PDA

View Full Version : Welk gitaar moet ik kopen?



zim666
9 juli 2006, 21:44
Ik heb een aantal jaar geleden lange tijd klassiek gitaar gespeeld op een vrij goedkoop gitaar. Ik wilde toen eigenlijk liever ook een elektrisch gitaar kopen, maar had toen weinig geld. Nu ik werk heb ik meer te besteden, dus nu wil ik alsnog een elektrisch gitaar kopen. Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar een (originele) Fender Strat. Maar wat kan ik het beste kopen? Nieuw of tweedehands? En als je tweedehands koopt, kan je dan het beste een oude of juist een vrij nieuwe kopen? Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten? Ik heb ook al wat online prijzen gecheckt, maar daar zit nogal wat variatie in. Zit dat alleen in de hardware van de gitaar of ook ergens anders in (relic, customshop of zo)?
Ik heb al heel wat posts op dit forum doorgenomen, begin al wat te leren over elektrische gitaren. Ik weet dat het misschien jaren duurt voordat je precies alle termen, klanken en verschillen tussen gitaren en zo kent, maar ik hoop toch dat jullie een relatieve n00b op dit gebied wat willen helpen.

tabmaniac
9 juli 2006, 21:58
het is het best als je gewoon een keer naar een gitaarwinkel gaat en probeert.

hendrix_appendix
9 juli 2006, 22:02
Kzou voor een 2ehands gaan, heb je minder afschrijving mocht je em weer doorverkopen. Niet alle Fenders zijn echt goed btw, sommige Mexicanen kunnen wat minder van kwaliteit zijn. Kijk dan ook maar eens naar(vaak relatief goedkopere en soms zelfs betere) fenderklonen uit Japan als Blade (weet niet zeker ofdat Japans is) en Tokai.

drap
9 juli 2006, 23:14
Wat is je budget dan? Dat maakt het ook wat makkelijker om te antwoorden :)

Hector_Tsolodimos
10 juli 2006, 06:22
Wat is je budget dan? Dat maakt het ook wat makkelijker om te antwoorden :)
als men dat niet vermeldt betekent dat dat het niks uitmaakt:
in dat geval, een PRS Custom 24 zou wel leuk zijn denk ik

zim666
10 juli 2006, 08:02
Wat is je budget dan? Dat maakt het ook wat makkelijker om te antwoorden :)
Sorry, vergeten te vermelden. Tot 1000 euro moet zeker kunnen. Thx.

Rormo
10 juli 2006, 12:40
Voor 1000 euro kun je wel een nieuwe Fender American strat kopen. Is gewoon een zeer goede gitaar die de rest van je leven mee gaat en een geweldig gevoel en geluid heeft.

Orpheo
10 juli 2006, 12:54
Voor 1000 euro kun je wel een nieuwe Fender American strat kopen. Is gewoon een zeer goede gitaar die de rest van je leven mee gaat en een geweldig gevoel en geluid heeft.

*kuch* mening! *kuch*

voor 1000 euro kan je heel veel nemen.... een 2e hands gibson LP studio, 2ehands Jackson USA (met flink zoeken) een gretsch electromatic, een PRS SE singlecut/custom, een edwards LP, een tokai LP. ik noem er maar een paar.

ik raad de topicstarter aan VEEL te testen, en VEEL te kijken naar 2ehands gitaren. de afschrijving van een nieuwe gitaar bij doorverkoop is stukken meer dan bij doorverkoop van een tweedehands gitaar, en niet te vergeten, de kinderziektes zijn er vaak al uit.

grayfink
10 juli 2006, 13:08
. Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar een (originele) Fender Strat. Maar wat kan ik het beste kopen? Nieuw of tweedehands?

Strat dus. Erg goede keus, niet alleen een ergonomisch perfecte gitaar, ze klinken ook nog eens geweldig. (Tenzij je heavy metal wil spelen). Tweedehands is het meest voordelig, maar je moet er eigenlijk wel een kenner bij hebben voor je iets van een particulier aanschaft. Een nieuwe kan natuurlijk ook, Rormo heeft ook wel gelijk dat een American standard een prima keus is. Maar die kost wel iets meer, begint bij 1100€ denk ik. Voordeliger is Fender Japan (moet je zelf importeren-lastig-doe maar niet) of Fender Mexico. De mexicaanse Classic-reissues zijn goed, de standard echter maar matig. Niet vergeten de Fender Higway one. Made in the USA, maar wel met onderdelen uit korea meende ik. Wel vrij goed. Dan heb je ook nog de Lite Ash strat's made in korea, erg goede prijskwaliteitsverhouding, de mexicaanse deluxe serie die goed is etc. etc. Genoeg info te vinden op dit forum. Mijn keus met een budget van 1000€: 2ehands amerikaan.

BLOK182
10 juli 2006, 13:22
Aangezien je toch al weet wat je wil (strat), en een redelijk budget hebt, zou ik persoonlijk zeggen: nieuwe USA strat in Duitsland / aanbieding bij grote(re) Nederlandse zaak. Is natuurlijk wel wat duurder dan tweedehands, maar dan weet je tenminste 100% zeker wat je koopt, en krijg je hem gloednieuw in een mooie koffer met alle accesoires enzo erbij. Ook kan je je favoriete kleur uitzoeken. Een usa standard is te vinden voor onder de 1000 euro, en dan heb je gewoon "the real thing"!

zim666
10 juli 2006, 14:24
Thx voor de antwoorden! Ik ben al flink geholpen. Ik ben het alleen wel met Blok eens, dat je bij een nieuwe in ieder geval zeker weet dat het geen kat in de zak is. Ik ken zelf geen mensen die (echt veel) verstand hebben van elektrische gitaren en ben dan toch bang dat als je een dure tweedehands koopt, dat ze dan de elementen hebben vervangen door goedkope prutsdingen en dat ik dat dan niet door heb..
Verder ben ik nog betrekkelijk nieuw in het hele elektrische gitaren wereldje en kan dus ook maar beperkt een voorkeur aangeven voor een specifieke klank of merk. Maar aangezien ik het geld wel heb, wil ik geen beginnergitaar kopen, maar direct eentje waar je je hele leven mee kan doen. Fender heb ik wel al op gespeeld, beviel goed en de klank vindt ik erg mooi. Gibson (klonen) vindt ik te groot en niet mooi (sorry Orpheo). Enig alternatief zou kunnen zijn een Ibanez of Epiphone G400. Maar die laatste is neem ik aan alleen voor het ruigere werk..Maar vandaar dat ik dus de voorkeur geef aan een Strat.

grayfink
10 juli 2006, 15:30
Zoiets dus: http://www.thomann.de/thoiw7_fender_amstrat_blk_mn_prodinfo.html

zim666
10 juli 2006, 22:59
Stel dat ik toch een tweehands zou kopen, is dit (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=63214) dan een goede keuze en zo ja, kan iemand mij vertellen hoeveel deze gitaar ongeveer waard is?

hendrix2
10 juli 2006, 23:53
Stel dat ik toch een tweehands zou kopen, is dit (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=63214) dan een goede keuze en zo ja, kan iemand mij vertellen hoeveel deze gitaar ongeveer waard is?
dat is een goede keus lijkt me.
Ik denk dat deze tweedehands ongeveer rond de 750 euro ligt.?.?.? kan mij ook vergissen hoor, heb niet zoveel verstand van de prijzen van gitaren. Maar zulke gitaren heb ik wel regelmatig zien verkocht worden voor deze prijs.

Gitaro
10 juli 2006, 23:54
Moet je geen versterker hebben?

Tupelo
10 juli 2006, 23:57
Omdat je het zo stelt... je moet een telecaster kopen want dat is de godfather van alle gitaren. :cool:

iwamoto
11 juli 2006, 00:02
Omdat je het zo stelt... je moet een telecaster kopen want dat is de godfather van alle gitaren. :cool:
had marlon brando er ook een? :D
ffe serieus, die 2ehands strat ziet er zeer mooi uit, zelf ben ik niet zo thuis bij fender, maar voor de looks en de zo te zien noiseles elementen zou ik het al doen :p

Tupelo
11 juli 2006, 00:43
dat is een goede keus lijkt me.
Ik denk dat deze tweedehands ongeveer rond de 750 euro ligt.?.?.? kan mij ook vergissen hoor, heb niet zoveel verstand van de prijzen van gitaren. Maar zulke gitaren heb ik wel regelmatig zien verkocht worden voor deze prijs.

750 is redelijk, maar nog aardig aan de prijs.
Probeer 'm eerst eens uit zou ik zeggen.
Ik heb er zelf ooit één gehad.
Fijne gitaar, niet te ontstemmen, geen foutje te ontdekken, maar klonk zo dood als een pier.

Wellicht heeft deze gitaar dat ook & hebben meer mensen dat ontdekt want hij staat als sinds 18.06 te koop..

Ik zou zelf zeggen tussen de 600 & 750 euro. Succes. :)


Oh ja & weet je zeker dat je niet liever een tele neemt? ;)

zim666
11 juli 2006, 12:46
Oh ja & weet je zeker dat je niet liever een tele neemt? ;)

Eh.... ja! ;)