PDA

View Full Version : Welke buizencombo/top



Neals
11 juli 2006, 19:42
Omdat ik momenteel weinig actief met bands bezig ben, mijn Valvestate + 2x12 cab eigenlijk iets teveel ruimte opslokt en ik een iets volwassener geluid zoek (vooral voor thuis/studio) vind ik het een mooi moment mijn stackje te verruillen voor een leuke buizencombo.

Wil vooral een amp die zowel thuis, in de oefenruimte als onstage goed te gebruiken is.

Budget waar ik aan zit te denken is MAX 600 euro, beetje een volwassen sound voor moderne punkrock (rise against, slick shoes, no fun at all)

2x12 houden zou een optie kunnen wezen.

Jerre
11 juli 2006, 20:09
Ben je van plan om distortion uit de versterker te halen of uit een pedaal ?

Davidian
11 juli 2006, 20:10
Een jcm900 is goed voor punk en is 2e hands wel in je budget te krijgen.

Neals
11 juli 2006, 20:25
JCM900 zit ik idd aan te denken, maar de vraag is, wat is het verstandigst???

Combo of Top..

Combo heeft praktische voordelen, top KAN beter klinken.

Neals
11 juli 2006, 20:25
Ben je van plan om distortion uit de versterker te halen of uit een pedaal ?

Distortion wil ik uit de versterker halen, op zich is de VS100 qua sound wel aardig in de buurt van wat ik gebruik, alleen ik zoek de volwassener versie.

BLOK182
11 juli 2006, 21:26
Misschien de Mesaboogie Caliber serie? Kunnen best een heftige scheursound met flink wat palmmutes aan!

Baker
11 juli 2006, 21:30
is dit niet wat?
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=64201

Baker
11 juli 2006, 21:32
of dit:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=63403

Bins
11 juli 2006, 21:41
([...] no fun at all)



Damn, een NFAA fan, die kom je niet vaak tegen :)

Ik ben het met Blok eens over de mesa calibers, zijn lekkere bakkies, en de sound die jij wil zit er zeker in. Heb zelf een .50+ gehad, en die beviel me prima. Jcm 900 doet ook wel wat jij wil, volgens mij gebruikte NFAA ze vroeger ook. Ik vind ze wel het best tot hun recht komen met een lp-achtige gitaar, maar dat is persoonlijke smaak.

Over de combo/top vraag, als je de 2x12 op zn kant zet, en dan een combo erop neemt het net zoveel plek in als een combo alleen, en je hebt dan best wel een flexibele setup.

Neals
12 juli 2006, 17:37
Koch vind ik zelf niet echt lekker klinken, mesa caliber + JCM 900 zijn zeker de moeite waard.

Mooiste voor mijn 2x12 zou dan een 2x12 JCM900 combo wezen qua afmetingen.

Wicked Willy
12 juli 2006, 18:22
hahaha JCM 900, dat vind ik echt bagger versterkers kunnen niet tippen aan een Koch, JCM 800 is dan wel weer goed te pruimen.

AART
12 juli 2006, 18:50
Voor die sound die jij zoekt idd een Mesa Caliber.
Echt leuke bakkies.


Btw, er zijn weer meer NFAA fans hoor, hier nog een.

AART
12 juli 2006, 18:52
hahaha JCM 900, dat vind ik echt bagger versterkers kunnen niet tippen aan een Koch, JCM 800 is dan wel weer goed te pruimen.


Ehh, is dat niet persoonlijk en smaakgebonden, kan me best voorstellen dat iemand de koch voicing niet zo lekker vind.

Heb zelf ook een JCM 900 gehad(SL-X), en das geen slechte bak.

Neals
12 juli 2006, 20:39
hahaha JCM 900, dat vind ik echt bagger versterkers kunnen niet tippen aan een Koch, JCM 800 is dan wel weer goed te pruimen.

JCM800 heeft vanuit zichzelf TE weinig ballen, mijn scheur moet echt uit mijn versterker komen.

Neals
13 juli 2006, 15:53
Beetje wezen orienteren.

Heb wel besloten om een leuke combo met een wattage á 50w (1x12) voor thuis/oefenruimte/kleine podia te nemen.

Bij toenemend aantal optredens ga ik een top overwegen.

Kim Wilson
13 juli 2006, 15:58
Met 50 Watt kun je prima uit de voeten. Zodra de lokaties zo groot worden dat je het daarmee niet zou redden, is er wel PA aanwezig. Wel zou ik een 2x12 overwegen...

BLOK182
13 juli 2006, 16:08
JCM900 vind ik ook prima te pruimen (kwestie van flink met de knoppen draaien), Koch hou ik helemaaaaal niet van:p Je zou ook eventueel voor een Engl Fireball / Screamer top kunnen gaan tweedehands, en dan met een 2x12, ook lekkere scheurbakken. Als het te duur is, Screamer 1x12 combo en eventueel later uitbreiden?

Neals
13 juli 2006, 16:20
JCM900 vind ik ook prima te pruimen (kwestie van flink met de knoppen draaien), Koch hou ik helemaaaaal niet van:p Je zou ook eventueel voor een Engl Fireball / Screamer top kunnen gaan tweedehands, en dan met een 2x12, ook lekkere scheurbakken. Als het te duur is, Screamer 1x12 combo en eventueel later uitbreiden?

Engl zit ik ook aan te denken, maar ik wil er dan geen cab onder, puur om de reden dat ik het ook mee naar de oefenruimte wil meezeulen, en thuis imho een cab vaak zinloos is.

Als de echte optredens weer komen schaf ik mezelf een head aan.

BLOK182
13 juli 2006, 16:28
Dan is een Screamer een goede optie. Wat uitgebreider dan een Thunder, en imho ook wat meer een scheurbak. Thunder is wel weer super-portable!

Neals
23 juli 2006, 22:47
Beetje late reactie in mijn eigen topic, anyway.. Ben al een beetje aan het testen/orrienteren geweest.

Marshall JCM900 1x12 combo: Enigssinds te tillen, scheur is ok maar lijkt zoals de verhalen gaan erg ongevoelig op de equalizer, is beetje JCM900 trekje om best wel een one trick pony te wezen, erg lekkere hardcore sound, maar dat is ook zo'n beetje alles wat deze amp doet. Wat ik minder zoek is het typische Marshall hoog, begin dat steeds minder mooi te vinden.

Engl Thunder: Aparaat ziet er degelijk uit, scheur is super, clean wat minder. Ligte engl top (50/60w) zie ik nu ook serieus als een optie.

Mesa: Nog weinig gezien, moet em eens flink proberen maar zeker zou dit wel eens de sound kunnen wezen die ik zoek.

Randall: Klinken ook redelijk goed, binnenkort ook eens goed aan te tand voelen.

Mr.Bluesbreaker
23 juli 2006, 23:01
Het typische marshall-hoog is niet echt een goede bewoording.
Wat ik denk dat je bedoelt is het typische hoog van een Celestion G12T75.
Die zitten standaard in de nieuwe 1960 kasten (niet de AV, TV of andere versies natuurlijk) en in JCM 900 combo's.

Deze speaker heeft, naar mijn mening, een vrij irritant zagend hoog.
Een Classic Lead of een G12H30 doet dat al stukken minder. Het zit em vaak niet echt in de versterker, maar in de combinatie versterker-speakertype.
Ik moet echter wel zeggen dat er een hoop JCM 800's zijn die stock ook een vrij sja, priemend of snijdend hoog hebben. Het valt er echter met een onderdeel wat minder kost dan een pakje sigaretten uit te halen.

Neals
24 juli 2006, 22:54
Zou idd in de speakerkast kunnen zitten, heb mijn top ook wel eens op een aantal andere kasten en dat klinkt totaal anders.

blademan
26 juli 2006, 17:47
probeer ook eens een Laney VC30 212, een muur van geluid, prima clean en met een pedaaltje erbij een dijk van een overdrive. En ze zijn niet al te duur

crrrN
26 juli 2006, 18:52
Randall RG50TC.

Neals
27 juli 2006, 11:21
probeer ook eens een Laney VC30 212, een muur van geluid, prima clean en met een pedaaltje erbij een dijk van een overdrive. En ze zijn niet al te duur

Is een VC30 niet te vintage, ik zoek een moderne buizensound.

Code-X
27 juli 2006, 19:21
Randall RG50TC.

Die klinken idd ook best lekker, zijn best te doen voor punk rock. EN hebben 2 verschillende gain modi, wat best lekker is.

Neals
28 juli 2006, 20:12
Die Randalls hebben ze volop in Drachten, een 50W head is zeer interresant, en lijkt me tevens ook erg geschikt voor een sporadische metaluitbarsting.

hidde630
29 juli 2006, 10:04
voor beetje metal erbij is de randall wel een leuke optie.
de 900 combo vind ik ook maar een beetje zozo.....je zou nog beter kunnen gaan zoeken dan om een 800 combo...maar vergeet dan je metal uitstapjes....
Mesa...ik zou echt nog eens zoeken om een leuke...

oh ja....hier nog een NFAA fan :)

Willlem
29 juli 2006, 14:39
he gezellig, een punkrock topic.

marshall kun je een goed geluid uithalen, maar het moet wel helemaal jouw geluid zijn, als je eens een keer iets anders wil, kun je hem wegdoen, dat zul je niet uit de amp kunnen halen.
en als ik je goed begrijp heb je al een top en speakerkast? dan zou ik niet moeilijk gaan doen en alles weg doen, maar alleen een nieuwe top kopen. verschil tussen top/kast en combo is volgens mij alleen dat je makkelijker kun overstappen naar andere speakers en dat je kunt kiezen voor een 4x12 mocht je 2x12 niet meer genoeg vinden. verschil in geluid zit er niet fundanmeteel tussen top/speaker en combo. wel tussen buizen en transistor (duh).
maar vooral: uitproberen. de enige manier om er achter te komen wat je precies wil, en hoe je daar aan kan komen.

groeten, willem

hidde630
29 juli 2006, 19:41
willem!!!!

Neals
29 juli 2006, 20:26
@Willem: Wordt al heel erg punkrock hiero!

Speakerkast die ik heb is 2x12, klinkt imho meer dan prima.

Keus voor buizen is omdat ik eigenlijk zelden een transistoramp heb gehoord met een echt lekkere headroom.
Verder moet ik erbij zeggen dat ik echt geen haast heb met een andere top, en ik eigenlijk wacht tot ik een echt goede deal/amp vind. Vind ik de beste manier om aan goede spullen te komen.

tillens
29 juli 2006, 21:22
Ooit gedacht aan een vox ac 30 head?

BLOK182
30 juli 2006, 12:11
Denk dat dat budgettechnisch niet echt verantwoord is...en als je clean weinig gebruikt, ga je niet echt een Vox kopen om die weer te laten scheuren met een pedaaltje...lijkt mij dan:-)

Neals
30 juli 2006, 12:17
Ooit gedacht aan een vox ac 30 head?

Ik wil nooit meer een Vox

Michael AE
30 juli 2006, 12:36
Ik weet niet of de 5150 al genoemd is, maar is dat niet wat voor je?

hidde630
30 juli 2006, 17:47
he bah 5150.....high gain bakken...ik vind het niks, al is het op het crunch kanaal met lage gain nog net te doen....neem dan de XXX, maar die valt weer boven het budget

BLOK182
30 juli 2006, 18:51
Vond persoonlijk de 5150 een stuk beter dan de XXX, wat minder veelzijdig en redelijk lawaaiig, maar wel vette toon. Triple XXX vond ik alleen redelijk ok klinken over de bijpassende cab, en verder niet echt een spannende amp, poor man's recto.

Neals
30 juli 2006, 21:49
5150 heeft wat mij betreft TE veel vermogen, en het ontbrekende clean KAN me gaan ergeren

tillens
30 juli 2006, 22:23
Denk dat dat budgettechnisch niet echt verantwoord is...en als je clean weinig gebruikt, ga je niet echt een Vox kopen om die weer te laten scheuren met een pedaaltje...lijkt mij dan:-)

Een vox kan prima scheuren uitzichzelf, en met een pedal ervoor helemaal? En Neals waarom nooit meer een vox?

Droffie
31 juli 2006, 12:29
Deze topic schreeuwt KOCH!!!

@TS: als ik je wensen/eisen zo hoor zou je toch eens naar een Twintone moeten kijken. Probeer de II, die zijn het zogenaamde Koch randje kwijt.
Zowel clean als overdrive kanaal zijn ze wat mij betreft moeilijk te overtreffen in hun prijscategorie.

BLOK182
31 juli 2006, 13:39
Een vox kan prima scheuren uitzichzelf, en met een pedal ervoor helemaal? En Neals waarom nooit meer een vox?
Ja goed, maar de TS speelt punk, en heeft het zelf over een jcm900 en aanverwante amps, dan vind ik een Vox een nogal prijzige en onlogische keuze:p

Neals
6 augustus 2006, 19:26
Deze topic schreeuwt KOCH!!!

@TS: als ik je wensen/eisen zo hoor zou je toch eens naar een Twintone moeten kijken. Probeer de II, die zijn het zogenaamde Koch randje kwijt.
Zowel clean als overdrive kanaal zijn ze wat mij betreft moeilijk te overtreffen in hun prijscategorie.

Hmmm, wederom zal ik deze ook eens proberen.

En Vox wil ik niet meer hebben omdat ik absoluut niet van de Vox sound hou, sowieso is dat Britse niet mijn ding.

Echter is er een kansje aanwezig dat amp over lange baan komt, maar redenen daarvoor pleur ik ter zijne tijd in off-topic.

hidde630
6 augustus 2006, 20:24
Echter is er een kansje aanwezig dat amp over lange baan komt, maar redenen daarvoor pleur ik ter zijne tijd in off-topic.

ik kan bijna niet wachten!

Neals
6 augustus 2006, 21:35
ik kan bijna niet wachten!

Laten we zeggen dat Sneek een heuse punkrockhuishouding krijgt ;)