PDA

View Full Version : 1/2 Step tuned down



SxDx
12 juli 2006, 20:56
kan mij iemand uitleggen hoe ik mijn gitaar zo stem?

Eb Ab..en dit heet flat?

alvast bedankt :cooler:

JER00N
12 juli 2006, 21:04
Soms kan je dat kiezen op je stemapparaatje, maar je kan ook gewoon stemmen zoals je normaal doet (in E dus) maar dan steeds je vinger in het eerste vakje zetten. En dat heet in het Engels idd E-flat ja.

G.G.
12 juli 2006, 21:04
kan mij iemand uitleggen hoe ik mijn gitaar zo stem?

Eb Ab..en dit heet flat?

alvast bedankt :cooler:

Eb Ab Db Gb Bb Eb

Zo speelden o.a. Hendrix en SRV (en nu Slash geloof ik).

Gewoon alles snaren een 1/2 toon lager. Je kan nog steeds alles normaal meespelen, maar dan 1 fret hoger. Ik speel niet anders meer dan in Eb sinds een jaar of 10. Als ik aan een A denk bijvoorbeeld denk ik automatisch aan 6e positie.

Je snaren zitten lekker los in die stemming en je kan net iets dikkere snaren nemen en het geluid is lekker vet.

SxDx
12 juli 2006, 21:11
kan ik dit het beste met een elektronische stemmer doen, of zijn er andere manieren? :)

G.G.
12 juli 2006, 21:18
kan ik dit het beste met een elektronische stemmer doen, of zijn er andere manieren? :)

Maakt niet uit, wat jij gemakkelijk vind. Electronische stemmer of met een cd'tje of de kiestoon van de telefoon. Maakt allemaal niet uit, het is jouw feestje.

drap
12 juli 2006, 21:31
kan ik dit het beste met een elektronische stemmer doen, of zijn er andere manieren? :)

Het is in ieder geval wel de meest makkelijke en exacte manier. Veel gitaristen stemmen hun gitaar vooral live een halve stap lager. In de studio stemmen ze dan wel gewoon naar E

SxDx
12 juli 2006, 21:42
Soms kan je dat kiezen op je stemapparaatje, maar je kan ook gewoon stemmen zoals je normaal doet (in E dus) maar dan steeds je vinger in het eerste vakje zetten. En dat heet in het Engels idd E-flat ja.


dus bijvoorbeeld via de elektronische stemmer, en hem dan gewoon in E stemmen maar met mijn vinger bij elke snaar op de eerste fret gedrukt?

Bl44t44p
12 juli 2006, 22:55
dus bijvoorbeeld via de elektronische stemmer, en hem dan gewoon in E stemmen maar met mijn vinger bij elke snaar op de eerste fret gedrukt?

Ja.

Blijft onhandig als ie niet chromatisch kan stemmen.

datsun
12 juli 2006, 23:20
een halve toon lager stemmen is echter alleen nodig als je met de plaat wilt meespelen, ik weet niet of je guitarpro gebruikt, daarin kan je makkelijk alles een halve toon hoger zetten (zodat het weer de normale stemming is dus). Om alleen te oefenen zonder muziek is het echt niet nodig om een halve toon lager te stemmen hoor, het zal even goed klinken als je ze gewoon stemt!

:zz:

jaspie
13 juli 2006, 13:07
indd ik geloof dat in Eb stemmen alleen nut heeft als je moeite hebt met mee zingen met je muziek. Dit was iig de reden dat jimi zen gitaar een halve stap omlaag deed.

-=JEROEN=-
13 juli 2006, 16:01
http://www.gold-software.com/Guitar-OnlineTuner-review19517.htm

Guitar-Online Tuner 2.0

This guitar tuner allows standard and open* tunings.
The program shows the name of the note, together with its place on the stave, and numerical values of pitch/frequency. If the open tunings doesn`t fit your needs, you can use the keyboard (in chromatic mode) and choose any other note to tune your guitar.The open-tunings available are:
Standard: E-A-D-G-B-E
Standard + 1/2 tone: F-Bb-Eb-Ab-C-F
Standard – 1/2 tone: Eb-Ab-Db-Gb-Bb-Eb
Standard – 1 tone: D-G-C-F-A-D
Standard + D bass: D-A-D-G-B-E
Lute: E-A-D-F#-B-D
Open G: D-G-D-G-B-D
Open D: D-A-D-F#-A-D
Open A: E-A-E-A-C#-E
Open E: E-B-E-G#-B-E
Open C: C-G-C-G-C-E
C Alternative: C-G-D-G-A-D

http://www.gold-software.com/19517.zip

SxDx
14 juli 2006, 21:03
thanks, helaas moet je registreren, maar toch bedankt :)

SxDx
15 juli 2006, 00:30
nog 1 vraag aan jullie, een semitone, dat is toch 1/2 (halve) step?

wanna1
15 juli 2006, 00:37
Om alleen te oefenen zonder muziek is het echt niet nodig om een halve toon lager te stemmen hoor, het zal even goed klinken als je ze gewoon stemt!

:zz:

NOT

Luister maar eens goed

Bl44t44p
15 juli 2006, 01:16
NOT

Luister maar eens goed

Tuurlijk klinkt het anders, maar zo'n immens verschil zoals bij standard en een drop C (dikker, vettiger 'bottom' geluid) is het niet. Zover ik weet wordt er alleen een halve toon lager gestemd om het de vocalist gemakkelijker te maken en niet voor de algehele sound.


nog 1 vraag aan jullie, een semitone, dat is toch 1/2 (halve) step?

Ja.

SxDx
15 juli 2006, 09:19
bedankt mensen voor alle tips en informatie :satisfie: