PDA

View Full Version : Wat heb ik nog meer nodig voor 1*12?



Mr.Bluesbreaker
9 juli 2006, 22:50
Op de site van tube town vond ik dit lege 1*12 cabinet:

http://www.tubetown.de/ttstore/images/product_images/popup_images/1379_0.jpg

Eindelijk een die breed genoeg is voor onder mijn combo. Ik weet nog niet helemaal zeker wat voor soort speaker ik er in wil hebben om met mijn weber te combineren.
Wat ik me afvroeg, kan ik gewoon een 12" erinzetten of heb ik behalve een stukje speakerkabel en een input nog meer nodig? Er zitten nog geen doppies onder dit cabinet, zal dit nodig zijn of is het puur om het tolex te beschermen voor ruwe ondergrond?

Leek me een erg leuke cab voor niet teveel geld, kijken of je deze ook met een ander speakerdoek kan bestellen. Als ik het zelf zou bouwen zou ik volgens mij niet eens zoveel goedkoper uit zijn, plus dat ik een kluns ben en het zeker 3 keer zou moeten overdoen:D

B_2_the_a
9 juli 2006, 23:24
je kan ook als je het hout bij de gamma haalt het daar laten zagen :)

Mr.Bluesbreaker
9 juli 2006, 23:42
Ik zou het wel zelf kunnen doen, maar het wordt ten eerste nooit de kwaliteit van een pre-fab cabinet. Ook zal ik dan (vooral met tolex) aardig wat spul opnieuw moeten doen en verknallen (vast ook wel met hout) omdat ik nog nooit meer iets in mekaar heb gezet na lampionnetje vouwen op de basisschool.
Die cab ziet er ook nog eens zeer fraai uit, voor die 140 euri ga ik niet zelf aan de slag.

SimonS
10 juli 2006, 00:04
rubberen doppies eronder om te voorkomen dat de cab gaat schuiven. verder interne bekabeling. good luck. grtz Simon

Kim Wilson
10 juli 2006, 08:01
Ik zou het wel zelf kunnen doen, maar het wordt ten eerste nooit de kwaliteit van een pre-fab cabinet. Ook zal ik dan (vooral met tolex) aardig wat spul opnieuw moeten doen en verknallen (vast ook wel met hout) omdat ik nog nooit meer iets in mekaar heb gezet na lampionnetje vouwen op de basisschool.
Die cab ziet er ook nog eens zeer fraai uit, voor die 140 euri ga ik niet zelf aan de slag.
Voor die €140 maak ik 2 2x12 cabs.

Kim Wilson
10 juli 2006, 10:30
Nee, idd, dat kon wel eens krap worden...

Nou ja, ik denk dat, als je hem zelf bouwt, dat je wel goedkoper uit bent. Beetje zoeken voor goedkope materialen kan schelen. Vooral houthandels zit veel verschil in. En je kunt hem maken zoals je hem hebben wilt. Ik heb die van mij net zo breed als mijn Hotrod.

Maar ik kan me voorstellen dat je zo'n nieuwe koopt, als je het zelf niet zo ziet zitten. :)

Dolf
10 juli 2006, 11:02
Zouden die TT cabs eigenlijk met kwalitatief hout gemaakt zijn? Ik zie niets op hun site staan erover...

Anders ben ik ook wel geïnteresseerd...

chocorookie
10 juli 2006, 16:16
Dolf, berken MP 18mm.
Heb er ook1 van m'n extentions vandaan.
Alleen moet je wel de handgrepen vervangen. Ik tenminste van vond deze niet zo top.
Net als jij wilde ik eens zien wat er vandaan komt.

Afwerking is redelijk tot goed, maar verwacht geen kwaliteit als TAD of MOJO.
Meer rechttoe rechtaan bouwsels, not bad, maar...............

Wil je toch betere qualiteit en-/of idem als vintage(doelend op fender i.v.m. yellow pine hout) dan zou ik er toch E150-. meer aan wagen bij anderen.

choc

peter_heijnen
10 juli 2006, 17:21
je kan ook als je het hout bij de gamma haalt het daar laten zagen :)

Alsjeblieft niet!

Ik laat er vaker iets zagen en het is goddomme altijd scheef, van de week weer.

Helaas zou ik het zelf met de handzaag nog slechter doen, dus ben ik helaas op de gamma aangewezen voor de meeste zaagklussen.

Kim Wilson
10 juli 2006, 19:18
Er zijn toch wel betere houthandels bij je in de buurt dan de Gamma? En goedkoper moet zeker kunnen.

Shadowrider38
10 juli 2006, 23:04
Ik haal al mijn hout bij een groothandel en die hebben een computergestuurde zaag.
Heb zelf een cabinet en een combo gebouwd.
Het hout koste mij 40 euro in totaal.
MDF18 mm en 22 mm voor de baffles.

http://users.telenet.be/Shadowrider/9.jpg

Is toch goed zo niet?

Kim Wilson
11 juli 2006, 07:51
Mooie kastjes!

Gebruikelijk is 18 mm berken multiplex, en dat is wel een stukkie duurder dan MDF.

peter_heijnen
11 juli 2006, 09:13
Mooie kastjes!

Inderdaad.

Weet iemand een goede houthandel in Amsterdam waar ze ook netjes voor je zagen?

Kim Wilson
11 juli 2006, 09:30
www.goudengids.nl (http://www.goudengids.nl)

Mr.Bluesbreaker
11 juli 2006, 10:58
Shit, minder nieuws. Mijn oude 2203 heeft het begeven nadat ik met het ding en al van de trap ben geflikkerd. Ik lig overigens meer in de kreukels dan dat ding, maargoed. Buizen moeten nu worden vernieuwd, voedingselco's, wat condensatoren, etc. Kosten 300 euro bij elkaar incl. conversie naar 50 watt door lokale tech. Daar gaat mijn 1*12 project, snif.

Kim Wilson
11 juli 2006, 11:34
Dat was niet zo handig. En wat mankeer je zelf? Erg stuk?

AART
11 juli 2006, 12:00
je kan ook als je het hout bij de gamma haalt het daar laten zagen :)


Bij de gamma krijg je niet de kwaliteit die je nodig hebt(berkenplex b/bb).

Die leveren ze gewoon niet.

Kim Wilson
11 juli 2006, 12:14
Ach, ik heb ook geen bb/b, maar of je dat nou zo gaat merken... Als je je kist van MDF maakt, dat gaat wel schelen. Maar b/b of bb/b, ik denk niet dat ik dat in een band ooit nog terug zal horen...

Rectifier
11 juli 2006, 13:06
Effe een vraag tussendoor over de baffle's en de latjes.
Ik ben begonnen met een zelfbouw 2x12.
Russchisch Berken multiplex van 18mm. gebruikt met gelijmde deuvels.

Ik ben ervanuitgegaan dat ik ook de baffle van dit materiaal kan/moet maken.
Of moet dat dunner multiplex zijn? Of is dit juist beter?
En hoe monteer je de baffle?
Gewoon verlijmen aan de grenenhouten latten waar de baffle tegenaan komt of ook nog aan alle kanten van de baffle zelf verlijmen? (dus tegen de binnenkant van de kast?)

En de latjes? Gewoon grenenhout?

Thx.

Kim Wilson
11 juli 2006, 13:23
De baffle kun je maken van 12 of 15 mm multiplex. Volgens mij heb ik 12 mm meranti plex gebruikt.

Latjes zijn gewoon vuren latjes, 18x27 mm. Ook gelijmd, net als de rest met PU-lijm en deuvels. Boutjes erdoor, ringetjes en moertjes erop, klaar.

Voor de achterkant heb ik ook latjes erin gelijmd, op dezelfde manier. Voor de bevestiging heb ik inslagmoeren gebruikt. Zo kan ik de achterkant erop leggen en de boutjes erin draaien.

Foto's:
http://img237.imageshack.us/img237/249/ringetjes14ee.jpg

http://img237.imageshack.us/img237/2419/inslagmoer3vm.jpg

http://img237.imageshack.us/img237/6118/cabachter7md.jpg


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=59422

Rectifier
11 juli 2006, 13:31
Ik heb mijn constructie ook op die van jou gebasseerd maar je hebt de baffle dus met bouten vast en niet gelijmd?
Heeft dit voordelen?

Is jou kast al geheel af? Heb je er ook foto's van?

Hoe zit het overigens met poorten en isolatiemateriaal?

Ik heb een Mesa 1x12 Recto kast en deze is qua maatvoering zo'n beetje voor 95% identiek aan de Bogner 1x12 Cube. Alleen heeft de Bogner 2 bas-poorten en isolatiemateriaal en mijn Mesa niet.
Mijn Mesa kan al dat laag niet kwijt en das vind ik minder.

In hoeverre worden er baspoorten in 2x12's toegepast?

Kim Wilson
11 juli 2006, 13:47
Geen poorten, gewoon dicht. Tenzij je hem gaat gebruiken voor bas. Maar basreflexpoorten moeten nauwkeurig worden berekend, anders kan het ook tegen gaan werken.

De baffle is idd met bouten. Het zit ook vast, maar als het moet kun je hem er makkelijk uit halen. Ik zou hem er nooit in vast lijmen.

Isolatie zou kunnen, maar ik heb het niet gedaan. Zonder krijg je ook een beetje de klank mee van de kast. Daarom maak je hem ook van berken. Als je een dooie kist wil, maak je hem van MDF. Je kunt, als je hem te hol vindt, ook expirimenteren met de hoeveelheid isolatiemateriaal.

Ik heb hem af. Ik moet alleen nog een keer zorgen dat ie echt helemaal af is. Ik ga vandaag of morgen een stuk speakerdoek, Fender style, ophalen. Is iets mooier nog dan dat zwarte. En dan past ie mooi bij mijn Hotrod.
Enige probleem is dat ik er maar één speaker in heb zitten. Er is er één stuk. Maar goed, zo klinkt ie ook errug mooi. :)

Binnenkort zal ik een paar plaatjes online zetten, als ie helemaal af is.

Rectifier
11 juli 2006, 13:56
Is't dan niet zo dat de baffle d.m.v. lijm meer één is met de rest van de kast?

Okee bedankt. Geen poorten dus en geen isolatie.

Hij resoneert al wel mooi. Gister aan het schuren met een schuurmachine en op bepaalde frequenties werd de toon zo onwijs versterkt dat het net klonk alsof het lucht-alarm afging in de buurt hahaha.

Dat beloofd wat :-)

Kim Wilson
11 juli 2006, 14:00
Is't dan niet zo dat de baffle d.m.v. lijm meer één is met de rest van de kast?


Nee, dat valt wel mee. Met 10 boutjes, goed vastdraaien, zit dat echt wel vast.

En isolatie is misschien iets persoonlijks. Ik weet niet welke stijl jij speelt, maar als je wat meer hi gain speelt, zou je wellicht iets minder van de kast willen horen. Ik speel blues, dus dat mag wel wat vies. :)
Kwestie van proberen.

Rectifier
11 juli 2006, 14:07
Ik wil een allround kast die bij clean warm en diep klinkt en bij high-gain gewoon erg strak maar ook vooral vol.

Ben allround figuur.

Kim Wilson
11 juli 2006, 14:14
Dan denk ik dat je er een stukkie noppenschuim tegen de achterkant moet plakken. Dan ben je de eerste lossigheid van de kist kwijt. Maar dat weet ik niet precies. Blijft een beetje experimenteren. Noppenschuim, glaswol, dekens, whatever. Als het maar klinkt zoals jij het wil. Gewoon proberen. :)

Rectifier
11 juli 2006, 15:42
Maakt het overigens nog uit als je grote verzonken handvaten aan de zijkant monteert ala Bogner?

Scheelt ook weer een stukje in gewicht toch maar maakt het voor het geluid nog uit?

Kim Wilson
11 juli 2006, 15:47
Nee, daar zou ik me niet te druk om maken. Zorg wel dat je ze goed dicht afsluit en goed vastzet. Ik denk (weet wel bijna zeker) dat je het verschil in geluid niet merkt.

peter_heijnen
11 juli 2006, 19:00
www.goudengids.nl (http://www.goudengids.nl)

Tja, wat zal ik zeggen... bedankt voor de gouden tip?

Als er iemand is die wel uit eigen ervaring een goede tip heeft voor een houthandel in Amsterdam hoor ik het alsnog graag.

Mr.Bluesbreaker
13 juli 2006, 15:46
Dat was niet zo handig. En wat mankeer je zelf? Erg stuk?

Anderhalve dag zo weinig mogelijk bewogen met mijn rug, en nu is het wel weer in orde. Dat cab bouwen lijkt steeds leuker en het valt volgens mij nog wel mee ook als ik je foto's zo zie.

Kim Wilson
13 juli 2006, 15:51
Het valt ook wel mee. Je moet een goeie tekening maken en je hout op maat laten zagen. Voor de rest kost het een hoop tijd en goed gereedschap.

Ik hoop dat ik vanavond mijn speakerdoek erop kan nieten...