen te geven, maar nu heeft ie dus nog een doel. :D

Wel snel trouwens. Twee jaar oud, en nauwelijks gebruikt...

Mitch
13 juli 2006, 15:31
@Kim: kan alleen als het scheurkanaal niet door dezelfde voorbuis gaat als het clean kanaal. Bij de meeste amps is het zo dat(ik noem maaar wat) clean V1 en V2 worden gebruikt en voor drive V1+V2+V3. Normaal gesproken ruist het dan, als het aan V1 of 2 ligt, alleen maar harder met drive.
Het zou ook kunnen dat het drive kanaal de ene helft van een voorbuis gebruikt en het drive kanaal een andere helft, dat die beter is, maar dan wordt het al wel erg "zou kunnen". Kijk anders eerst of je de functies kan achterhalen van de voorbuizen.

Kim Wilson
13 juli 2006, 15:40
Het vreemde is dat hij muisstil is op het drive kanaal...

Weet iemand toevallig hoe zo'n Hotrod in elkaar steekt? Ik kan namelijk wel heel interessant naar een schema zitten kijken, maar daar schiet ik dus helemaal niks mee op. Dus als iemand weet hoe het zit, graag!

ewout
13 juli 2006, 18:08
Mocht het bij de Koch met de buisjes niet uitmaken, dan zou het de reverb-kabeltjes kunnen zijn. Bij mijn Koch waren die niet ok en daardoor ruiste alles, en ik maar zoeken natuurlijk... (het is maar een mogelijkheid!)

ar250artist
14 juli 2006, 08:56
Bedankt jongens! Dus waarschijnlijk een van de pre-amp buisjes. Hoe kun je er achter komen welke het is? Kun je het zien aan de buis of zo? Zoals je ziet heb ik er nog geen verstand van.

Kim Wilson
15 juli 2006, 12:40
Ik heb die van mij ook even aan een nader onderzoek onderworpen. Hij ruist echt als een idioot op het cleane kanaal, en is stil op het drive kanaal. Ongeacht reverb of gitaar aangesloten. Dus het zit niet in de gitaar en niet in de reverb. Ook niet in de pre-buisjes. Ik snap er echt niks meer van...