PDA

View Full Version : Zelfbouw high-pass/low-cut filter voor DG Stomp



MjS
11 juli 2006, 15:40
Ik heb sinds kort een Yamaha DG stomp, prima apparaatje met een lekkere klank, maar ik vind hem (zeker in bandverband) teveel bas hebben. Met de EQ op het apparaat zelf gaat dat niet volledig weg en haal je meteen teveel bas weg uit niet-storende gebieden.

Dus toen had ik het idee om een simpel high-pass filtertje te bouwen. Ik dacht aan de volgende opstelling: stereo input (moet ook mono slikken), stereo mini-jack uitgang, stereo jack uit en mono XLR uit.

Verder wil ik de cutoff-frequency kunnen instellen.

Hoe komt zo'n schema er ongeveer uit te zien? Zijn er bestaande schema's voor? Zijn er bestaande schema's die makkelijk zijn aan te passen voor zoiets? Alvast bedankt voor uw medewerking :-)

hadv
11 juli 2006, 23:54
high pass filters zijn natuurlijk gewoon te berekenen
als je iets 'verder' wilt (freq instellen) kom je al gauw uit op een parametrische eq, wel lekker veelzijdig & ook niet echt moeilijk te bouwen

MjS
12 juli 2006, 12:47
Maar als en een heel basic high-pass filtertje hebt met een variabele resistor, ben je er dan al?

Jerre
12 juli 2006, 12:59
Dat hangt van je voorkeur af. Normaalgezien wel als je gewoon bas wil wegfilteren. Als je een bepaalde frequentie wil wegfilteren dan ga je een parametrische eq moeten maken.

MjS
12 juli 2006, 13:41
Okay, dan is die aanpak wel geschikt. Ik wil gewoon de bas beneden een bepaalde frequentie aanpakken. Een variabele resistor bepaalt de frequentie. Toch?

vinni
12 juli 2006, 14:57
Heb zelf ook ooit eens een DG Stomp gehad.
Deed het perfect en geen klachten over teveel laag of zo.

Omdat de DG zelf moet worden aangesloten op een mengpaneel of poweramp mijn vraag......waar sluit je'm dan op aan?


Vinni

MjS
12 juli 2006, 15:24
Okay thanks, ik ga even experimenteren.

@ Vinni: ik heb het vooral thuis als ik opnames maak. Nét iets teveel 'boem boem'.