PDA

View Full Version : aandachtspunten aanschaf audio pc



Braindead
9 juli 2006, 20:09
Deze vraag is al eerder behandelt, maar aangezien de techniek niet stilstaat nog maar eens.

Ik zoek een nieuwe pc die goed moet zijn in audio. Dat houdt in dat ie stabiel moet zijn, snel stil en functioneel :-).
De processorsnelheid zou neit zo heel belangrijk zijn volgens sommige mensen op het forum, maar intern geheugen dus het liefst 1024 mb.

Waar moet ik verder nog op letten wat betreft stabiliteit?
Ik zit zelf te denken alleen voor een intel P4 te gaan (2800 mhz a 3000 of 3,2) aangezien die de beste stabiliteit zouden hebben. Verder las ik een topic over dat de via chipset niet goed zou zijn? hoe zit dat nou?

En verder, welk merk moderbord is dan wel stabiel?
Ik zag namelijk een Asus moederbord waarvan ik dacht dat die zeer geschikt zou moeten zijn, ASUS P5VDC-MX 775 maar die heeft dan weer wel een via chipset waarvan ik hier iemand hoorde zeggen dat die niet stabiel is.

Zijn er verder nog aandachtspunten waar ik op moet letten? zoals stille voeding etc...

Heeft een dual core processor nog zin als je alleen audio draait?


Zijn er ook mensen hier die ervaring hebben met zelf samenstellen van audio pc met losse onderdelen?

reacties more then welcome :-)

Oh ja , en geintegreerde graphics moeten toch geen probleem zijn lijkt mij?
De graphics lijken me neit zo heel relevant bij audio, maar ook hier ; correct me if i'm wrong...


Ook als mensen menen dat je beter voor een mac kan gaan dan hoor ik dat graag aan.....

Hij moet gaan draaien met een tascam us-428 (externe geluidskaart)

Budget liefst rond de 500 euro

bert k
9 juli 2006, 20:29
Zomaar wat dingen die me te binnen schieten...


Dat Via-verhaal is al een paar jaar oud, dus slaat niet meer op de huidige chipsets, bovendien ging dat meen ik alleen over Via chipsets in combinatie met AMD. (Ik heb jaren met die combi gedraaid zonder problemen.)

Stille voeding is superbelangrijk! Je wordt echt gek van zo'n stofzuiger naast je. Als je ook nog met microfoons wil werken is het eind helemaal zoek.
Ik heb zelf een Zalman passieve waterkoeling voor de processor, die is 100 % stil, en een stille voeding van Trust, dat scheelt ook erg veel. Ik hoor nu alleen de drives nog, maar dat stoort niet.

Dual core lijkt me een beetje overkill, veel geheugen is een must.

Geintegreerde video? Tja, waarom? Simpel videokaartje kost geen drol meer, en je kan dan een kaart kopen met dual head, dus twee videouitgangen. Werken met twee monitors is een zeer grote luxe met audio. Cubase kan haast niet zonder.

Ik hoop dat die 500 euro zonder monitor is, anders heb je een probleem.

Succes met samenstellen!

Braindead
9 juli 2006, 23:35
ja 500 euro is zonder monitor, die heb namelijk nog.

Videokaartje met 2 monitoren zou inderdaad ook leuk zijn.

Wat betreft de voeding, hij moet inderdaad wel stil zijn, maar omdat ik de tascam usb kaart gebruik (extern) zal ik van herrie iets minder last hebben.

Ic3gl0vE
9 juli 2006, 23:47
24 juli komt Intel met nieuwe processoren die goedkoper èn sneller gaan worden is mij verteld, wacht dus nog een paar weekjes!

Solidkick
10 juli 2006, 09:36
Beetje afkijken van de profi audio systeem bouwers is altijd een goede start.
Bijvoorbeeld:
Philip Rees P4 review (http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/philiprees.htm)
Carillion Audio Systems (http://www.carillonusa.com/clnweb/index.jsp?country=UK)

Om maar wat te noemen....

TIMBER
10 juli 2006, 11:39
En vergeet een gote harde schijf niet... als je met Cubase werkt en dan ook nog eens in 24/96 opneemt dan vreet dat giga veel gigas..!!! so to speak..!!!

bert k
10 juli 2006, 12:55
Wat betreft de voeding, hij moet inderdaad wel stil zijn, maar omdat ik de tascam usb kaart gebruik (extern) zal ik van herrie iets minder last hebben.
Wacht ff, dit snap ik niet. De voeding van je PC gaat echt niet harder werken van een geluidskaart meer of minder.

Bedoel jij soms stil qua brom en ruis? Ja, dat moet 100 % stil zijn. Ik had het over de herrie van de koelventilator.

Braindead
10 juli 2006, 17:52
Ik bedoelde hiermee te zeggen dat de herrie van de voeding, mocht hij veel herrie maken, eventueel opgepikt kan worden door de geluidskaart. Met name als je een interne kaart heb dacht ik dat hij daar gevoelig voor kan zijn. Ik dacht zoiets gelezen te hebben. Kan ook zijn dat het met de stroom /het brommen van de voeding te maken had. Externe geluidskaart zou vanuit dat opzicht beter zijn.


En thnx voor de tip IC3glove m.b.t. de intel processor (24 juli)
Alleen heb ik nu nog vakantie en kan ik nu nog mooi wat doen met die pc... :-(

En solidkick, ik zal die 2 links eens bestuderen. Hopelijk gaat het me niet boven mijn pet.
Philip Rees P4 review
Carillion Audio Systems

Ic3gl0vE
10 juli 2006, 17:58
En vergeet een gote harde schijf niet... als je met Cubase werkt en dan ook nog eens in 24/96 opneemt dan vreet dat giga veel gigas..!!! so to speak..!!!

Een 250 gb schijf kost ook maar 2 tientjes meer dan een 80gb schijf bijvoorbeeld. Er is geen excuus meer om geen grote schijf te kopen :)
Daarnaast moet je een goede backup mogelijkheid (of mogelijkheden) hebben. Een dvd brander (die van NEC zijn goed en kosten een euro of 40) en eventueel een tweede harde schijf zijn aan te raden. Mocht je een tweede harde schijf nemen, dan zijn er weer een paar punten:
een interne harde schijf maakt wat geluid en genereert warmte wanneer 'ie gebruikt wordt. Daarnaast kan je backup natuurlijk net zo goed crashen als je gewone harde schijf...
Een spindel met 100 dvd's (dus 470gb aan backupruimte) kost nog geen 30 euro dus dat is misschien wel een beter idee.

Dualcore processoren geven op dit moment nog wel eens problemen, voornamelijk met wat oudere software (cubase sx2 valt hier ook al onder 'ouder'). In de toekomst moeten dualcore processoren wel een hele grote verbetering in performance op gaan leveren, maar daar weet ik niet veel meer over te vertellen. Het idee zou moeten zijn dat je bijvoorbeeld op je ene core je VSTi's kunt draaien en op je andere core je host en FX.

harrie-beton
11 juli 2006, 00:57
Ik heb meerdere pc's maar deze heb ik speciaal gebouwd voor audio.

Hij is echter duurder dan 500 euro :satisfie:

Dingen waar ik rekening mee heb gehouden.
[1] Een multi track geluidskaart aan de VOORKANT (zie foto), makkelijk aansluiten!
[2] Inmiddels 2 harde schijven van 250 gig SATA II (300 mb per seconde). Deze zijn 88 euro per stuk, in mijn kast kunnen er 11.
[3] speciale kast die onder zware stress nog goed blijft koelen.
[4] Asociaal snel moederbord en dual core processor.
Een mixdown maken in Cool Edit is een 20 seconden en een wav wegschrijven van 4 minuten een seconde of 2.
verdere specs
http://specs.tweak.to/14167


http://82.73.162.167/website1/pc.jpg

Braindead
11 juli 2006, 14:42
Ik heb meerdere pc's maar deze heb ik speciaal gebouwd voor audio.

Hij is echter duurder dan 500 euro :satisfie:

Dingen waar ik rekening mee heb gehouden.
[1] Een multi track geluidskaart aan de VOORKANT (zie foto), makkelijk aansluiten!
[2] Inmiddels 2 harde schijven van 250 gig SATA II (300 mb per seconde). Deze zijn 88 euro per stuk, in mijn kast kunnen er 11.
[3] speciale kast die onder zware stress nog goed blijft koelen.
[4] Asociaal snel moederbord en dual core processor.
Een mixdown maken in Cool Edit is een 20 seconden en een wav wegschrijven van 4 minuten een seconde of 2.
verdere specs
http://specs.tweak.to/14167


http://82.73.162.167/website1/pc.jpg

Leipe shit dude! Wat was jij kwijt voor je pc dan? (excl geluidskaart)

Ic3gl0vE
11 juli 2006, 15:05
2 vragen aan harrie:

wat heb je aan de mogelijkheid tot 11 hdd's? Daar heb je toch niet genoeg IDE kanalen voor? Ik dacht namelijk dat je er 2 per kanaal kunt... Ok als je SATA gebruikt kunnen er nog 2 bij, maar 11 in totaal?

Wat is dat witte ding boven op je kast?

Mooie pc hoor, wou dat ik zoiets had. Maar ja budget hè

edit: geluidskaart breakoutbox aan de voorkant is trouwens niet noodzakelijk. Je kunt ook gewoon een patchbay nemen en in je rack proppen.

harrie-beton
11 juli 2006, 16:35
De Hollandse vraag...
Zonder scherm en zonder geluidskaart (die had ik al in de vorige pc)
1780 euro.
Scherm is nu 250 euro (19 inch) en de geluidskaart is nog steeds 339 euro.
Paar jaar geleden heb ik 2200 voor een laptop betaald..

wat heb je aan de mogelijkheid tot 11 hdd's? Daar heb je toch niet genoeg IDE kanalen voor? Ik dacht namelijk dat je er 2 per kanaal kunt... Ok als je SATA gebruikt kunnen er nog 2 bij, maar 11 in totaal?

Ik heb een asociaal luxe moederbord (ASUS A8N32 SLI de luxe ) en die ondersteund 4 IDE poorten en 5 SATA II poorten intern plus nog achterop een SATA II poort. "Hot swappable" dus harde schijven wisselen zonder dat je uit Windows moet. Sata II is dus 300 mb per seconde.
Nu zeg ik niet dat ik het ga gebruiken maar de card reader en andere componenten nemen ook plek in. Ik ga straks nog een 2e DVD brander bij plaatsen, regelmatig moet ik snel paar DVD's branden en handig als je er 2 tegelijk kunt branden.

Wat is dat witte ding boven op je kast?

Eh, 1 van mijn scanners, ik scan al mijn papieren voor een digitaal archief. Ook bladmuziek. Beetje nerd achtig maar erg handig.

Mooie pc hoor, wou dat ik zoiets had. Maar ja budget hè

edit: geluidskaart breakoutbox aan de voorkant is trouwens niet noodzakelijk. Je kunt ook gewoon een patchbay nemen en in je rack proppen.

Klopt maar ik heb deze pc al in oefenruimte meegenomen en dan als je de pc hebt ben je klaar om op te nemen. Ik sloot hem direct aan op de mengtafel in de oefenruimte.

hidde630
11 juli 2006, 17:03
hip hoor!!

Ic3gl0vE
11 juli 2006, 17:45
Ik wist helemaal niet dat er zulke luxe moederborden waren joh :)

Alles archiveren is trouwens best handig, maar wel een beeeeetje nerdachtig ja. Ik dacht dat je misschien een vreemde koelplaat ofzo boven op je pc had, maar 't is dus gewoon een scanner.

Echt een mooie pc hoor, 't kost wel een hoop geld, maar in verhouding valt het ergens ook wel weer mee: een digitale harddiskrecorder kost meer en kan minder!

harrie-beton
12 juli 2006, 15:22
Ik ben overgestapt van een ASUS PC met een Pentium IV 2,6 ghz met 2 IDE harde schijven (aangeschaf 2004). Deze is zo ontzettend veel sneller, 12 sporen audio 48 khz van elk 5 minuten omzetten naar een CD "mixdown" in 20 seconden. Kan je indenken hoe fijn dat werkt? Plus ook onder stress blijft deze pc lekker koud.

foto: Zie het klik systeem voor de 11 schijven

http://82.73.162.167/website1/coolermaster.jpg

Ik heb een archief van meer dan 350 songs, ik vond dat altijd te veel om mee te nemen. Ik heb het gescand nu volledig en de liedjes die ik moet spelen print ik uit.
Ik heb het ook op CD gebrand, in onze oefenruimte staat een oudere pc (Pentium III) maar daar kan ik prima de scans openen. Heerlijk hoor!
Het zoeken gaat ook sneller. Stel de zanger zegt, ik wil "Doe Maar" oefenen. Even zoeken en de tekst in beeld.

harrie-beton
12 juli 2006, 16:18
Even weer ontopic met die 500 euro van de topic starter.

Ik heb meerdere pc's en 1 van mijn machines is een low budget AMD sempron die prima zou voldoen.

Hier een kopie van de bon.
Processor Sempron 3000+ - 86 euro.
moederbord ASUS K8v mx - 65 euro.
Stille kast, een Aopen Flex H360b ATX - 69 euro.
512 mb DDR - 40 euro.
Maxtor 40 gig ATA harde schijf - 49 euro.
NEC 4570 dual layer CD / DVD brander - 47 euro.

totaal 356 euro. Dan moet je nog een prof. geluidskaart kopen van een dikke 100 euro, een M audio ofzo. Dan heb je een prima opname systeem voor onder de 500 euro.

CRT 15 inch Schermen, Toetsenborden en muizen reken ik niet, ik heb een kast vol. Ook gratis af te halen als je dat wilt. 5 keer 15 inch CRT en nog 1 17 inch gratis.

Solidkick
13 juli 2006, 00:15
een digitale harddiskrecorder kost meer
niet meer dan 1780 ex geluidskaart

harrie-beton
13 juli 2006, 10:11
Ik denk dat je voor 1780 wel een redelijke recorder hebt maar deze monster pc kan veel meer dus een vergelijking gaat niet echt op.

Solidkick
13 juli 2006, 10:58
deze monster pc kan veel meer
Da's duidelijk.
Lijkt me alleen wel een hoop gedoe als je dat "monster" mee wilt nemen om je band op te nemen.

harrie-beton
13 juli 2006, 13:13
Dat valt mee, 15 kilo maar hij staat op wielen. Mijn ADAT is net zo veel sjouwen.

In onze oefenruimte staat een pc dus daarvan gebruik ik het scherm en de muis.

Braindead
15 juli 2006, 19:11
Even weer ontopic met die 500 euro van de topic starter.

Ik heb meerdere pc's en 1 van mijn machines is een low budget AMD sempron die prima zou voldoen.

Hier een kopie van de bon.
Processor Sempron 3000+ - 86 euro.
moederbord ASUS K8v mx - 65 euro.
Stille kast, een Aopen Flex H360b ATX - 69 euro.
512 mb DDR - 40 euro.
Maxtor 40 gig ATA harde schijf - 49 euro.
NEC 4570 dual layer CD / DVD brander - 47 euro.

totaal 356 euro. Dan moet je nog een prof. geluidskaart kopen van een dikke 100 euro, een M audio ofzo. Dan heb je een prima opname systeem voor onder de 500 euro.

CRT 15 inch Schermen, Toetsenborden en muizen reken ik niet, ik heb een kast vol. Ook gratis af te halen als je dat wilt. 5 keer 15 inch CRT en nog 1 17 inch gratis.

Bedankt voor het aanbod. Ik heb nog wel toetsenbord muis en tft'tje

Zal wel eens ff kijken wat ik zelf samen kan stellen...