PDA

View Full Version : Satriani 5 Juli Hardenberg: Review ?



belfrink
12 juli 2006, 03:04
Geen idee of er nog meer mensen bij het concert van Satriani waren in Hardenberg 5 juli, maar deze "review" slaat echt alles.

Is dit door iemand geschreven die helemaal niks van muziek af weet ?

Satriani komt uit New York ? Dacht het niet toch.

Ik viel zowat van m`n stoel toen ik dit las ...

Oh ja en vergeet de zin "louter instrumentaal optreden" niet.

http://www.destentor.nl/cultuurstn/article483233.ece

Erik Krebbers ga met Lego spelen, want verstand van muziek heb je duidelijk niet.

Reacties graag :)

Harm
12 juli 2006, 07:49
Tdsja... een neutrale bezoeker naar Satriani... Nee, die komen toch alleen bij Borsato?? Hahahaha, natuurlijk komen er alleen mensen die geinteresseerd zijn in Satriani, anders betaal je toch geen 42,-?? Zal wel aan mij liggen...

Satch komt uit New York ja, net als Vai. Daar ook zijn eerste opnames gemaakt en eerste sessie werk gedaan (radiospotjes op gitaar etc.).

Ik heb Satch gemist, was te laat om kaarten te krijgen... Maar Satch kennende was het vast goed geweest (alhoewel ik dat meejoelen idd een beetje oud en flauw vind... mijn mening dus...)

Jammer van die review!

Harm

ponq
12 juli 2006, 08:50
Ik vind t niet een verkeerd artikel. "Louter instrumentaal" is, met het oog op de gemiddelde lezer van t artikel, toch geen vreemde opmerking? In de ogen van de schrijver is Satriani een virtuoos maar ontbrak het vuur in t spel. Kan toch t geval zijn? Ben je er zelf geweest? En zo ja, wat vond jij er van ?

Pegasus
12 juli 2006, 12:57
Ik ben bij het concert geweest in Hardenberg. Volgens mij zit deze Erik Krebbers er niet echt naast met deze recensie. Het was ook allemaal niet ontzettend verrassend wat Satriani deed. Maar met zo'n gedachte vooraf moet je dan ook niet naar concerten van Satriani gaan.
Zelf vond ik het prima concert hoewel het dus niet verrassend was allemaal.

Met de opmerking van belfrink dat Erik Krebbers geen verstand van muziek zou hebben (wanneer heeft iemand dat overigens?) ben ik het niet eens.
Hij heeft in de Stentor vorig jaar ook een recensie geschreven over het concert van Steve Vai. Dat was een zeer positieve recensie.

In de Dedemsvaartse courant (plaatselijke krant in mijn omgeving) stond ook een recensie van het Satriani concert. Dit stuk kwam ongeveer op hetzelfde neer.

Trocar
12 juli 2006, 13:55
Ik was bij dit optreden en vond het echt heel leuk, maar ik kan niet anders zeggen dat deze man grotendeels gelijk heeft. Het verschil met mij is dat hij de dingen die hij noemt als negatief ervaart, en ik niet.
Wanneer hij zegt dat het foutloze spel de boel dood slaat zie ik dat anders. Ik vind het fijn wanneer een gitarist geen fouten maakt omdat dat niet past bij mijn idee van een optimale muziekervaring; ik wil dat alles goed gespeeld wordt omdat fouten mij uit mijn 'muzikale trip' halen en het moment verpesten (althans: bij dit soort muziek).
Nu weet ik, uit discussies met anderen op het forum, dat niet iedereen zo denkt en dat anderen het juist weer 'rauw' en 'levendig' vinden als alles niet helemaal gelikt is: 'that's rock & roll' zeggen ze, misschien dat de schrijver van deze recensie juist dat zoekt in een concert.
Als ik naar Satriani ga dan weet ik dat ik een foutloze, gelikte en routineuze show te zien krijg waarbij hij zijn liedjes speelt met een improv hier en daar. Daar heb ik geen moeite mee want ik vind de liedjes leuk en geniet van elk moment (zij het misschien voorspelbaar). Deze schrijver denkt daar nu eenmaal anders over, niets aan te doen.

belfrink
12 juli 2006, 17:24
Ik ben bij het concert geweest in Hardenberg. Volgens mij zit deze Erik Krebbers er niet echt naast met deze recensie. Het was ook allemaal niet ontzettend verrassend wat Satriani deed. Maar met zo'n gedachte vooraf moet je dan ook niet naar concerten van Satriani gaan.
Zelf vond ik het prima concert hoewel het dus niet verrassend was allemaal.

Met de opmerking van belfrink dat Erik Krebbers geen verstand van muziek zou hebben (wanneer heeft iemand dat overigens?) ben ik het niet eens.
Hij heeft in de Stentor vorig jaar ook een recensie geschreven over het concert van Steve Vai. Dat was een zeer positieve recensie.

In de Dedemsvaartse courant (plaatselijke krant in mijn omgeving) stond ook een recensie van het Satriani concert. Dit stuk kwam ongeveer op hetzelfde neer.

Tjah het ligt er natuurlijk aan van welk oogpunt je het concert bekijkt.

Als je naar een concert van Satriani gaat weet je dat je geen flitsende decors hoeft te verwachten en grootse lichtshows. Het is allemaal vrij basic.

Maar ik vind het te negatief wat die schrijft. Je komt naar een concert voor de muziek, en zeker bij Satriani. En hier was helemaal niks op af te dingen ;)

Alchimiste
14 juli 2006, 07:37
Mij lijkt het een objectieve review, met subjectieve elementen. Zoals gezegd, heeft hij bepaalde verwachtingen waaraan Satriani niet voldeed. Een ander iemand, zou daar nooit op gelet hebben.
Ik ben er dus niet geweest!

Zino Z
21 juli 2006, 17:34
Ik vind het ook te negatief. Zoals al gezegt werd ga je niet naar Satriani om een flitsende show te zien, dan ga je naar Robbie Williams ofzo (wat ook niet zo bijzonder scheen te zijn maar dat terzijde). Dat hij een stukje met zijn tanden speelde was ook niet om de orginaliteitprijs te winnen, tuurlijk niet, dat is gewoon een soort eerbetoon aan Hendrix waar 99% van zijn inspiratie vandaan kwam.

Als hij graag fouten wil horen kan hij ook beter naar Robbie Williams gaan, want ik heb hem pas op tv (live) gezien maar dat was echt niet om aan te horen.
"Zijn composities missen een eigen tronie"..............................................
Ik ken werkelijk niemand die zo componeert als hij, zelfs Steve Vai komt er (naar mijn mening) niet bij in de buurt.


Het titelnummer van het dit jaar verschenen album Super Colossal zou niet misstaan op een plaat van zo’n slappe zeventiger jaren hardrockband als REO Speedwagon, om maar te zwijgen over narigheden als Crowd Chant (‘Satch’ tokkelt een riffje, het publiek joelt dat na).

Ok Super Colossal is niet zo'n flitsend titel nummer als anders, maar dat het op een "slappe zeventiger jaren hardrockband" CD tuis hoort, nee. Crowd Chant is gewoon typisch Satriani, de interactie met zijn fans. Ik vind dat helemaal geweldig maar daar iedereen zijn mening over. (http://www.youtube.com/watch?v=NOQI5qxm0lI)

Kortom ik, als Satriani fan, vind dit echt veel te negatief. Ieder zijn mening absoluut, maar ik vind dat elke muziekstijl waardering verdient en zeker als het met hart en ziel gecomponeert is. Als een verslaggever die waardering niet op kan brengen vind ik hem slecht.

Pegasus
21 juli 2006, 17:54
(...)

Kortom ik, als Satriani fan, vind dit echt veel te negatief. Ieder zijn mening absoluut, maar ik vind dat elke muziekstijl waardering verdient en zeker als het met hart en ziel gecomponeert is. Als een verslaggever die waardering niet op kan brengen vind ik hem slecht.

Ik vind het iets te kort door de bocht om zo'n verslaggever slecht te vinden puur omdat hij zijn mening geeft.
Hij geeft zijn mening als neutrale muziekliefhebber, niet als Satriani-fan. Zo'n verslaggever is er niet voor om te vertellen wat de fans graag willen horen.

Zino Z
21 juli 2006, 19:38
Dat zeg ik toch ook, ieder zijn mening. Maar ik vind ook dat de neutrale muziekliefhebber elke muziek moet kunnen waarderen. Ok, slecht is misschien een tikkeltje kort door de bocht maar dat kwam gewoon omdat ik mezelf erover op zat te naaien. Ik vond het trouwens een wel geweldig concert. (Als fan en als muziekliefhebber ;) )

guitarchris
21 juli 2006, 19:58
wat een zak

ik was in a'dam heeft dezelfde dingen gedaan als in hardenberg.. ik vond het te gek, ik ben dan ook een groot fan.. als je niet van gitaarmuziek houdt moet je er ook niet heen gaan.. als je gitaar speelt dan vind je dit al gauwer mooi, maar dis gewoon overdreven...

satch for live

Zino Z
21 juli 2006, 20:51
Precies....

Pegasus
22 juli 2006, 01:21
wat een zak

ik was in a'dam heeft dezelfde dingen gedaan als in hardenberg.. ik vond het te gek, ik ben dan ook een groot fan.. als je niet van gitaarmuziek houdt moet je er ook niet heen gaan.. als je gitaar speelt dan vind je dit al gauwer mooi, maar dis gewoon overdreven...

satch for live

Uit het artikel blijkt dus helemaal niet dat hij niet van gitaarmuziek houdt. Bovendien heeft hij vorig jaar een zeer positieve recensie geschreven over het concert van Steve Vai in Hardenberg. Dus volgens mij heeft hij echt geen hekel aan gitaarmuziek.

Hoewel ik het een uitstekend concert vond van Satriani ben ik het toch in grote lijnen wel eens met het artikel.

guitarchris
22 juli 2006, 14:31
ik snap m op zich ook wel deels, ik ben vorig jaar ook bij vai geweest in hardenberg.. Die show is veel mooier.. Maar je hebt de vai liefhebber en de satch liefhebber ik denk dat dat t ook wel een beetje is bij hem...

wat ik bij vai heel gaaf vond dat hij een akoestisch stuk ertussen had om de rust terug te brengen.. meer dynamiek wat dat betreft dan satch.. maar bij vai was ook geen foutje te ontdekken.. maar goed dit is een eindeloze discussie;) :)

harrie-beton
22 juli 2006, 16:57
Gewoon niet druk om maken.
Ik lees zelden artikelen meer van popjournalisten over concerten of cd's. Popjournalisten weten vaak slecht waar ze over schrijven en hun mening interesseert me niet. Met de nieuwe media is hun vak aan het uitsterven.

hb

Zino Z
23 juli 2006, 13:54
ach.... je moet toch ergens over zeiken :zz:

glacius
2 augustus 2006, 17:09
ik zou graag foto's willen zien van die avond ..

- Eric -
2 augustus 2006, 17:34
ongelooflijk zeg... wat een onzin; je gaat naar zo'n concert omdat je een fan bent van satriani, of omdat je zelf gitaar speelt en het live wilt zien. Niet om als "neutraal" persoon gratis naar het concert te gaan en vervolgens een review te schrijven over muziek waarvan je vantevoren had kunnen weten dat het je niks doet.

Helaas kon ik er niet bijzijn, onderweg op de snelweg een ongeluk gehad :s

Trocar
2 augustus 2006, 17:54
ongelooflijk zeg... wat een onzin; je gaat naar zo'n concert omdat je een fan bent van satriani, of omdat je zelf gitaar speelt en het live wilt zien. Niet om als "neutraal" persoon gratis naar het concert te gaan en vervolgens een review te schrijven over muziek waarvan je vantevoren had kunnen weten dat het je niks doet.


Dit vind ik ook krom hoor. Mogen er alleen reviewers naar het concert die van te voren weten dat ze het ontzettend gaaf gaan vinden? Of mogen alleen fans reviews schrijven? Met oog op de objectiviteit zou dat wel kwalijk zijn. En of de persoon gratis naar binnen mocht heeft niets met de inhoud van zijn review te maken. Verder is een review één mening van één iemand, de waarde die je er aan hecht is jouw keuze. Dat je het er niet mee eens bent maakt het nog niet meteen onzin.



Helaas kon ik er niet bijzijn, onderweg op de snelweg een ongeluk gehad :s

Ik hoop dat het niet al te ernstig was :confused:
Maar als je er niet eens bij was, hoe kun je de review dan inhoudelijk beoordelen?

Ibanez
2 augustus 2006, 18:05
Tdsja... een neutrale bezoeker naar Satriani... Nee, die komen toch alleen bij Borsato?? Hahahaha, natuurlijk komen er alleen mensen die geinteresseerd zijn in Satriani, anders betaal je toch geen 42,-?? Zal wel aan mij liggen...

Satch komt uit New York ja, net als Vai. Daar ook zijn eerste opnames gemaakt en eerste sessie werk gedaan (radiospotjes op gitaar etc.).



Harm
Satriani komt volgens mij uit San Fransisco. Hij woont nu in de Nevada woestijn.

Trocar
2 augustus 2006, 18:13
Satriani komt volgens mij uit San Fransisco. Hij woont nu in de Nevada woestijn.

Staat al in het topic: hij komt, net als Steve Vai, oorspronkelijk uit New York (Long Island). Geboren in Westbury, NY. Opgegroeid in Carle Place, NY. Later verhuisd naar Berkeley, Californie.