PDA

View Full Version : Treblebooster?



Punt
10 juli 2006, 22:20
Ik overweeg een BSM Treblebooster aan te schaffen voor m'n Shiva head.
Gebruik om het OD kanaal iets meer gain en felheid te geven voor leads.
Het nadeel van dit pedaal is dat er geen power adapter op zit.
De Javaboost is mogelijk ook een optie, maar moeilijk te vinden en duur.

Wat zijn andere opties?

Dank.

Rude Perception
10 juli 2006, 22:20
www.newtone-online.nl (http://www.newtone-online.nl) en dan de rangeboost bouwen...

Schunhart
10 juli 2006, 22:26
Een aansluiting op voor je BSM booster is altijd nog wel te maken denk ik zo, als je een beetje solderen kan en een gaatje kan boren ben je er al.

Negative K3 fan
10 juli 2006, 23:04
treble boosters kunnen gemaakt worden door iedere halve zool uit bijvoorbeeld een range master kit

van elk boost of overdrive pedaaltje kun je een clean boost maken door de input cap te varieren

er zijn genoeg mensen op het forum die er 1 voor je kunnen bouwen

opties genoeg enzo :)

treble boosters zijn trouwens wel te gek!

Punt
11 juli 2006, 00:20
Ik ben zo'n halve zool die dat niet kan maken :)
Ik zoek een trebleboost en geen cleanboost...
Ik wil wel een goede, dus met zo'n NOS Mullard Germanium transistor oid.
Die zitten niet in zo'n kit dacht ik...of wel?

fullorder
11 juli 2006, 01:03
Ik ben zo'n halve zool die dat niet kan maken :)
Ik zoek een trebleboost en geen cleanboost...
Ik wil wel een goede, dus met zo'n NOS Mullard Germanium transistor oid.
Die zitten niet in zo'n kit dacht ik...of wel?

kun je er altijd zelf nog bij zoeken. het kitje van newtone-online is met een transistorvoetje als ik het goed heb, zodat je makkelijk transistors kunt wisselen.

als het solderen een probleem is zou je bijvoorbeeld zelf de behuizing kunnen prepareren (gaten boren, kleurtje geven, pimpen, whatever...) en een forumlid het soldeerwerk laten doen. puur het solderen is namelijk niet meer dan een paar uur werk.

Lucluc
11 juli 2006, 08:58
Ik overweeg een BSM Treblebooster aan te schaffen...

Die dingen zijn echt het duurste van het duurste. Als je per se zo'n oud type transistor wilt hebben, dan kan je er misschien het beste een aantal kopen en dan gaan experimenteren op de voetjes uit een newtone kitje of iets dergelijks. Dat is leuk en leerzaam tegelijk. En in plaats van steeds weer nieuwe pedaaltjes kopen omdat ze je sound net niet hebben, ga je gewoon net zo lang door met klungelen totdat je wel het geluid het dat je zoekt.

Mitch
11 juli 2006, 09:38
Ja, BSM is echt belahelijk duur voor met zijn boosts. Plenty alternatieven. Ik heb overigens een treble booster te leen gehad met de originele mullard mil. spec. en ook germanium boosts gebruikt met normale transistor. Geloof me: echt veel verschil maakt dat niet. Het zegt meer over de duurzaamheid dan over de sound en in een pedaal heeft zo'n germanium transistor niks te lijden.

Hendrix
11 juli 2006, 12:20
Als je zelf nietzo technisch bent, kan ik deze site aanprijzen: http://home.wanadoo.nl/gitaar-in-tune/index_files/Treble_Booster.htm
De prijs van zo'n booster is niet mis, maar het is een degelijk pedaal.
Ik heb hem zelf ook en ik ben er zeer tevreden over.

Dirk_Hendrik
11 juli 2006, 12:39
Als je zelf nietzo technisch bent, kan ik deze site aanprijzen: http://home.wanadoo.nl/gitaar-in-tune/index_files/Treble_Booster.htm
De prijs van zo'n booster is niet mis, maar het is een degelijk pedaal.
Ik heb hem zelf ook en ik ben er zeer tevreden over.


Dit kan ik niet echt heel prijzig noemen anders.

DREAMMACHINE
11 juli 2006, 13:29
ik gebruik zelf de clean-sanchez (cleanboost) van HWA over m'n shiva, werkt erg prettig, maar gezien de activiteiten van HWA op dit moment misschien niet de makkelijkst verkrijgbare optie.

Mitch
11 juli 2006, 16:53
Als hij net heeft gezegd dat hij geen clean boost zoekt ook misschien niet de meest aangewezen oplossing ;)

Negative K3 fan
11 juli 2006, 16:59
Dit kan ik niet echt heel prijzig noemen anders.

inderdaad, das gewoon goedkoop

Punt
11 juli 2006, 18:35
Als je zelf nietzo technisch bent, kan ik deze site aanprijzen: http://home.wanadoo.nl/gitaar-in-tune/index_files/Treble_Booster.htm
De prijs van zo'n booster is niet mis, maar het is een degelijk pedaal.
Ik heb hem zelf ook en ik ben er zeer tevreden over.

Ja die heb ik al eerder gemailed. Levertijd 6 tot 9 maanden :(

Verder iedereen tot zo ver bedankt voor de reacties.
Ik ga toch eens ff achter zo'n kit aan...

Hendrix
11 juli 2006, 18:39
Dit kan ik niet echt heel prijzig noemen anders.

Ik ben gewend mijn eigen pedaaltjes te maken en dat kost vaak minder.
Je hebt zeker gelijk, want andere trebleboosters zijn vaak duurder.

Rude Perception
11 juli 2006, 20:09
hmmm...
ik wil die van newtone wel voor je in elkaar zetten tegen een kleine vergoeding. De behuizing kan je zelf wel doen (vind ik niet een leuk werkje). Maar het solderen kan ik wel voor je doen. Dat is idd een uurtje werk. PM me maar bij interesse.

Punt
11 juli 2006, 21:39
hmmm...
ik wil die van newtone wel voor je in elkaar zetten tegen een kleine vergoeding. De behuizing kan je zelf wel doen (vind ik niet een leuk werkje). Maar het solderen kan ik wel voor je doen. Dat is idd een uurtje werk. PM me maar bij interesse.

Daar ga ik serieus over nadenken.
Bedankt voor het aanbod!

provisus
14 juli 2006, 17:31
Ik heb hier over ook nog een vraagje,
Komt er dan ook niet een enorm geluids verschil? bij mijn full drive 2 de comp cut krijg ik meteen meer volume en zelfs op de laagste stand van de gain hoor ik nog oversturing, is dit ook zo met een treble booster?
alvast bedankt

Punt
14 juli 2006, 18:59
Ik heb hier over ook nog een vraagje,
Komt er dan ook niet een enorm geluids verschil? bij mijn full drive 2 de comp cut krijg ik meteen meer volume en zelfs op de laagste stand van de gain hoor ik nog oversturing, is dit ook zo met een treble booster?
alvast bedankt

De treble booster versterkt het hoog extra.
Ik denk dat hij het best klinkt op een al vervormde buizensound.
Niet zozeer op een clean kanaal.

Ik ga hem gebruiken als variatie op de lead tone van het "bruine" Shiva geluid.

Mitch
14 juli 2006, 19:19
Ik heb hier over ook nog een vraagje,
Komt er dan ook niet een enorm geluids verschil? bij mijn full drive 2 de comp cut krijg ik meteen meer volume en zelfs op de laagste stand van de gain hoor ik nog oversturing, is dit ook zo met een treble booster?
alvast bedankt
Niet te vergelijken. Overigens kan de treble booster die ik geprobeerd heb (e die was volgens de 'officiële' specs) juist ook tot een lager volume gedraaid worden als je dat bedoelt. Als je puur vervorming bedoelt: dat doet -ie zeker, een treble booster is een boost op een germanium transistor die het geluid duidelijk een stukkie smeriger maakt.

nopster
14 juli 2006, 22:27
Bla bla bla

BeeJee
15 juli 2006, 01:22
Ik heb een HWA Rangeboost. Zo ongeveer een kopie van de Keeley Javaboost, prima ding. Alleen heeft Remco zijn bouw-activiteiten voorlopig op een laag pitje staan volgens mij. Je kunt het ff checken.

Punt
15 juli 2006, 01:38
Ik heb op ebay een zelfbouw trebleboost met een NOS russische OC44 transistor gekocht. Maar eens zien wat dat is, kan altijd nog een beter trany zoeken.

Bedankt zover!

tmcm
15 juli 2006, 01:54
Ik heb er een paar gehad. De beste vond ik de rangemaster van Toneman. Hoewel TB supersimpel in elkaar steken luistert het toch wel nauw, net zoals fuzzen (Analogman maakt een hele goeie, de sunface)

we praten hier wel over boutique stuff he, nerdy euh.. connoiseur tools

Erik vd Haar verkoopt de Homebrew Germania, is ook uitstekend en niet te duur maar ik kan me voorstellen dat het gewoon fun is om zelf iets te bouwen en dan een beetje te experimenteren.

Lucluc
15 juli 2006, 09:55
Hoewel TB supersimpel in elkaar steken luistert het toch wel nauw, net zoals fuzzen

Leg eens uit!

tmcm
15 juli 2006, 09:59
Leg eens uit!

Ik kan het niet beter zeggen dan de Analogman himself:

Unlike a pedal like a Tube Screamer, which will always sound good if the right chip and other parts are installed correctly, a fuzzface is a very finicky circuit. The transistors used in a fuzzface make all the difference in tone, feel, and amount of fuzz/cleanliness. Germanium transistors were the first type of transistors generally available, starting in the early 1960s. They are not very stable or easy to manufacture consistently. Since silicon transistors took over from germanium, almost nobody makes germaniums anymore, and the few that are made just don't do the trick in a fuzzface circuit. Each transistor used in a fuzzface needs to be tested for several parameters including gain, leakage, noise, and tone to make a great sounding fuzz. These transistors are just not available in any decent quantity. For these reasons, no big company can, or usually even tries to, make a classic fuzzface that sounds good. It's too much of a hassle.

Lucluc
15 juli 2006, 10:14
Ja, dat is de verkooppraat van analogman, die ken ik onderhand wel. :stop:

Je kan overal germanium transistors bestellen, gematched of niet, en dan kan je ook nog eens je eigen oren gebruiken. Leuk en zinvol. Zet cruciale onderdelen op voetjes en luisteren maar!

Punt
15 juli 2006, 10:32
Ja, dat is de verkooppraat van analogman, die ken ik onderhand wel. :stop:

Je kan overal germanium transistors bestellen, gematched of niet, en dan kan je ook nog eens je eigen oren gebruiken. Leuk en zinvol. Zet cruciale onderdelen op voetjes en luisteren maar!

Da's interessant!
Heb je dat zelf al eens gedaan?
Wat waren je conclusies?

Lucluc
15 juli 2006, 11:11
Mijn ervaring is niet zo groot, maar tot nu toe heb ik in de treble booster nauwelijks verschil kunnen horen tussen de hele speciale super zeldzame :sssh: germanium transistors en wat nog vrij gemakkelijk te verkrijgen is. Bij banzai, smallbear etc kan je ze natuurlijk allemaal nog bestellen, al zal analogman dat niet zeggen. :angry:

Ook in mijn fuzzfactory heb ik aardig wat zitten klooien met andere transistors, ook super higain silicium en ook daar waren de verschillen echt niet zo groot.

Misschien een leuk en simpel projectje en wat ik dus bedoelde met voetjes op de cruciale plekken in het circuit:

http://www.runoffgroove.com/multiface.html

En een voorbeeld van wat er nog verkrijgbaar is:

http://www.banzaieffects.com/Transistors-matched-selected-c-287.html

Page
15 juli 2006, 11:40
ik zelf heb ook een shiva en gebruik een rc booster voor extra punch, maar ik ga een eq gebruiken die van mxr of een simpele boss.

voordeel van de mxr is dat die in en output levels heeft

je kan ook die programmeerbare boss nemen, die heeft 4 geheugen plaatsen. Makkelijk als je een strat en een les paul gebruikt

succes

tmcm
15 juli 2006, 14:52
Ja, dat is de verkooppraat van analogman, die ken ik onderhand wel. :stop:


Ja kijk, in principe heb je natuurlijk gelijk, zelf proberen is niet alleen leuk maar ook leerzaam, precies wat ik zei.

Niettemin, Analogman is al jarenlang een autoriteit op het gebied van mods, waar de profs boodschappen doen, wiens schema's door anderen op ebay worden verkocht en wiens ontwerpen door fabrikanten worden gejat. En bovendien gewoon openheid van zaken geeft.
Er is natuurlijk altijd wel ergens een betwetertje die zelf wel eens een boxje in mekaar gesoldeerd heeft en dan roept dat die hele Analogman 1 grote flauwekul is.

Maar misschien heb je gewoon gelijk, weet je het gewoon beter! :nervous:

Lucluc
15 juli 2006, 15:17
Analogman is al jarenlang een autoriteit op het gebied van mods .... wiens ontwerpen door fabrikanten worden gejat.

Eh, nou draai je de zaken om. Kijk eens naar de analogman's 'eigen' pedalen: compressor is van Ross, chorus van Electro-Harmonix, Sunface van Dallas Arbiter en Beano ook. True bypass toevoegen en alle onderdeeltjes met de hand selecteren is zijn toevoeging.


Er is natuurlijk altijd wel ergens een betwetertje die zelf wel eens een boxje in mekaar gesoldeerd heeft en dan roept dat die hele Analogman 1 grote flauwekul is.

In mijn ogen is analogman een slimme zakenjongen. De een ziet zijn verkooptrucs als objectief gepresenteerde feiten en de ander doorziet zijn marketingstrategie wel.

tmcm
15 juli 2006, 15:21
In mijn ogen is analogman een slimme zakenjongen. De een ziet zijn verkooptrucs als objectief gepresenteerde feiten en de ander doorziet zijn marketingstrategie wel.

mijn moeder zei het al, je bent te goed van vertrouwen jongen.

ik trap er ook altijd in he

Dirk_Hendrik
15 juli 2006, 15:36
Ja, dat is de verkooppraat van analogman, die ken ik onderhand wel. :stop:

Niet te snel Luc. Dit is inderdaad een punt waar hij vrij weinig prietpraat toevoegt. Het bij elkaar zoeken van torren met de juiste parameters is zelfs voor een kleine bouwer als Mike Pierra vrij lastig. Behalve de door hem aangedragen argumenten waarom het moeilijk is de goede torren bij elkaar te krijgen heb je ook nog te doen met zaken als veroudering van torren. Germaniumtorren zijn daar gevoelig voor.

@TMCM
Mike is inderdaad al jaren bezig in de modmartkt. Gevolg daarvan is dat hij daarmee (terecht) een naam heeft opgebouwd. Met de opkomst van het internet komen er echter meer van dat soort lui. Mike heeft jarenlang mods gedaan en die omgeven met rookgordijnen en vrij subjectieve omschrijvingen die een soort van magische expertise op het gebied van klank suggereert. Met de opkomst van meer mensen die dat soort klusjes uitvoeren, denk aan Keeley en Brian Wampler, worden langzamerhand die rookgordijnen weggeblazen en blijft de naakte waarheid over. Ik denk dat één van de redenen van het grote succes van Keeley is dat hij erg open is over wat hij doet en hoe hij het doet. Met een beetje intelligent zoekwerk en wat elektronicakennis kan iedereen een Keeley mod zelf uitvoeren en dus zeer gemakkelijk aan goede AB uitvoeren. Die openheid geeft credits. Uiteraard hebben Mike's mods een klankmatige verandering (hoewel ik die in enkele gevallen te minimaal vond) maar zoals Luc terecht stelt, ook een hoeveelheid goede marketing.

Je kunt Mike de hand boven het hoofd houden. Je kunt ook besluiten dat niet te doen en Mike z'n business te laten. Met de veranderende modmarkt zal hij dan mee moeten veranderen. Uiteindelijk word de eindgebruiker daar beter van en Mike, met de naam die hij heeft, onder voorwaarde van het met de markt mee gaan niet slechter.

Wat betreft het door fabrikanten "stelen" van analogman mods. Kun je me daar een concreet voorbeeld van noemen? Ik kan er zo snel geen bedenken

Dirk_Hendrik
15 juli 2006, 15:39
mijn moeder zei het al, je bent te goed van vertrouwen jongen.

ik trap er ook altijd in he

:D

Je bent de enige niet hoor. Als je ziet hoe Fuller het TB fenomeen in de markt heeft gezet tot het punt van "als het pedaal niet TB is koop ik het niet want dan is het niet goed"..... De halve wereld loopt er achteraan.

Lucluc
15 juli 2006, 15:41
Het is vooral dit soort praat waar ik me bij analogman aan stoor:

We don't do the common 10 year old mods from geofex or other diy effects sites, like the other "gurus". Those mods do what they say (more low end, more or less drive, etc). But if you have really good ears, you will find that the basic tone and sweetness of the tube screamer sound is compromised. The low end will get flabby on those mods. Our mods, which we used our own R & D to create, are for the purest vintage tones possible, not just to make a buck and capitalize on something that someone else started.

tmcm
15 juli 2006, 15:51
:D

Citaat:
Origineel gepost door tmcm
mijn moeder zei het al, je bent te goed van vertrouwen jongen.

ik trap er ook altijd in he


Je bent de enige niet hoor. Als je ziet hoe Fuller het TB fenomeen in de markt heeft gezet tot het punt van "als het pedaal niet TB is koop ik het niet want dan is het niet goed"..... De halve wereld loopt er achteraan.

Hmmm
Ik moet ook zeggen dat zelfs mijn moedertje niet altijd door had wanneer ik een scheutje ironie toevoegde.

But seriously folks
Ik kan -en wil dat trouwens ook totaaal niet- die Analogman promoten of verdedigen. Ik weet ook helemaal niks van al die voodoo.. euh.. technische zaken af. Ik heb een sunface en een KOT van hem. Had, want die laatste heb ik weer verkocht wegens een belachelijk bod, zo goed zijn ze nou ook weer niet.
En mijn Beano heb ik op ebay gezet omdat ik toch net even liever de rangemaster gebruik. Maar het is een aardig kerel, dat geeft ook punten!

Lucluc
15 juli 2006, 20:18
Maar het is een aardig kerel, dat geeft ook punten!

Zo aardig dat je hem lekker wat extra geld toestopt :seriousf:

tmcm
15 juli 2006, 20:27
een groot hart voor de armlastige medemuzikant, U got that right

Harry
15 juli 2006, 21:10
ik ben niet zo thuis in de boosters, ik gebruik een Carl Martin Hot&Drive mk2, maar ik kom wat volume tekort. Is het voor mij handig om een treblebooster, zoals zo'n zelfbouwkitje te gebruiken? Het is om mijn solo's aan te dikken en volume mee te geven. Ik heb de volumeknop van mijn gitaar gebruikt, en later een GE7, maar de H&D bevalt het best, ware het niet dat ik volume te kort kom.... Iemand tips?

Punt
16 juli 2006, 00:18
ik ben niet zo thuis in de boosters, ik gebruik een Carl Martin Hot&Drive mk2, maar ik kom wat volume tekort. Is het voor mij handig om een treblebooster, zoals zo'n zelfbouwkitje te gebruiken? Het is om mijn solo's aan te dikken en volume mee te geven. Ik heb de volumeknop van mijn gitaar gebruikt, en later een GE7, maar de H&D bevalt het best, ware het niet dat ik volume te kort kom.... Iemand tips?

Zet een MXR Microamp in je amps fx loop.

Johnny V
16 juli 2006, 12:54
Vox heeft nu toch ook een treble booster pedaal uitgebracht...
Heeft iemand deze al uitgetest?