PDA

View Full Version : P.A. mengtafel



Lutz
12 juli 2006, 17:03
Hoi,

Ik weet niet als dit hier in het juiste subforum staat maar, volgens mij leunt dit er het dichtste bij aan.

Ik heb wat advies nodig over een mengtafel voor volgend gebruik, ik zal eerst even de situatie uitleggen.

Kennissen van mij hebben een ruimte waar ze concerten/fuiven en dergelijke kunnen organiseren. Momenteel loopt daar wekelijks een soort spektakel en de setup ziet er als volgt uit.

In de zaal zijn speakers aanwezig (ben het exacte aantal eventjes kwijt) die aangesloten liggen in 3 groepen op 3 versterkers deze groepen zijn als volgt aangesloten aan de mengtafel, 1 groep op de linker uitgang, 1 groep op de rechteruitgang & 1 groep op de mono uitgang.

Nu is er in deze zaal een nieuwe mengtafel nodig daar de huidige onder enkele kilo's stof ligt, meeste van de kanalen ruisen als een gek en de mixer simpelweg outdated is.


Nu was mijn vraag aan jullie: welke zijn geschikte PA tafels, of waar moet men toch zeker op letten?

Ik heb al een lijstje met enkele dingen zie zeker zullen nodig zijn:

-Phantom power
-Subgroups (om een monitor mix te maken)
-Min. 3 uitgangen (LR+mono, om de huidige amp configuratie te kunnen behouden)
-PFL
-Mute & solo functies

Zie ik nog dingen over het hoofd? Of hebben jullie aanraders naar modellen ofzo toe?

(Ohja, de huidige tafel is een oudere soundcraft (een spirit live) 24kanaals mixer)

Ik hoor het graag,


Lutz

bert k
12 juli 2006, 18:07
Allen & Heath maakt tafels die dit kunstje wel aankunnen.

Han S
12 juli 2006, 18:30
Eigenlijk kan elke redelijke mengtafel wat je wilt, je kunt meerdere versterkers aansturen met dezelfde uitgang omdat de ingangen van versterkers minimaal wel 50 kohm zijn, dus gewoon Y snoeren of T-stukken.

Om een monitorgroep te maken heb je sends nodig welke pre-fader zijn, dat wil zeggen een aftakking op het kanaal voordat het naar de fader gaat. Je hebt ook after fader sends en die zijn om effecten mee aan te sturen.

Bij veel mengtafels zijn die sends schakelbaar tussen pre en after (PFL- AFL).
Als je een pre fader send gebruikt blijft de monitor gewoon op hetzelfde volume gevoed worden met het desbetreffende geluid, ook al zou je de fader helemaal naar beneden bewegen.

Ook worden de monitor sends wel aangeduid als FB send, wat Foldback send heet.

Subgroepen zijn bedoeld om bijvoorbeeld het totale drumgeluid onder een of twee faders te krijgen, of bijvoorbeeld een stuk of zes blazers. Dus subgroepen zijn niet per sé nodig.

Lutz
12 juli 2006, 22:45
Het is inderdaad mogelijk om met Y snoertjes of T stukjes de amps samen op 1 kanaal te zetten zoals je zegt.

Maar in de setup die er aanwezig is ligt dat moeilijk.

In de hal zijn er namelijk 3 secties aanwezig door dat er vaak veel spektakels zijn en die vertalen zich als de linkerkant van de gang, de rechterkant van de gang en dan nog eens een stukje aan de bar/het podium dat dan op de mono zit, dus eigenlijk is het wel een noodzaak 3 aparte uitgangne te hebben in onze situatie :(

rudmerbruinsma
20 juli 2006, 21:01
Misschien een leuk alternatief, een behringer Eurorack. Voor weinig geld toch een kwalitatief goede mengtafel. Ikzelf heb de UB1832 en die bevalt me uitstekend. Gr. Rudmer

paulusdeBKB
21 juli 2006, 03:05
Als je per se 3 groepen wilt kunnen uitsturen dan kun je ook een subgroep gebruiken als mono out. Verder hebben sommige tafels een aparte master fader voor mono. De Soundcraft Spirit Live 4-2 serie is een goed voorbeeld: die heeft zelfs vier bussen. Daarmee kan je drie clusters aansturen en dan houd je nog 1 masterfader over om in de toekomst sublaag mee aan te sturen, mocht je dat willen.

Andere merken die de moeite van het aanschouwen waard zijn:
- Allen & Heath
- Hill (wordt dat nog gemaakt?)
- Mackie
- Soundtracs (Topaz)
- yamaha
- Behringer
- en ga zo maar door.

Veel hangt af van het beschikbare budget, maar als de oude tafel aan alle kanten ruist en kraakt dan zou ik zeker niet voor de allergoedkoopste opties gaan. Bedrijfszekerheid is een groot goed.