PDA

View Full Version : 1/2 Step tuned down



SxDx
12 juli 2006, 20:56
kan mij iemand uitleggen hoe ik mijn gitaar zo stem?

Eb Ab..en dit heet flat?

alvast bedankt :cooler:

JER00N
12 juli 2006, 21:04
Soms kan je dat kiezen op je stemapparaatje, maar je kan ook gewoon stemmen zoals je normaal doet (in E dus) maar dan steeds je vinger in het eerste vakje zetten. En dat heet in het Engels idd E-flat ja.

G.G.
12 juli 2006, 21:04
kan mij iemand uitleggen hoe ik mijn gitaar zo stem?

Eb Ab..en dit heet flat?

alvast bedankt :cooler:

Eb Ab Db Gb Bb Eb

Zo speelden o.a. Hendrix en SRV (en nu Slash geloof ik).

Gewoon alles snaren een 1/2 toon lager. Je kan nog steeds alles normaal meespelen, maar dan 1 fret hoger. Ik speel niet anders meer dan in Eb sinds een jaar of 10. Als ik aan een A denk bijvoorbeeld denk ik automatisch aan 6e positie.

Je snaren zitten lekker los in die stemming en je kan net iets dikkere snaren nemen en het geluid is lekker vet.

SxDx
12 juli 2006, 21:11
kan ik dit het beste met een elektronische stemmer doen, of zijn er andere manieren? :)

G.G.
12 juli 2006, 21:18
kan ik dit het beste met een elektronische stemmer doen, of zijn er andere manieren? :)

Maakt niet uit, wat jij gemakkelijk vind. Electronische stemmer of met een cd'tje of de kiestoon van de telefoon. Maakt allemaal niet uit, het is jouw feestje.

drap
12 juli 2006, 21:31
kan ik dit het beste met een elektronische stemmer doen, of zijn er andere manieren? :)

Het is in ieder geval wel de meest makkelijke en exacte manier. Veel gitaristen stemmen hun gitaar vooral live een halve stap lager. In de studio stemmen ze dan wel gewoon naar E

SxDx
12 juli 2006, 21:42
Soms kan je dat kiezen op je stemapparaatje, maar je kan ook gewoon stemmen zoals je normaal doet (in E dus) maar dan steeds je vinger in het eerste vakje zetten. En dat heet in het Engels idd E-flat ja.