PDA

View Full Version : To Mac or not to Mac?



oliver538
13 juli 2006, 09:55
Stel, ik ga een notebook aanschaffen waarmee ik kwalitatief goede audio-opnames mee kan maken. Dus, een goede laptop met genoeg GB's, firewire aansluiting en een snelle harddisk.

Wat is dan de beste optie, een Macbook (Apple dus), of toch een "old fashion" notebook met Windows?

Op dit forum gebruikt het merendeel volgens mij PC's / notebooks met Windows etc., maar wellicht dat een Mac een betere optie is..?

Dus, voordelen / nadelen, ervaringen, ik hoor het graag!

Daniël_san
13 juli 2006, 11:30
Licht aan wat je wilt doen. Met MIDI werken zou ik zelf een macbook nemen. Want op mijn eigen (desktop) pc werkt dat ongelooflijk langzaam.
En alleen Audio een gewone windows. Dat maakt volgens mij niet heel veel uit, het werkt snel genoeg bij mij namelijk.

duckman
13 juli 2006, 11:55
Licht aan wat je wilt doen. Met MIDI werken zou ik zelf een macbook nemen. Want op mijn eigen (desktop) pc werkt dat ongelooflijk langzaam.
En alleen Audio een gewone windows. Dat maakt volgens mij niet heel veel uit, het werkt snel genoeg bij mij namelijk.

MIDI langzaam??HUh...dat kan niet, midi is zo simpel qua data.
Bedoel je misschien de plugins (VSTi of standalone )?

Wormaap
13 juli 2006, 12:15
Een Mac gaat in vrijwel alle audio-toepassingen sneller zijn, althans, dat wás zo.
Alleen is daar 1 kanttekening bij: Apple heeft altijd IBM PowerPC-processors gebruikt. Deze procs waren altijd een stuk sneller als de Intel/AMD procs die je in je 'gewone' PC kon zetten.
Tegenwoordig gebruikt Apple de Intel Core Duo. Dit is een processor die je straks ook gewoon in je PC'tje kan zetten. De snelheidswinst door snellere hardware verdwijnt dan ineens.
Blijft over de snelheidswinst door een beter besturingssysteem en de winst doordat OS en hardware op elkaar afgestemd kunnen worden (Apple hóeft geen OS te leveren dat werkt op elke denkbare configuratie)
Of dat een aanzienlijke snelheidswinst is waag ik te betwijfelen.

duckman
13 juli 2006, 12:22
Tsjam lastig.Zeker nu er ook Apples zijn met intel.

Ik zou gaan voor een windows doos, omdat:

a. de kosten voor de aanschaf van een mac systeem hoger zijn, dit verschil zou je kunnen steken in een betere geluidskaart.
b. fabrikanten van hardware en software sneller drivers/updates ontwikkelen voor Windows.

Windows XP is. mits je goede hardware/drivers hebt, stabiel en doet qua performance niet onder voor de MAC.

bert k
13 juli 2006, 12:49
Idd meer software beschikbaar, zowel legaal als krakeling. Geluidskaart is tegenwoordig allemaal USB of Firewire, dus dat maakt niet meer uit.


Midi verhaal snap ik niet. Dat gaat razendsnel, op iedere computer.

bart_g
13 juli 2006, 13:17
Tsjam lastig.Zeker nu er ook Apples zijn met intel.

Ik zou gaan voor een windows doos, omdat:

a. de kosten voor de aanschaf van een mac systeem hoger zijn, dit verschil zou je kunnen steken in een betere geluidskaart.
b. fabrikanten van hardware en software sneller drivers/updates ontwikkelen voor Windows.

Windows XP is. mits je goede hardware/drivers hebt, stabiel en doet qua performance niet onder voor de MAC.


Het driververhaal ben ik niet met je eens. Ik gebruik zelf al ruim 2 jaar 2 apples (een powerbook en een imac) en het maakt gewoon niet uit wat je erop aansluit, het werkt gewoon. Met een update worden de nieuwste drivers ingeladen en dat werkt gewoon perfect. Om maar even niet te praten over het gezeik met virussen en spyware.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen ervaring heb met recording op de mac, maar voor mij nooit meer iets anders. Er is meer dan genoeg software te verkijgen voor alle toepassingen (kijk maar eens op www.versiontracker.com).

Kijk ook eens op www.macosx.nl of op got.tweakers.net op het apple forum.

harrie-beton
13 juli 2006, 13:19
In Nederland heeft Mac nauwelijks een marktaandeel, ik zou zelf voor Windows kiezen en dat is nog goedkoper ook.

Tja, Apple is zeker niet slecht en ik ben blij dat jij de beslissing moet nemen want makkelijk is hij niet.
Ik heb Apple computers gehad een paar jaar en ze werkten erg fijn. toch kies ik Windows vanwege de software, games, kosten en uitwisseling.

duckman
13 juli 2006, 13:33
Het driververhaal ben ik niet met je eens. Ik gebruik zelf al ruim 2 jaar 2 apples (een powerbook en een imac) en het maakt gewoon niet uit wat je erop aansluit, het werkt gewoon. Met een update worden de nieuwste drivers ingeladen en dat werkt gewoon perfect. Om maar even niet te praten over het gezeik met virussen en spyware.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen ervaring heb met recording op de mac, maar voor mij nooit meer iets anders. Er is meer dan genoeg software te verkijgen voor alle toepassingen (kijk maar eens op www.versiontracker.com (http://www.versiontracker.com/)).

Kijk ook eens op www.macosx.nl (http://www.macosx.nl/) of op got.tweakers.net op het apple forum.

Ik zit op de forums van Tascam en Line 6 en hoor van MAC gebruikers alleen geklaag over geen updates van drivers of de drivers worden veel later gereleased.Dit zal niet voor alle hardware fabrikanten gelden.

Virussen en spyware is natuurlijk iets dat windows PC treft, maar de muziek PC hoeft niet altijd aan het internet te hangen als hij dedicated voor muziek word gebruikt.Hooguit voor updates even de netwerkkaart enablen.

Han S
13 juli 2006, 14:02
Als ik nu een home studio zou opzetten, zou ik kiezen voor een snelle PC, een goede geluidkaart met 8 ingangen en Adobe Audition 2.0. AA kost $375 en er zit een geautomatiseerd mengpaneel in met alles er op en er aan.

En dat is belachelijk goedkoop omdat het erg veel kan, goed klinkt en eenvoudig werkt. In de filmindustrie wordt AA heel veel gebruikt.

Wil je ook met midi werken zou ik Cubase nemen, is wel duurder en wil je ook met beeld kunnen werken en 5.1 mixen maken zit je aan Nuendo.

ProTools bijvoorbeeld is dan wel de studio standaard, maar dat is nergens op gebaseerd, de meeste progs kunnen net zo veel.

Adobe Audition dus, helemaal geweldig. Maar de vraag was Mac of PC? PC dus.

oliver538
13 juli 2006, 15:45
Cool, hier heb ik wat aan!

Kort samengevat is het dus:

Apple:
+ stabiel systeem
+ geen gezeik met virussen e.d. (groot pluspunt imo)

- relatief duur
- relatief weinig software, late updates etc.


Windows:
+ relatief goedkoop
+ veel software, tijdige updates etc.

- gezeik met virussen e.d.


Nog meer toevoegingen? Let me know...

MarkS
13 juli 2006, 16:03
Wat dat "relatief weinige software" betreft, dat is ook maar relatief.
Hoeveel apps heb je feitelijk nodig? Slechts een paar goede. Die zijn er ook voor de Mac. Cubase, Logic, ProTools, Guitar Rig, Soundtrack Pro, Reason, enz enz.

Dat er oneindig veel meer voor de PC te krijgen is... soit.
Vaak is de interoperabiliteit tussen die programma's ver te zoeken.
En dan is er nog de grote berg speelgoedsoftware zoals van Magix e.d. die je voor een tientje bij de Free Recordshop of Dixons kunt halen.
Dan kun je met het gratis Garageband van Apple nog beter uit de voeten.

ponq
13 juli 2006, 16:04
Ik zit op de forums van Tascam en Line 6 en hoor van MAC gebruikers alleen geklaag over geen updates van drivers of de drivers worden veel later gereleased.Dit zal niet voor alle hardware fabrikanten gelden.


Ik kan hier Digitech aan toevoegen. Mijn ervaring met de gnx-serie vertoont een zelfde beeld. Updates voor windows zijn relatief snel en ok. Mac gebruikers moeten lang wachten en krijgen vaak slechts beta's.

bart_g
13 juli 2006, 17:15
Cool, hier heb ik wat aan!

Kort samengevat is het dus:

Apple:
+ stabiel systeem
+ geen gezeik met virussen e.d. (groot pluspunt imo)

- relatief duur
- relatief weinig software, late updates etc.


Windows:
+ relatief goedkoop
+ veel software, tijdige updates etc.

- gezeik met virussen e.d.


Nog meer toevoegingen? Let me know...

Toevoegingen:

Apple:

+ Gebruiksvriendelijk
+ veel goede freeware verkrijgbaar

- Moeilijk Updaten (hardware)
- weinig illegale software

Windows:

+ Makkelijk updaten van hardware

- lang wachten op bugfixes in windows

hidde630
13 juli 2006, 17:26
een mac is natuurlijk 10x hipper!

new deep
13 juli 2006, 18:33
ik zou een macbook aanbevelen, gezien de specs relatief niet duur en verder is garageband (zit standaard erbij in i-life) een goed en vrij simpel programma om opnames met bijvoorbeeld gitaar te maken.

Ik zelf ga binnenkort ook een macbook aanschaffen iig.

Daniël_san
13 juli 2006, 18:41
MIDI langzaam??HUh...dat kan niet, midi is zo simpel qua data.
Bedoel je misschien de plugins (VSTi of standalone )?

VSTi idd. Ik was een beetje onduidelijk, sorry.

nielsduursma
13 juli 2006, 20:46
Toevoegingen:

Apple:

+ Gebruiksvriendelijk


man! de eerste keer dat ik achter zo'n ding zat deed ik er een uur over voordat ik wist hoe ik hem uit moest zetten.... :satisfie:

(gelukkig is dat nu wel anders)

MarkS
13 juli 2006, 22:11
man! de eerste keer dat ik achter zo'n ding zat deed ik er een uur over voordat ik wist hoe ik hem uit moest zetten.... :satisfie:

(gelukkig is dat nu wel anders)

Het "probleem" van switchers PC>Mac is dat ze in het begin soms teveel nadenken... en zich vervolgens verbazen over de eenvoud.

bart_g
13 juli 2006, 22:23
Het "probleem" van switchers PC>Mac is dat ze in het begin soms teveel nadenken... en zich vervolgens verbazen over de eenvoud.


Daar had ik bij mijn switch inderdaad ook last van, maar nu gaat het echt vanzelf. Vergeet ik trouwens helemaal te zeggen dat je op de macbook ook gewoon windows kunt draaien...

(Ik lijk trouwens wel een grote macnerd op deze manier.)

Wormaap
13 juli 2006, 22:32
Als je op'n MacBook Windows draait, ben je in feite geld aan het weggooien. Je betaalt dan een paar honderd euro extra voor een Mac, terwijl je het grote verschil (het feit dat'ie OS-X draait) niet gebruikt.
Waar zit dan nog de meerwaarde van'n Mac?

Bovenstaande is trouwens mijn eigen redenering toen ik overwoog een Mac te kopen :P

nielsduursma
13 juli 2006, 23:01
laatst vertelde iemand vol trots dat hij zijn pc had omgebouwd naar een "nepmac" toen ik vroeg wat er dan precies gebeurd was zij hij iets in de trant van: "nou, de werkbalkjes van windows hebben een wit/grijs kleurtje, en er staan alleen maar multimediaprogramma's op" :seriousf: :seriousf: :D

MarkS
13 juli 2006, 23:38
Als je op'n MacBook Windows draait, ben je in feite geld aan het weggooien. Je betaalt dan een paar honderd euro extra voor een Mac, terwijl je het grote verschil (het feit dat'ie OS-X draait) niet gebruikt.
Waar zit dan nog de meerwaarde van'n Mac?

Bovenstaande is trouwens mijn eigen redenering toen ik overwoog een Mac te kopen :P
Ik heb nu een G5 machine, maar aangezien ons kleine ventje van 4 jaar op school steeds meer met de PC wordt geconfronteerd, komt de overweging om Windows te moeten draaien op een (nog aan te schaffen) dualcore langzamerhand toch erg dichtbij.

M.a.w: de mogelijkheid om op een Intel Core Duo ook Windows te kunnen draaien is (ook voor de topic starter) reden te meer om een Mac aan te schaffen. Je hebt al het goede van de Mac enerzijds, en anderszijds het OS met bakken vol drivers, updates en warez. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

MarkS
13 juli 2006, 23:41
laatst vertelde iemand vol trots dat hij zijn pc had omgebouwd naar een "nepmac" toen ik vroeg wat er dan precies gebeurd was zij hij iets in de trant van: "nou, de werkbalkjes van windows hebben een wit/grijs kleurtje, en er staan alleen maar multimediaprogramma's op" :seriousf: :seriousf: :D
Een collega van me heeft een compleet mini-ATX setje in een ouwe G3 Blue/White kast ingebouwd.
Alleen maar om tijdens LAN-parties de boel een beetje op te stang te jagen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

hidde630
14 juli 2006, 09:31
laatst vertelde iemand vol trots dat hij zijn pc had omgebouwd naar een "nepmac" toen ik vroeg wat er dan precies gebeurd was zij hij iets in de trant van: "nou, de werkbalkjes van windows hebben een wit/grijs kleurtje, en er staan alleen maar multimediaprogramma's op" :seriousf: :seriousf: :D

haha...ik heb om mijn oude pc ook een complete Macskin :) lijkt helemaal op OS!

paulusdeBKB
14 juli 2006, 09:33
Er wordt gezegd dat in NL de Mac nauwelijks marktaandeel heeft, maar in muzikantenland is dat aandeel een stuk groter dan 'nauwelijks'.

Ik heb zelf een PC maar voor muziek opnemen zou ik wel een Mac willen. (ook al werkt het op allebei).

Windows XP heeft zo veel gedoe met drivers, spyware, virussen, dll's etc. terwijl je daar met een Mac grotendeels van blijft verschoond. Op een Mac werkt het gewoon, terwijl je op Windows toch altijd weer loopt te kutten.

guhlenn
14 juli 2006, 10:36
ik draai xp en heb welgeteld 1x een crash gehad (en toen deed ik het erom). Het mac vs pc verhaal was vroeger geldig, maar zolang je de machine ver weg houdt van internet si xp een uiterst stabiel platform voor audio.

bart_g
14 juli 2006, 11:10
ik draai xp en heb welgeteld 1x een crash gehad (en toen deed ik het erom). Het mac vs pc verhaal was vroeger geldig, maar zolang je de machine ver weg houdt van internet si xp een uiterst stabiel platform voor audio.

Je geeft hier precies het probleem met Windows aan. Als je dit, dan werkt het goed. Bij apple is het als volgt: hij werkt goed.

bert k
14 juli 2006, 11:50
Wordt het toch weer zo'n Mac vs. PC discussie...:angry:

Han S
14 juli 2006, 12:11
Wordt het toch weer zo'n Mac vs. PC discussie...:angry:

Ja en om dat even te voeden (geintje).

Ik heb geen ervaring met Mac, maar ik zet de mix al jaren weg in de PC met AA en brand een CD na mastering via CD Architect. En dat is nog nooit gecrashed.

Die PC zit idd niet op de kabel.

Wat ik wel heb gehad en daar werd ik zeer onvrolijk van is het volgende: een bekende muzikant wilde zijn product masteren en kwam met zijn eigen harde schijf welke via de USB poort het materiaal op mijn PC zette. En dat zat dus vol met digitale clicks, terwijl het op zijn laptop schoon was.

Weet iemand wat daar de oorzaak van kan zijn, want dat wil ik niet nog eens meemaken.

bart_g
14 juli 2006, 13:53
Wordt het toch weer zo'n Mac vs. PC discussie...:angry:

Ik zal er verder over ophouden...

harrie-beton
14 juli 2006, 16:29
beide systeemen zijn zoals een "BMW" en een "AUDI".
De ene kiest dit en de ander kiest dat, hier staat voorlopig genoeg om een keuze te maken. Vergelijk vooral offertes!

Topic starter laat weten welke je kiest!