PDA

View Full Version : Marshall 2204 inputs



bertrandovic
11 juli 2006, 22:02
Is er een wezenlijk verschil tss een 800 met vertikale inputs of een 800 met horizontale inputs, of is dat allemaan BLABLA???

Ik ga mijn Bassman houden zoals hij is en AB-en met een 800.

Chris Winsemius
11 juli 2006, 22:16
Is er een wezenlijk verschil tss een 800 met vertikale inputs of een 800 met horizontale inputs, of is dat allemaan BLABLA???

Ik ga mijn Bassman houden zoals hij is en AB-en met een 800.

In ieder geval deze verschillen:

- montage potmeters en ingangen (op chassis of op printplaat)
- filtering en voedingsspanningen voorversterker en fase-draaier

Solidkick
11 juli 2006, 22:51
In ieder geval deze verschillen:

- filtering en voedingsspanningen voorversterker en fase-draaier

Bij mijn weten geldt dat alleen voor de 2203.

bertrandovic
12 juli 2006, 14:21
Het is omdat ik een 2204 met horizontale inputs op het oog heb, maar naar verluid worden die in het algemeen als minder goed aanschouwd...

Is er iets van aan? Wat zijn dat juist concreet de verschillen in geluid?

Bert

Chris Winsemius
12 juli 2006, 16:02
Vertical/late 70s:
Ietsje warmer qua klank maar vooral de "feel" is net wat lekkerder, "draait" ook wat makkelijker clean met je gitaarvolumeregelaar(s).

Heb zelf hier diverse horizontals gemod en ook omgezet naar vroegere specs met goed resultaat.

Succes/vertrouw gewoon op je oren, test 'm met je eigen main-gitaar en cabinet.

Solidkick
13 juli 2006, 00:39
Ik herhaal:
However, during circa 1985, the design of the 100 watt JCM 800 series changed in order to cut costs. The age of the “vertical input” style of inputs as used on 2203s and 2204s for years had ended. A new “horizontal input” configuration began and this in itself only meant that the potentiometers and input jacks were now mounted directly to the printed circuit boards rather than being wired up with flying lead wires. This obviously simplified construction and in itself was NOT such a big deal, but what WAS a big deal was the change in the filtering and power supply structure of the 2203 (but NOT the 2204 - which remained unchanged) that took place later in l986 – this was also designed to reduce costs.

@Chris, graag uitleg hoe het wijzigen verticale naar horizontale inputs de toon van een versterker warmer kan maken en de "feel" lekkerder.

Chris Winsemius
13 juli 2006, 18:30
@Chris, graag uitleg hoe het wijzigen verticale naar horizontale inputs de toon van een versterker warmer kan maken en de "feel" lekkerder.

Spanning voor de V2 wordt wat lager en deelt niet meer het voedingspunt met V3.

Ik heb dit al vaak gebruikt in zulke amps om ze wat "ouderwetser" te laten klinken naast wat andere tweaks/etc.
Geluid wordt subtiel wat warmer en de feel lijkt lekkerder.

Beetje tech moet dit kunnen doen :)

Antoon
13 juli 2006, 23:13
Spanning voor de V2 wordt wat lager en deelt niet meer het voedingspunt met V3.

Ik heb dit al vaak gebruikt in zulke amps om ze wat "ouderwetser" te laten klinken naast wat andere tweaks/etc.
Geluid wordt subtiel wat warmer en de feel lijkt lekkerder.

??

Wat heb je al vaak gebruikt??

Chris Winsemius
13 juli 2006, 23:17
??

Wat heb je al vaak gebruikt??

Soldeertin (vintage-correct met lood).

Mitch
14 juli 2006, 01:15
:D

Even serieus: "spanning lager" en "heb ik gebruikt" staan binnen twee centimeter van elkaar. De link ligt dan toch redelijk voor de hand ? :dontgeti:

Solidkick
14 juli 2006, 16:58
@Chris: Thanks

Al
15 juli 2006, 04:01
:D

Even serieus: "spanning lager" en "heb ik gebruikt" staan binnen twee centimeter van elkaar. De link ligt dan toch redelijk voor de hand ? :dontgeti:

jij leest half. Er staat nl. ook nog ´naast wat tweaks´. Misschien kan er wat er verduidelijkt worden. Een schema kan iedereen wel lezen.

Daarbij de vraag wat ´ouderwetser´ is en wat de ´feel´ in dit geval inhoudt(?).

Daarbij opgeteld de opmerking `Beetje tech moet dit kunnen doen´ kan ik voor zover ik de discussie volg niet plaatsen. Het verschil is m.i. niet te omschrijven als goed of slecht zonder te noemen op welke manier de amps aangewend worden. Over het algemeen is een tech een matige gitarist, dat is geen pre. In de regel zal de muzikant de tech aan moeten sturen om de tech het invulwerk te laten doen en niet andersom.

Ik zie hier keer op keer het woordje ´feel´ op een nietszeggende manier vallen zonder dat dat benoemd of omschreven wordt. Subjectieve nietszeggende kreten.

Al

wille525
8 augustus 2006, 10:24
Ookal zit er uiteindelijk een verschil in het geluid, de vraag is of het dit voor het menselijk ook waarneembaar is. Daarnaast heeft iedereen ook weer zijn eigen definitie van een vette sound.

Net zoals de discussie over het verschil over de TS-808 mod. Iedereen lult zich lap over het geluidsverschil terwijl deze er vrijwel niet is (ik heb zelf de ts-808, ts-9 en de ts-9dx gehad btw).

De vetste sound krijg je uiteindelijk door gewoon veel en goed te oefenen!

Tristan
8 augustus 2006, 13:01
Kwaliteit zit meestal in voor een leek subtiele dingen...
Met andere woorden, het valt niet zo op, maar je vraagt je af waarom het toch zo lekker klinkt...
Met eten is het eigenlijk net zo, bij een goed restaurant zijn de smaken gebalanceerd en puur met een merkbaar nuanceverschil...
Dat geldt ook voor gitaarspelen, maar dus ook voor gitaren, versterkers en alle muziekapparatuur, hifi installaties etc...

@Al: toch grappig hoe je telkens weer probeert het geheim van de smid uit zijn eigen mond te trekken...
Het staat er redelijk duidelijk, zelfs voor een electronicadebiel als ik, minder spanning op V2 en geen gedeeld voedingspunt met V3...
Die tweaks kan je zelf toch ook bedenken?
Lekker verschillende weerstandjes solderen en wegknippen en kijken wat het verschil is in sound e.d...
Een tech die de tweaks van een andere tech kopieert is als een gitarist die een andere gitarist fantastisch kan naspelen, overbodig en niet interessant...
Dit is geen aanval, maar een constatering van mij...

Tristan
8 augustus 2006, 13:19
Even wat meer on topic...
Een maat van mij, Michael (zit ook op dit forum), heeft een waanzinnig vet klinkende 2204 met horizontal inputs...
Ik heb zelf een paar maanden geleden in een winkel ook een 2204 met vertical inputs gehoord en die vond ik toch minder klinken...
Het verschil kan ook liggen aan de voorversterkingsbuizen, want eerlijk gezegd maakt dat volgens mij meer verschil dan die paar weerstandjes die verschillend zijn tussen een vertical en horizontal input versie...
Verschillende speakers geven ook een heel ander beeld van een versterker, dat maakt ook veel meer verschil dan het verschil in de weerstandjes...
Ik heb ook nog een 2203 gehoord in een andere winkel en die klonk heel anders dan de beide 2204's, die had beduidend meer gain en was moeilijker in te regelen op een soort sweet spot...
De low input daarvan was echter weer waanzinnig vet en kwam erg dicht in de buurt van een goede JTM45...
Uiteindelijk vind ik zelf een 2204 toch een stuk vetter klinken dan een 2203...

Uitproberen is dus het devies, vindt je het wat en is de prijs goed (maximaal zo'n 850 euro voor de top), dan zou ik hem gewoon kopen...
Let wel even op met welke speakers je hem test, met Greenbacks (G12M) zal de amp veel warmer en zoeter klinken en met bijvoorbeeld G12H's wat agressiever in het hoog, wat punchier en met wat meer laag...

Chris Winsemius
8 augustus 2006, 15:00
Ik kreeg wat emails over dit topic binnen dus maar 'n reactie.

@ Tristan

Het verschil tussen die vertical en horizontal specs heb ik hier getest met dezelfde buizen/speakers/etc.; iedereen (klant, toehoorders en ik) vonden de verticale specs wat lekkerder klinken en vooral "spelen". Subtiel maar vooral "voelbaar".

@ Al

Triest, je laat je weer eens lekker gelden. Zou je ipv. het dissen/afkraken van "blijkbare concurrentie" niet eens wat positiever kunnen posten?
NB!!!
Afgezien v/h vervangen v/e 120p bright-cap in Fenders door 'n 47p exemplaar (DeluxeReverb waarde :) ) en het gebruik van oude/lekkende elko's heb ik hier werkelijk nog nooit 'n echte tweak/mod suggestie van jou gezien.

Tristan
8 augustus 2006, 15:47
Ik heb het verschil tussen de beide 2204's helaas niet op die manier kunnen testen...
Het enige wat ik wou zeggen is dat voor mijn gevoel de voortrapbuizen en de speakers bepalender zijn voor de uiteindelijke sound...
Een 2204 met horizontal inputs en goede preampbuizen prefereer ik boven een 2204 met vertical inputs en mindere preampbuizen en die prefereer ik dan weer boven de meeste 2203's (ongeacht de preampbuizen) wat betreft sound...
Die amp van Michael (overgekocht van Skabouter, ook van dit forum) vind ik erg lekker klinken, daar zou ik ook niets aan laten doen verder...

Zoals ik al zei ligt het verschil in de nuances en ik geloof best dat een 2204 horizontal input misschien ietsje smoother is van feel en een wat minder fel tophoog heeft, maar ik zou een voor mij lekker klinkende horizontal input er niet om laten staan...
Tweaken kan altijd nog, een paar weerstandjes erin en eruit, dat moet toch niet al te moeilijk zijn voor een goede tech...

Mitch
8 augustus 2006, 18:04
You're beating a dead horse, guys.

De post van Al is een dikke maand oud en het topic was na zijn dooddoener lekker doodgebloed, maar door wille525 omhooggeschopt.

Tristan
8 augustus 2006, 21:00
Oh ja, nu je het zegt zie ik het pas...
Ik heb ruim een maand geen internet gehad, dus ik weet op dit moment niet meer wat oud en wat nieuw is...
Ach, misschien leest de Topic Starter het nog en heeft hij of zij er wat aan...