PDA

View Full Version : Rail Pickups



ben vanhoof
13 juli 2006, 00:18
Zopas heb ik ontdekt dat sommige artiesten (oa Dimebag Darrel) spelen met rail pickups, deze in humbucker versie. Wat is hier het voordeel van? Verschillen deze humbuckers sterk van de normale humbuckers?

G.G.
13 juli 2006, 09:15
Zopas heb ik ontdekt dat sommige artiesten (oa Dimebag Darrel) spelen met rail pickups, deze in humbucker versie. Wat is hier het voordeel van? Verschillen deze humbuckers sterk van de normale humbuckers?

Zijn gewoon humbuckers in een kleiner formaat. Voordeel is vet, warm geluid geen ruis en ze passen zo in gitaren waar origineel een enkelspoelselement in hoort. Bijvoorbeeld een Stratocaster.

Kim Wilson
13 juli 2006, 09:31
Met dat verschil dat ze het dikke, vette geluid van een echte humbucker nooit zullen halen. Maar het is wel een hele mooie oplossing voor iemand die weinig werk ermee wil hebben.

G.G.
13 juli 2006, 09:36
Met dat verschil dat ze het dikke, vette geluid van een echte humbucker nooit zullen halen. Maar het is wel een hele mooie oplossing voor iemand die weinig werk ermee wil hebben.

Ik ken genoeg railselementen die wel een echt dik vet geluid opleveren. Ik denk dat er een groot aandeel van het geluid in het hout zit.

Gitaren met humbuckers zijn origineel vaak van mahonie (de body), bij enkelspoelselementen is de body meestal van andere houtsoorten gemaakt (o.a. essen, elzen) dit hout heeft al een andere klank.

Een strat met een humbucker zal nooit als een LP klinken en andersom ook niet.

no 1 hops
13 juli 2006, 09:42
dimebag gebruikte een Bill Lawrence l500L pickup.
bill lawrence heeft veel van die railpickups ontworpen dit moment staat er een obl900 en een paar 250 op internet.

klein voordeel is dat je snaren altijd boven de magneet blijven, ook met benden.
maar zoals met alle pickups, ze hebben hun eigen sound.

Kim Wilson
13 juli 2006, 10:04
Ik ken genoeg railselementen die wel een echt dik vet geluid opleveren. Ik denk dat er een groot aandeel van het geluid in het hout zit.

Gitaren met humbuckers zijn origineel vaak van mahonie (de body), bij enkelspoelselementen is de body meestal van andere houtsoorten gemaakt (o.a. essen, elzen) dit hout heeft al een andere klank.

Een strat met een humbucker zal nooit als een LP klinken en andersom ook niet.
Natuurlijk zit er verschil in het hout. Maar dat bedoelde ik niet. Een element heeft een karakter, ongeacht in welk hout hij zit. En een echte humbucker heeft een vettere sound dan een rail, en een PAF '59 klinkt ook dikker dan een Lil' 59. Dat komt door de magneet. Een humbucker heeft een grotere magneet dan een rail. Dus een dikkere sound.

Ik zei ook, een rail is een zeer goed compromis, en klinkt ook lekker vet. Er zijn zeker humbuckers in singlecoil formaat die een hele vette sound creëren. Maar hij zal het nooit halen bij een echte humbucker.

iwamoto
13 juli 2006, 10:20
en de dimarzio X2N?
http://www.stevesmusiccenter.com/DimarzioDP102Big.jpg
ik dacht dat dat echt een ruig ding was?

Richwoodje
13 juli 2006, 10:20
Ik heb dinsdag nog op een Fender Strat uit '83 gespeeld met een Seymour Duncan rail-ding in de brug. Ik geloof niet dat strats uit begin jaren 80 goed bekend staan, maar dat was echt een droomding. Heerlijke maple toets (terwijl ik daar normaal niet zo heel gecharmeerd van ben) met flinke gebruikssporen, flinterdunne sunburst-lak, en een tooooooooooone! Ik speel normaal ook niet echt veel over de brugpup, maar deze was echt goddelijk (in andere posities klonk ie bijna net zo mooi trouwens)

damn, die gitaar vergeet ik niet snel meer :D

Kim Wilson
13 juli 2006, 10:25
en de dimarzio X2N?
http://www.stevesmusiccenter.com/DimarzioDP102Big.jpg
ik dacht dat dat echt een ruig ding was?
Ja , dat is zeker een ruig ding. Maar het gaat hier om rails en humbuckers in singlecoil-formaat.

-=Rob=-
13 juli 2006, 12:00
Zopas heb ik ontdekt dat sommige artiesten (oa Dimebag Darrel) spelen met rail pickups, deze in humbucker versie. Wat is hier het voordeel van? Verschillen deze humbuckers sterk van de normale humbuckers?

Dus volgens mij gaat het hier wel degelijk om rails in humbucker formaat.

En Kim, dat een 'fullsize' humbucker 'vetter' klinkt ligt niet aan de magneet, maar aan het feit dat een echte humbucker meer snaarlengte aftast door de bredere bouwvorm.

Kim Wilson
13 juli 2006, 12:09
Dus volgens mij gaat het hier wel degelijk om rails in humbucker formaat.

En Kim, dat een 'fullsize' humbucker 'vetter' klinkt ligt niet aan de magneet, maar aan het feit dat een echte humbucker meer snaarlengte aftast door de bredere bouwvorm.
Je hebt helemaal gelijk, sorry... :chicken: