PDA

View Full Version : hulp gezocht voor eerste elektrische gitaar



mawashi
10 juli 2006, 16:16
Haai people

Ik volg ondertussen een aantal maanden gitaarles, maar wel voor de akoestische gitaar. Maar nu was ik toch wel geïnteresseerd in de elektrische waardoor ik me er dus ook eentje aangeschaft heb. Maar nu is't dus zo dat ik er eigenlijk allemaal niet zoveel van afweet. Dus nu heb ik toch enkele vraagjes.
Ik heb trouwens dit gekocht: een elektrische gitaar (CORT G210D)en een versterker van Marshall (MG10CD).

Maar zoals ik al zei ken ik er dus eigenlijk nog niets vanaf. Ik kan mijn gitaar inpluggen in de versterker en that's it. Nu mijn eerste vraag al. Op mijn gitaar heb ik een volumeleknop, maar die heb ik ook op de versterker. Welke moet ik dan gebruiken of zijn die hetzelfde? En hoe werkt dat humbuckersding, is dat met dat schuifklepje dat er zo op die gitaar zit? En wat was er trouwens weer het beste, eerste die kabel in de gitaar en dan in de versterker of andersom? Gitaarleraar heeft het ooit eens verteld, maar nu in de vakantie is't geen les dus kan het niet meer vragen.

Heel hard sorry voor de domme vragen, maar 'k ben een beginner he.

Mr Joe
10 juli 2006, 17:03
ik kan er niet zoveel over vertellen maar draai die volumeknop op je gitaar maar helemaal open(dit doet iedereen).

De kabels: steek de kabel in je gitaar en in je versterker en zet hem DAARNA pas aan, dat is het gezondste voor je apperatuur.

mawashi
10 juli 2006, 17:05
Mercikes. Maar 'k heb toch nog een probleempje momenteel. Het lijkt er op dat de versterker het niet meer doet. Ik mag het volume zo hard opendraaien als ik wil, hij geeft geen geluid meer door de versterker.

Mr Joe
10 juli 2006, 17:24
misschien heb je de gain knop helemaal toegedraaid?

Guitarik
10 juli 2006, 18:24
Volume kun je het beste afstellen op de versterker. Met de volumeknop op je gitaar kun je dan tijdens het spelen af en toe (subtiel) bij regelen. In het begin zul je m waarschijnlijk niet of nauwelijks gebruiken.

Een humbucker is een type element/pickup (je hebt ook nog singlecoils). Dit is het gedeelte dat de trilling van de snaar oppikt. Daarna sturen ze het signaal via de kabel naar je versterker.

Als je kabels ergens in gaat steken of uittrekken (gitaar of amp) is het altijd verstandig de versterker op standby of uit te zetten.

Als de versterker het niet doet en hij is wel aan (lampjes branden en zo), check dan ff of de kabels er goed in zitten, of je volumeknop van je gitaar open staat en de volume en gain knoppen van je versterker.

mawashi
10 juli 2006, 23:02
Thx voor de reacties. 't was inderdaad die gainknop die toegedraaid was. Nu weet ik ineens waarvoor dat ding dient :d
Ondertussen lukt het al aardig op mijn gitaarke, echt veel leuker dan een akoestische.
Weet er toevallig iemand websites waarin liedjes uitgelegd worden aan de hand van video's? Ken er zo wel enkele, maar er staan altijd maar een paar nummertjes op.

-=JEROEN=-
11 juli 2006, 03:33
ik zou zeggen "experimenteer zelf efkes lekker"

gain op 1 of 2, volume zo hard als de buren kunnen hebben, contour op 7 en dan een lekker bluesje spelen... gain op 3/4, contour op 4/5 en met wat powerchords een beetje hard/stonerrock spelen... gain op 6/8, contour op 1/3, E naar D stemmen en freaken maar... gain helemaal open en een vette solo spelen... enz

experimenteer ook een beetje met de tone schakelaar op je gitaar