PDA

View Full Version : klopt dit?



Mick-beginner
11 juli 2006, 17:42
Hallo allemaal!
ik ben net nieuw hier, en zit met een vraag

ik heb laatste kerst een gitaar gekregen (niet veel bijzonders hoor) met een zelfleer boek (FastTrack, Gitaar 1) en een stem apperaat.

nou helamaal geweldig!, alleen ik heb niets er van aangeraakt tot dat ik vorige week ineens zin kreeg om me er in te verdiepen
dus ik vol bewondering die gitaar stemmen zijn dit de resultaten van de snaren:
Snaar 1 (de dunste):7B
Snaar 2: 3G
Snaar 3: 7B
Snaar 4: 6E
Snaar 5: 6E
Snaar 6: (De dikste) 7B

nou heb ik niet veel verstant van gitaren en hun klanken, maar ik kan me niet voorstellen dat er 3x 7B in één gitaar moet zitten en 2x 6E
dus mijn vraag: Klopt dit?
of moeten er andere snaren op? of ligt het aan het plectrum?(die bij de gitaar zat)

Groeten van een beginner!

marter544
11 juli 2006, 18:23
Nee dit klopt niet :) Het komt niet eens in de buurt. De snaren moeten van hoog naar laag zijn gestemd: EADGBE. Het getal staat voor welke snaar het apparaatje denkt dat het is, 6 is in dit geval de lage E, en 1 de hoge E. 4 is dus de D-snaar. En een ander plectrum? Dat heeft er niks mee te maken, en de snaren zijn denk ik ook nog prima, en dat heeft trouwens ook geen invloed op die belachelijk stemming :satisfie: De B geeft ie aan omdat je met het apparaat blijkbaar ook 7-snarige gitaren kan stemmen (daarom ook de 7). Het geheel moet dus zo zijn gestemd:

De 1e snaar (de dunste): 1E
De 2e snaar: 2B
De 3e snaar: 3G
De 4e snaar: 4D
De 5e snaar: 5A
De 6e snaar: 6E

Alberto
11 juli 2006, 19:12
Misschien een stomme reactie maar ik denk dat je gitaar zo fout gestemd staat dat je stemapparaat 'in de war' is. Zou dat kunnen?
Stemapparaatjes geven doorgaans pas exact de juiste toon aan als de snaar niet meer dan een volledige toon lager of hoger staat.
Je moet dus eerst wel ongeveer weten hoe het moet klinken.
Als dat bij jou het geval is zou ik hem eerst laten stemmen door iemand die weet hoe het moet en dan gewoon zelf met je apparaat regelmatig bijstemmen. Best elke dag :)

stefke_m
11 juli 2006, 20:18
Ik begrijp wat er gebeurd is, denk ik. Je stemapparaatje heeft gewoon de toon gezocht dichts bij de "stemming" van je ongestemde gitaar. De anderen hebben je de juiste stemming al getoond, welkom op het forum!

Mick-beginner
12 juli 2006, 00:03
oke dus de getallen voor de letters willen zeggen welke snaar het
stemapperaat denkt dat het is?

maar ik heb mij apperaat nog nooit het getal 1 van de eerste snaar zien geven (hoe hoog in de snaar ook afstem)

iwamoto
12 juli 2006, 00:12
beste mick, probeer het eens hiermee
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/
werkt heel makkelijk, en dan kan je dus darnaa exact stemmen met je stem apparaat (deze staat dacht ik net iets te hoog)

kornelius
12 juli 2006, 00:59
Beste Mick,

je moet echt eerst even je gitaar ongeveer goed stemmen, je stemapparaat kan je daarna voor de fijnafstemming gebruiken.

Weet je niet hoe je je gitaar ongeveer goed moet stemmen? als je geluid op je computer hebt kun je deze site gebruiken:

http://www.worldguitar.com/tuner.html

de dikste snaar heeft dus de laagste toon, de dunste de hoogste.

good luck

White balverine
14 juli 2006, 15:49
Een handige tip voor later je gitaar te moeten stemmen en de letters gemakkelijk te onthouden is: Een(E) Aap(A) Die(D) Geen(G) Bananen(B) Eet(E). Dan kom je uit op EADGBE. Stom maar handig.

Mick-beginner
16 juli 2006, 15:45
hey bedankt allemaal, het is me gelukt!!!

nu ga ik me de pleuris oefenen
nogmaals bedankt!

Droffie
17 juli 2006, 17:07
Een handige tip voor later je gitaar te moeten stemmen en de letters gemakkelijk te onthouden is: Een(E) Aap(A) Die(D) Geen(G) Bananen(B) Eet(E). Dan kom je uit op EADGBE. Stom maar handig.

Waarom stom? ik heb er veel aan gehad...;)

Linda
17 juli 2006, 19:17
Waarom stom? ik heb er veel aan gehad...;)

Ik denk er nog steeds aan, elke keer dat ik m'n gitaar stem. Of als iemand mij zegt een E te vinden op de 2e snaar. Okee, inmiddels weet ik wel gewoon welke snaar welke toon heeft, maar hij blijft door m'n hoofd spoken.

FooSz
20 augustus 2007, 13:05
Hello,

ik ben nu vier weken bezig. Vorige week een stemapparaatje gekocht en de snaren mee gestemd op onderstaande info.
Behalve snaar 2B...
Eerste poging tot stemmen brak de snaar.
Inmiddels nieuw setje snaren gekocht en poging 2 gedaan.

Met het stemapparaatje kom ik steeds zuiver op 3G terecht. ipv 2B
draai ik losser dan lijkt het nerges meer op, draai ik strakker dan verschijnt 5a
Waar zit de fout? moet ik nog strakker als 5A?? of breek ik dan weer me snaar? (ik heb overigens de setje snaren gekocht en duidelijk snaar 2B erin laten zetten, dus ook dat klopt)

Iemand het antwoord voor me,
Greetos Frank :noob:

Janne
20 augustus 2007, 13:21
Hey,

Die cijfers zijn 7voor welke snaar het is (de derde snaar moet een G zijn, de tweede een B en de vijfde een A). Je snaar moet nog 1 toontje hoger en dan is het een B, je kan controleren of dat klopt door de derde snaar het vierde vakje te spelen, dit moet dezelfde toon zijn als de tweede snaar.

Janne

FooSz
20 augustus 2007, 17:57
I've tried!
en op de vierde fret geeft die inderdaad zuiver een 2B,
De andere snaren zijn ook zo zuiver als engelepis
maar toch krijg ik de tweede snaar niet in zijn 2B
stemapparaatje gaat van 3G helemaal naar rechts
en verschijnt daarna helemaal links als een 5A... blijven aandraaien?

Heb er geen verstand van en ben namelijk bang dat de muziekwinkel me deze week weer ziet aankomen? haha

Jedeel
20 augustus 2007, 18:11
Een handige tip voor later je gitaar te moeten stemmen en de letters gemakkelijk te onthouden is: Een(E) Aap(A) Die(D) Geen(G) Bananen(B) Eet(E). Dan kom je uit op EADGBE. Stom maar handig.
Je bedoelt dat je nog nooit een aap hebt gezien die géén bananen eet? :-)

Pais
20 augustus 2007, 18:17
I've tried!
en op de vierde fret geeft die inderdaad zuiver een 2B,


Dan is er niets mis met je apparadsky, want de 4de fret van de 3de snaar van onderen hoort presies hetzelfde te klinken als de open 2de snaar..
Try again - klinkt 4de fret op de 3de snaar even hoog als de 2de snaar?

guitartub
20 augustus 2007, 18:32
Je bedoelt dat je nog nooit een aap hebt gezien die géén bananen eet? :-)
Mischien is dit logischer: Een Aap Die "Gele" Bananen Eet.
(Als iemand die uit een klapperboom is gevallen kan ik het toch weten!)

Nevaratoiel
20 augustus 2007, 18:52
Of een aap die grote bananen eet. ;)

Janne
20 augustus 2007, 19:08
I've tried!
en op de vierde fret geeft die inderdaad zuiver een 2B,
De andere snaren zijn ook zo zuiver als engelepis
maar toch krijg ik de tweede snaar niet in zijn 2B
stemapparaatje gaat van 3G helemaal naar rechts
en verschijnt daarna helemaal links als een 5A... blijven aandraaien?

Heb er geen verstand van en ben namelijk bang dat de muziekwinkel me deze week weer ziet aankomen? haha

Gewoon door blijven draaien (letterlijk ;)). Dan gaat ie nog een keer helemaal naar rechts en als t goed is komt ie dan links als 2B (hij gaat dan namelijk van g naar a naar b). Als het stemapparaatje een zuivere 5A geeft moet je maar eens de derde snaar het tweede fretje spelen, dan zijn die hetzelfde.
Enne anders gewoon schaamteloos een keertje naar de muziekwinkel gaan en vragen of zij m even willen stemmen :), dan kan je tenminste spelen.

Owkeyzz
20 augustus 2007, 19:15
Als het echt niet lukt, zou ik gewoon naar de muziek winkel gaan..
Of iemand anders vragen, misschien kennissen of famillie?

FooSz
20 augustus 2007, 19:44
Thanks voor de snelle reacties,
en Janne... het is gelukt!!!
wel handig die weetjes met die frets! daar kan ik wat mee...
(zal maar niet hardop toegeven dat ik al drie dagen aan het kutten ben)

Greetos Frank

Nevaratoiel
20 augustus 2007, 23:34
(zal maar niet hardop toegeven dat ik al drie dagen aan het kutten ben)(dan zal ik maar niet hardop toegeven dat ik bij mijn eerste keer stemmen twee dezelfde snaren gemold heb :D)
Dus zeg maar rustig hardop hoor.